Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marzi Nyman / Timo Kämäräinen
1 2 3 4
newyorkgroover
22.11.2011 18:30:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä kovasti kiinnostaisi kyseisten herrojen soittovehkeet. Vahvistinten ja efektien lisäksi erityisesti kielistä (merkki, paksuus) ja plektroista olisi kiva saada selkoa. Netistä ei löytynyt mitään mutta onkos joku jutellut kamoista kavereiden kanssa? :)

Itse kitarat ovat selvillä mitä nyt keikoilla/videoista olen nähnyt..stratoa, teleä, jaguaria

Jucciz
22.11.2011 18:40:46 (muokattu 22.11.2011 18:59:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostavatko ne sen takia, että ne kiinnostavat vai sen takia, että tahdot kuulostaa Marzilta ja Kämäräiseltä?

Kämäräinen oli Kitaraklubissa vieraana. Tällöin kattaus oli sillä kertaa:
- Fender Stratocaster (sunburst-värinen)
- Gibson Les Paul Deluxe Goldtop (TV Jones - mikit, Bigsby-kampi)
- Flaxwood kolmella yksikelaisella mikillä
- Vox AC15 1x12"-combo

Marzilla on ollut Bognerin Shiva -combo, Swart-merkkinen joku pikkucombo, välillä Voxia jne... varmaan vaihtuu ihan projektin ja fiiliksen mukaan.

Kiinnostaa aidosti, miksi hitossa em. herrojen kielten tai plektrojen merkki tai paksuus olisi millään tapaa olennainen tieto minkään kannalta. Jos annat heille omat kamasi lainaan, he kuulostavat silti itseltään.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kimurantti1
22.11.2011 19:54:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kämäräinenhän soitti pitkään Fenderin Silverface Deluxe Reverbillä. Joskus kun olin samalla keikalla, niin käytössä oli em. Deluxe Reverb, Fenkun strato ja tele, pedaalilaudassa muistaakseni Voodoo Labin Sparkle Drive, Bossin Giga Delay ym aika tavanomaista kamaa.

Mitä oon Marzin livevetoja katsonut, niin romua tuntuu olevan aivan laidasta laitaan. Vahvistimet (Line6:n mallintavia, Bogneria, Bad Catia ja vaikka sun mitä) ja efektit vaihtelee, mutta suurimman osan ajasta kitarana ollut Fenderin SRV Strato.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jra
22.11.2011 20:13:10 (muokattu 22.11.2011 20:15:50)

kimurantti1:

Mitä oon Marzin livevetoja katsonut, niin romua tuntuu olevan aivan laidasta laitaan. Vahvistimet (Line6:n mallintavia, Bogneria, Bad Catia ja vaikka sun mitä) ja efektit vaihtelee, mutta suurimman osan ajasta kitarana ollut Fenderin SRV Strato.

Straton lisäksi Duesenbergiä on useampaan otteeseen näyttänyt soittavan. Olikohan tämmöinen valkoisena:
http://duesenberg.de/en/guitars/solidbodies/starplayer-special.html

- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
sickboy
22.11.2011 21:04:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmat herrat käyttävät Whammya. Marzin keikoilla ei montaa biisiä kuulekkaan, missä ei Whammya olisi sotkettu sooloon...tämä siis herran soittaessa omaa materiaalia.

Kämäräinen käyttää paljon tosi härskejä fuzz-saundeja, probekin sillä tais olla.

Kämäräisellä taitaa olla enemmän sellainen riisutumpi vaihe menossa ja straton volapotikka on kovassa käytössä.

JHL
22.11.2011 22:55:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäisestä aiheesta sen verran että joo eiköhän noi soittele vaikka millä tarpeen mukaan, keväällä kävin kuuntelemassa Timon Toot toot-orkesteria ja silloin näytti olevan Fractalin Axe-joku versio emmä niistä tiä. Hyvältä kuulostaa aina kuitenkin, ei siinä.

http://www.youtube.com/watch?v=9_Xh_mcVLWo

juici
22.11.2011 23:03:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Googlaus löysi Timo Kämäräisen kotisivut ja soittokamalistauksen: http://timokamarainen.ning.com/page/4036574:Page:2308

"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Dr. Muff
23.11.2011 01:59:28

Jucciz: Kiinnostavatko ne sen takia, että ne kiinnostavat vai sen takia, että tahdot kuulostaa Marzilta ja Kämäräiseltä?

Kiinnostaa aidosti, miksi hitossa em. herrojen kielten tai plektrojen merkki tai paksuus olisi millään tapaa olennainen tieto minkään kannalta. Jos annat heille omat kamasi lainaan, he kuulostavat silti itseltään.

Kyl mua ainakin kiinnostaa jossain määrin kaikenmaailman nippelitiedot itseä kiinnostavien soittajien kamoista, heidän lähestymistavasta laitteisiin ja mitä notta. Tiä vaiks joskus sais jonkun uuden aatoksen. Ei se väärin ole :)

Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
Jucciz
23.11.2011 02:15:07

Dr. Muff: Kyl mua ainakin kiinnostaa jossain määrin kaikenmaailman nippelitiedot itseä kiinnostavien soittajien kamoista, heidän lähestymistavasta laitteisiin ja mitä notta. Tiä vaiks joskus sais jonkun uuden aatoksen. Ei se väärin ole :)

Juu, ei se toki väärin ole. Jotenkin vaan silti tuntuu hetkittäin siltä, että jos ihan oikeasti suurena mielenkiinnon kohteena on jonkin soittajan kieli- tai plektramerkki, ollaan jo aika kaukana itse musiikista tai edes siitä, miksi kyseinen soittaja kuulostaa siltä, miltä kuulostaa.

Kyllä muakin sen sijaan kiinnostaa, millä perusteella joku hyvä soittaja on vaikkapa päätynyt tietyn malliseen vahvistimeen tai kitaraan - tai jokin vähän enemmän kokonaissoundiin vaikuttava asia. Etenkin jos saa kuulla asianomaisen tarinointia aiheesta - ja vaikkapa juuri vertailua, miksi päätettiin siirtyä vaikkapa Fenderistä Voxiin.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
WhipperSnapper
23.11.2011 02:21:36

Dr. Muff: Kyl mua ainakin kiinnostaa jossain määrin kaikenmaailman nippelitiedot itseä kiinnostavien soittajien kamoista, heidän lähestymistavasta laitteisiin ja mitä notta. Tiä vaiks joskus sais jonkun uuden aatoksen. Ei se väärin ole :)

Just näin. Kyllä mua kiinnostaa oikeastaan kaikkien omaan korvaan hyvälle kuulostavien kattaukset. Varsinkin jos joku on hakenut saundia ja testannut paljon laitteita niinkuin esim. Kämis ja Marzi on tehneet.

Jucciz: Kiinnostaa aidosti, miksi hitossa em. herrojen kielten tai plektrojen merkki tai paksuus olisi millään tapaa olennainen tieto minkään kannalta. Jos annat heille omat kamasi lainaan, he kuulostavat silti itseltään.

"Dean Markley Vintage Re-issue 11-52 -kielet". Jos otsikossa mainittujen kielisetit ei sais kiinnostaa, niin miksi luulet, että tällä tiedolla ois yhtään mitään väliä ja minkä takia yleensä kirjotat sitä profiiliin? :D

Jucciz
23.11.2011 02:25:03 (muokattu 23.11.2011 02:25:20)

WhipperSnapper: "Dean Markley Vintage Re-issue 11-52 -kielet". Jos otsikossa mainittujen kielisetit ei sais kiinnostaa, niin miksi luulet, että tällä tiedolla ois yhtään mitään väliä ja minkä takia yleensä kirjotat sitä profiiliin? :D

Siksi, että muistan ensi kerrallakin, mitä pitikään ostaa.

Vähän sama homma Conversen tennareissa.

WhipperSnapper
23.11.2011 02:26:37

Jucciz: Siksi, että muistan ensi kerrallakin, mitä pitikään ostaa.

Vähän sama homma Conversen tennareissa.

Missä vaiheessa tulee "maitoa, leipää, herkkusieniä.." profiiliin?

Jucciz
23.11.2011 02:49:58

WhipperSnapper: Missä vaiheessa tulee "maitoa, leipää, herkkusieniä.." profiiliin?

Noiden menekki on omalla kohdalla suht vähäistä. Ehkä sen sijaan bratwursti, tulinen sinappi ja chilikastike. Hmm...

Dr. Muff
23.11.2011 02:51:57 (muokattu 23.11.2011 02:53:38)

Jucciz: Juu, ei se toki väärin ole. Jotenkin vaan silti tuntuu hetkittäin siltä, että jos ihan oikeasti suurena mielenkiinnon kohteena on jonkin soittajan kieli- tai plektramerkki, ollaan jo aika kaukana itse musiikista tai edes siitä, miksi kyseinen soittaja kuulostaa siltä, miltä kuulostaa.

Kyllä muakin sen sijaan kiinnostaa, millä perusteella joku hyvä soittaja on vaikkapa päätynyt tietyn malliseen vahvistimeen tai kitaraan - tai jokin vähän enemmän kokonaissoundiin vaikuttava asia. Etenkin jos saa kuulla asianomaisen tarinointia aiheesta - ja vaikkapa juuri vertailua, miksi päätettiin siirtyä vaikkapa Fenderistä Voxiin.

Niinkus tiiät niin kyllä noi pikkuasiatkin joskus vaikuttaa. Plektran materiaali ja muotoilukin vaikuttaa. Ite en esim suostu soittamaan ku yhen mallisilla ja paksuisilla dunlopin ultexeilla, se on tarkkaa puuhaa! Oleellinen juttu soittotatsin kannalta, eli soundin kannalta. Vibra ja plekutekniikka on mun mielestä niitä soittoteknisiä juttuja jotka erottolevat soittajat toisistaan. Kielten paksuus helposti vaikuttaa just vaikka sormivibraan. Ja kielten paksuus vaikuttaa soundiin nyt jokatapauksessa ja esim flatwoundeissa on aika oma meininki. Eli kyllä noi tavallaan kulkee jossain määrin käsikädessä.

Olen samaa mieltä tuosta kirjoittamastasi jälkimmäisestä kappaleesta. Tohon kun vielä lisätään miten ko soittaja hakee jostain laitteesta soundin ni vot. Mua kiinnostaa ehkä enemmän toi soundin säätämiseen liittyvä filosofia ku se että tietää ruuvilleen mikä laite on kyseessä.

Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
novo
23.11.2011 02:57:18

Voihan plekuvalinta olla joillekin ihan vaan käytännöllisyyttä eikä soundipoliittisuutta. Itse esim. hikinäppinä etsin aina vain paremmin sormissa pysyvää plärää, tällä hetkellä pinkki Dava käytössä. Se ei tosin liity tähän keskusteluun juuri millään lailla. Mut mitä chilikastiketta suosii Jucciz?

voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Jucciz
23.11.2011 03:02:23

novo: Mut mitä chilikastiketta suosii Jucciz?

Tämän hetken kaksi suosikkia ovat nämä:
http://www.poppamies.fi/product_info.php?products_id=629
http://www.poppamies.fi/product_info.php?products_id=763

Erittäin, erittäin maukkaita kumpikin.

novo
23.11.2011 03:08:18

Jucciz: Tämän hetken kaksi suosikkia ovat nämä:

Itellehän uppoo parhaiten Poppamiehen Tuli ja leimaus sekä Barbados. Voiskin pistää taas piakkoin kuudenkybän tilauksen vetämään.

Jucciz
23.11.2011 03:11:15

novo: Itellehän uppoo parhaiten Poppamiehen Tuli ja leimaus sekä Barbados. Voiskin pistää taas piakkoin kuudenkybän tilauksen vetämään.

Täytyypä ottaa testiin nuo. Kiitos vinkistä.

Tää ketjuhan alkaa hiljalleen asettua uomiinsa.

WhipperSnapper
23.11.2011 03:11:38 (muokattu 23.11.2011 03:15:51)

Jucciz: Tämän hetken kaksi suosikkia ovat nämä:

Miten kovasti tää vaikuttaa sun säyndiin?

Mä oon viime aikoina kyttäilly keikoilla miten muut soittajat pitää vahvistimiaan lavalla. Esim. Kämiksellä on vahvistin useimmiten käännettynä suoraan osoittamaan korvia kohti. Siitä saa kuulema hyvää kontrollia saundiin ja ei varmaan tarttee liian kovaa luukuttaa lavalla. Ite en hirveästi tykkää saada ylikirkasta "icepick" kohtaa korvaan (riippuu tietysti elementistä miten kirkas se on keskeltä). Monesti tässä tapauksessa sitten tulee säädettyä vahvistin liian tummalle ja miksaaja taas ei iloitse siitä.

novo
23.11.2011 03:18:28

WhipperSnapper: Miten kovasti tää vaikuttaa sun säyndiin?

Mä oon viime aikoina kyttäilly keikoilla miten muut soittajat pitää vahvistimiaan lavalla. Esim. Kämiksellä on vahvistin useimmiten käännettynä suoraan osoittamaan korvia kohti. Siitä saa kuulema hyvää kontrollia saundiin ja ei varmaan tarttee liian kovaa luukuttaa lavalla. Ite en hirveästi tykkää saada ylikirkasta "icepick" kohtaa korvaan (riippuu tietysti elementistä miten kirkas se on keskeltä). Monesti tässä tapauksessa sitten tulee säädettyä vahvistin liian tummalle ja miksaaja taas ei iloitse siitä.

"Oikeassa" bluesissa kitaristit väänti vahvarit aina tummalle, höhö. Mut nyt hyvin horjuen viitaten chilikastikkeisiin, niin joku on väittänyt, että ennen soittamista runkkaaminen vaikuttaisi suoritukseen. Liekö helpottaa keskittymistä, jos ei ole mimmit mielessä? Liian tulinen kastike ruoassa saattaisi haitata soittamista, koska polttava tunne kielen päällä ei vaan suostu poistumaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti