Muusikoiden.net
11.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korkean E-kielen yksi nauhaväli ei soi.
1
tender.insanity
17.12.2011 10:51:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin. Mistäs nyt kannattaisi lähteä liikkeelle ja mitä alkaa tarkistelemaan? Kitara on muuten itselleni täysin hyvissä säädöissä, mutta korkean e-kielen 10. nauhaväli ei toimi. Tai toimii, mutta tuottaa heikosti soivan D# sävelen D:n sijaan. Pienimuotoista särinää samaisen kielen 9. nauhalla ja muiden ylimpien kielten 10. -nauhan paikkeilla.

Tuntuu, ettei kaularaudan säätö auta tuossa nyt ollenkaan. Silmämääräisesti nauhat tuossa kohtaa ihan kunnossa.

Aina olen itse kitarani huoltanut ja säätänyt, joten nyt kaipaisi kotikutoisia kikkoja.

Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
hallu
17.12.2011 11:02:41

tender.insanity: Noniin. Mistäs nyt kannattaisi lähteä liikkeelle ja mitä alkaa tarkistelemaan? Kitara on muuten itselleni täysin hyvissä säädöissä, mutta korkean e-kielen 10. nauhaväli ei toimi. Tai toimii, mutta tuottaa heikosti soivan D# sävelen D:n sijaan. Pienimuotoista särinää samaisen kielen 9. nauhalla ja muiden ylimpien kielten 10. -nauhan paikkeilla.

Tuntuu, ettei kaularaudan säätö auta tuossa nyt ollenkaan. Silmämääräisesti nauhat tuossa kohtaa ihan kunnossa.

Aina olen itse kitarani huoltanut ja säätänyt, joten nyt kaipaisi kotikutoisia kikkoja.

Soiko 11. , 12. , etc. nauhat puhtaasti? tulee mieleen, että sulla on voinut se 11. tai 12. nauha pullahtaa urastaan koholle. Jotkuthan noita naputtelee itsekin takaisin pohjaan, mutta jos päädyt sellaista kokeilemaan niin valo ettet lyö klommoja niihin nauhoihin.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
tender.insanity
17.12.2011 11:26:44

hallu: Soiko 11. , 12. , etc. nauhat puhtaasti? tulee mieleen, että sulla on voinut se 11. tai 12. nauha pullahtaa urastaan koholle.

Jep. Nyt kun laitoin valot päälle ja katselin, niin 11. nauha on tosiaan hyttysen peniksen verran raolla. Jos sitä hiukan naputtelisi.

markus16
17.12.2011 11:29:13

Muista se puupalikka tms

Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
tender.insanity
17.12.2011 11:38:05

markus16: Muista se puupalikka tms

Näin tein. Taisikin ongelma poistua. Toivotaan, ettei ole uusiutuvaa sorttia.

hallu
17.12.2011 11:42:59

tender.insanity: Näin tein. Taisikin ongelma poistua. Toivotaan, ettei ole uusiutuvaa sorttia.

Hyvä homma, seuraile vähän sitä huoneilman kosteutta minulla on sellainen käsitys, että kuivuminen noita nauhoja toisinaan pullauttelee.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
tender.insanity
12.07.2012 10:14:51

Nostetaanpa.

Samaisella kitaralla on ongelma nyt saman eli 11. nauhan kohdalla. Pientä särinää soittaessa H- ja G-kielen 11. nauhalta, joka ei sinänsä haittaa. Se mikä haittaa on bendatessa H-kieltä 11. nauhalta niin ääni särähtää eikä soi. Olen koittanut naputella nauhaa kevyesti. Mitäs tässä nyt neuvoksi?

Hynkel
12.07.2012 10:46:36

tender.insanity: Nostetaanpa.

Samaisella kitaralla on ongelma nyt saman eli 11. nauhan kohdalla. Pientä särinää soittaessa H- ja G-kielen 11. nauhalta, joka ei sinänsä haittaa. Se mikä haittaa on bendatessa H-kieltä 11. nauhalta niin ääni särähtää eikä soi. Olen koittanut naputella nauhaa kevyesti. Mitäs tässä nyt neuvoksi?

Tämä ei varmastikaan kaltaistasi kokenutta kettua nyt auta, mutta omat kokeilut aikanaan paranivat kielisettiä vaihtamalla...

Onko joku muu nauha kenties pullahtanut, ei sen tarvitse toi 11. olla välttämäti. Omassa stratossa oli muistaaksen 15. nauha persiillään niin 12. nauhalta soittaessa teki tuota samaa. Mutjoo, arvauksia.

Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
tender.insanity
12.07.2012 20:24:45

Hynkel Belzepop: Tämä ei varmastikaan kaltaistasi kokenutta kettua nyt auta, mutta omat kokeilut aikanaan paranivat kielisettiä vaihtamalla...

Eipä ongelma ole poistunut kieliä vaihtamallakaan. Kai se pitää käydä jossain näyttämässä ennen kuin itse tuon rikkoo lopullisesti..

naavanka_
12.07.2012 23:59:46

Kyllä sitä melekolailla saa rankaista ennekuin mitään täysin peruuttamatonta tapahtuu :)

No pads, no helmets, just balls.
tender.insanity
13.07.2012 07:09:20

naavanka_: Kyllä sitä melekolailla saa rankaista ennekuin mitään täysin peruuttamatonta tapahtuu :)

Juu, on tullut huomattua. Noi nauhahommelit on vähän pimeämpi vyöhyke omalla kokemuslistalla, eli syystäkin vähän varovaisempi =)

Räkkipeli
13.07.2012 09:13:33 (muokattu 13.07.2012 09:14:37)

Kuulostaapas laatukitaralta..

Monesti tommonen saattaa poistua kaularautaa ja kielten korkeutta säätämällä, mutta jos ei tosiaan sekään auta niin eipä siinä ole paljoa vaihtoehtoja.

SILKKAA PASKAA
MikaHekkanen
13.07.2012 09:30:39

Räkkipeli: Kuulostaapas laatukitaralta..

Monesti tommonen saattaa poistua kaularautaa ja kielten korkeutta säätämällä, mutta jos ei tosiaan sekään auta niin eipä siinä ole paljoa vaihtoehtoja.

Jos toi nauhojen naputtelu ei auta, niin se seuraava vaihtoehtohan on nauhojen hionta.

Neath the bougie a nimble rigger slyly rolls the pea
tender.insanity
13.07.2012 09:34:55

Räkkipeli: Kuulostaapas laatukitaralta..

Joo, ei ole aikuisten kitara.

Krice
13.07.2012 12:07:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa siltä, että joko kaula on niin suora ja/tai kielet alhaalla, että nauhojen pienetkin epätasaisuudet aiheuttavat särinää. Eli noita voisi tosiaan kokeilla miten vaikuttavat. Ensin kaulaan pientä mutkaa, sen pitäisi varmaan jo auttaa. Sitten kieliä ylemmäs.

tender.insanity
13.07.2012 12:23:03

Krice: Kuulostaa siltä, että joko kaula on niin suora ja/tai kielet alhaalla, että nauhojen pienetkin epätasaisuudet aiheuttavat särinää. Eli noita voisi tosiaan kokeilla miten vaikuttavat. Ensin kaulaan pientä mutkaa, sen pitäisi varmaan jo auttaa. Sitten kieliä ylemmäs.

Rautaa on väännelty ja koitettu. Kielet ei ainakaan matalalla ole kun tykkään korkeasta actionista.

Ja kitara on Ibanez RG7620.

Numb
13.07.2012 12:25:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katso metalliviivottimen avulla onko nauhoja kohollaan. Säädä kaula suoraksi ensin, jos tarpeen on. Kohollaan olevaa tai olevia nauhoja voi sitten pikkusen hioa.

Mahdollistahan on sekin, että jokin nauha on matalammalla. Silloin pitää ne nauhat plaanata samaan tasoon.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Johann Onn
13.07.2012 14:39:20

tender.insanity: bendatessa H-kieltä 11. nauhalta, ääni särähtää eikä soi.

Jokin ylempi nauha, saanut pienen osuman ja siellä on kolo + sen (nauhaa korkeammat) reunat, jotka nappaa kieleen kiinni ?.

Antti1
13.07.2012 16:58:25

Numb: Mahdollistahan on sekin, että jokin nauha on matalammalla. Silloin pitää ne nauhat plaanata samaan tasoon.

Jos ero on kovin suuri, niin ehkä voi päästä helpommalla, kun vaihtaa sen yksittäisen nauhan ja tasoittaa loput kondikseen. Harvemmin kyllä näin, ellei joku amatööri oo itse sählännyt nauhojen kanssa jotain.

"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Muovinen
13.07.2012 19:06:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sama ongelma Eastwoodin Airline -kitaran E-kielen 14. nauhalla. Sievästi kun painaa niin saa oikean nuotin, mutta jos yhtään kovemmin niin laskee puoli sävelaskelta. Ilmiö oli jo tovin poissa mutta nyt vaihdoin uuden erilaisen kielisetin (paksuudet ei juuri muuttunu tosin) ja takasin plompsahti. Ite oon niin tohelo säätäjä, että vaikka mulla on tuo Denyerin Suuri Kitarakirja, niin en silti tiiä mistä aloittaa :P Vähä ronklasin tallaa ja hain actionin korkeutta kohilleen...

-General Petrovsky
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti