Aihe: Delayn käyttöönotto - vinkkejä ja ohjeita (Pink Floyd, U2 yms) | |
---|
|
Delayn paikka on vahvistimen päällä: optimitilanteessa nauhan nopeutta (tai nurinkurisesti viiveaikaa) säädetään lennosta isosta potikasta. En ole koskaan kokenut tap-tempoa yhtä käteväksi sellaisissakaan laitteissa jossa se on - vaikka peittoaahan se toki viiveajan säätämisen numeronäppäimillä. Viiveen pituus ja toistojen määrä on samanlainen tunnelmakysymys kuin sopiva äänenpaine, särön määrä tai soinnin terävyys. Ei niitä laskea tai mitata tarvitse... tietysti millä kontrollin asteella kukakin haluaa pelata. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | wilo 28.11.2011 11:08:09 | |
|
Tap temposta tuli mieleen, että TC:n Nova Delayssä sekä Flashbackissa on audio tap -ominaisuus. Toimii niin, että painat delayn jalkakytkimen pohjaan ja napsautat kitaran kieliä halutussa tahdissa, jolloin pedaali tunnistaa tahdista tempon. Mun mielestä toi toimii ihan hyvin, enkä kaipaa enää jalalla naputeltavaa tap tempoa - tosin aika harvoin sitäkään tuli käytettyä. | |
wilo: Tap temposta tuli mieleen, että TC:n Nova Delayssä sekä Flashbackissa on audio tap -ominaisuus. Toimii niin, että painat delayn jalkakytkimen pohjaan ja napsautat kitaran kieliä halutussa tahdissa, jolloin pedaali tunnistaa tahdista tempon. Mun mielestä toi toimii ihan hyvin, enkä kaipaa enää jalalla naputeltavaa tap tempoa - tosin aika harvoin sitäkään tuli käytettyä. Tämmöinen löytyy joo, mutta jostain syystä mää ainakin koen paljon kätevämmäksi näpäyttää sitä painiketta pari kertaa jalalla kuin että alkaisin pitää nappulaa pohjassa ja räpsimään plektralla kieliä - etenkään kun se ei tuntunut toimivan ihan idioottivarmasti, vaan satunnaisesti tempoksi tuli jotain ihan muuta kuin mitä piti, vaikka hyvin staccatona soitin "vihjeet". Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | p130 28.11.2011 12:00:26 | |
|
varakeef: Delayn paikka on vahvistimen päällä: optimitilanteessa nauhan nopeutta (tai nurinkurisesti viiveaikaa) säädetään lennosta isosta potikasta. Vanhan mallin Memory Man on säädettävyydeltään (ja _tietysti_soundiltaan_!) ylivertainen, isot nupit pyörittää vaikka kengän kärjellä tarkasti ja nopeasti... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. | |
p130: Vanhan mallin Memory Man on säädettävyydeltään (ja _tietysti_soundiltaan_!) ylivertainen, isot nupit pyörittää vaikka kengän kärjellä tarkasti ja nopeasti... Tämähän oli täysin totta! Everyone is a per-son | JoKo 28.11.2011 13:28:48 | |
|
säädetään lennosta isosta potikasta. Näin on. Varsinkin nauhakaiuissa se tempo ei muutenkaan ole niin tarkka juttu kun se viive ei toista koko kaistaa eikä näin tule varsinaisen soiton tielle. Digitaalisia viiveitä kannattaa monesti ruuvata tummemmaksi/ohuemmaksi kuin suoraa ääntä ettei mene sekavaksi. | |
Hyvejä vinkkejä edelleen. Illalla pääsen taas testaileen. Vielä tällä hetkellä minulla on siis tuo Boss M50-lauta. Siinä on delaylle kytkin jolla säädetään viiveaika (aikana tai Tap-mahdollisuudella), time, feedback ja level. Olisiko kellää jotain linnkejä, missä voisi kuunnella mallia noista mainitsemistanne asetuksista. Siis omia joko klipsejä - tai linkki johonkin esim Youtube-videoon, jossa joku muu onnistuneesti käyttää viivettä. Blues is allright! | |
Pitäisikö tuo delay laittaa efektiloopiin vai kitaran ja vahvistimen väliin? Onko suosituksia mihin väliin delay tulee? Nykyinen järjestys: Kitara>wah>tu-3>säröt>vahvistin.... Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus | |
Laulava Kylätohtori: Pitäisikö tuo delay laittaa efektiloopiin vai kitaran ja vahvistimen väliin? Onko suosituksia mihin väliin delay tulee? Nykyinen järjestys: Kitara>wah>tu-3>säröt>vahvistin.... Riippuu ihan siitä mistä tykkää. Yleisin tapa kuitenkin on laittaa kaiut ja dilsat säröjen jälkeen eli jos et ota vahvistimestasi säröjä vaan kaikki (tai ainakin suurin osa) tulee purkeista, niin pistäisin tohon säröjen ja vahvistimen väliin. Jos taas vahvistimesta tulee reilummin säröjä, niin looppi vois olla paras vaihtoehto. Niitä oikeita tapoja ei tässäkään ole joten kaikkea kannattaa kokeilla. "When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org | |
Laulava Kylätohtori: Pitäisikö tuo delay laittaa efektiloopiin vai kitaran ja vahvistimen väliin? Onko suosituksia mihin väliin delay tulee? Nykyinen järjestys: Kitara>wah>tu-3>säröt>vahvistin.... Tästä on ehkä miljoona kertaa aiemminkin keskusteltu ja lopultakin kyseessä on makuasia. Jos sulla on looppi, soundi on todennäköisesti vahvistimen säröä käytettäessä selkeämpi, jos delay on loopissa. Kuitenkaan mikään ei estä testaamasta, miten delay käyttäytyy suoraan vahvistimen edessä - säädöt menevät todennäköisesti uusiksi verrattuna loopissa käyttämiseen. Ero ei puolestaan ole merkittävä, jos otat säröt pedaaleista. Yleisesti ottaen delay on kyllä järkevä laittaa efektiketjun häntäpäähän, juuri ennen reverbiä, olipa loopissa tai ei. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
Ok, olisiko tässä nyt rivien välistä luettavissa, että yleisesti ottaen delay kuuluu säröjen perään. Eikös tuossa looppihomma ole kyse just siitä, että delay menee vahvarin särön perään... Jäi sanomatta, että purkeistahan ne säröt tulee, eli pistetään nyt aluksi kiltisti tuohon säröjen perään... Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus | |
Mun mielestä tämä cascading delay-touhu on varsin kiva ja mielenkiintoinen yksinkertaisuudessaan... http://www.harmonycentral.com/docs/DOC-1343 If you ain't first, you're last! | |
Jucciz: Tämmöinen löytyy joo, mutta jostain syystä mää ainakin koen paljon kätevämmäksi näpäyttää sitä painiketta pari kertaa jalalla kuin että alkaisin pitää nappulaa pohjassa ja räpsimään plektralla kieliä - etenkään kun se ei tuntunut toimivan ihan idioottivarmasti, vaan satunnaisesti tempoksi tuli jotain ihan muuta kuin mitä piti, vaikka hyvin staccatona soitin "vihjeet". Sama. Vaatii ehkä vähän kehitystä toi ominaisuus vielä. Usein se heittää jotain ihan sekalaista vaikka kuinka yrittää naputtaa niitä kieliä. | |
Jucciz: Tämmöinen löytyy joo, mutta jostain syystä mää ainakin koen paljon kätevämmäksi näpäyttää sitä painiketta pari kertaa jalalla kuin että alkaisin pitää nappulaa pohjassa ja räpsimään plektralla kieliä - etenkään kun se ei tuntunut toimivan ihan idioottivarmasti, vaan satunnaisesti tempoksi tuli jotain ihan muuta kuin mitä piti, vaikka hyvin staccatona soitin "vihjeet". AKWM: Sama. Vaatii ehkä vähän kehitystä toi ominaisuus vielä. Usein se heittää jotain ihan sekalaista vaikka kuinka yrittää naputtaa niitä kieliä. Hmmm? Kyllä se mun Novassani muistaakseni toimi ihan hyvin, tosin reilu viikko sitten testaillussa Flashbackissa väittäisin "strum tempo":n toimineen vieläkin paremmin, syytäkin varmaan olisi, kun tuo on ainoa tapa saada "tap tempo" laitteeseen. TC Flashback oli testailun perusteella muutenkin erittäin pätevä peli, ihan sinällään ja varsinkin hinnan huomioon ottaen. Muista samalla kerralla testailluista molemmat Strymonit, Brigadier ja El Capistan, vakuuttivat soundeillaan sekä säätämisen näennäisellä helppoudella, vaikka paramatreja sitten löytyy piilotettunakin jos niihin haluaa päästä käsiksi. Kaveri, jolle oltiin delayta hankkimassa, osti testisession päätteeksi Strymonin Brigadierin, muita testattuja mm. Boss RE-20 ja Carbon Copy, Line6 DL-4:lle oltiin etsimässä korvaajaa. Hyviä kauppoja: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s, esaruoho, jarialanaama, jaroslove_80, DaNoNe, georges, mataki, jubar1, Kunnalli | F_Lame 28.11.2011 15:57:11 (muokattu 28.11.2011 16:03:47) | |
|
Laulava Kylätohtori: Ok, olisiko tässä nyt rivien välistä luettavissa, että yleisesti ottaen delay kuuluu säröjen perään. Eikös tuossa looppihomma ole kyse just siitä, että delay menee vahvarin särön perään... Näin vois ajatella, mutta muistaakseni esim jäsen Exhausted on joissakin yhteyksissä kirjoittanut tykänneensä siitä, että dilsa on nimeomaan ennen säröjä. Yleisin tapa kuitenkin lienee se, että delay on säröjen perässä. E: ja tosiaan, looppihommassa on nimenomaan kyse siitä että efekti menee vahvarin etu- ja pääteasteen väliin. Eli toisin sanoen säröjen jälkeen (päätesäröjä lukuunottamatta) "When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org | PJS 28.11.2011 16:14:40 | |
|
F_Lame: Näin vois ajatella, mutta muistaakseni esim jäsen Exhausted on joissakin yhteyksissä kirjoittanut tykänneensä siitä, että dilsa on nimeomaan ennen säröjä. Yleisin tapa kuitenkin lienee se, että delay on säröjen perässä. E: ja tosiaan, looppihommassa on nimenomaan kyse siitä että efekti menee vahvarin etu- ja pääteasteen väliin. Eli toisin sanoen säröjen jälkeen (päätesäröjä lukuunottamatta) Itsekin diggailen ennen kaikkee siitä et dilsa tulee pedaalimallisten säröjen jälkeen ennen vahvarin etuastetta. Tällöin se toistojen saundi vähän elää sen mukaan miten paljon etuaste säröytyy. Peace! | Johann Onn 28.11.2011 17:59:42 (muokattu 28.11.2011 18:00:51) | |
|
Tsugu Way: Boss M50-lauta. Siinä on delaylle kytkin jolla säädetään... ...hold ?. Tolla luulisi saavan tehtyä samankaltaisesti kuin omassa Digitech:issä (siinä delay repeat -> arvoksi 99 = hold): Pedaali = Delay repeat (10 -> 99)/ Delay time = 1000 ms + soitetaan jotain ja isketään pedaali pohjaan (= hold päälle). Sitten improvisoidaan, jotain diipadaapaa siihen päälle ja toivotaan, että se ja alla soiva kuvio, sopii toisiinsa. http://maihinnousu.net/s/14576 | wilo 28.11.2011 18:11:36 | |
|
Jucciz: Tämmöinen löytyy joo, mutta jostain syystä mää ainakin koen paljon kätevämmäksi näpäyttää sitä painiketta pari kertaa jalalla kuin että alkaisin pitää nappulaa pohjassa ja räpsimään plektralla kieliä - etenkään kun se ei tuntunut toimivan ihan idioottivarmasti, vaan satunnaisesti tempoksi tuli jotain ihan muuta kuin mitä piti, vaikka hyvin staccatona soitin "vihjeet". Hassua, nimittäin mulla on toiminu oikein hyvin. Sekä Nova Delayssä joka mulla oli aiemmin että Flashbackissa, joka mulla on nyt. TC Flashback on muuten Line6 Echo Parkin ohella ainoa nykyisin myynnissä oleva pikkupurkki, jossa on dual delay eli kaksi rinnakkaista delaytä (no tietty on lisäksi Maxon AD 999 Pro). Mä tykkään nimen omaan dual delayn saundista. | |
McNulty: Mun mielestä tämä cascading delay-touhu on varsin kiva ja mielenkiintoinen yksinkertaisuudessaan... http://www.harmonycentral.com/docs/DOC-1343 se on myös hyvää treeniä oikealle kädelle, että soittaa tarkasti ja myös demppaamiseen hyvä treeni. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
aristoteles666: se on myös hyvää treeniä oikealle kädelle, että soittaa tarkasti ja myös demppaamiseen hyvä treeni. Pitää paikkansa... sanoi hammaslääkäri. If you ain't first, you're last! | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|