Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohmeista..
1 2
Toerde
13.10.2011 21:14:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli aasi taas kyselee kun ei halua saada tuhoa aikaan.
Vahvistimessa 4ohmin lähdöt ja kaappi 16 ohmia. Miten iso remontti on saada nämä toimimaan keskenään? Yritin hirveästi lukea faktaa mutta tulin siihen tulokseen että kysyn täältä. Viitsisikö joku nyt tämän asian oikein selittää juurta jaksaen minulle. Mielellään niin että sen selityksen ymmärtäisi esikoululainenkin. Ja jos tähän on monta eri vaihtoehtoa niin mielellään kaikki kehiin. Tietenki kiva jos halvalla pääsis..

oiva tumpeloinen
13.10.2011 21:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toerde: Eli aasi taas kyselee kun ei halua saada tuhoa aikaan.
Vahvistimessa 4ohmin lähdöt ja kaappi 16 ohmia. Miten iso remontti on saada nämä toimimaan keskenään? Yritin hirveästi lukea faktaa mutta tulin siihen tulokseen että kysyn täältä. Viitsisikö joku nyt tämän asian oikein selittää juurta jaksaen minulle. Mielellään niin että sen selityksen ymmärtäisi esikoululainenkin. Ja jos tähän on monta eri vaihtoehtoa niin mielellään kaikki kehiin. Tietenki kiva jos halvalla pääsis..

Minkäslainen kaappi sulla on? Monta elementtiä, ja mikä elementtien impedanssi on?

Jos sulla on 4x12", minkä kokonaiskuorma on 16 ohmia, siitä saa kyllä 4 ohmin kaapin heittämällä. Tuolta löytyypi vähän neuvoja siihen:

http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html
LaMotta
13.10.2011 21:21:58 (muokattu 13.10.2011 21:30:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin päin tuossa ei ymmärtääkseni ole kylläkään 'vaaraa.' Olisiko niin, että maksimiteho vain jää saavuttamatta?

Jos vahvistimen minimi-impedanssisuositus olisi 16ohm ja kabinetti olisi 4ohm, niin en luukuttaisi ainakaan kovin lujaa.

Antihumanisti
Jucciz
13.10.2011 21:23:08

No tuossahan se on tuolla linkittämälläsi sivulla. Kytke kaiuttimet näin:
http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring1.gif

Ne hyvin todennäköisesti ovat 16-ohmisia ja kytkemällä ne kaikki rinnan saat niistä 4 ohmin kuorman.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
oiva tumpeloinen
13.10.2011 21:27:50

LaMotta: Noin päin tuossa ei ymmärtääkseni ole kylläkään 'vaaraa.'
Jos vahvistimen minimi-impedanssisuositus olisi 16ohm ja kabinetti olisi 4ohm, niin en luukuttaisi ainakaan kovin lujaa.

Ja just tuolla tavalla saatetaan saada vahvarista savut pihalle. Siitä kummin päin ei ole niin suurta vaaraa, on käyty täälläkin todella monta vääntöä. Trankkuvahvarit ilmoittaa usein minimikuorman, mutta putkipääte saattaakin olla sitten täysin toinen juttu.
Toerde
13.10.2011 21:38:18

Eli siis kyseessä on 2x12 kaappi ja korjaus ohmeihin, lukema on 15ohmia. kaiuttimet on vuodelta '65 ja nuppi on fenderin bassman '76. Mulla on se ongelma että kaappi ei ole mulle vielä tullut, joten pysty sanomaan kovin tarkasti tähän hätään muuta kuin tuon mitä äsken kerroin.

Antti1
13.10.2011 21:52:55 (muokattu 13.10.2011 21:53:47)

Toerde: Eli siis kyseessä on 2x12 kaappi ja korjaus ohmeihin, lukema on 15ohmia. kaiuttimet on vuodelta '65 ja nuppi on fenderin bassman '76. Mulla on se ongelma että kaappi ei ole mulle vielä tullut, joten pysty sanomaan kovin tarkasti tähän hätään muuta kuin tuon mitä äsken kerroin.

Ne elementit on kovin todennäköisesti 8ohm malleja, joten ne saat rinnankytkennällä 4ohmin kuormaksi.

E: Mittaa ne nyt varmuuden vuoksi vielä yksittäin.

Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Toerde
13.10.2011 21:54:58

voi toivottavasti pääsisi noin vähällä. palaan astialle kun kaappi on saapunut.

LaMotta
13.10.2011 22:41:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko joku valaista minuakin tästä ohmiasiasta?

Yleinen ohje on ollut, että kaiuttimen "matala" impedanssi on vahvistimen kannalta vaarallisempaa kuin kaiuttimen "korkea" impedanssi. Ja sen vuoksi yleensä pitäisi kiinnittää huomio vahvistimen impedanssikäyttäytymiseen jos kaiutin on impedanssiltaan "matala." Matalalla ja korkealla impedanssilla tarkoitan esim 2 ja 16 ohmia.

Antihumanisti
Vapour
13.10.2011 23:27:41

LaMotta: Voisiko joku valaista minuakin tästä ohmiasiasta?

Yleinen ohje on ollut, että kaiuttimen "matala" impedanssi on vahvistimen kannalta vaarallisempaa kuin kaiuttimen "korkea" impedanssi. Ja sen vuoksi yleensä pitäisi kiinnittää huomio vahvistimen impedanssikäyttäytymiseen jos kaiutin on impedanssiltaan "matala." Matalalla ja korkealla impedanssilla tarkoitan esim 2 ja 16 ohmia.

Aihe on hiukan monimutkaisempi:

http://www.lenardaudio.com/education/14_valve_amps_7.html

Linkin mukaan tyypillinen transistoripätteen ulospukkaama teho on kääntäen verrannollinen kaiuttimen impedanssiin, kun taas tyypillisen putkipäätteen teho on suoraan verrannollinen. En tiedä onko näin, kun ei pätevyys riitä.Joku paremmin asiasta perillä oleva valaiskoon.

Oletetaan, että edellä mainittu (ja muut linkin selitykset) on totta. Tällöin päästään seuraaviin jähtopäätöksiin:

Transistorivahvari (linkin mukaan) pitää ulostulojännitteen vakiona. Matalaimpedanssinen kaiutin vetää transistoripäätteestä enemmän _virtaa_ ulos jännitteen pysyessä samana, jolloin päätetransistorit kuormittuvat enemmän.

Putkipääte (linkin mukaan) taas pyrkii pitämään virran tasaisena ja impedanssin noustessa pukkaa ulos enemmän _jännitettä_, tuottaen lisää tehoa ja kuormitusta päätemuuntajalle. Vastaavasti pienempi-impedanssiseen kaiuttimeen putkari antaisi vähemmän tehoa. Näin olen nähnytkin, HIfilehden Mauri Pännärin kytkennässä, jossa 4ohm -kuormaan saatiin selkeästi vähemmän potkua, kuin 8ohm -kuormaan.

If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
oiva tumpeloinen
14.10.2011 08:14:40

Toerde: voi toivottavasti pääsisi noin vähällä. palaan astialle kun kaappi on saapunut.

Jos noi sun lähtötiedot on kohdallaan, niin ei siinä kauheasti ole muita vaihtoehtoja. Tai mulle ei ainakaan ole tullut vastaan 32 ohmista kaiutinta kitarakäyttöön. Mutta mikäli elementit on tosiaan 8 ohmia kappaleelta, ei sun tarvitse tosiaan kuin kytkeä ne rinnan, niin sulla on 4 ohmin kaappi.

Tuolta aiemmasta linkistä löydät ohjeet siihen. Näin tiivistettynä sun pitää niputtaa elementtien plussat keskenään yhteen, samoin miinukset.
Antti1
14.10.2011 09:42:16

oiva tumpeloinen: Tai mulle ei ainakaan ole tullut vastaan 32 ohmista kaiutinta kitarakäyttöön.

Mä itseasiassa olen moisen nähnyt. Se oli jokin vanha mikälie 60-70 luvulta varmaankin. Tää tieto asettaa pienen herranpelon ihmiseen, ettei nyt kaapin avattuaan ihan mäihällä vedä. Toki sen nyt varmaan huomaa hullumpi siitäkin, että kuorma on 16ohm ja elementit kytketty jo silloin rinnakkain.

PIM
14.10.2011 10:02:25

Vapour: Aihe on hiukan monimutkaisempi:

Putkipääte (linkin mukaan) taas pyrkii pitämään virran tasaisena ja impedanssin noustessa pukkaa ulos enemmän _jännitettä_, tuottaen lisää tehoa ja kuormitusta päätemuuntajalle.

Kukaa koskaan kuullut sellaista neuvoa, että putkivahvistinta ei saa käyttää ilman kuormaa eli kaiutinta sen perässä? Ilman kuormaa ei siis todellakaan tarkoita, että kuorman impedanssi olisi silloin 0 ohmia vaan ääretön, josta voidaan johtaa sääntö, että liian iso kuorma on PUTKIvahvistimelle pahempi kuin liian pieni. Toisaalta taas yleisesti kuultu nyrkkisääntö kuuluu myös siten, että yhden pykälän mismatchillä ei vielä riko mitään ja koska kaiuttimen todellinen impedanssi on suurimmalla osalla taajuuskaistaa reilusti suurempi kuin nimellisimpedanssi niin itse ainakin tähtäisin elementtejä kytkiessäni siihen, että nimellisimpedanssiksi tulisi aakkosjärjestyksessä joko A) sama kuin vahvistimeen kaiutinlähtöön on merkitty, B) pykälää pienempi tai C) pykälää isompi.

oiva tumpeloinen
14.10.2011 11:36:40 (muokattu 14.10.2011 11:38:56)

Antti1: Mä itseasiassa olen moisen nähnyt. Se oli jokin vanha mikälie 60-70 luvulta varmaankin. Tää tieto asettaa pienen herranpelon ihmiseen, ettei nyt kaapin avattuaan ihan mäihällä vedä. Toki sen nyt varmaan huomaa hullumpi siitäkin, että kuorma on 16ohm ja elementit kytketty jo silloin rinnakkain.

Aina sitä oppii jotain uutta. Toki kannattaa aina katsoa, mitä tekee. Nopeasti sen kyllä näkee, miten on tehty, että sinänsä ei mitään hätää.

Ja jos aloittaja nyt alkaa mittailemaan jotain, niin mittari ei kyllä näytä tasan samaa lukua. Kovin usein 16 ohmin elementti näyttää jotain 13 ja risat ohmia yleismittarille, 8 ohmin kaiutin 6,5 ohmin pintaan jne.....eli mittari usein näyttää vähän alle totuuden, mutta aika helposti siitä pystyy haarukoimaan lopputuloksen.

PIM: Kukaa koskaan kuullut sellaista neuvoa, että putkivahvistinta ei saa käyttää ilman kuormaa eli kaiutinta sen perässä? Ilman kuormaa ei siis todellakaan tarkoita, että kuorman impedanssi olisi silloin 0 ohmia vaan ääretön, josta voidaan johtaa sääntö, että liian iso kuorma on PUTKIvahvistimelle pahempi kuin liian pieni. Toisaalta taas yleisesti kuultu nyrkkisääntö kuuluu myös siten, että yhden pykälän mismatchillä ei vielä riko mitään ja koska kaiuttimen todellinen impedanssi on suurimmalla osalla taajuuskaistaa reilusti suurempi kuin nimellisimpedanssi niin itse ainakin tähtäisin elementtejä kytkiessäni siihen, että nimellisimpedanssiksi tulisi aakkosjärjestyksessä joko A) sama kuin vahvistimeen kaiutinlähtöön on merkitty, B) pykälää pienempi tai C) pykälää isompi.

Tuohon sitten hämmentämään semmoinen juttu, että esim. wanhoissa Marsuissa (niissä aikuisten vahvareissa) oli kovin usein vähän alakanttiin mitoitettu päätemuuntaja, jolloin mä en laittaisi sen perään kuin ainoastaan vaihtoehto a:n. Kieltämättä on tullut joskus käytettyä noita muitakin vaihtoehtoja ihan menestyksekkäästi. En mä niitä silti suosittelisi kenellekään.
PIM
14.10.2011 12:09:30 (muokattu 14.10.2011 12:14:34)

oiva tumpeloinen:

Tuohon sitten hämmentämään semmoinen juttu, että esim. wanhoissa Marsuissa (niissä aikuisten vahvareissa) oli kovin usein vähän alakanttiin mitoitettu päätemuuntaja, jolloin mä en laittaisi sen perään kuin ainoastaan vaihtoehto a:n. Kieltämättä on tullut joskus käytettyä noita muitakin vaihtoehtoja ihan menestyksekkäästi. En mä niitä silti suosittelisi kenellekään.

No sanoisin melkein, että jos jollain on niin wanha marsu niin hän kyllä varmaan jo tietää, mitä sen perään kannattaa iskeä.

Jos taas vahvistin ei kestä yhden pykälän mismatchiä niin sitten se varmaan paukahtaa myös jo siitä, että soittaa 1. kielen ylemmiltä nauhoilta, koska kaiuttimille ilmoitetut ohmit on tosiaan nimellisiä ja putkien näkemä kaiuttimen todellinen impedanssi vaihtelee kymmenien ohmien haarukassa taajuudesta riippuen. (Tai siis putkien näkemä impedanssihan vaihtelee tietysti vielä suuremmassa haarukassa kun siinä on se päätemuuntaja välissä.) Eli vielä rautalangasta vääntäen, jos vaikka vahvistimessa ei ole kuin yksi esim. 8 ohmin lähtö niin todellinen impedanssi 8 ohmin kajarilla voi huidella hyvinkin välillä 8 - 80 ohmia taajuudesta riippuen, joten sen vahvistimen pitää pystyä hanskaamaa joka tapauksessa monen kymmenen ohmin impedanssin vaihteluväli.

Tässä esimerkkinä Jensenin 10" kajarin impedanssikäyrä, mistä ilmenee hyvin miten kajarin impedanssi nousee ensin jyrkästi lähestyttäessä resonanssitaajuutta ja sitten laskee yhtä jyrkästi noustakseen taas korkeammilla taajuuksia lähes samalle tasolle kuin resonanssitaajudella.

http://www.usspeaker.com/images/jensen-p10r-graph.gif

Wildthorne
14.10.2011 12:49:28

Aihetta vähän sivusta... Noita 32 Ohm:isia Speakereita myydään vielä tänäänkin monessa paikassa, mm Jenseniltä saa 32 Ohm Guitar/Bass speaker. Laitetta mihinkä nuo sitten sopisi ei ole tullut kummiskaan ikinä vastaan. Terv: Wildthorne

Visakoivu
14.10.2011 13:14:36 (muokattu 14.10.2011 13:32:25)

Wildthorne: Aihetta vähän sivusta... Noita 32 Ohm:isia Speakereita myydään vielä tänäänkin monessa paikassa, mm Jenseniltä saa 32 Ohm Guitar/Bass speaker. Laitetta mihinkä nuo sitten sopisi ei ole tullut kummiskaan ikinä vastaan. Terv: Wildthorne

Laitappa noita rinnan niin alkaa käyttöäkin löytyä.

E. Korjattu idioottimaisuus.

"Hamster on overdrive."
Kefiiri
14.10.2011 13:15:52

Wildthorne: Aihetta vähän sivusta... Noita 32 Ohm:isia Speakereita myydään vielä tänäänkin monessa paikassa, mm Jenseniltä saa 32 Ohm Guitar/Bass speaker. Laitetta mihinkä nuo sitten sopisi ei ole tullut kummiskaan ikinä vastaan. Terv: Wildthorne

Ampegin 8x10" SVT -bassokaapeissa käytetään 32 ohmisia elementtejä.

Antti1
14.10.2011 13:17:50

Saahan tuollaisista vaikka 8ohm kuorman 4x12" kaappiinkin halutessaan, ei 32ohm mitenkään mystisen sopimaton ole.

jii.haanpaa
14.10.2011 13:40:18 (muokattu 14.10.2011 14:02:50)

PIM: ...Tässä esimerkkinä Jensenin 10" kajarin impedanssikäyrä, mistä ilmenee hyvin miten kajarin impedanssi nousee ensin jyrkästi lähestyttäessä resonanssitaajuutta ja sitten laskee yhtä jyrkästi noustakseen taas korkeammilla taajuuksia lähes samalle tasolle kuin resonanssitaajudella.

http://www.usspeaker.com/images/jensen-p10r-graph.gif

Tuota...itse olen antanut itseni ymmärtää asiat periaattellisesti täysin eri tavalla, vaikka lopputulos olisikin sama :)

Esimerkiksi yllä olevalla voisi olla (enemmän) merkitystä, jos ulostulomuuntajan toisiokelan tilalla olisi rautanaula. Mutta koska siellä on kela, niin myös sen impedanssi käyttäytyy samaan tapaan kuin kajarinkin. Tästä syystä en myöskään lähtisi hakemaan tone-experienssiä esim subbarikajareilla, joiden impedanssikäyrät saattavat tästä vinkkelistä katsottuna olla hyvinkin eksoottisia.

Minusta on myös hieman erikoista mieltää kajarin puute sellaiseksi tilanteeksi, että kuorma olisi ääretön. Eikös se kuorma kajarin puuttuessa ole ulostulomuuntajan toisiopuolen impedanssi (=varsin pieni)? Itse ajattelen asiaa niin, että vahvarille on aivan sama onko kajarin impedanssi iso vai pieni, kunhan se on ulostulomuuntajalle "sopiva". Jos alimitoitetun ulostulomuuntajan rinnalle kytketään "liian" suuri impedanssinen kajari, niin tuosta voi seurata ulostulomuuntajan kyrvähtäminen, mistä seuraa känkkäränkkää vahvarille. Jos taas ylimitoitetun ulostulomuuntajan rinnalle kytketään karjari, jonka impedanssi on "liian" pieni, niin risahtanut/oikosuljettu kajari aiheuttaa ulostulomuuntajan rikkoontumisen, mikä jälleen tekee heikkoa vahvarille.

Aivan varmasti moni vahvari kestää erilaisia kuormia ihan sujuvasti, mutta itse en yleistäisi B- ja C-kohtia tai niiden järjestystä tuntematta paremmin ulostulomuuntajan ja vahvarin käyttäytymistä.

Tai jotain...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti