Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ylä-E kielessä "sitar" efekti?
1
tommijk
11.09.2011 01:34:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baja telessä on tämmöinen outo vika. Ylä-E kieli soi sekä vapaana, että miltä tahansa nauhalta painettuna ikäänkuin "sitar"maisesti.. jos tiedätte mitä tarkoitan.

Jenkki foorumeilla puhuttiin että johtuu satulan huonosta urasta..mutta tuo joka nauhan käyttäytyminen samalla tavalla viittaisi vikaan tallapalassa? Kitarassa perus messinkipalat. Olen koittanut vaihtaa kohtaa johon kieli osuu tallapalassa, mutta ilman tulosta. Joten nyt ollaan kyllä täysin tietämättömiä.. Kielen korkeuskaan ei tuntunut vaikuttavan asiaan.

Kellään muulla kokemusta vastaavasta viasta?

oiva tumpeloinen
11.09.2011 01:41:54

Tommy The Cat: Baja telessä on tämmöinen outo vika. Ylä-E kieli soi sekä vapaana, että miltä tahansa nauhalta painettuna ikäänkuin "sitar"maisesti.. jos tiedätte mitä tarkoitan.

Jenkki foorumeilla puhuttiin että johtuu satulan huonosta urasta..mutta tuo joka nauhan käyttäytyminen samalla tavalla viittaisi vikaan tallapalassa? Kitarassa perus messinkipalat. Olen koittanut vaihtaa kohtaa johon kieli osuu tallapalassa, mutta ilman tulosta. Joten nyt ollaan kyllä täysin tietämättömiä.. Kielen korkeuskaan ei tuntunut vaikuttavan asiaan.

Kellään muulla kokemusta vastaavasta viasta?

Satulan huono ura se ei ole, koska sillä ei ole mitään väliä painettuihin ääniin. Se voi olla tallapala, mutta se voi yhtä hyvin olla jokin muukin resonaatio. Tallapalan pystyt helpoiten tarkastamaan vaihtamalla tallapalojen paikkaa. Jos resonointi siirtyy toiselle kielelle, vika on palassa. Jos taas ei, niin sulla on jokin muu osa löysällä tai vastaavaa. Kovin usein resonoinnit löytyy, kun soittaa kieltä, ja samalla ottaa muista osista kiinni. Virikoje kerrallaan, ja sitten potikoihin yms. osiin, niin löytyy ongelma. Jos kieli resonoi vapaata kieltäkin soitettuna, ei pitäisi olla vaikeakaan kokeilla eri osien resonointia.
kimurantti1
11.09.2011 02:34:07 (muokattu 11.09.2011 02:49:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemuksen mukaan nimenomaan kuluneet tallapalat tekevät tuota sitar-efektiä. Näin varsinkin ylänauhoilla ja melkein joka ikisessä kitarassa joita olen omistanut. Mitä korkeammalle nauhalle mennään, sitä häiritsevämpi se on, varsinkin 12-nauhan yläpuolella. Siispä kannattaa käydä hiotuttamassa tallapalat. Myöskin tallapalan muoto vaikuttaa hommaan. Tietyn muotoiset tallapalat kuluessaan alkavat pitämään sitä ikävää kihinää/pirinää aiemmin kuin toiset.

Kaikkien tallojen tallapalat kuluvat soiton myötä, ihan samalla tavalla kuin nauhat. Joitain se häiritsee ja joitain ei. Itse en yhtään tykkää siitä kihinästä, joka korkeammilla nauhoilla tulee kun tallapala kuluu. Esim. Wilkinsonin VSVG:ssä moinen pirinä tuli parissa kuukaudessa, kun kitara oli aktiivisessa soitossa. Sen sijaan Gotohin 510:ssa pirinää ei ole vielä muutaman kuukauden aktiivisessa soitossakaan kuulunut, kuten ei myöskään Gotohin floikassa. Gotohin tallojen tallapaloissa kielet lähtevät kohti satulaa aika jyrkiltä kielekkeiltä. Mulla on sellainen kokemus, että mitä pyöreämpi tallapala, sitä vähemmän sen tarvitsee kulua ennen kuin pirinä ilmestyy.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
tommijk
11.09.2011 02:57:58

kimurantti1: Mun kokemuksen mukaan nimenomaan kuluneet tallapalat tekevät tuota sitar-efektiä. Näin varsinkin ylänauhoilla ja joka ikisessä kitarassa joita olen omistanut. Mitä korkeammalle nauhalle mennään, sitä häiritsevämpi se on, varsinkin 12-nauhan yläpuolella. Siispä kannattaa käydä hiotuttamassa tallapalat. Myöskin tallapalan muoto vaikuttaa hommaan. Tietyn muotoiset tallapalat kuluessaan alkavat pitämään sitä ikävää kihinää/ritinää aiemmin kuin toiset.

Kaikkien tallojen tallapalat kuluvat soiton myötä, ihan samalla tavalla kuin nauhat. Joitain se häiritsee ja joitain ei. Itse en yhtää tykkää siitä kihinästä, joka korkeammilla nauhoilla tulee kun tallapala kuluu. Esim. Wilkinsonin VSVG:ssä moinen pirinä tuli parissa kuukaudessa, kun kitara oli aktiivisessa soitossa.

Wilkinsonin kompensoidut telen messinki tallapalat on kitarassa kiinni, ja ei taida olla kuin 6kk vanhat. Harmi homma, jos oikeasti ovat jo vaihtokunnossa..! Ei ollut muutenkaan mitkään halvat. Jos nyt oikein muistan niin kitarassa oli uutena tuota samaa sitar vikaa, mutta se hävisi parin ensimmäisen päivän jälkeen, ja nyt on sitten palannut.

Mulla on sellainen kokemus, että mitä pyöreämpi tallapala, sitä vähemmän sen tarvitsee kulua ennen kuin pirinä ilmestyy.

Jep, pyöreät nuo telen palat ovat..

Miikathebest
11.09.2011 05:08:01 (muokattu 11.09.2011 05:12:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko kieli osua mikrofoniin?
Tarkista kaikki liikkuvat ja liikkumattomat osat.
Särinän lähteen saa varmasti selville ainakin poistamalla pelistä mahdollisesti säriseviä osia yksi kerrallaan. Mikit, elektroniikka, muut kielet, tallapalat... ja lopulta koko runko :D

Liikaa säröä!
Morri
11.09.2011 15:43:44

Tuli mieleen voisiko se olla viritintapin kiristysmutteri? Nimittäin ne tuppaa kanssa löystymään/ei ole kiristetty kunnolla. Itselläni kerran sellaista esiintyi.

Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Vesihiisi
14.09.2011 22:53:24

Mulla oli sama ongelma aikanaan. Syy oli löysä viritystapin kiinnitysruuvi joka helisi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti