Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Twang kitara
1 2
MaggaraMarine
30.10.2011 16:57:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on kaks humbucker kitaraa ja kaipaisin "twangia" soundiini, joten oon alkanut harkita ekan kitaran (Epiphone Les Paul Standard) myymistä/vaihtamista Stratoon/Teleen tai muuhun single coil -varustettuun skittaan. Epi LP on mun eka skitta, joten en oo varma, haluunko luopuu siitä, mutta kysyn tästä aiheesta kummiskin. Kaks humbucker kitaraa on jotenkin turhaa, toisen ostin n. puol vuotta sitten (Charvel So Cal), joten rahaa ei oo hirveesti ja pidän uuden vahvarn tai bassokitaran ostoa tärkeempänä. Siksi haluan siis vaihtaa/myydä Les Paulin.

Eli kuinka paljon rahaa saisin tosta Epiphonesta (350 € uutena) ja mitä twangikitaroita kannattais kattoo? Kitarassa ei mielellään kampea, single coilit pakolliset, ei mitään coil tap juttuja. Enkä haluu humbuckereita siihen skittaan (HSS käy mahdollisesti). Ihan perus SSS Strato tai SS Tele tms.

WnbPunk
30.10.2011 17:12:13

Tele. Squier. Classic Vibe.

Onko näin?
Jucciz
30.10.2011 17:24:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telecaster. Ei epäilystäkään.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jPekka
30.10.2011 17:31:34

Tele on varma valinta, mutta jos kohdalle sattuu hyvä Gretsch-yksilö, kannattaa sitäkin tietysti kokeilla. Electromaticit ovat ymmärtääkseni pääosin aivan asiapelejä.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
McNulty
30.10.2011 18:11:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossahan ne hyvät vaihtoehdot tulivatkin jo.

Telecaster tai Gretschin rokkiboksi, mieluiten De Armond Dynasonic-yksikelaisilla (tai sen tapaisilla).

Eli haetaanko tässä nyt Reverend Horton Heat / Brian Setzer -tyylistä billy-twangia vai enempi 50s pop/country/jne.-twängiä?

Itse suosin jne.-twängiä, jonka kaivan tarvittaessa sekä Telestä että Stratosta.

If you ain't first, you're last!
MaggaraMarine
30.10.2011 19:53:39

OK. Onko muita ehdotuksia, miltä valmistajalta kannattais katsoa ja mitä mallia? Oon kyllä kuullu just noista Squier CV ja VM sarjasta ja ne on kuulemma hyviä. Ja paljon joku suostuis maksaan tosta mun Les Paulista (käytetty vähän päälle 2 vuotta) tai mihin joku suostuis vaihtaan sen?

MaggaraMarine
30.10.2011 19:59:04

Eli haetaanko tässä nyt Reverend Horton Heat / Brian Setzer -tyylistä billy-twangia vai enempi 50s pop/country/jne.-twängiä?

Joo kai se sitä "jne. twangiä" on. Ajattelin vetää sillä rockia ja jotain bluesia ehkä. En mitään rockabillyä.

McLeach
30.10.2011 20:22:46

MaggaraMarine: OK. Onko muita ehdotuksia, miltä valmistajalta kannattais katsoa ja mitä mallia? Oon kyllä kuullu just noista Squier CV ja VM sarjasta ja ne on kuulemma hyviä. Ja paljon joku suostuis maksaan tosta mun Les Paulista (käytetty vähän päälle 2 vuotta) tai mihin joku suostuis vaihtaan sen?

etköhän sä 250e tosta epistä voi pyytää. Käytettynä saat sitten tämän http://www.thomann.de/fi/fender_sq_classic_vibe_tele_50s_bb.htm noilla euroilla torilta.

antnis
30.10.2011 20:41:49

Tuossa CV:ssa on mielestäni aika tahmea tukkikaula, josta kaikki eivät tykkää. Vaihtoehtoina kannattaa myös ottaa huomioon tämä http://www.thomann.de/fi/fender_squier_classic_vibe_tele_thin.htm sekä tämä http://www.thomann.de/fi/fender_squier_classic_vibe_telecustom.htm

Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org
PJS
30.10.2011 21:01:24 (muokattu 30.10.2011 21:08:35)

Voisin melkein väittää että ylipäätään kaikki klassiset fender-skebat on just tota twang osastoo parhaimmillaan. Eli ei kannata rajoittaa itesään vain tele/strato ostolle vaan kandee tsekata myös mustang ja etenkin jazzmaster.

http://www.youtube.com/watch?v=expdxldXIa4&feature=related

Peace!
Jucciz
30.10.2011 21:13:07

PJS: Voisin melkein väittää että ylipäätään kaikki klassiset fender-skebat on just tota twang osastoo parhaimmillaan. Eli ei kannata rajoittaa itesään vain tele/strato ostolle vaan kandee tsekata myös mustang ja etenkin jazzmaster.

http://www.youtube.com/watch?v=expdxldXIa4&feature=related

Kivoja soundeja, mut tuli jotenkin vaivaannuttava fiilis kun biisi ei vaan lähde groovaamaan missään kohdassa - rummut ja basso ei oikeen löydä samaa biisiä. Tyypit kattelee toisiaan kysyvä ilme naamalla: "Mikä on ku ei lähe?". :D

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
madcow2
30.10.2011 21:48:52 (muokattu 30.10.2011 21:53:39)

On kai aika selväkin homma, mutta sanottakoon kumminkin kun itse jouduin oppimaan kantapään kautta. Noita humbucker-kitaroita (gibsonit, epit, yms.) ei taida pahemmin olla vaahteraotelaudalla. Sen sijaan varsinkin Fendereitä löytyy paljonkin vaahteraisella otelaudalla. Itsehän olin jo vuosi sitten ostanut oman telecasterini ruusupuisella otelaudalla, kun vähän aikaa sitten tajusin tahtovani nimenomaan vaahteraista otelautaa. Sen tatsi on munsta vaan niin paljon hienompi kuin ruusupuun. :D

Siispä kannattaa testailla myös vaahteraista otelautaa. Osa tykkää siitä, osa ei tykkää ja osalle materiaali on aika yhdentekevä juttu.

e: kirjoitusta tehty vähän selväjärkisemmäksi

McNulty
30.10.2011 22:00:18

MaggaraMarine: Joo kai se sitä "jne. twangiä" on. Ajattelin vetää sillä rockia ja jotain bluesia ehkä. En mitään rockabillyä.

Silloin ihan perusvarma valinta onpi lankkuskeba. Tele tahi Strato (ei-niin-kuumilla mikeillä).

Hyviä valmistajia on monia... riippuen vähän budjetista. Squierista Tokaihin ja Fenderistä monen "nyrkkipajan" täysin customoituihin ratkaisuihin.

If you ain't first, you're last!
Rämppy
30.10.2011 22:22:44 (muokattu 30.10.2011 22:32:59)

Tele tosiaan vois olla sulle hyvä. Älä kuitenkaan jätä stratoa kokeilematta. Aivan legendaarinen tvängi-kebukka sekin. Jos et halua kampea, ruuvaat sen irti ja kiristät vibran jouset niin kireälle että talla ei kellu. Ei siinä sen kummempaa. Valikoimaa löytyy joka hintaluokassa oikein rutkasti. Edullisemmista Squier CV-sarja on hinta-laatu -suhteeltaan asiallinen. Epistä saat varmaan 200 e.

En sitten malttanut olla sanomatta.
MaggaraMarine
30.10.2011 22:58:35

Siispä kannattaa testailla myös vaahteraista otelautaa. Osa tykkää siitä, osa ei tykkää ja osalle materiaali on aika yhdentekevä juttu.

Joo, mullahan on tossa Charvelissa vaahteraa. Onhan se ihan kiva tatsinen mut ei sil oo paljon väliä. Charvelis on omasta mielestä muutenkin paras kaula/otelauta, mitä oon soittanu.

Jos et halua kampea, ruuvaat sen irti ja kiristät vibran jouset niin kireälle että talla ei kellu.

Joo, ei se kampi haittaa mitään, mut ajattelin vaan, että mulla on jo floikkakitara (Charvel), joten kammelle ei oo tarvetta ja perus vintage-kampi saattais huonontaa vireessä pysymistä ja floikka taas vaikeuttaa eri vireissä soittoa. Ja kampi saattaa myös lisätä hintaa. Kyllä se kampi siinä saa olla, jos on muuten hyvä skeba.

elsewhere
31.10.2011 01:03:23

Mulla on CV 50's strato ja sen ainoa huono puoli on juuri tuo vibra, joka tuntuu halvahkolta ja jonka vireenpitävyys on kyseenalainen. On se silti parempi kuin mun edesmenneessä MIM-Fenderissä, mutta ei kovin paljoa.

CV-Tele sen sijaan on pitopeli kaikin puolin.

~ Love broke out and I forgot it's war.
sustain65
31.10.2011 06:56:26

Tuleeko telessä huonompi twangi, jos tallapalat on jokaiselle kielelle erilliset vs. perinteinen telen talla jossa palat ovat kielipareittain?

Rämppy
31.10.2011 10:39:37

elsewhere: Mulla on CV 50's strato ja sen ainoa huono puoli on juuri tuo vibra, joka tuntuu halvahkolta ja jonka vireenpitävyys on kyseenalainen. On se silti parempi kuin mun edesmenneessä MIM-Fenderissä, mutta ei kovin paljoa.

CV-Tele sen sijaan on pitopeli kaikin puolin.

Jos vibra on kunnolla säädetty ja satulaurat kunnossa, niin vire kyllä pysyy CV:ssäkin.

En sitten malttanut olla sanomatta.
s8na
31.10.2011 23:11:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Tuleeko telessä huonompi twangi, jos tallapalat on jokaiselle kielelle erilliset vs. perinteinen telen talla jossa palat ovat kielipareittain?

Mulla on tollanen hirvitystele jossa P-90 mikit, iso pleksi, erilliset tallapalat ja muutenkin vääränlainen talla. Kyllä tossa edelleen on hyvä twängi.

artal
02.11.2011 08:02:14

Danelectroa, varsinkaan vanhempia, ei kannata unohtaa, ellei niiden ulkonäkö ja mojo karkota. Uudetkin ovat kyllä ihan asiallisia ja ainakin halpoja. Esim. Soitin-Laineella on pari netissä juuri nyt varsin hyvään poistohintaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti