Muusikoiden.net
05.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakaapin elementtien väsyminen
1 2
jussimus
04.09.2011 21:45:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko kaiutinelementti tehdä tällaista: pänditreenien alussa elementti soundaa normaalilta, mutta pänditreenien edetessä elementti alkaa "väsymään", jolloin kitarasoundi muuttuu (leikkaavuus, atakki ja botne vähenevät radikaalisti) ja volumekin hieman putoaa. Sitten pidetään treeneissä pieni tauko, jolloin elementti saa levätä. Tauon jälkeen kun ruvetaan soittamaan, niin aluksi soundi on taas vähän aikaa normaali, mutta sitten soundi taas muuttuu elementin väsyessä.

Eli voiko elementti "väsyä" muutamissa minuuteissa, ja sitten taas "piristyä" ennalleen pienen hengähdystauon jälkeen?

hallu
04.09.2011 21:51:16

jussimus: Voiko kaiutinelementti tehdä tällaista: pänditreenien alussa elementti soundaa normaalilta, mutta pänditreenien edetessä elementti alkaa "väsymään", jolloin kitarasoundi muuttuu (leikkaavuus, atakki ja botne vähenevät radikaalisti) ja volumekin hieman putoaa. Sitten pidetään treeneissä pieni tauko, jolloin elementti saa levätä. Tauon jälkeen kun ruvetaan soittamaan, niin aluksi soundi on taas vähän aikaa normaali, mutta sitten soundi taas muuttuu elementin väsyessä.

Eli voiko elementti "väsyä" muutamissa minuuteissa, ja sitten taas "piristyä" ennalleen pienen hengähdystauon jälkeen?

Minä kyllä veikkaisin, että ne on sun korvat jotka siinä väsyy. En kylläkään tuon elementin väsymisestä osaa sanoa ehkäpä se on mahdollista, vaikka en ole itse moisesta kuullut. Korvat kyllä väsyvät ihan kaikilta lopulta ja minusta tuo, että pienen tauon jälkeen hetken taas toimivat, kuvastaa ihmisen fysiologiaa eli ilman kunnollista palautumista väsähtää äkempää, mutta mites jos pidät vaikka päivän tai kahden tauon?

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
s8na
04.09.2011 21:56:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu monesti fiilis, että treeneissä tauon jälkeen vahvari soisi kovempaa kuin ennen taukoa. Varmaankin johtuu soittajan pään sisäisistä ominaisuuksista ennemminkin kuin soittokamoista.

jkourula
04.09.2011 22:03:27 (muokattu 04.09.2011 22:04:12)

Eikös loppua lähenevät putket voi myös aiheuttaa tuon suuntaisia ilmiöitä? Minkäslaisessa kondiksessa ne ovat?

LaMotta
04.09.2011 22:07:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsisin syytä mieluummin vahvistinasteesta kuin elementistä. Tai sitten muista signaalitiellä mahdollisesti lojuvista härpäkkeistä.

"Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun. "Errare humanum est."
jussimus
04.09.2011 22:09:26

s8na: Mulla on ollu monesti fiilis, että treeneissä tauon jälkeen vahvari soisi kovempaa kuin ennen taukoa. Varmaankin johtuu soittajan pään sisäisistä ominaisuuksista ennemminkin kuin soittokamoista.

Hehheh...no nyt ei todellakaan ole kyse korvansisäisistä asioista. Mä oon soittanut samalla setupilla jo vuoden, ja tämä soundiongelma on esiintynyt vasta parissa viime treeneissä.

Soundi muuttuu siis todella radikaalisti. Esimerkiksi särökanavan säröt vähenevät rajusti, jopa niin paljon että yhtäkkiä en pysty loihtimaan lainkaan feedbackia, joka normaalisti irtoaa heti kun vähänkään irrottaa otetta kielistä.

Ja tosiaan atakki, särmä, reuna, leikkaavuus ja dynamiikka menevät ihan möhjöksi.

jussimus
04.09.2011 22:11:19

jkourula: Eikös loppua lähenevät putket voi myös aiheuttaa tuon suuntaisia ilmiöitä? Minkäslaisessa kondiksessa ne ovat?

Tottakai oletin heti että vika on vahvarissa, mutta nyt kun olen vaihtanut vahvariin uudet etuasteputket ja päättäriputket, ja soundiongelma vaan jatkuu niin huomio kääntyi kaappiin. Kaappiteoriaa tukee myös se, että kun soitin eri kaapin läpi, niin ongelmaa ei esiintynyt.

jkourula
05.09.2011 00:10:04

jussimus: Tottakai oletin heti että vika on vahvarissa, mutta nyt kun olen vaihtanut vahvariin uudet etuasteputket ja päättäriputket, ja soundiongelma vaan jatkuu niin huomio kääntyi kaappiin. Kaappiteoriaa tukee myös se, että kun soitin eri kaapin läpi, niin ongelmaa ei esiintynyt.

Voi vika olla jossain muussakin kohtaa vahvistinta. Jokin kylmäjuotos, joka lämmetessä ei enää johdakaan. Ootko koittanut kaikki perinteiset konstit? Piuha efektilenkissä yms. Luulisi, että jos vika on kaiuttimessa, niin tuollaista palautumista ei tapahtuisi.

Toki jos toisella kaapilla ongelmaa ei tule ollenkaan, niin silloinhan vika on siinä kaapissa. Koita vaihtaa se kaapin plugi ja piuhat, jotka menee elementille. Jos ei sekään auta, niin sitten elementit vaihtoon.

Numb
05.09.2011 08:28:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan kuullut elementtien käyttäytyvän moisella tavalla, mutta kertahan se ensimmäinenkin olisi. Ensiepäilykset kohdistuvat tuossa jo yllä mainittuihin muihin syihin.

Mutta selvitysten tuloksia odotellessa :)

I've got things to see and people to do
Old Joe
05.09.2011 22:34:47

Ainoa mitä keksin, joku johto boksin sisällä on katkeamassa / irtoamassa. Kaapeli on ns. yhden säikeen varassa.
Käy piuhat läpi. Vedä kunnolla - testaa.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Frankster
06.09.2011 09:43:42 (muokattu 06.09.2011 09:44:11)

Se että ongelmaa ei toisen kaapin kanssa esiintynyt, vihjaa juuri kaapin ongelmaan. Mutta syy ei välttämättä ole elementin väsyminen.

Entä jos kaapin harvasta elektroniikasta jokin on pettänyt, eikä kaapin kuorma olekaan enää sama kuin alunperin? Tai onko siinä jokin kytkin jolla vaihtaa kuorman määrää?

Jos näin, vahvistin ehkä ylilämpeää väärän kuorman takia ja alkaa kyykätä. Tämän takia selvittäisin sen kaapin kuorman suht vikkelästi, ja mielellään ennenkuin mitään vahvistinta pistäsin siihen uudestaan kiinni.

-Frankster

jussimus
06.09.2011 09:52:30

Frankster: Se että ongelmaa ei toisen kaapin kanssa esiintynyt, vihjaa juuri kaapin ongelmaan. Mutta syy ei välttämättä ole elementin väsyminen.

Entä jos kaapin harvasta elektroniikasta jokin on pettänyt, eikä kaapin kuorma olekaan enää sama kuin alunperin? Tai onko siinä jokin kytkin jolla vaihtaa kuorman määrää?

Jos näin, vahvistin ehkä ylilämpeää väärän kuorman takia ja alkaa kyykätä. Tämän takia selvittäisin sen kaapin kuorman suht vikkelästi, ja mielellään ennenkuin mitään vahvistinta pistäsin siihen uudestaan kiinni.

-Frankster

Miten ton kuormajutun sit selvittäis omin konstein?

Entä voisko kyse kuitenkin olla jommankumman elementin väsymisestä, vai onko aiemmin kuvattu käytös mahdotonta jopa väsyneelle elementille?

Sax-pappa
06.09.2011 09:57:53

Voi olla kaukaa haettu, mutta olisiko mahdollista, että isolla teholla luukuttaessa kaiuttimen puhekela kuumenee ja muuttaa muotoaan. Jäähtyessä taas palautuu entiselleen.

jussimus
06.09.2011 10:00:46

Sax-pappa: Voi olla kaukaa haettu, mutta olisiko mahdollista, että isolla teholla luukuttaessa kaiuttimen puhekela kuumenee ja muuttaa muotoaan. Jäähtyessä taas palautuu entiselleen.

Eipä tota kaappia nyt kovin isolla teholla luukuteta. Ajelen kaappia 20W nupilla, eikä volumet ole läheskään kaakossa. Kaapissa on Celestionin V30 & G12H-pari, joten kyllä pitäis kestää ongelmitta. Ja ongelmittahan tässä ollaan vedelty jo vuosi, ilmiö tuli kehiin vasta äsken.

Wespa
06.09.2011 10:10:18

jussimus: Eipä tota kaappia nyt kovin isolla teholla luukuteta. Ajelen kaappia 20W nupilla, eikä volumet ole läheskään kaakossa. Kaapissa on Celestionin V30 & G12H-pari, joten kyllä pitäis kestää ongelmitta. Ja ongelmittahan tässä ollaan vedelty jo vuosi, ilmiö tuli kehiin vasta äsken.

Kyl mä äänestäisin tässä tapauksessa huonojen/väsyneiden piuhojen/liitosten puolesta. Eli kolvaile kaapin piuhat uusiksi, jos ei auta niin uutta piuhaa tilalle. Jos vieläkään ei auta niin ihmetellään sitten lisää.

"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
jussimus
06.09.2011 10:31:13

Wespa: Kyl mä äänestäisin tässä tapauksessa huonojen/väsyneiden piuhojen/liitosten puolesta. Eli kolvaile kaapin piuhat uusiksi, jos ei auta niin uutta piuhaa tilalle. Jos vieläkään ei auta niin ihmetellään sitten lisää.

Sssääähh...kunpa oiskin ollu kyse vaan putkista :) Eihän mulla oo ees kolvia... :(

humppahanuristi
06.09.2011 10:34:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussimus: Sssääähh...kunpa oiskin ollu kyse vaan putkista :) Eihän mulla oo ees kolvia... :(

Kolvi onkin hankintana äärettömän kallis laite. Toki joku huippukolvi maksaa mutta alkuun pääsee vähän vaatimattomamminkin. Parilla kympillä kolvi ja tinat ja eikun kolvaamaan.

Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
jussimus
06.09.2011 10:37:29

humppahanuristi: Kolvi onkin hankintana äärettömän kallis laite. Toki joku huippukolvi maksaa mutta alkuun pääsee vähän vaatimattomamminkin. Parilla kympillä kolvi ja tinat ja eikun kolvaamaan.

No kun ei vaan viittis lähteä ostelemaan kolvia jos ongelma ei olekaan piuhoissa.

Voisko muuten jokin pedalboardissa aiheuttaa moista ongelmaa?

fox
06.09.2011 10:40:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wespa: Kyl mä äänestäisin tässä tapauksessa huonojen/väsyneiden piuhojen/liitosten puolesta. Eli kolvaile kaapin piuhat uusiksi, jos ei auta niin uutta piuhaa tilalle. Jos vieläkään ei auta niin ihmetellään sitten lisää.

Myös kannattaa katella se mono/stereovalitsin, jos vaikka on Marsun kaappi.. Pari-kolmekin kertaa tullu vuosien mittaan vastaan ko. kytkimessä murtunut juotos, joka johtaa-ei johda-johtaa vähän sen mukaan, kuinka se lämpenee, tai soiton tärinä sitä juotosta "vääntää"..

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jussimus
06.09.2011 10:41:34

fox: Myös kannattaa katella se mono/stereovalitsin, jos vaikka on Marsun kaappi.. Pari-kolmekin kertaa tullu vuosien mittaan vastaan ko. kytkimessä murtunut juotos, joka johtaa-ei johda-johtaa vähän sen mukaan, kuinka se lämpenee, tai soiton tärinä sitä juotosta "vääntää"..

Okei...kyseessä on Marsun 1936. Olikohan siinä sellasta valitsinta...en muista.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti