Muusikoiden.net
10.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huiluääni 12 nauhalta intonaation säädössä?
1
Hanuriin
29.12.2011 12:37:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!

Kertokaapa mulle, miksi ihmeessä pitää tsekata nimenomaan huiluäänen vire 12 nauhalta (viritysmittarilla), jos jo kyseinen kieli on tarkistettu vireeseen vapaana? Eikö sen huiluäänen pitäisi siinä tapauksessa automaattisesti olla vireessä (,ellei kieli ole jotenkin paskana), koska se on huiluääni?

Puhtaan teknisestä näkökulmasta arvioiden huiluäänen kohta ei ole ihan tarkalleen 12 nauhan kohdalla, jos intonaatio on perseellään, mutta kyllä se huiluääni silti syttyy tiettyjen toleranssien puitteissa.

Eli häviääkö jotain olennaista tietoa, jos säätää intonaation ihan pelkästään vapaan kielen ja painetun 12 nauhan äänen avulla kohdilleen? Väitän, että ei!

oiva tumpeloinen
29.12.2011 12:38:58

Koko huiluääntä ei välttämättä tarvita intonaation säätöön. Se on tosiaan sama kuin vapaa ääni tuossa kontekstissa. Kovin monet tykkää käyttää huiluääntä vapaata ääntä mieluummin, koska se yleensä käyttäytyy siivommin mittarin kanssa.
dropD
29.12.2011 13:12:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mittarilla virittelee, niin ei sille huiluäänelle ole juurikaan tarvetta. Korvalla säätäessä on (ainakin mun korvalla) helpompi verrata huiluääntä ja painettua 12. nauhaa.

Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
hallu
29.12.2011 22:13:30

dropD: Jos mittarilla virittelee, niin ei sille huiluäänelle ole juurikaan tarvetta. Korvalla säätäessä on (ainakin mun korvalla) helpompi verrata huiluääntä ja painettua 12. nauhaa.

Joo, siis mittarin kanssahan ei tarvitse kuin ensin tsekata, että kieli on vireessä vapaana ja sitten vain painamalla kahdenneltatoista nauhalta katsotaan, että se on vireessä sielläkin. Itse käytän huiluääntä juuri siksi, että säädän intonaation korvakuulolla ja huilun sävelkorkeus on lähempänä sitä painettua kahdettatoista nauhaa jolloin korva helpommin kuulee sen heiton.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
ekikoo
29.12.2011 23:24:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko heresiaa tsekkailla välillä myös 19. nauhan vireisyyttä huiluäänillä ja painettuna.

All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Terry Pantheras
29.12.2011 23:38:06

hallu: Joo, siis mittarin kanssahan ei tarvitse kuin ensin tsekata, että kieli on vireessä vapaana ja sitten vain painamalla kahdenneltatoista nauhalta katsotaan, että se on vireessä sielläkin. Itse käytän huiluääntä juuri siksi, että säädän intonaation korvakuulolla ja huilun sävelkorkeus on lähempänä sitä painettua kahdettatoista nauhaa jolloin korva helpommin kuulee sen heiton.

Kummallisintahan on kun jotkut väittää ettei jotkut pedaalimallin viritysmittarit oikein sovellu hienovireen säätöön koska eivät ole tarpeeksi tarkkoja "näyttöresoluutioltaan". Miksi hitossa sitten käyttää semmoista mittaria edes normaaliin viritykseen jos se ei olisi mukamas tarpeeksi tarkka? Jos kitaran saa hyvään vireeseen normisti, niin miten hienovireen säätö eroaa siitä? Hienovireen pystyy tosiaankin säätämään vaikka korvakuulolta, jos on tarpeeksi harjaantunut korva.

MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
Ekku01
29.12.2011 23:40:11

ekikoo: Oisko heresiaa tsekkailla välillä myös 19. nauhan vireisyyttä huiluäänillä ja painettuna.

Suattaapi olla, mutta itse ainakin teen juuri noin. Yleensä annan sen 12. nauhan olla ihan snadisti alavireessä, jotta vire olisi tasaisempi nauhoilla 12-21. Kompromissejahan kitaran virittelyssä joutuu aina tekemään.

"Joh. 3:16"
poppamies
29.12.2011 23:50:34

Hanuriin: Terve!

Kertokaapa mulle, miksi ihmeessä pitää tsekata nimenomaan huiluäänen vire 12 nauhalta (viritysmittarilla), jos jo kyseinen kieli on tarkistettu vireeseen vapaana? Eikö sen huiluäänen pitäisi siinä tapauksessa automaattisesti olla vireessä ...

Olet aivan oikeassa. Tietenkin huiluääni on "sama" kuin vapaakieli. Tuota huiluääntä voi verrata painettuun ääneen 12 nauhalta. Siihen se huiluääni soveltuu mainiosti.

G strings are for strippers
htm
30.12.2011 01:27:46 (muokattu 30.12.2011 01:28:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Kummallisintahan on kun jotkut väittää ettei jotkut pedaalimallin viritysmittarit oikein sovellu hienovireen säätöön koska eivät ole tarpeeksi tarkkoja "näyttöresoluutioltaan". Miksi hitossa sitten käyttää semmoista mittaria edes normaaliin viritykseen jos se ei olisi mukamas tarpeeksi tarkka? Jos kitaran saa hyvään vireeseen normisti, niin miten hienovireen säätö eroaa siitä? Hienovireen pystyy tosiaankin säätämään vaikka korvakuulolta, jos on tarpeeksi harjaantunut korva.

Eiväthän ne tosiaan kauhean tarkkoja tuohon hommaan olekaan. Kyllä sen korvvalla saa paremmin kohdilleen. Mittari on vaan kauheen kätevä keikoilla, kun pitää virittää lavalla kesken setin tai sitten jossain souncheck-hässäkässä.

www.signumfreud.com
Terry Pantheras
31.12.2011 19:20:39

htm: Eiväthän ne tosiaan kauhean tarkkoja tuohon hommaan olekaan. Kyllä sen korvvalla saa paremmin kohdilleen. Mittari on vaan kauheen kätevä keikoilla, kun pitää virittää lavalla kesken setin tai sitten jossain souncheck-hässäkässä.

No siis mulla on Korgin Pitchblack laudassa ja sitä ennen oli TU-2. Molemmat pelittäneet loistavasti, mutta Korgista tykkään enempi. Ihmettelin vaan joidenkin näkemystä, ettei niitä voi käyttää hienovireen säätöön.

poppamies
31.12.2011 19:48:21

Terry Pantheras: No siis mulla on Korgin Pitchblack laudassa ja sitä ennen oli TU-2. Molemmat pelittäneet loistavasti, mutta Korgista tykkään enempi. Ihmettelin vaan joidenkin näkemystä, ettei niitä voi käyttää hienovireen säätöön.

Sopivat hienovireen säätöön paljon paremmin kuin korva.

G strings are for strippers
Terry Pantheras
31.12.2011 21:50:42

poppamies: Sopivat hienovireen säätöön paljon paremmin kuin korva.

Kyllä toki, mutta se mitä korva ei erota, ei korva kuule. Öööö...

lonelyplayer
31.12.2011 23:42:46

Eiks tääkään enään päde. Mä olen ainakin aina käyttänyt 12. nauhan huiluääni/viereisen kielen 12. nauhaa vertailua.

Mikä on ok ??

Gary oin
01.01.2012 20:40:28

Terry Pantheras: Kummallisintahan on kun jotkut väittää ettei jotkut pedaalimallin viritysmittarit oikein sovellu hienovireen säätöön koska eivät ole tarpeeksi tarkkoja "näyttöresoluutioltaan". Miksi hitossa sitten käyttää semmoista mittaria edes normaaliin viritykseen jos se ei olisi mukamas tarpeeksi tarkka? Jos kitaran saa hyvään vireeseen normisti, niin miten hienovireen säätö eroaa siitä? Hienovireen pystyy tosiaankin säätämään vaikka korvakuulolta, jos on tarpeeksi harjaantunut korva.

Itse näkisin tuon intonaation tarkemman mittarivaatimuksen perusteluna sen, että intonaation säädön virhe kertautuu. Jos 12. nauha on liian korkealla, 19. on jo enemmän pielessä. Vedetään tähän vielä kielikohtaiset erot, jolloin eri asemasta otetut soinnut soivat eri tavalla vireisesti. Normaalivirityksessä kaikki kielet/nauhat ovat liki saman sentin/pari pielessä jos vaan intonaatiosäätö on oikein ja soinnut kuulostavat kuitenkin suurinpiirtein vireisiltä.

Jari on sellanen vähän juntti, lähes kääpiön mitoissa oleva harmaa kumipää. Kunnon reppana.
Terry Pantheras
01.01.2012 23:06:53

Turisas: Itse näkisin tuon intonaation tarkemman mittarivaatimuksen perusteluna sen, että intonaation säädön virhe kertautuu. Jos 12. nauha on liian korkealla, 19. on jo enemmän pielessä. Vedetään tähän vielä kielikohtaiset erot, jolloin eri asemasta otetut soinnut soivat eri tavalla vireisesti. Normaalivirityksessä kaikki kielet/nauhat ovat liki saman sentin/pari pielessä jos vaan intonaatiosäätö on oikein ja soinnut kuulostavat kuitenkin suurinpiirtein vireisiltä.

Mjuu, kitara on kompromissi mitä vireisyyteen tulee. Itselle on riittänyt pedaalivirittimienkin tarkkuus. Kuulen toki ihan korvalla jos se on pielessä siitä oktaavin kohdalta, eli 12:lta nauhoilta, tai ylempääkin, mutta intonaation säätäminen on tietty paljon helpompaa mittarilla. Toisaalta 19:ien nauhojen seutu on miulle melkeinpä käymätöntä korpimaata; siinä mennään soittoteknisesti atomitason sisemmille elektroniradoille. :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti