Muusikoiden.net
03.12.2016
The Bassbreaker™ Guitar Amplifier Series | Fender® 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkivahvistin äänityskäyttöön
1
edenbeast
13.11.2011 11:31:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suositelkaapa hyvää suhteellisen pienitehoista putkivahvistinta lähinnä äänityskäyttöön. Haussa olisi tummasaundinen vahvistin. Cleanit tärkeämpi kuin särösaundit, ne väsätään tarvittaessa polkimella.. Myös vastaavaa bassovahvistinta saa suositella kun en viitsi laittaa toista samanlaista kysymystä bassopalstaan. Hintaluokka jotain väliltä 1-1000e/kpl. Keikkailuun ei tarvitse tehon riittää kun kyseessä on yhden miehen suicide pop- projekti. Kiitos jo etukäteen.

Ja koska joku kuitenkin toteaa että käytä hakua, yritinkin mutta epäonnistuin surkeasti.

Antti1
13.11.2011 11:33:32

Mulla ei oo nyt laiskuuksissani ehdottaa sulle mitään laitetta, mutta tuli mieleen tuosta basson vahvarista yksi juttu. Mikset käyttäisi samaa vahvistinta myös bassolle ja sen kaverina otat DI-boksilla linjaan puhtaan signaalin. Sitten sopivalla jaolla leikkaat DI:stä yläpäät pois ja mikkisignaalista alapäät. Bassot pysyvät kasassa ja yläpäähän tulee vähän lisää eloa vahvarista.

"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
edenbeast
13.11.2011 11:38:57

Tuo kitaravahvistin+suoraan linjaan kävi itelläkin mielessä mutta se kaatui siihen etten halua soittaa mitään suoraan linjaan. Koskettimetkin menee vahvistimen kautta mikitettynä. En tiiä miks, kai se on vaan jotain että pittää tehä kaikki mahdollisimman vaikeesti. Myös mahdolliset pienet soittokämmit jää nauhalle eli mahdollisimman livemeiningin kaltaisesti tuo ois tarkoitus tehdä.

Antti1
13.11.2011 11:55:06

edenbeast: Tuo kitaravahvistin+suoraan linjaan kävi itelläkin mielessä mutta se kaatui siihen etten halua soittaa mitään suoraan linjaan.

Mikset halua? Erittäin moni ammattilaisäänittäjä sanoisi sulle todennäköisesti sen, että äänitä mieluummin pelkkä linjasignaali, kuin pelkkä vahvari. Mun mielestä sun ei kannata hylätä hyväksi havaittua peruskeinoa sen takia, ettet vaan halua jonkun oman ideologian vuoksi. Kukaan ei pakota sitä jälkeenpäin käyttämään, mutta äänittämättä et pysty linjasignaalia hyödyntämään. Voi joskus jyrsiä esim. sellainen tilanne, kuin mikillä taltioitumatta jääneet alimmat taajuudet.

Myös mahdolliset pienet soittokämmit jää nauhalle eli mahdollisimman livemeiningin kaltaisesti tuo ois tarkoitus tehdä.

No jos nyt livestä puhutaan, niin siinähän etenkin bassoa linjaan otetaan lähes yksinomaan ja unohdetaan usein koko mikitys. ;) Linjaan soittaminen ei myöskään poista mitään soittokämmejä, sama ottohan sulle nauhalle tulee jokatapauksessa mutta kahdelle erilliselle raidalle.

"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
edenbeast
13.11.2011 12:07:55

Moni ammattilaisäänittäjä todennäköisesti naurais muutenkin mun ideoita :) Onneksi nauhoitan itse... Mie vaan tykkään siitä, että sieltä basson piuhan perästä löytyy mikitetty vahvistin. Saatan olla hullu ja tyhmä harrastelija mutta on joitakin asioita joita ei vaan pysty tekemään toisin. Kyllä mie demotan suoraan linjaan mutten tykkää siitä yhtään.

jumara
13.11.2011 12:29:54 (muokattu 13.11.2011 12:32:06)

Komppaan Anttia: bassoa äänittäessä kitaravahvistin on itse asiassa paljon käyttökelpoisempi laite kuin bassovahvistin. Äänität sekä linjasoundin että vahvistimen ja miksaat ne yhteen: alataajuudet otat linjasignaalista, eloisammat ja orgaanisemmat keski- ja ylätaajuudet vahvistinsignaalista. Johan rokkaa. Leikkaa vahvistinsoundista alapäät pois ettei tuu vaiheongelmia tai muuta muhjua.

Itse vahvistinkysymykseen: hintahaitarisi yläpäästä tsekkaisin Marshallin 1974x comboa käytettynä (tummasoundinen, hyvä pedaalien kanssa), Koch Studiotone on myös käyttökelpoinen ja monipuolinen vermes. Vox AC15 on myös käyttökelpoinen peli vähän halvemmalla.

En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
edenbeast
13.11.2011 12:49:54

Kiitoksia vastauksista. Voxia on tullu jokuseen otteeseen testattuakin ja ihan kivaksi todettu, samoin muutamaa marsua mutta ne ei oikeen oo mun juttu, vanhoja Peaveytä on joskus mulla ollu mutta kaikki niin järeinä versioina että ei oikein äänitykseen passannu. Suoraan linjaan ei oo valitettavasti ainakaan tässä projektissa vaihtoehto. Kochia ei oo tullu ikinä vastaan, pittääpä ettiä moinen testiin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti