Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaramikkitietoutta esikoululaiselle: Tokai PAF mk2 + S. Duncan
1 2 3
Laulava Kylätohtori
04.11.2011 11:54:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli otetaan pieni kertaustunti kitaramikeistä ilman mitään naurettavaaa hifistelyä tyyliin, että kyllä minä kuulen, jos siinä mikissä on yksi kierros enemmän käämiä..
 
Kitarani on Tokai LS-70F (eli ilmeisesti nykyisin LS-85F?) ja siinä on mikkeinä 2xPAF vintage mk. 2.
 
Kenen valmistamia ovat? Ovatko ns. kylmiä vai kuumia ja mitä se ylipäätään edes tarkoittaa. Onko olemassa välimalleja? Mitä Gibsonin omia mikkejä nämä vastaavat?
 
Onko näin:
Kylmä = erottelevampi ja selkeämpi saundi, parempi cleanina ja kohtuullisella säröllä?
Kuuma = kompressoidumman oloinen tasapaksumpi saundi, parempi kunnon hevimätössä?
 
Onko tämä PAF-malli perinteisen humbuckerin ja single coilin välimalli, vai ihan normaali humbucker?
 
Yleisesti ottaen en ole mikään mikkihifistelijä, mutta kun kokeilin peräkkäin tätä ja Tokain ST-50 Seymour Duncanin mikeillä, niin en voinut olla huomaamatta eroa. Strato oli kyllä selkeästi parempi, eli erottelevampi ja selkeämpi. LS oli enemmän puuromainen. En tehnyt sen tarkempia testejä, vaan tämä tuli sattumalta ilmi Zeppelinin rock'n'roll biisin riffissä, kun vaihdoin kitaraa kesken kaiken. Vahvarina oli vanha Line6 Flextone II kunnon säröllä.
 
Toisaalta nuo Seymourit ovat kyllä mielestäni loistavat, varsinkin tallamikki, joka on sellainen single coilin kokoinen, mutta 2-rivinen. Tarkempaa mallimerkkiä en muista tähän hätään.
 
Kysymys kuuluukin, että kannattaako alkaa vaihtamaan LS:n mikkejä tavoitteena enemmän tuon straton tyylinen erotteleva ja selkeä saundi - saattaa se ehkä olla kirkkaampikin? Vai onko tämä vain näiden mikkien ominaisuus. Jos ostan uudet kalliit mikit (jotkut saman tyyliset siis, ei mitään aktiivi- tai hevimikkejä) tuohon LS:n niin onko siitä oikesti mitään hyötyä?
 
Olisi myös mukava tietää tarkempia tietoja straton Duncanin mikeistä, mutta siihen varmaan tarvittaisiin tarkempia mikkien mallitietoja..
 
elon arska
04.11.2011 12:00:25 (muokattu 04.11.2011 12:03:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kannattaa huomata, että olet soittanut myös kahdella täysin erilaisella kitaralla, pelkästään se tuo merkittävän eron soundiin. Myöskin jos stratossa on ollut single coil mikit, niin vertailu on täysin epäkelpo johtuen myös mikkien melko perkeleellisestä erosta.
 
Mutta omien kokemuksien mukaan noi tokain stockkimikit ovat aivan täyttä kuraa, Seymour Duncanin mikit ovat varmasti erottelevammat jopa sieltä tummimmasta päästä.
 
EDIT: Jaa niin siellä on stratossa ollu tallamikkinä jotain pikku JB:tä, mutta sekin on kyllä melko kaukana humbuckersoundista...
 
Mitä ite suosittelen on nyt vaikka Seymour Duncanilta Alnico Pro II -mikkisetti. Jos siis semmosta selkeämpää soundia haet.
 
Numb
04.11.2011 12:07:03 (muokattu 04.11.2011 12:07:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kitarani on Tokai LS-70F (eli ilmeisesti nykyisin LS-85F?) ja siinä on mikkeinä 2xPAF vintage mk. 2.
 
Kenen valmistamia ovat?

 
Tokai/Gotoh on jossakin muistaakseni mainittu valmistajaksi.
 
Ovatko ns. kylmiä vai kuumia ja mitä se ylipäätään edes tarkoittaa. Onko olemassa välimalleja?
 
Kylmä/kuuma tarkoittaa mikrofonin "tehoa". PAF mkII on käsittääkseni vintage-henkinen, eli maltillisen ulostulon mikrofoni. Muistinvaraisesti 7-9kOhm.
 
Mitä Gibsonin omia mikkejä nämä vastaavat?
 
Jaa-a, sitä onkin vaikea sanoa ilman a/b -testausta. Mutta jos heittäisin jotain, niin Burstbucker tai '57 Classic voisi olla Gibsonin mikeistä samoilla tonteilla.
 
Onko näin:
Kylmä = erottelevampi ja selkeämpi saundi, parempi cleanina ja kohtuullisella säröllä?
Kuuma = kompressoidumman oloinen tasapaksumpi saundi, parempi kunnon hevimätössä?

 
Toi on aika pitkälle viety yleistys kyllä.
 
Onko tämä PAF-malli perinteisen humbuckerin ja single coilin välimalli, vai ihan normaali humbucker?
 
Ihan perushumppari se on.
 
Yleisesti ottaen en ole mikään mikkihifistelijä, mutta kun kokeilin peräkkäin tätä ja Tokain ST-50 Seymour Duncanin mikeillä, niin en voinut olla huomaamatta eroa. Strato oli kyllä selkeästi parempi, eli erottelevampi ja selkeämpi. LS oli enemmän puuromainen.
 
Les Paulin ja Straton ero... Onhan sitä tosiaan.
 
Kysymys kuuluukin, että kannattaako alkaa vaihtamaan LS:n mikkejä tavoitteena enemmän tuon straton tyylinen erotteleva ja selkeä saundi - saattaa se ehkä olla kirkkaampikin?
 
Eipä taida kannattaa. Tuo ero tulee paitsi mikrofonien myös ihan kitaroiden rakenteista ja materiaaleista. Les Paulista ei saa stratoa eikä päinvastoin.
 
Aihepiiristä on tällainen ketju: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=141137&o=0
 
Itselläni on Flying V:ssä P90-mikit, jotka ovat soundiltaan sieltä humbuckereiden ja single coilien välistä. Niistä pidän kovasti - mutta eivät ne stratolta kuulosta. Sitä varten pitäisi olla strato.
 
I am the table. -James Hetfield
jii.haanpaa
04.11.2011 12:54:55 (muokattu 04.11.2011 12:55:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: ...Kitarani on Tokai LS-70F (eli ilmeisesti nykyisin LS-85F?) ja siinä on mikkeinä 2xPAF vintage mk. 2.
 
Kenen valmistamia ovat? Ovatko ns. kylmiä vai kuumia ja mitä se ylipäätään edes tarkoittaa. Onko olemassa välimalleja? Mitä Gibsonin omia mikkejä nämä vastaavat?

 
Tokain PAF mk2:sta on levityksessä ainakin kolmea eri versiota. Ysärivehkeistä ja usein satasarjalaisista voi löytyä Gotohin versiot. Näitä pidetään "piireissä" aivan kelvollisina perushumppareina. Gotohit tunnistaa siitä, että sekä kaula-, että tallamikin resistanssi on noin 7-8 kohmia.
 
Uudemmista kymppisarjalaisista löytyy useimmiten Keiyon tekemät mk2:t. Keijjot tunnistaa siitä, että tallamikin resistanssi on 11-12kohmia ja kaulassa on noin 7-8kohmia.
 
Omaan korvaani Keiyot ovat yksinkertaisesti huonot. Kaulamikki on tunkkainen ja muhjuinen ja kaiken lisäksi varsin epäbalanssissa kuuman, mutta ohutsoundisen tallamikin kanssa. Mutta makuasioitahan nämä.
 
fox
04.11.2011 13:08:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Tokain PAF mk2:sta on levityksessä ainakin kolmea eri versiota. Ysärivehkeistä ja usein satasarjalaisista voi löytyä Gotohin versiot. Näitä pidetään "piireissä" aivan kelvollisina perushumppareina. Gotohit tunnistaa siitä, että sekä kaula-, että tallamikin resistanssi on noin 7-8 kohmia.
 
Uudemmista kymppisarjalaisista löytyy useimmiten Keiyon tekemät mk2:t. Keijjot tunnistaa siitä, että tallamikin resistanssi on 11-12kohmia ja kaulassa on noin 7-8kohmia.

 
Ulkomaan-foorumeilla on heitetty, että osassa olisi samoja mikkejä, joita löytyy myös näistä "uustuotannon" Hagströmeistä.
Vallan mahdollistahan se, sillä eipä noita teollisia käämijöitä eli mikinvalmistajia ihan kauhean monia ole, jotka pystyvät tarvittavia määriä tekemään. Vaikea vaan on sitä tekijää varmistaa, jos ei mikeissä ole mitään sen kummempia merkintöjä pohjalevyssä, tai on merkitty "tilaajan logolla".. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
04.11.2011 13:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkemmin ajatellen en oikeastaan haluakaan muuttaa tuota LS:ää stratoksi, vaan kaipaan eniten (onkohan tämä nyt oikea sana) erottelevuutta. Oikeastaan LS:ssä saa ja pitääkin olla LS:n ominaissaundi (mikä se ikinä sitten onkaan), mutta sellainen puuromaisuus haittaa.
 
Pitäisi varmaan vähän testailla enemmän ja paremmalla vahvistimella, kun tuo Flextone on omasta mielestä melko surkea.
 
Tässä R'n'R -riffivertailussa haittasi juuri mainitsemani puuroisuus, eli stratolla riffi oli selkeä ja kaikki nuotit erottuivat selkeästi, LS:llä se oli enemmän sellainen tasapaksu, eikä soittovirheitäkään olisi kuullut niin hyvin. Sellaista "mössöä", tästä ajattelinkin, että ongelma on juuri mikeissä...
 
Tämä on ostettu 2002 alkuvuonna, joten olisiko tässä sitten Keiyot. Tarkoittaako tuo korkeampi resistanssi, että se on kuumempi ja voiko se tehdä mainitsemaani puuromaisuutta?
 
Wespa
04.11.2011 14:01:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tarkoittaako tuo korkeampi resistanssi, että se on kuumempi ja voiko se tehdä mainitsemaani puuromaisuutta?
 
Yksinkertaistetusti näin, ja voi tehdä. Torilla taisi olla Duncanin Slash-mikkipari kaupan, sellainen voisi olla siihen suuntaan mitä tunnut kaipaavan, eli maltillisempaa ulostuloa ja sitä kautta erottelevuutta.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
mattim
04.11.2011 14:22:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tarkemmin ajatellen en oikeastaan haluakaan muuttaa tuota LS:ää stratoksi, vaan kaipaan eniten (onkohan tämä nyt oikea sana) erottelevuutta. Oikeastaan LS:ssä saa ja pitääkin olla LS:n ominaissaundi (mikä se ikinä sitten onkaan), mutta sellainen puuromaisuus haittaa.
 
Pitäisi varmaan vähän testailla enemmän ja paremmalla vahvistimella, kun tuo Flextone on omasta mielestä melko surkea.
 
Tässä R'n'R -riffivertailussa haittasi juuri mainitsemani puuroisuus, eli stratolla riffi oli selkeä ja kaikki nuotit erottuivat selkeästi, LS:llä se oli enemmän sellainen tasapaksu, eikä soittovirheitäkään olisi kuullut niin hyvin. Sellaista "mössöä", tästä ajattelinkin, että ongelma on juuri mikeissä...
 
Tämä on ostettu 2002 alkuvuonna, joten olisiko tässä sitten Keiyot. Tarkoittaako tuo korkeampi resistanssi, että se on kuumempi ja voiko se tehdä mainitsemaani puuromaisuutta?

 
Oletko käännellyt sitä kitaran volumepotikkaa ? Mikkien puuroisuus voi myös johtua siitä, että ne ovat liian lähelle kieliä säädetyt. Kannattaa testata, ei maksa paljoa.
 
fox
04.11.2011 14:47:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Oletko käännellyt sitä kitaran volumepotikkaa ? Mikkien puuroisuus voi myös johtua siitä, että ne ovat liian lähelle kieliä säädetyt. Kannattaa testata, ei maksa paljoa.
 
Juu, useasti pääsee "hyville tuntipalkoille" kun istuu alas ja ihan rauhassa käy läpi kaikki jo ihan vakiona kitaraan (ja vahvistimeen) laitetut vola- ja sävysäätimet.. Samalla voi, ja kannattaakin, kokeilla nuo mikkien korkeudet, monesti niilläkin saa sitä mikkien keskinäistä balanssia muokattua riittävästi. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
04.11.2011 14:53:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erottelevuus ja Les Paul. Siinäpä yhdistelmä, josta tuli täällä päässä todellisuutta Sheptonen mikeillä. Sen verran tykkäsin, että settejä on tullut tilattua lähemmäs parikymmentä tähän mennessä. Moni niistä on jatkanut kitaroiden mukana jo uusiinkin koteihin, mutta edelleen ne ovat parasta, mitä tiedän.
 
http://www.sheptone.com/hum.htm
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Wespa
04.11.2011 15:12:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Erottelevuus ja Les Paul. Siinäpä yhdistelmä, josta tuli täällä päässä todellisuutta Sheptonen mikeillä. Sen verran tykkäsin, että settejä on tullut tilattua lähemmäs parikymmentä tähän mennessä. Moni niistä on jatkanut kitaroiden mukana jo uusiinkin koteihin, mutta edelleen ne ovat parasta, mitä tiedän.
 
http://www.sheptone.com/hum.htm

 
Ootko muuten Duncanin Antiquityja koskaan testannu? Ovat kyllä parasta mitä itselle on tullut miedoissa humppareissa vastaan, mukavan "puinen" soundi.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Laulava Kylätohtori
04.11.2011 18:01:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyykin säädellä tota volaa ym. namikoita. Miten tuo mikkien korkeudensäätö? Jos ei ole ennen säätänyt kitaraa, niin kannattaako homma suosiolla ulkoistaa lisävahinkojen ehkäisemiseksi, vai onnistuuko ihan maalaisjärjellä? Eli vähän kerrallaan ja sitten testi. Kuinka paljon niitä sitten kannattaa kerralla laskea? Ja ilmeisesti yksi mikki kerrallaan.
 
Tuntuu oudolta, että muuten noin hyvässä kitarassa olis ihan paskat mikit...
 
Entropia666
04.11.2011 18:13:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Täytyykin säädellä tota volaa ym. namikoita. Miten tuo mikkien korkeudensäätö? Jos ei ole ennen säätänyt kitaraa, niin kannattaako homma suosiolla ulkoistaa lisävahinkojen ehkäisemiseksi, vai onnistuuko ihan maalaisjärjellä? Eli vähän kerrallaan ja sitten testi. Kuinka paljon niitä sitten kannattaa kerralla laskea? Ja ilmeisesti yksi mikki kerrallaan.
 
Tuntuu oudolta, että muuten noin hyvässä kitarassa olis ihan paskat mikit...

 
Useimmat vakiomikit on kyllä enemmän tai vähemmän basgamia...Mikkien korkeutta voit säätää siinä kehyksissä olevista ruuveista. Ne 2 ruuvi mikin kummallakin puolella.
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
jii.haanpaa
04.11.2011 18:38:09 (muokattu 04.11.2011 18:56:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: ..Tämä on ostettu 2002 alkuvuonna, joten olisiko tässä sitten Keiyot. Tarkoittaako tuo korkeampi resistanssi, että se on kuumempi ja voiko se tehdä mainitsemaani puuromaisuutta?
 
Varsin todennäköisesti. Mulla on jokusen vuoden sisällä käynyt muutamia 2k-luvun kymppisarjalaisia pyörähtämässä ja niissä on kaikissa ollut Keiyot. Samoin Keiyot olivat 2007 satasarjalaisessa, mutta on ollut myös yksi Gotohin mikeillä. 2004 LS200:ssa sitten olikin jo alkuperäiskuosissaan SD:n Seth Loversit (omaan korvaan loistavat tuossa kitarassa).
 
Pitää kyllä sanoa myös sekin, että kitaroinakaan nuo Tokain kymppisarjalaiset eivät ole kirkassointisimmasta päästä. Ainakaan ne yksilöt, joita mulla on ollut. Mutta kun viimeisessä kymppisarjalaisessa testasin esim Ibanezin Super 70:iä, niin ero oli kyllä huomattava(*)
 
(*) Tarkoittaa siis sitä, että mitkään mikit ikuna, Keiyotkaan, eivät ole musiikillisten ambitioideni, eivätkä varsinkaan sen toteutuspuolen pullonkaula, mutta harrastusta selvästi hallitseva kamanysväriyteni sai mikin vaihdosta suurta tyydytystä :)
 
Laulava Kylätohtori
04.11.2011 20:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen vanha kirjoitus:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ts.php?c=15&t=111345&o=40&#p4076551
 
-MarkoA- Kyllä se "muta" on niissä mikeissä. Mulla oli tuommoset PAF MKII:t _95 LS70Q mallissa enkä oikein niistä pitänyt niistä nimenomaan erottelukyvyn puuttumisen takia ~ soinnut meni puuroksi jo pikku säröllä. Mutta sitten käämitytin ihan huvikseni nuo paffit uusiksi omien soundi toiveiden ja kitaran akustisen äänen kuvailun perusteella. Lopputulos mun mielestä todella hyvä. Käämit oli aika pienet, jotain 7,5K kaulalle ja jotain 8 tallaan. Täysin eri soundit kuin alkuperäisillä käämityksillä (8,9K / 9,5K). Että tommostakin voi kokeilla jos haluaa mikkien kanssa pelata.
 
-p130- Nimenomaan tuohon auttaa konkan vaihto. Ei sillä tietenkään mikin luonne täysin muutu, mutta enemmän kuin useimmat uskoisivat kokeilematta... Riippuu tietenkin myös sen alkuperäisen konkan arvosta.

 
Mistä konkasta mahtaa olla kyse ja voiko se tosiaan vaikutta noin paljon?
 
Käämitys on varmasti ammattimiehen hommaa, mutta mitä maksaa ja miten varmistaa oikea lopputulos?
 
jniska
04.11.2011 20:40:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Erottelevuus ja Les Paul. Siinäpä yhdistelmä, josta tuli täällä päässä todellisuutta Sheptonen mikeillä. Sen verran tykkäsin, että settejä on tullut tilattua lähemmäs parikymmentä tähän mennessä. Moni niistä on jatkanut kitaroiden mukana jo uusiinkin koteihin, mutta edelleen ne ovat parasta, mitä tiedän.
 
http://www.sheptone.com/hum.htm

 
Millähän mikeillä tuo Kivikankaan Timo vetelee, se ainakin on erotteleva ja niin saakelin kirskuva että oksat pois. Todella makea saundi.
 
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Jii-Gee
04.11.2011 20:53:51 (muokattu 04.11.2011 20:55:32)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarjassamme Tällainen vanha kirjoitus oli tällaista tarinaa aiheesta;
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9555445#p9555445
 
tracyjacks: Pitää muuten ylipäätään mainostaa Tokain ostajille: jos ei pidä mikkien soundista tai on omasta mielestä tunkkaiset, niin kannattaa mitata potikoiden ja konkkien arvot. Tuossakin Tokaissa oli hieman alimitoitetut potikat ja konkat, joten soundi parani huomattavasti, kun laittoi kunnon sisuskalut. Tulihan se myös halvemmaksi vaihtaa potikat ja konkat, kuin se, että olisi ostanut uudet mikit.
 
fox: Itämaan poijjaat tykkää laittaa 33 tai jopa 47 nF tonekonkat, aina ollut noin. Leikkaavat korkeita taajuuksia enemmän kuin esmerkiks erään toisen valmistajan käyttämät 22 nF konkat..
Tavoitteena ehken on ollut tuota soundia vähän "tummentaa" koskapa tuota käytäntöä on jatkettu.

 
tracyjacks: Potikat vaikka CTS:ää ja konkat vaikka Mojotonen Vitamin T-konkat. Ihan pelkästään jo se herättää mikit ihan uudestaan eloon, että laitat konkat uusiksi ja teet vaikka treblebleedin jne.
 
p.s. ja loppuun wanha klisee; hakua käyttämällä olisit jo perillä.. ;-D
 
WHOLE LOTTA 70's "You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns" sirdickyj: Tajuuttekste ollenkaan et mitä täällä toiset kirjoittaa?
Laulava Kylätohtori
04.11.2011 21:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, sieltä löytyi myös tämmöstä:
 
-jii.haanpaa- Potikan tai kondensaattorin vaihto ei mielestäni ole vaihtoehto mikkien vaihtamiselle. On aivan sama mikä kondensaattori sulla on, jos et pidä mikkien soundista. Potikka tapissa kondensaattori ei vaikuta signaaliin (lähes) ollenkaan. Mutta jos tapana on myös käyttää kitaran potikoita, niin silloin kondensaattorin vaihto on toki suotavaa, varsinkin siinä tapauksessa jos ovat japaniassa pistäneet LC:n matkaan 0,047uF:llä varustettuna, kuten monesti ovat
 
Eli mitä ne konkat nyt sitten mahtavat vaikuttaa ja mitä ei. Myönnettäköön, että aika vähän tulee noita potikoita ruuvailtua. Yleensä täysillä mennään, joten unohdanko vaihdon saman tien? Ottaen huomioon, että soittimen sisuskalujen nypläys ei ole mulle mikään itseisarvo, vaan enemmän välttämättömyys paremman saundin tavoittelussa - joka sekin on kyllä jäänyt melko vähälle (liian vähälle)...
 
fox
04.11.2011 22:51:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori:
Eli mitä ne konkat nyt sitten mahtavat vaikuttaa ja mitä ei. Myönnettäköön, että aika vähän tulee noita potikoita ruuvailtua. Yleensä täysillä mennään, joten unohdanko vaihdon saman tien?

 
Ne konkat passiivijärjestelmissä mahtavat sitä, että korkeita taajuuksia leikkaa eli ohjautuu maihin. Mitä suurempi on se kondensaattorin arvo, sen bassovoittoisemman soundin se mahdollistaa. Kannattaa, kun nyt vaikuttaa kiinnostusta olevan, käyttää hakutoimintoa sekä täällä että myös internetin ihmemaailmassa.. ;)
Kyllä, ne sävynsäätimetkin niin kitaroissa kuin vahvistimissa on todellakin tehty käytettäväksi. Eli niihin kannattaa paneutua kyllä - jos ne olisivat täysin tarpeettomat, niin kyllähän ne olisi jo kustannusten säästämiseksi kitaroista (ja vahvistimistakin..) jätetty pois.
Tuossa noissa varhemmissa lainauksissa mainittu .033 (eli 33 nanofaradin kondensaattori, jota nuo itästen maitten valmistajat erityisesti LP-tyyppisissä kitaroissa suosivat, johtuu siitä, että heidän puuraaka-aineensa ei ole soundillisesti ihan vastaavaa kuin jenkeillä, joten sitä "hienosäätöä" on sitten pyrittävä tekemään muulla tavoin.
 
Ottaen huomioon, että soittimen sisuskalujen nypläys ei ole mulle mikään itseisarvo, vaan enemmän välttämättömyys paremman saundin tavoittelussa - joka sekin on kyllä jäänyt melko vähälle (liian vähälle)...
 
No, eikös sitä paremman soundin tavoittelua kaikkein helpommalla pysty tekemään olemassa olevalla kalustolla. Hyödyntämällä kaikkia niitä säädettäviä parametreja, joita kyseisessä laitteistossa on??
Sitten, jos huomaa ettei laitteisto mahdollista haluttuja soundeja, sitten vasta lähteä muuttamaan jotain osa-aluetta. On se sitten vaikka tuo vahvistinkaluston päivitys ennen jotain kitaramikkien vaihtoa..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jii.haanpaa
05.11.2011 00:48:03 (muokattu 05.11.2011 00:48:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: No niin, sieltä löytyi myös tämmöstä:
 

 
Eli mitä ne konkat nyt sitten mahtavat vaikuttaa ja mitä ei. Myönnettäköön, että aika vähän tulee noita potikoita ruuvailtua. Yleensä täysillä mennään, joten unohdanko vaihdon saman tien? Ottaen huomioon, että soittimen sisuskalujen nypläys ei ole mulle mikään itseisarvo, vaan enemmän välttämättömyys paremman saundin tavoittelussa - joka sekin on kyllä jäänyt melko vähälle (liian vähälle)...

 
Testaa. Nappaa kondensaattori irti volume-potikasta. Jos kitarasi kuulostaa edelleen muhjuiselta/huonolta/tms, niin et sitä paremmaksi kondensaattoria vaihtamalla saa. Jos auttoi, niin säästit uusien mikkien hinnan yhdellä sivuleikkurimanööverillä :)
 
Itse olen sellainen puurokorva, että en mä käytännössä kuule eroja kondensaattoreissa, jos tone-potikka on ruuvattu kiinni (siis kympille). Eipä sinne maahan silloin juurikaan tavaraa kulje, jos 500kohmia ahdistaa, joten se on melko sama mikä on tone-piirin jakotaajuus=kondensaattorin arvo. Yksi vaihtoehto on myös vaihtaa "suurempi" potikka. Parempikorvaiset varmasti erottavat hienostuneempiakin vivahteita.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti