Muusikoiden.net
05.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarassa outo sivuääni
1
Slaayer
06.12.2011 18:26:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä johtuu että kun soittaa sähkökitaralla (esp ltd m-100fm) tietyn säveltaajuden niin siitä kitarasta lähtee sellainen metallinen resonanssi ääni, resonanssi tulee joka kielen samalta C-sävelen taajudelta mikä on 5. kielen 15 välissä. Resonanssi jatkuu vaikka demppais kielen ja se häröääini välittyy vahvariinki.
 
ReBeat
06.12.2011 18:30:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkista kaikki ruuvit, mutterit ja prikat. Kokeile ottaa virittimistä kiinni yksi kerrallaan silloin kun toi häiriöääni soi. Kokeile vaimentaa satulan takana oleva osuus kielistä.
 
wilo
06.12.2011 20:53:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kitarassa vibratalla? Jos on, johtuisko tuo takana olevien jousien resonoinnista? Voit laittaa jousien ja muovikannen väliin vaikka vähän talouspaperia. Tai sitten otat jouset yksitellen irti ja laitat niiden sisälle suikaleen vaahtomuovia.
 
Midrange
06.12.2011 21:30:37 (muokattu 06.12.2011 21:32:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Onkos kitarassa vibratalla? Jos on, johtuisko tuo takana olevien jousien resonoinnista? Voit laittaa jousien ja muovikannen väliin vaikka vähän talouspaperia. Tai sitten otat jouset yksitellen irti ja laitat niiden sisälle suikaleen vaahtomuovia.
 
Nuohan ne on 99% varmuudella. Joissain skeboissa tuo jousipesä resonoi todella häiritsevästi. Kuminauhoilla oon joskus kokeillut blokata omaani (kuminauhaa tai vaikkapa kutistesukkia jousien ympärille) mutta todennut että homma syö sen verran paljon sustainia että parempi ilman.
 
Resonanssi jatkuu vaikka demppais kielen ja se häröääini välittyy vahvariinki.
 
Tuo on juuri oire tästä jousien resonoinnista.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
Victor Helldriver
06.12.2011 23:38:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaahtomuovia (vai mitä se skeida on mitä vaik ku ostaa mikit ni on siel pehmustamassa) jousien alle... ei pitäs mölytä jouset enää
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Midrange
07.12.2011 00:13:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos muut muuten huomanneet että kelluvalla tallalla tuo jousien resonoinnin demppaaminen syö hemmetisti sitä soundia ja sustainia?
 
Ainakin oma skeba kuullostaa silloin ihan kuolleelta puulta myös sähköjen kanssa
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
morgandy
07.12.2011 06:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Onkos muut muuten huomanneet että kelluvalla tallalla tuo jousien resonoinnin demppaaminen syö hemmetisti sitä soundia ja sustainia?
 
Ainakin oma skeba kuullostaa silloin ihan kuolleelta puulta myös sähköjen kanssa

 
Ei mulla ainakaan demppaukset syö yhtään soundia taikka sustainia... ei ne jouset oo soundia kantamaan muutenkaan suunniteltu. Sitä varten on sustainblokki... luulisin.
 
wilo
07.12.2011 10:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Onkos muut muuten huomanneet että kelluvalla tallalla tuo jousien resonoinnin demppaaminen syö hemmetisti sitä soundia ja sustainia?
 
Ainakin oma skeba kuullostaa silloin ihan kuolleelta puulta myös sähköjen kanssa

 
Mun mielestä just toisin päin eli sustain on parempi, kun jouset on dempattu kunnolla. Saundikin muuttuu hieman, mutta mun mielestä parempaan suuntaan, varsinkin kun jousien kolina jää pois.
Itte tykkään laittaa mahdollisimman monta (5 kpl) jäykkää jousta ja säätää ne vastaavasti löysemmälle; tuolloin tallan tuntuma on jämäkämpi. Vaihtoehtoisesti laitan 3 jousta ja tremsetterin. Ehkä tälläkin on osuutta asiaan.
 
Midrange
07.12.2011 21:45:45 (muokattu 07.12.2011 21:46:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Mun mielestä just toisin päin eli sustain on parempi, kun jouset on dempattu kunnolla. Saundikin muuttuu hieman, mutta mun mielestä parempaan suuntaan, varsinkin kun jousien kolina jää pois.
Itte tykkään laittaa mahdollisimman monta (5 kpl) jäykkää jousta ja säätää ne vastaavasti löysemmälle; tuolloin tallan tuntuma on jämäkämpi. Vaihtoehtoisesti laitan 3 jousta ja tremsetterin. Ehkä tälläkin on osuutta asiaan.

 
Hyvä tietää etten suoraan tyrmää tuota ajatusta tulevaisuudesta. Oma Ibanezin ässä resonoi "hevikepiksi" tavallista vahvemmin läpi bodyn ja ilmeisesti tuo jousien demppaaninen itellä saattaa jotenkin vähentää niiden kautta juuri bodyn keskiosaan siirtyvää energiaa. Omassa jousipesässä 3 jousta aika tiukoille venytettynä.
 
Ei mulla ainakaan demppaukset syö yhtään soundia taikka sustainia... ei ne jouset oo soundia kantamaan muutenkaan suunniteltu. Sitä varten on sustainblokki... luulisin.
 
Jotkuthan noihin floikkiin vaihtelee niitä sisällä olevia isoja blokkeja painavimpiin titaanisiin joista kuulemma saa hieman lisää sustainia. Sitten jos tuota ajattelee yhtenäisenä ketjuna jossa energiaa siirtyyy aina kielistä blokkiin, ja sen kautta jousiin ja lopulta takaisin bodyyn niin ei ole ihme jos yhden osan "demppaus" vaikuttaa soundiin. Eihän se blokki itsessään voi sitä sustainia tuoda jos ei koko ketjun osat saa resonoida mukana kunnolla, ilman että jokin kohta tavallaan "absorboi" siitä osan.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
wilo
07.12.2011 22:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Sitten jos tuota ajattelee yhtenäisenä ketjuna jossa energiaa siirtyyy aina kielistä blokkiin, ja sen kautta jousiin ja lopulta takaisin bodyyn niin ei ole ihme jos yhden osan "demppaus" vaikuttaa soundiin. Eihän se blokki itsessään voi sitä sustainia tuoda jos ei koko ketjun osat saa resonoida mukana kunnolla, ilman että jokin kohta tavallaan "absorboi" siitä osan.
 
Mun järjen mukaan energiaa hukkaantuu aina, kun sitä siirretään värähtelynä muualle. Näin ollen paras sustain syntyy, kun kielen värähtelystä muuttuu resonoinniksi mahdollisimman vähän.
Toisaalta siirrettäessä värähtelyenergiaa muualle muuttuu myös sointi, koska jotkin taajuudet siirtyvät helpommin kuin muut. Tämä selittää resonoinnin vaikutuksen sähköiseen saundiin, sitä sen sijaan en usko että umpipuisen sähkiksen lankusta siirtyisi värähtelyenergiaa merkittävästi takaisin kieliin.
Se on taas toinen asia, mikä on paras kompromissi sustainin ja resonoinnin aiheuttamien saundin muutosten välillä. Nimittäin oletan, että esim. jäykkä teräksinen palkki, johon on kiinnitetty kitaran kielet ei kuulosta niin hyvältä kuin puinen sähkökitara. Ratakiskokitarassa sustain olisi varmaankin hyvä, mutta saundi taas ehkä ei.
 
Old Joe
08.12.2011 00:26:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös se kitaran soundi ole sustainin ja decayn kompromissi. Näin ajatellen tuo rautapalkkikin saadaan soimaan hyvin, kun se mitoitetaan oikein. Toki muistetaan, että sähkökitaran soundi muodostuu pääasiassa ihan muista tekijöistä.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
morgandy
08.12.2011 07:37:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistoa, mutta sustainihan tulee loppujen lopuksi nimenomaan kielistä ja niin pitkään kun ne soi. En varsinainen kultakorva muutenkaan oo mutta tottahan se on että talla siirtää värähtelyn itse runkoon. Sen vuoksi juuri en välitä värinöistä sustainblokin jälkeen, mikäli se resonoi tarpeeksi. Voisin väittää että kunnon säädöt vaikuttavat sustainiin enemmän kuin jousiruuveista siirtyvä värähtely, mutta se on mun mielipiteeni.
 
Voi olla että tietyt matskut sopii paremmin eri kitaroissa/vireissä/jousissa, mutta omaan skebaan kävi mainiosti AKG:n mikin mukana tullut hieno vaahtomuovinen pakkausmateriaali jonka vedin puukolla suikaleiksi ja läpi jousien. Varoin kyllä demppaamasta liikaa ja testailin välistä miten keihäs soi. Toinen tapa on liimata demppi takakanteen kiinni painamaan jousia vasten, ei välttämättä demppaa niin paljoa.
 
Jotenkin mieleen tuli Fenderin lapaan kiinnitettävät "sustainblokit"
 
HeavyMachinery
08.12.2011 08:28:26 (muokattu 08.12.2011 08:29:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuo jousten soiminen mukana on joko osa soundia tai ongelma, se on kuin Dr-Pepper toiset tykkää toiset ei....
 
Kyllä jousien demppaaminen tappaa sustainia ainakin jos se tehdään huonosti työntämällä rulla vessapaperia jousi gavityyn. Joku taisikin mainita että pehmeää solumuovia pieni pala jousen sisään tai sitten ohut soiro poikittain kaikkien jousien alle.
Jokainen liitos joka liittää kielet bodyyn parantaa sustainia kysehän on loppu pelissä siitä kuinka hyvin kielten energia siirtyy eteenpäin Puut ja muut materiaali asiat vaikuttaa sitten siihen mitne mikin taajuus välittyy eteen päin.
 
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
wilo
08.12.2011 10:00:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Jokainen liitos joka liittää kielet bodyyn parantaa sustainia kysehän on loppu pelissä siitä kuinka hyvin kielten energia siirtyy eteenpäin Puut ja muut materiaali asiat vaikuttaa sitten siihen mitne mikin taajuus välittyy eteen päin.
 
Tässä on hyvin kiteytettynä se asia, joka sotii ainakin mun arkijärkeä vastaan. En tarkoita kohdistaa kritiikkiä sinuun tai kehenkään muuhunkaan, vaan yleiseen mielikuvaan sustainin syntymiseen.
 
Oletetaan, että kaksi asiaa pitävät paikkansa (ainakin kakkoskohta on ihan tieteellisesti todistettu, ykköskohtahan on määritelmä)
1. Sustain tarkoittaa sitä, kuinka pitkään kieli värähtelee: pitkä tai hyvä sustain = kieli värähtelee pitkään.
2. Värähtelyenergiaa hukkuu eli muuttuu lämmöksi aina, kun sitä siirretään toiseen kappaleeseen.
 
Näin ollen: millä perusteella kielten värähtelyn siirtyminen muualle lisää sustainia?
 
Laulava Kylätohtori
08.12.2011 10:23:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Tässä on hyvin kiteytettynä se asia, joka sotii ainakin mun arkijärkeä vastaan. En tarkoita kohdistaa kritiikkiä sinuun tai kehenkään muuhunkaan, vaan yleiseen mielikuvaan sustainin syntymiseen.
 
Oletetaan, että kaksi asiaa pitävät paikkansa (ainakin kakkoskohta on ihan tieteellisesti todistettu, ykköskohtahan on määritelmä)
1. Sustain tarkoittaa sitä, kuinka pitkään kieli värähtelee: pitkä tai hyvä sustain = kieli värähtelee pitkään.
2. Värähtelyenergiaa hukkuu eli muuttuu lämmöksi aina, kun sitä siirretään toiseen kappaleeseen.
 
Näin ollen: millä perusteella kielten värähtelyn siirtyminen muualle lisää sustainia?

 
Vain psykoakustisesti. Jos kielien energia värisyttää jousia, niin sehän tarkoittaa värähtelyenergian siirtymistä ja katoamista jousiin, joka vähentää värähtelyä eli sustainia.
 
Rohkenen väittää ihan vain omana mielipiteenäni, että on sustainin kannalta aivan sama, onko siellä jousien sisällä vähän, paljon vai ei lainkaan solumuovia. Itsellä vanhassa Maison stratossa saundi parani jouset demppaamalla, koska se jousien särinä ja kaiun omainen häiriöääni jäi pois. Mutta kuten sanottu, jolle ko. efekti voi olla toivottu lisä saundiin, joten kukin tavallaan....
 
Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti