Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkien modausta, onkohan mahollista?
1 2
tender.insanity
15.11.2011 13:01:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öö? Meneekö mulla nyt jotain ohi, kun aloittaja sanoi kaikissa kitaraoissaan olevan sumea soundi, niin suositellaan juottamishommia?
 
Eikös kannattaisi ennemminkin miettiä mistä muusta tuo soundin sumeisuus voisi johtua?
 
mattim
15.11.2011 13:10:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Öö? Meneekö mulla nyt jotain ohi, kun aloittaja sanoi kaikissa kitaraoissaan olevan sumea soundi, niin suositellaan juottamishommia?
 
Eikös kannattaisi ennemminkin miettiä mistä muusta tuo soundin sumeisuus voisi johtua?

 
Olikos se niin, että sumea soundi on alopittajan kaikkien kitaroiden kaulamikeissä ja tallamikeissä on soundi juuri timangi. Mikkien välistä soundieroa ollaan tasoittamassa ?
 
Novation Remote SL Compact 25, M-Audio Oxygen 48, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7, Reaper, Pro Tools 9, Ableton Live, 11R, Gibson, Tokai, Epiphone, Landola, Bugera, Cort, Fender, Johnson, Ibanez, Korg, Behringer ...
wilo
15.11.2011 13:15:17 (muokattu 15.11.2011 13:19:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

king kong: hmm..eikös jommal kummal mikil mitä willo pisit tohon ni pystyis asian kikkailemaan tollaseks? vai oonkohan vääräs täysin
 
Kummassakin mun viestin mikissä on 4 johdinta, joten mikin voi puolittaa tai kelat kytkeä rinnan. Voit esimerkiksi asennuttaa kitaraan jonkin potikan tilalle nostopotikan, jolla voit vaihtaa tallamikin kytkentää kuulostamaan kirkkaammalta.
 
Samalla tekisin tai teettäisin myös treble bleedin ja mieluiten ns. Aki mod -tyylillä, eli kondensaattori ja kaksi vastusta tietyllä tavalla kytkettynä.
 
Edit: tarkoitin, että kitaraan voisi vaihdattaa tallamikin tilalle P90-kokoisen humbuckerin ja asennuttaa samalla nostopotikka mikin puolitusta tai rinnankytkentää varten.
 
wilo
15.11.2011 13:16:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Olikos se niin, että sumea soundi on alopittajan kaikkien kitaroiden kaulamikeissä ja tallamikeissä on soundi juuri timangi. Mikkien välistä soundieroa ollaan tasoittamassa ?
 
Mä arvaan, että aloittaja ei vaan tykkää kaulamikin tyypillisesti hieman löysemmästä saundista. Voi olla, että asiaan auttaisi tiukempisaundinen (=enemmän keski- ja ylä-ääniä) kaulamikki.
 
king kong
15.11.2011 17:17:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin se soundi on semmonen sumunen aina noissa kaulamikeissä.
Täähä nyt on niinki yksinkertanen asia mistä selviis säätämällä volaa vähän pois ja takas noin "periaattees" mut mä haluun tän toiminnon ton mikin vaihto vivun taakse. Eli säädöt ois valmiina ja mun ei tarviis ku roiskasta kädellä vipua ja se ois siinä.
 
Joo toi treble homma mistä en ollu kuulukkaan vaikuttaa myös semmoselta mikä pitää toteuttaa ehottomasti.
 
Oon siis itekki vähä pihalla viel joten kiitosta kaikille vaan.
 
king kong
15.11.2011 17:20:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii ja toisessa kitarassa on phat cat mikit mitkä on helvetin hyvät, myös toi kaula mikki mutta se ei palvele mua millään tavalla, muutaku fiilistellessä jonninjoutavia :)
 
Metsämies
15.11.2011 18:19:43 (muokattu 15.11.2011 20:29:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://img831.imageshack.us/img831/1636/kytkis.png
 
Tuollaisen väsäsin pikaisella miettimisellä. Mielestäni tuon pitäisi toimia tuollaisena mistä oli puhetta ketjussa aikaisemmin. Korjatkaa jos ei toimi noin. Kuva vähän epäselvä johtuen paintin käyttö taidoistani toivottavasti saa selvää :)
 
E:nyt pitäisi toimia!
 
tommiot
15.11.2011 18:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metsämies: http://img819.imageshack.us/img819/1636/kytkis.png
 
Tuollaisen väsäsin pikaisella miettimisellä. Mielestäni tuon pitäisi toimia tuollaisena mistä oli puhetta ketjussa aikaisemmin. Korjatkaa jos ei toimi noin. Kuva vähän epäselvä johtuen paintin käyttö taidoistani toivottavasti saa selvää :)

 
Ei toimi noin, mutta jos kytkeekin tuon ulostulojakin molempien volapotikoiden reunimmaiseen nastaan eikä keskelle, niin sittenhän sen pitäis toimia.
 
Metsämies
15.11.2011 19:17:34 (muokattu 15.11.2011 19:19:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Ei toimi noin, mutta jos kytkeekin tuon ulostulojakin molempien volapotikoiden reunimmaiseen nastaan eikä keskelle, niin sittenhän sen pitäis toimia.
 
Eli siis vaihtaa tuon ulostulojakilta tulevan ja switchiltä tulevan piuhan paikkaa?
taitaa joo olla niin päin kiitos korjauksesta.
 
E: taitaa toimia molemmilla tavoilla, kun tuon pohjalta tein:
http://www.seymourduncan.com/suppor … agrams/schematics.php?schematic=p90
 
losli
15.11.2011 20:11:38 (muokattu 15.11.2011 21:54:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Ei toimi noin, mutta jos kytkeekin tuon ulostulojakin molempien volapotikoiden reunimmaiseen nastaan eikä keskelle, niin sittenhän sen pitäis toimia.
 
Mun mielestä ei toimi edes noin, vai koikelitko itse? :-))) Joke!
 
Ongelma on mun mielestä tuossa että molemmat vihreät karvat on kytketty samaan kohtaan jakkiin. Toisin sanoen signaalista lähtee aina osa takaisin maihin, oli kytkin missä asennossa tahansa.
Tän takia tuossa aikaisemmin epäilin että voiko tätä tehdä kolminapaisella kytkimellä vai pitääkö maatkin katkaista.
 
Voin tosin jälleen kerran olla väärässä. Kunhan mutuilen.
 
Metsämies
15.11.2011 20:25:39 (muokattu 15.11.2011 20:29:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

losli: Mun mielestä ei toimi noin, vai koikelitko itse? :-))) Joke!
 
Ongelma on mun mielestä tuossa että molemmat vihreät karvat on kytketty samaan kohtaan jakkiin. Toisin sanoen signaalista lähtee aina osa takaisin maihin, oli kyktin missä asennossa tahansa.
Tän takia tuossa aikaisemmin epäilin että voiko tätä tehdä kolminapaisella kytkimellä vai pitääkö maatkin katkaista.
 
Voin tosin jälleen kerran olla väärässä. Kunhan mutuilen.

 
Aivan kyllä olet oikeassa. Pitää korjata toi kuva ettei kukaan nyt tollaista rupea väsäämään.
 
Elikkäs näin:
http://img831.imageshack.us/img831/1636/kytkis.png
 
Entropia666
15.11.2011 20:30:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko muuten mitään kokeilla myös ihan sitä nimenomaan mikkien modausta. Alikäämit sitä vähän ja sitten vielä treblebleedin kylkee laitat push-pull potikalla splitin. Pitäs alkaa kummasti kirkastumaan...
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
losli
15.11.2011 20:51:16 (muokattu 15.11.2011 21:53:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metsämies: Aivan kyllä olet oikeassa. Pitää korjata toi kuva ettei kukaan nyt tollaista rupea väsäämään.
 
Elikkäs näin:
http://img831.imageshack.us/img831/1636/kytkis.png

 
Tarkoitin kylläkin tuossa että myöskään tämä kytkentä ei toimi. Kuten huomaat, riippumatta missä asennossa kytkin on, ulostulojakin molemmat vihreät johtimet johtavat signaalin aina maahan molempien potikoiden läpi.
 
king kong
15.11.2011 23:26:01 (muokattu 15.11.2011 23:32:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle ois ihan sama miten se toimis kuha toimis :) en kyllä käsitä mitään näistä mut mielenkiintosta silti, makee piirustus.
 
Jos miettii hypoteettisesti ni mitä tos pitäs olla et tommonen juttu toimis että yhellä mikillä ois 2 eri säätö systeemiä ja niitä vois vaihtaa vivulla? vai onkse vaa mahottomuus? mua alkaa kiinostaa tämmösellä filosofisella linjalla jo itseasiassa.
 
Joo toi mikin modaus juttu ois varmaan järkevintä yritystä kaiketi..
 
losli
16.11.2011 00:00:49 (muokattu 16.11.2011 00:03:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

king kong: Mulle ois ihan sama miten se toimis kuha toimis :) en kyllä käsitä mitään näistä mut mielenkiintosta silti, makee piirustus.
 
Jos miettii hypoteettisesti ni mitä tos pitäs olla et tommonen juttu toimis että yhellä mikillä ois 2 eri säätö systeemiä ja niitä vois vaihtaa vivulla? vai onkse vaa mahottomuus? mua alkaa kiinostaa tämmösellä filosofisella linjalla jo itseasiassa.
 
Joo toi mikin modaus juttu ois varmaan järkevintä yritystä kaiketi..

 
Ainakin tuollaisella 2xon-off-on kytkimellä saatu tuon kytkennän toimimaan. Tuo tuossa linkissä on minikytkin, mutta ostat isomman. Sama periaate. Tuolla saat erotettua volume-tone-kytkennät täysin toisistaan erilleen. Siitä voi sitten tietysti keskustella mikä kytkinmalli on kitarakäyttöön paras.
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … id=4879ac7534e6a72f4762ed4f6b5c1ed7
 
wilo
16.11.2011 08:19:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

losli: Ainakin tuollaisella 2xon-off-on kytkimellä saatu tuon kytkennän toimimaan.
 
Kytkimeksi taitaa riittää 2xon-on, paitsi jos haluaa saada mykistyksen lisäksi. Mistähän löytäisi 2xon-on -kytkimen, joka sopisi lespan mikkikytkimen tilalle? Yleensä 2xon-on -kytkimet ovat pienempiä, eivätkä niiden kierteet ole tarpeeksi pitkät.
 
Yksi vaihtoehto on korvata yksi volume- tai tonepotikka nostopotikalla, jossa on 2xon-on -kytkin mukana. Esimerkiksi tuossa on käypä: http://uraltone.com/kauppa/product_ … h-Pull-long-saft-potentiometer.html .
Saattaisin kylläkin tykätä enemmän push-push -tyyppisestä kytkimestä, jossa ei potikkaa tarvitse nostaa.
 
losli
16.11.2011 10:49:49 (muokattu 16.11.2011 10:52:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Kytkimeksi taitaa riittää 2xon-on, paitsi jos haluaa saada mykistyksen lisäksi. Mistähän löytäisi 2xon-on -kytkimen, joka sopisi lespan mikkikytkimen tilalle? Yleensä 2xon-on -kytkimet ovat pienempiä, eivätkä niiden kierteet ole tarpeeksi pitkät.
 
Yksi vaihtoehto on korvata yksi volume- tai tonepotikka nostopotikalla, jossa on 2xon-on -kytkin mukana. Esimerkiksi tuossa on käypä: http://uraltone.com/kauppa/product_ … h-Pull-long-saft-potentiometer.html .
Saattaisin kylläkin tykätä enemmän push-push -tyyppisestä kytkimestä, jossa ei potikkaa tarvitse nostaa.

 
Olet oikeassa. Aloittajan tarpeisiin kolmiasentoinen kytkin on turha. Mutta mielestäni keskiasennon ei tarvitse olla "mykistys", vaan tuosta saa itseasiassa kolme eri soundia.
 
Nimittäin jos tekee kytkennän niin, että kahteen keskimmäiseen liittimeen tulee mikin +/- ja jakin +/-, ja molemmille reunoille kahdet tone- ja volumesäätimet.
Näin sulla on kolme soundia. Laidoilla kahdet eri säädöt ja keskellä mikin signaali menee suoraan jakkiin ja ohittaa siis kaikki säätimet.
 
Push-Pull kyktimet ovat toki käteviä.
 
Toinen idea:
Jos riittävän pitkilä kierteillä varustettua kytkintä ei löydy, voisiko kytkimen kiinittää kitaraan sisäpuolelta. Eli työntää kytkimen reijästä läpi mutta jättää sen ilman mutteria. Sitten kiinittää sen kitaran sisäpuolelta parilla ruuvilla. Kytkimen voi vaikka liimata johonkin pieneen metallikiinnikkeeseen ja ruuvata sen kiinni kitaran sisäpuolelle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «