Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkivahvistimen clean-kanava särkee
1
Hamppari
30.08.2011 15:23:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistimena on n. 5v vanha Fender Blues Deluxe Reissue.

http://www.fender.com/products/hotrod/models.php?prodNo=223220

Huomasin tuossa eräänä päivänä, että vahvistimen cleanikanava on alkanut särkeä ja muistuttaa lievää crunchia pienilläkin äänenvoimakkuuksilla. Särökanava pelittää aivan normaalisti.

Vaihdoin vahvistimeen uudet etuputket (3kpl), mutta en huomannut mainittavaa muutosta äänessä. Voisiko pääteputket olla kuluneet loppuun? Niitä ei viitsisi turhaan vaihtaa korkean hinnan vuoksi..

aristoteles666
30.08.2011 15:26:53 (muokattu 30.08.2011 15:27:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hamppari: Vahvistimena on n. 5v vanha Fender Blues Deluxe Reissue.

Huomasin tuossa eräänä päivänä, että vahvistimen cleanikanava on alkanut särkeä ja muistuttaa lievää crunchia pienilläkin äänenvoimakkuuksilla. Särökanava pelittää aivan normaalisti.

Vaihdoin vahvistimeen uudet etuputket (3kpl), mutta en huomannut mainittavaa muutosta äänessä. Voisiko pääteputket olla kuluneet loppuun? Niitä ei viitsisi turhaan vaihtaa korkean hinnan vuoksi..

ne voi olla lopussa, mutta ei ne hukkaan mene vaikka vika ei olisi niissä, sitten sulla on kuitenkin varaputket , koska noi menee kuitenkin vanhaksi joskus.

" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
oiva tumpeloinen
30.08.2011 15:28:25

Hamppari: Vahvistimena on n. 5v vanha Fender Blues Deluxe Reissue.

Kyllä pääteputket voi viidessä vuodessa olla tiensä päässä. Riippuu pitkälti soittomääristä. Vaikeapa sitä tosin on mennä sanomaan netin välityksellä.

Sitä jäin tuossa ihmettelemään, että reilun kolmen kympin etuasteputkien vaihto ei suoranaisesti tunnu missään, mutta noin 70 euron keikka päätepuolelle on korkea hinta. Onhan niissä toki puolet eroa, mutta ei tuo liene mikään maailmanloppu.

Sinuna veisin sen huoltoon, ja antaisin niiden katsoa vian. Tulee todennäköisesti halvemmaksikin kuin itse kokeilla kaikkea läpi.
Hamppari
30.08.2011 15:33:51

Oon vaan saanut sellaisen käsityksen, että putkien kuluminen ilmenee enemmänkin häiriöääninä ja äänen katkeiluna. Ilmeisesti olen luullut väärin?

oiva tumpeloinen: Kyllä pääteputket voi viidessä vuodessa olla tiensä päässä. Riippuu pitkälti soittomääristä. Vaikeapa sitä tosin on mennä sanomaan netin välityksellä.

Sitä jäin tuossa ihmettelemään, että reilun kolmen kympin etuasteputkien vaihto ei suoranaisesti tunnu missään, mutta noin 70 euron keikka päätepuolelle on korkea hinta. Onhan niissä toki puolet eroa, mutta ei tuo liene mikään maailmanloppu.

Sinuna veisin sen huoltoon, ja antaisin niiden katsoa vian. Tulee todennäköisesti halvemmaksikin kuin itse kokeilla kaikkea läpi.

oiva tumpeloinen
30.08.2011 15:40:08

Hamppari: Oon vaan saanut sellaisen käsityksen, että putkien kuluminen ilmenee enemmänkin häiriöääninä ja äänen katkeiluna. Ilmeisesti olen luullut väärin?

Juurikin sen takia, että sä et osaa sanoa, mikä siinä on vikana, mä kehottaisin viemään sen jollekin, joka osaa sanoa. Säästää hermoja, eikä tule loppupeleissä välttämättä sen kalliimmaksi.

Ja kuten täällä on sanottu, jos päätekynttilät menee vaihtoon turhaan, sulle jää se vanha pari varalle. Sinänsä siinä ei ole mitään ongelmaa.
hallu
30.08.2011 17:26:00

oiva tumpeloinen: Kyllä pääteputket voi viidessä vuodessa olla tiensä päässä. Riippuu pitkälti soittomääristä. Vaikeapa sitä tosin on mennä sanomaan netin välityksellä.

No tuleehan niille pääteputkille vielä se vaihdattamisen hinta. Vaikka monet saattavat itse vahvistimensa biasoida, niin kyllä siinä pitää tietää mitä tekee enkä moista hommaa aloittelijalle suosittelisi. Voihan sen biasoinnin tietty jättää kokonaan tekemättä ja ottaa harkittu riski, mutta jos tässä ollaan saundiongelmaa ratkaisemassa, niin eiköhän se päätteen biasointi ole syytä laittaa kohdilleen putkien vaihdon yhteydessä.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
oiva tumpeloinen
31.08.2011 00:29:01 (muokattu 31.08.2011 00:29:28)

hallu: No tuleehan niille pääteputkille vielä se vaihdattamisen hinta. Vaikka monet saattavat itse vahvistimensa biasoida, niin kyllä siinä pitää tietää mitä tekee enkä moista hommaa aloittelijalle suosittelisi. Voihan sen biasoinnin tietty jättää kokonaan tekemättä ja ottaa harkittu riski, mutta jos tässä ollaan saundiongelmaa ratkaisemassa, niin eiköhän se päätteen biasointi ole syytä laittaa kohdilleen putkien vaihdon yhteydessä.

Toki pitää laittaa. Ja koko leikki menee noin 70 euroon. Tuohon mahtuu pari putkia (about 40 euroa mätsätty pari), ja biasointi (jotain kolmen kympin luokkaa, kun teettää samassa paikassa, mistä ostaa putket). Ei siis mitään tolkuttoman hintaista.

E: ja jos vika on muualla, se saattaa selvitä halvemmallakin.
jutimone
02.09.2011 22:14:20

Morjens,

Mites volumi tasot, heitteleekö rutiseeko, onko hiljainen yms...
Entäs toimiiko kanavan vaihtaminen? Blues Dlx:n standardi vika on virtalähteessä olevat muutamat vastukset jotka lämpenevät liikaa ja polttavat foliot irti piirilevystä. Tuloksena on mm. outoja kanavan vaihtoja yms.

-Juha T

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti