Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall 100W High Gain Dual Reverb -nuppi 4 ohm kaappiin?
1
AngieRainbow
21.12.2011 15:08:10 (muokattu 21.12.2011 15:12:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen hain torilta tollasen Marshall JCM 900 High Gain Dual Reverb 100 wattisen putkinupin. Kyseessä siis rokkikone 90-luvulta.

Mulla on Bluetone 2 x 12 kaappi red fang elementeillä, jossa on vain yksi 4 ohmin liitäntä kaiutinkaapelille.

Tuossa JCM 900 nupissa on takana kytkin, jolla pystyy valitsemaan impedanssiksi joko 8 tai 16 ohmia. Harry Bluetonelta sanoi, että voin kytkeä kaapin turvallisesti 8 ohmin ulostuloon, eikä minulla ole mitään syytä epäillä alan ammattilaista.

Tuossa JCM 900 nupin takapanelissa, missä tuo impedanssivalitsin on, 16 ohmin vieressä todella mystisesti suluissa lukee 4 ohm. Nupin edellinen omistaja sanoi tulkinneensa sen niin, että kun kytkin on 16 ohmissa, niin se sopii myös 4 ohmiseen kaappiin. Hän on lisäksi käyttänyt nuppia menestyksekkäästi pari vuotta impedanssivalitsimen ollessa 16 ohm ja suluissa 4 ohm kohdassa 4 ohmisen kaapin kanssa. Itse siis eilen kytkin mun 4 ohmisen bluetonen siihen nuppiin valitsimen ollessa kohdassa 16 ohm (4 ohm) ja kaikki toimi todella hyvin.

Kun netistä luin vahvistimen manuaalia, niin siinä sanottiin, että nupin voi kytkeä vain 8 tai 16 ohmiseen kaappiin ja combon 4 tai 8 ohmiseen.

Kysymys kuuluu: Mitä v***ua??

Kuinka tässä nyt tulisi toimia? Vastatkaa please te, jotka tiedätte, mitä tuo 4 ohmia suluissa tarkoittaa. Ja miten tuo nuppi kytketään 4 ohmiseen kaappiin??

Tämä lienee nupin manuaali.

http://marshallamps.com/downloads/files/4100%20Hbk.pdf

Kun kuvaa takapanelista suurentaa, niin näkee tuon impedance-valitsimen ja siinä vasemmalla (4) 16.

P.s. Kiitos vielä Helsinkiin kaupoista.

What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
ReBeat
21.12.2011 15:25:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nupeissa ja comboissa on kaiketi samat printtaukset takapaneelissa. Kuitenkin se tekninen puoli sitten samoissa kaiutinulostuloissa on nupissa 16 & 8 ohmia ja combossa 4 & 8 ohmia.

Bluetonen kaapissa on varmaankin 2kpl 8 ohmin elementtejä rinnankytkettyinä. Jos vaihtaisit ne sarjaankytketyiksi niin saisit siitä 16 ohmisen kaapin.

harryk
21.12.2011 16:03:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nuppi toimi 8 ohmin kaiutinulostulossa 4 ohmin kaappiin ihan ok, ei kannata hätäillä. Kuten totesin, saattaa saundi olla vähän erilainen verrattuna ihannesovitukseen, mutta ei siinä sen enempää.

Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
AngieRainbow
21.12.2011 16:29:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Jos nuppi toimi 8 ohmin kaiutinulostulossa 4 ohmin kaappiin ihan ok, ei kannata hätäillä. Kuten totesin, saattaa saundi olla vähän erilainen verrattuna ihannesovitukseen, mutta ei siinä sen enempää.

Ok. Mä toimin näin :) Kiitosta taas.

Onkohan se nuppi voinut jotenkin vahingoittua siitä, kun ed.omistaja on käyttänyt sitä todella pitkään siitä 16 ohmin ulostulosta 4 ohmisen kaapin kanssa?

What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
harryk
21.12.2011 16:44:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Ok. Mä toimin näin :) Kiitosta taas.

Onkohan se nuppi voinut jotenkin vahingoittua siitä, kun ed.omistaja on käyttänyt sitä todella pitkään siitä 16 ohmin ulostulosta 4 ohmisen kaapin kanssa?

Jos se toimii normaalisti ja saundaa hyvältä, ei siinä pitäisi olla mitään ongelmia. Yleensä laadukkaat putket ovat siitä kiitollisia, että ne kestävät yllättävän paljon "väärää" kohtelua ennenkuin hajoavat.

Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti