Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaroiden painot?
1 2
Terihteeri
29.08.2011 22:53:03 (muokattu 29.08.2011 22:53:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ota soundipoliittisiin asioihin nyt niinkään huomiota, mutta ainakin LP:n kohdalla paino vaikuttaa fiilikseen. Jos kitara painaa alle 3,5 kg, ei se tunnu enää yhtään paulilta. Yli 4,5 kilonen alkaa olemaan jo raskas pidemmän päälle.
Tällä hetkellä omistan yhden LP-mallisen kitaran, joka painaa ~4,2-4,3 kiloa. Tämä on ainakin omien mieltymysten mukaan se "ihannepaino" lessulle.
 
Omistuksessa ollut 5 LP-johdannaista (yksi Gibson), joiden painot ovat vaihdelleet 3,4 kilon ja 4,6 kilon välillä.
 
Jucciz
29.08.2011 23:09:53 (muokattu 29.08.2011 23:10:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

4,5 kiloa on ainakin mun makuun jo vähän turhan ikävän painava kitara. Sen saa kuitenkin anteeksi, jos soitin on muuten erinomainen ja paino sisältää myös vaikkapa Bigsby-kammen. Mun kevyin Les Paul on 3,78 kiloa eikä siinä ole kevennysporauksia. Aivan ihana soitin - niin hyvää puuta. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
hallu
29.08.2011 23:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: kyllä oletkin löytänyt painavan straton.
 
No juu, mutta en minä pikkujätkänä kaheksankytluvun alussa kitarapajalla tiennyt paljonko sen pitäisi painaa. Mulla oli parilla kaverilla sellainen harmaa anniversary strato enkä ollut muita kokeillut. Tuo paino ei liikkeessä silloin kiinnittänyt huomiota, vaan tärkeää oli valkoiset muoviosat, vaahteraotelauta, valkoinen väri (no sitä en saanut tuo on kolmisävyinen sunburst, mutta nyt se tuntuu mukavalta väritykseltä). Paino on kiinnittänyt huomioni vasta nykyisin kun kaupassa kaikki stratot tuntuu niin höyhenen keveiltä ettei niitä meinaa stratoksi tunnistaa. Kai stratossa se tremoloblokkikin jo painaa jonkin verran (huomasin tämän kun hiljattain vaihdoin sen uuteen). En tiedä mahtaako noissa mikkipoteroiden kairauksissa olla eroja (omassani näyttää jokaiselle mikille olevan oma pieni potero, mutta olen kuullut että joissakin malleissa on sellainen uima-allaspotero).
 
No tuolla mennään ja on tuohon painoon vuosien varrella tottunut, vaikka pitkiä keikkoja en ole soittanut (semmoinen tunnin setti se yleensä on ollut), mutta reeniksissä on joskus vedetty vähän pidempiäkin vetoja jalkeilla. Nyt kun olen haikaillut telekasteria niin olen aatellut, että voisi katella vaikka vähän keveämpää yksilöä, vaikka eipä noita painavia kaupanhyllyllä edes ole tavannut.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
horseface
29.08.2011 23:44:41 (muokattu 29.08.2011 23:46:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma ykköskitarani on Les paul Custom, jonka ainoa huono puoli on sen paino, joka sekin on vain ~4,3 kg. Painon vuoksi siihen on jäänyt tuo Juccizen mainitsema Bigsbykin laittamatta. Luopua en siitä toki aio mutta mahdollisesti hankkia toisen kevyemmän lessun kaveriksi. Ihannepaino lienisi siinä 3,6 - 3,8 kg, porauksilla tai ilman.
 
Tästä pääsenkin kerettiläiseen ajatukseen: voisikohan soitinrakentaja keventää nykyistä Les Paulia siten, että operaatio ei näkyisi päälle ja miten se tapahtuisi? Mietin tätä siksi, että mainittu custom on muutoin aivan kerrassaan mainio peli.
 
Oli miten oli, näin on!
Les Fender
30.08.2011 00:36:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

horseface: Tästä pääsenkin kerettiläiseen ajatukseen: voisikohan soitinrakentaja keventää nykyistä Les Paulia siten, että operaatio ei näkyisi päälle ja miten se tapahtuisi? Mietin tätä siksi, että mainittu custom on muutoin aivan kerrassaan mainio peli.
 
Voi, ja onhan Harri sellaisen operatsiuunin tehnytkin. Kysäse vaan.
 
"Living is easy with eyes closed!"
fox
30.08.2011 01:05:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mulla oli parilla kaverilla sellainen harmaa anniversary strato enkä ollut muita kokeillut.
 
Jotkut Anniversaryt oli kyllä todella painavia.. Myös niissä oli yks valitettava ominaisuus, siis niissä ensimmäisen tuotantosarjan Anniversaryissa. Kuitenkin ko. juttu korjattiin seuraavassa sarjassa, näin selvennyksenä.
 
No tuolla mennään ja on tuohon painoon vuosien varrella tottunut, vaikka pitkiä keikkoja en ole soittanut (semmoinen tunnin setti se yleensä on ollut), mutta reeniksissä on joskus vedetty vähän pidempiäkin vetoja jalkeilla..
 
No, tuollanen coverbändin "normaali" 4 x 45 min ilta sitten on kokematta.. ;) Takaan ja alleviivaan, että vaikka ei olis selkävaivanen, olis todella leveä ja hyvä nahkahihna ym. asiat kohdillaan, niin viimeistä settiä vetäessä varmaan se kevennysporaus tai isompikin routtaus tuntuu verrattoman hyvältä idealta.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
30.08.2011 05:18:05 (muokattu 30.08.2011 05:18:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Jotkut Anniversaryt oli kyllä todella painavia.. Myös niissä oli yks valitettava ominaisuus, siis niissä ensimmäisen tuotantosarjan Anniversaryissa. Kuitenkin ko. juttu korjattiin seuraavassa sarjassa, näin selvennyksenä.
 

 
No, tuollanen coverbändin "normaali" 4 x 45 min ilta sitten on kokematta.. ;) Takaan ja alleviivaan, että vaikka ei olis selkävaivanen, olis todella leveä ja hyvä nahkahihna ym. asiat kohdillaan, niin viimeistä settiä vetäessä varmaan se kevennysporaus tai isompikin routtaus tuntuu verrattoman hyvältä idealta.. ;)

 
No ehkä sitä joutuisi opettelemaan pianon soitto, jos pitäisi itsensä soittamalla elättää;-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Frankster
30.08.2011 09:32:02 (muokattu 30.08.2011 09:33:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Painavassa kitarassa on usein hyvä sustain, mutta kielen värähtely ei saa sitä soimaan samalla tavalla kuin kevyempää puuta. Tarvitaan ainakin paksummat (enemmän massaa) kielet jotta kitara syttyisi soimaan. Sointi voi myös olla hieman..persoonaton. Monesti scoopattu, kevyemmässä puussa on lämpimämpi sointi.
 
Ei näitä kuitenkaan yksi yhteen voi vetää. Painavampikin puu voi soida hyvin, sen takia soitinrakentajat niitä koputtelevat. Lopputulos on vain sitten erilainen kuin samoista puulajikkeista rakennettu kevyempi yksilö. Keskimäärin olen kuitenkin havainnut soitinrakentajien filosofian noudattelevan tätä: jäykkä ja kova puu kaulapuuna, kevyempää puuta sitten rungossa.
 
Keskimäärin tykkään itsekin kevyemmistä kitaroista; ne tuppaavat soundaamaan paremmalta ja tuntuvat herkemmiltä. Paino pitää kuitenkin suhteuttaa puihin; jo vaahterakansikin tuo lisää painoa, kun sattuu olemaan vähän tiiviinpuoleista puuta.
 
EDIT: customia kun tehdään, puita valitaan tottakai sen mukaan mitä soittaja on hakemassa. Aina ei ole valinta se kevein puu.
 
-Frankster
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «