Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender The Twin Red Knob, putkiremontti edessä, vinkkejä?
1 2
Laulava Kylätohtori
18.01.2012 14:05:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Oikeastaan tuo minun vuodatus oli enemmän ihmettelyä asian suhteen. (Jonkinlaisesta tehtaan kompromissista kysymys lienee siis)
Mutta sinä satunnaisena putken vaihtajana voit tehdä juuri niin kuin manuaalissa neuvotaan, ei pitäisi siinä suhteessa mennä pahasti pieleen. Eli säädät sen mittauspisteen jännitteen 0,04 volttiin.
Balanssi potikasta voi säätää 0 voltiiin, mutta ei välttämätöntä. (Manuaalin mukaan)

 
Siten se olis kyllä varmaan päälle, mutta optimaallinen saundi on kuitenkin tärkeämpää. Vähän ajattelinkin, että tuo manuaalin ohje on varman päälle otettu kompromissi saundin suhteen, ettei päästä syyttämään Fenderiä tai heidän ohjeitaan mahdollisista vioista.
 
Oma ongelma on lähinnä se, että en ymmärrä yhtään mitään näistä sähköhommista, mutta silti pitäisi köyhänä miehenä tehdä kaikki itse halvalla. Eli pitäisi saada parasta halvimmalla ja kyllähän me tiedämme, mitä se tarkoittaa...
 
Tuo kommenttisi oli kyllä hyvä herätys taas siitä, että olisi viisainta viedä alan liikkeeseen. Saavat samalla sitten tarkistaa konkat ja vastukset...
 
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
hallu
19.01.2012 16:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa mieleeni tuosta optimaalisesta soundista muuan ajatus. Tässä kohtaa varoitan etten tiedä tästä asiasta eli vahvistimen biasoinnista yhtään mitään, mutta mietiskelen mielelläni kaikenlaista (joten älkööt kukaan ottako tosissaan mitään mitä sanon, mutta jos joku asiasta tietävä haluaa kommentoida ajatuksen päättömyyttä niin kiitoksia).
 
Olen ymmärtänyt, että mitä kylmemmäksi säädetty biasjännite, niin sitä pidempi käyttöikä putkella. No jos tämä olisi asian kokokuva, niin biaksen säätöhän ei olisi mikään ongelma, sen kun vaan vääntäisi biastrimmerin niin kylmäksi kuin saa eikä tarvitsisi edes mittailla mitään ja putketkin kestäisi sata vuotta. Vaan eihän se asia ole näin yksinkertainen, vaan se biaksen mokoma vaikuttaa vahvistimen soundiin minkä vuoksi se bias pitäisi saada säädettyä tarpeeksi kuumaksi rikkomatta kuitenkaan putkea tai vahvistinta ja siksi tarvitaan sitä mittaria. Käsittääkseni homma menee niin, että vahvistimen valmistaja on ilmoittanut manuaalissa mikä se ihanteellinen biasjännite on tai sitten toiset käyttäjät netissä ystävällisesti kertoo sen ja jos ammattilainen tekee homman, niin hän selvittää sopivan biasjännitteen mittaamalla ja laskemalla. No, mulle tuli mieleen että jos bias kerran vaikuttaa vahvistimen sointiin, niin voisikohan tarkkakorvainen kaveri saada baksen paikoilleen korvakuulolta. Jos siis on näkemys tai tietää miltä vahvistimen pitäisi kuulostaa, niin vääntäisi vain biastrimmeriä kunnes soundi olisi oikein ja voisihan sitä vielä mittarilla varmistaa ettei ole liian kuuma, mutta noin periaatteessahan se ei voisi olla liian kuuma jos kuulostaa oikealta.... vai?
 
Tämä ajatus syntyi osaltaan kun mun velipoika vaihtoi autooni (ranskalaiseen piruvie:() jakopäänhihnan pisti vahingossa moottorin jaon sekaisin. Niillähän ei tietenkään ollut mitään tarvittavia mittalaitteita (strobolamppuja tms.) jolla jako olisi laitettu paikoilleen joten tyypit kylmän viileästi säätivät moottorin (16 venttiilinen Renault Megane) jakopään korvakuulolta ja hyvä tuli:-). Miksi siis samaa ei voisi tehdä kitaravahvistimelle? tai no ainakin teoriassa.... mitäpä sanotte?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Numb
19.01.2012 16:08:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun tietääkseni ei ole mitenkään erityisen harvinaista biasoida korvakuulolta.
 
Lanke trr gll -Kurt Schwitters
hallu
19.01.2012 16:27:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Mun tietääkseni ei ole mitenkään erityisen harvinaista biasoida korvakuulolta.
 
Ja minä luulin keksineeni omaperäisen idean:-D niinpä tietenkin, totta kai joku on tullut tuota jo ajatelleeksi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Numb
19.01.2012 16:28:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ja minä luulin keksineeni omaperäisen idean:-D niinpä tietenkin, totta kai joku on tullut tuota jo ajatelleeksi.
 
Juu, mut ei se poista sitä, että sä keksit sen itse :)
 
Lanke trr gll -Kurt Schwitters
blaekie
19.01.2012 18:40:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: .... Jos siis on näkemys tai tietää miltä vahvistimen pitäisi kuulostaa, niin vääntäisi vain biastrimmeriä kunnes soundi olisi oikein ja voisihan sitä vielä mittarilla varmistaa ettei ole liian kuuma, mutta noin periaatteessahan se ei voisi olla liian kuuma jos kuulostaa oikealta.... vai?
 
Kyllä toki vahvistimensa tunteva saattaa saada BIAS:n jotakuinkin turvalliselle alueelle ihan kuuntelemallakin, mutta kuten itsekin totesit, turvallisinta on varmistaa ettei anodihäviöteho ylity liikaa pääteputkissa. Silmämääräinen putkien tarkastelu kuormitettaessa (hehkuuko anodi/t punaisena ?) on myös erittäin tärkeää mittauksen lisäksi.
Se että ajetaanko jonkun tietyn pääteasteen putkia "kuumana" , ei automaattisesti ole tae , että vahvistin kuulostaa siltä "oikealta" , (mitä ikinä se lieneekin kunkin mielestä)
 
Tämä ajatus syntyi osaltaan kun mun velipoika vaihtoi autooni (ranskalaiseen piruvie:() jakopäänhihnan pisti vahingossa moottorin jaon sekaisin. Niillähän ei tietenkään ollut mitään tarvittavia mittalaitteita (strobolamppuja tms.) jolla jako olisi laitettu paikoilleen joten tyypit kylmän viileästi säätivät moottorin (16 venttiilinen Renault Megane) jakopään korvakuulolta ja hyvä tuli:-). Miksi siis samaa ei voisi tehdä kitaravahvistimelle? tai no ainakin teoriassa.... mitäpä sanotte?
 
Tuo ei ole mitenkään tavatonta. Kyllä kokenut moottorimekaanikko kuulee milloin homma on kunnossa ja milloin ei. (Stroboa muuten tarvitaan sytytyksen säädössä, ei jakopään hihnan vaihdossa, ja nykyautoissa ei voi edes sytytystä normaalikeinoini säätää). Jos hyvän haluaa,ja varmuuden tulee tarkistukset tehdä muutoinkin. Tiedä sitten miten tästä analogiat vahvistimeen vetää, kukin miettiköön issekseen.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Laulava Kylätohtori
29.01.2012 13:39:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twinistä on nyt putket tosi loppu tai sitten edessä on konkka- tai vastusremonttia tms...
 
Tehot kateissa, kliinit kadonneet/kuin kokoajan olisi joku b-luokan särö päällä, ihme bassomaisuutta, saundi muutenkin paska jne...
 
Toki nuo putket ovat Sovtekit ja vähintään 6-7 vuotta vanhoja, joten ne nyt varmasti ovat vaihtokunnossa, mutta täytyy toivoa, ettei tarvitse vaihtaa mitään kalliita konkkia tai muuta...
 
Tohonkin olisi JJ:n 6L6GC:t odottamassa vaihtoa, mutta täytyy viedä tuo jollekin ammattilaiselle tsekattavaksi, saa vaihtaa ne putket samalla...
 
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
hallu
29.01.2012 18:51:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Twinistä on nyt putket tosi loppu tai sitten edessä on konkka- tai vastusremonttia tms...
 
Tehot kateissa, kliinit kadonneet/kuin kokoajan olisi joku b-luokan särö päällä, ihme bassomaisuutta, saundi muutenkin paska jne...
 
Toki nuo putket ovat Sovtekit ja vähintään 6-7 vuotta vanhoja, joten ne nyt varmasti ovat vaihtokunnossa, mutta täytyy toivoa, ettei tarvitse vaihtaa mitään kalliita konkkia tai muuta...
 
Tohonkin olisi JJ:n 6L6GC:t odottamassa vaihtoa, mutta täytyy viedä tuo jollekin ammattilaiselle tsekattavaksi, saa vaihtaa ne putket samalla...

 
Pakko vähän kommentoida kun juuri itse vaihdatin vahvistimeeni nuo JJ 6L6GC putket (ja etusputket samalla Tungsol 12AX7). Vahvistimeni on Dean Markley CD60 johon putket vaihdatin Uraltonella ja vanhat putket olivat hyvinkin loppu. Tuo kuvauksesi vahvistimesi käyttäytymisestä tuntui kovin tutulta eli soundi meni mutaiseksi ja tuhnuksi sekä häiriötä ilmaantui. Tehot eivät varsinaisesti hävinneet, mutta sellaista tehohuojuntaa ilmeni (siis ihan korvin kuultavaa) ja pääteputket olivat muuttuneet mikrofonisiksi. Minulla ongelmat ratkesivat putkien vaihdolla ja nyt vahvistin vaikuttaa toimivan normaalisti. Eli vaihdata putket ensin ja murehdi konkkia vasta sitten (tai voihan ne siellä liikkeessä tarkistaa ne samalla, niin huolto tulee halvemmaksi). Sulla on niin hieno vahvistin, että pistä nyt vaans e kondikseen niin fiilis tulee olemaan loistava kun saat sen takaisi;-) mulla ainakin mieliala kohosi kilpaa auringon kanssa kun kamat toimii taas:-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Savis73
30.01.2012 17:33:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ainakin parani koko vahvistimen soundi ja häiriöt pieneni kun teetin konkkarempan sekä vaihdoin putket.Itse olen käyttänyt punanuppisessa 5751 putkia etusessa,koska tällöin liika "ärhäkkyys" häviää. Laitoin muuten kyseisen torille myyntiin kun haluaisin Hiwattin.Mikäli joku on kiinnostunut.Tinkaamisen varaa on jonkin verran.Juuri huollettu vehje.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=588170
 
Laulava Kylätohtori
07.03.2012 15:24:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Pakko vähän kommentoida kun juuri itse vaihdatin vahvistimeeni nuo JJ 6L6GC putket (ja etusputket samalla Tungsol 12AX7). Vahvistimeni on Dean Markley CD60 johon putket vaihdatin Uraltonella ja vanhat putket olivat hyvinkin loppu. Tuo kuvauksesi vahvistimesi käyttäytymisestä tuntui kovin tutulta eli soundi meni mutaiseksi ja tuhnuksi sekä häiriötä ilmaantui. Tehot eivät varsinaisesti hävinneet, mutta sellaista tehohuojuntaa ilmeni (siis ihan korvin kuultavaa) ja pääteputket olivat muuttuneet mikrofonisiksi. Minulla ongelmat ratkesivat putkien vaihdolla ja nyt vahvistin vaikuttaa toimivan normaalisti. Eli vaihdata putket ensin ja murehdi konkkia vasta sitten (tai voihan ne siellä liikkeessä tarkistaa ne samalla, niin huolto tulee halvemmaksi). Sulla on niin hieno vahvistin, että pistä nyt vaans e kondikseen niin fiilis tulee olemaan loistava kun saat sen takaisi;-) mulla ainakin mieliala kohosi kilpaa auringon kanssa kun kamat toimii taas:-)
 
Vein Hehku Ampsille Poriin huollettavaksi ja sen lisäksi, että putket meni uusiksi oli toinen puoli vahvistimesta mennyt mykäksi - ei siis ihme, jos tehot katosivat. Konkat oli katsottu, mutta niissä ei ollut vikaa. Nyt pitäisi vaan ehtiä hakemaan se jossain välissä. Voi olla, että vetää suupielet hymyyn, kun pääsee kunnolla testaamaan... ;)
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Laulava Kylätohtori
15.03.2012 11:05:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sieltähän se tuli ja toimii taas, mutta elementit taitavat olla vaihtokunnossa. Jotenkin saundi puuroutuu edelleen alimmilla kielillä soitettaessa. Ja Vintage Modernilla soitettaessa (eli Twinistä käytössä vain kaiuttimet) on sama ilmiö, joten vika ei oikein voi olla muualla kuin elementeissä. Tai en tiedä onko vika vai ominaisuus, mutta on kuitenkin alkanut ärsyttämään...
 
Voiko elementtien kuntoa testata jotenkin järkevästi? Mitkä elementit tuohon kannattaa laittaa vanhojen tilalle, ehdotuksia/kokemuksia? Nyt siinä taitaa olla jotkut Eminencet? Budjettiluokan ehdotuksia otetaan vastaan...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Laulava Kylätohtori
25.04.2012 21:47:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki putket vaihdettu ja saundi parani tosiaan huomattavasti. Putket ovat JJ:n putkia, enkä kyllä henkilökohtaisesti menisi vannomaan JJ:n nimeen, ehkä jotenkin tummat omaan makuun tai jotain. Hyviä kuitenkin, mutta ensi kerralla kokeilen jotain muuta.
 
Ja tänään vaihdoin toisen kaiuttimen Texas Heatiksi ja oikein hätkähdin, miten paljon se paransi saundia. Ei tarvittu kultakorvia, vaan eron kuuli tavallisilla vaikkukorvillakin. Tummaksi tuota on moitittu, mutta ei se kyllä tumma ollut Fenderissä, ei ainakaan liian tumma. Saundista katosi muhjuisuutta, löysyyttä sekä tunkkaisuutta ja niiden tilalle tuli rouhettu ja ärhäkkyyttä. Saundi selkeytyi ja meni juuri siihen suuntaan kuin olin toivonut...
 
Nyt pitäisi vielä tuo toinen originaalielementti pistää vaihtoon. Mutta pistääkö Swamp Thang vai toinen Texas Heat, siinäpä pulma....
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «