Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalilaudan johdotus uusiksi.
1 2 3 4 5
janimarj
11.08.2011 16:52:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän vielä lisää off-topicia: on myös olemassa hyviä ja huonoja buffereita. Hyvät eivät väritä soundia lainkaan/juuri lainkaan, toiset taas lisäävät soundiin oman mausteensa.
 
kimurantti1:
Eli bufferointi itsessään ei ole huono asia, kuten jotkut virheellisesti luulee. Bufferointi on huono asia, jos se tapahtuu kymmenen kertaa kitaran ja vahvistimen välissä, ellei tietenkin pidä todellä piikikkäästä ja kirkkaasta soundista. Jos pedaalilauta on vähän isompi (sanotaanko vaikka enemmä kuin 5 pedaalia), on aivan yhtä huono juttu olla bufferoimatta signaalia, ellei tietenkin pidä siitä, että yläpäät vaimenevat jonkin verran.
wilo
11.08.2011 18:39:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Eli bufferointi itsessään ei ole huono asia, kuten jotkut virheellisesti luulee. Bufferointi on huono asia, jos se tapahtuu kymmenen kertaa kitaran ja vahvistimen välissä, ellei tietenkin pidä todellä piikikkäästä ja kirkkaasta soundista. Jos pedaalilauta on vähän isompi (sanotaanko vaikka enemmä kuin 5 pedaalia), on aivan yhtä huono juttu olla bufferoimatta signaalia, ellei tietenkin pidä siitä, että yläpäät vaimenevat jonkin verran.
 
Mihin se perustuu, että useampi bufferi peräkkäin tekee saundista kirkkaamman? Mä en ole tuota havainnut koskaan, vaikka eipä mulla olekaan yli viittä bufferoitua pedaalia. Olen kuvitellut, että bufferoinnista johtuva "saundin muuttaminen kirkkaammaksi" on tosiasiassa sitä, ettei saundista häviäkään yläpäätä, kuten tapahtuu ilman bufferointia.
 
oiva tumpeloinen
11.08.2011 19:15:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Mihin se perustuu, että useampi bufferi peräkkäin tekee saundista kirkkaamman? Mä en ole tuota havainnut koskaan, vaikka eipä mulla olekaan yli viittä bufferoitua pedaalia. Olen kuvitellut, että bufferoinnista johtuva "saundin muuttaminen kirkkaammaksi" on tosiasiassa sitä, ettei saundista häviäkään yläpäätä, kuten tapahtuu ilman bufferointia.
 
Kimurantti ei varmaankaan tarkoittanut, että kaikkien pitäisi olla bufferoituja. Varmaankin haettiin sitä, että ainakin jonkun purkin olisi ihan syytä olla bufferoitu isommassa ketjussa.
 
Ja mitä tulee kirkkauteen, niin sovituksella olisi tarkoitus säilyttää yläpäät signaalissa, ei lisätä. Lisääminen voipi olla ihan yhtä huono juttu kuin niiden häviäminen.
Imper
11.08.2011 20:07:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komero: Täytyypä muistaa kiristää kunnolla. Mulla on laudassa kaikki piuhat George L:ää, itse pätkinyt sopivan mittaisiksi piuhat Fiskarsin oransseilla perussaksilla. Ei kyllä oo mitään rutinaonkelmia ollut. Kerran on alkanut pätkimään yks piuha ja syynä oli se, että ruuvi/kanta oli päässyt löystymään.
 
Joku jo sanoikin, että nuo voi korjata melkein lennossa, mutta minä väitän, että voi korjata ihan lennossa :)

 
Siinä vaiheessa kun kesken keikan ja kesken biisin rupeaa pätkimään ja laudassa on vaikka 14kpl George L:ää niin menee jonkin verran fiilikset... Ruveta ettimään että mikä plugi on löysällä.
 
Ja bufferiväittelyyn sen verran, että osa buffereista oikeestikin _korostaa_ yläpäätä, esim. paljon vöyhötetyn särön Clon Kentaurin bufferi.
 
Everyone is a per-son
Jucciz
11.08.2011 20:57:48 (muokattu 11.08.2011 21:00:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on kovin iso pedaalilauta (ja etenkin -liuta), kannattaa olla myös mahdollisuus bypassata (huomatkaa muikea anglismi!) lauta kokonaan nappia painamalla. Tosin, eihän siihen nyt kauhean kauan manuaalisestikaan aikaa mene: kitara irti laudasta ja suoraan vahvistimeen - näin jenkka raikaa jälleen ja rikkinäistä johtoa voi sitten metsästää settien välissä. Eihän se kivaa oo, mutta yleisöstä nyt kukaan ei muutenkaan huomaa eroa. ;)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
oiva tumpeloinen
11.08.2011 21:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jos on kovin iso pedaalilauta (ja etenkin -liuta), kannattaa olla myös mahdollisuus bypassata (huomatkaa muikea anglismi!) lauta kokonaan nappia painamalla. Tosin, eihän siihen nyt kauhean kauan manuaalisestikaan aikaa mene: kitara irti laudasta ja suoraan vahvistimeen - näin jenkka raikaa jälleen ja rikkinäistä johtoa voi sitten metsästää settien välissä. Eihän se kivaa oo, mutta yleisöstä nyt kukaan ei muutenkaan huomaa eroa. ;)
 
Toi onkin parasta setupissa, missä kaikki soundit revitään pedaaleista. On sit kiva lasketella puhtailla soundeilla loppusetti, jos pitäis jotain rapsakampaa olla.
Jucciz
11.08.2011 22:48:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Toi onkin parasta setupissa, missä kaikki soundit revitään pedaaleista. On sit kiva lasketella puhtailla soundeilla loppusetti, jos pitäis jotain rapsakampaa olla.
 
Nojoo, saattaa vähän fiilis tippua ainakin soittajalta - tosin kekseliäs kaveri nykäsee säröt vaikka ranteesta...
 
Mut jos pedaalit putoaa pelistä ja jäljelle jää edelleen kaksikanavainen vahvistin (puhdas ja särö), tyylitajuinen kaveri hoitaa homman kotiin ilman efektejäkin varmasti niin, ettei yleisö sen takia vaadi rahojaan takaisin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kimurantti1
11.08.2011 23:27:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mut jos pedaalit putoaa pelistä ja jäljelle jää edelleen kaksikanavainen vahvistin (puhdas ja särö), tyylitajuinen kaveri hoitaa homman kotiin ilman efektejäkin varmasti niin, ettei yleisö sen takia vaadi rahojaan takaisin.
 
Näin. Mutta sen kaksi kanavaa se oikeasti kyllä vaatii. Puhtaasta soundista ei taiota säröä, ei vaikka olisi Eddie Van Halenin sormet. Volumepotikalla voi tietty jonkun verran pelata, mutta jos kaivataan ihan puhdasta puhdasta ja isompaa rokkisäröä, niin se ei kyllä enää onnistu ilman, että puhdas tulee kuiskausvolyymillä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jucciz
11.08.2011 23:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Näin. Mutta sen kaksi kanavaa se oikeasti kyllä vaatii. Puhtaasta soundista ei taiota säröä, ei vaikka olisi Eddie Van Halenin sormet. Volumepotikalla voi tietty jonkun verran pelata, mutta jos kaivataan ihan puhdasta puhdasta ja isompaa rokkisäröä, niin se ei kyllä enää onnistu ilman, että puhdas tulee kuiskausvolyymillä.
 
No jaa, itse asiassa yllättävän moni vahvistin kyllä saavuttaa melko lailla maksimiäänenvoimakkuutensa siinä vaiheessa kun lähestytään säröytymispistettä - sen jälkeen tapahtuu lähinnä kompressoitumista ja säröytymistä. Vai onko me soitettu ihan erilaisilla vahvistimilla kaikki nää vuodet? Ainakin Marshallit ja monet johdannaiset toimivat koko lailla näin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Antti1
12.08.2011 00:06:53 (muokattu 12.08.2011 00:09:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: No jaa, itse asiassa yllättävän moni vahvistin kyllä saavuttaa melko lailla maksimiäänenvoimakkuutensa siinä vaiheessa kun lähestytään säröytymispistettä - sen jälkeen tapahtuu lähinnä kompressoitumista ja säröytymistä. Vai onko me soitettu ihan erilaisilla vahvistimilla kaikki nää vuodet? Ainakin Marshallit ja monet johdannaiset toimivat koko lailla näin.
 
Säröytymiskynnyksellä ehkä joo, mutta sen alapuolelta alkaa äänenvoimakkuus tippumaan aika radikaalisti ja säröytymiskynnyksellä oleva kitarasoundihan ei nyt kuitenkaan oo puhdas. Sitä kun tossa ilmeisesti haettiin. Mä yhdyn aiempaan mielipiteeseen, vaikka ymmärrän toki sun pointinkin. Soundi- ja makuasia.
 
E: Tosin täytyy sen verran nussutella, että tiedät varmasti ihmiskorvan reagoimisen erilaisiin äänenvoimakkuuksiin. Siis ton kompressoinnin suhteen nimenomaan. RMS-tasot ne merkkaa siinäkin, eikä joku yksittäinen piikkiteho.
 
Osta Rolandin sähköpannut
kimurantti1
12.08.2011 00:08:08 (muokattu 12.08.2011 00:09:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: No jaa, itse asiassa yllättävän moni vahvistin kyllä saavuttaa melko lailla maksimiäänenvoimakkuutensa siinä vaiheessa kun lähestytään säröytymispistettä - sen jälkeen tapahtuu lähinnä kompressoitumista ja säröytymistä. Vai onko me soitettu ihan erilaisilla vahvistimilla kaikki nää vuodet? Ainakin Marshallit ja monet johdannaiset toimivat koko lailla näin.
 
Rokkisäröllä mä siis meinaan vähintään jotain VH1 -kamaa, ja puhaalla puhtaalla sellaista soundia, joka ei mene funk-lätkytyksessäkään kyykkyyn. Toki siinä vaiheessa kun soundissa alkaa olla korvin kuultavaa muroa, niin verrattuna särön määrään äänen voimakkuus kasvaa koko ajan vähemmän ja vähemmän. En tiedä puhutaanko me ihan samasta asiasta, mutta jos verrataan aivan puhdasta soundia, johon pitää lisätä gainia sen verran että rokkisoolot taittuu, niin kyllä siinä aikamoinen ero äänenvoimakkuudessa on monissa koneissa.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jucciz
12.08.2011 00:10:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Säröytymiskynnyksellä ehkä joo, mutta sen alapuolelta alkaa äänenvoimakkuus tippumaan aika radikaalisti ja säröytymiskynnyksellä oleva kitarasoundihan ei nyt kuitenkaan oo puhdas. Sitä kun tossa ilmeisesti haettiin. Mä yhdyn aiempaan mielipiteeseen, vaikka ymmärrän toki sun pointinkin. Soundi- ja makuasia.
 
Toki kaikki riippuu kaikesta - ennen kaikkea siitä, miten iso se särö on silloin kun kitaran volat on täysillä. Jos täysillä ollaan tappohevisirkkelitontilla, voi olla, ettei sieltä irtoa järkevällä volumella puhdasta ollenkaan, tai ainakin tosi hankalasti. Nää on niin vahvistinkohtaisiakin juttuja - vanhat Marsuthan puhdistuu hienosti kitaran volumepotikalla säilyttäen järkevän äänenvoimakkuuden cleanillekin, mutta toisaalta niiden soundi ei täysilläkään ole mitään Randall-sirkkeliä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
12.08.2011 00:11:27 (muokattu 12.08.2011 00:12:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Tosin täytyy sen verran nussutella, että tiedät varmasti ihmiskorvan reagoimisen erilaisiin äänenvoimakkuuksiin. Siis ton kompressoinnin suhteen nimenomaan. RMS-tasot ne merkkaa siinäkin, eikä joku yksittäinen piikkiteho.
 
Kyllä...
 
kimurantti1: Rokkisäröllä mä siis meinaan vähintään jotain VH1 -kamaa, ja puhaalla puhtaalla sellaista soundia, joka ei mene funk-lätkytyksessäkään kyykkyyn. Toki siinä vaiheessa kun soundissa alkaa olla korvin kuultavaa muroa, niin verrattuna särön määrään äänen voimakkuus kasvaa koko ajan vähemmän ja vähemmän. En tiedä puhutaanko me ihan samasta asiasta, mutta jos verrataan aivan puhdasta soundia, johon pitää lisätä gainia sen verran että rokkisoolot taittuu, niin kyllä siinä aikamoinen ero äänenvoimakkuudessa on monissa koneissa.
 
...ja kyllä.
 
Näitä tilanteita varten tarvitaankin saliäänimiksaaja. ;)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Antti1
12.08.2011 00:13:58 (muokattu 12.08.2011 00:14:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua ainakin vähän inhottaisi soittaa niin kompressoituneella soundilla, ettei volat tippuisi potikalla puhtaaksi rullaamalla just tommosesta reippaasta hard rockista. Näitäkin on koettu, nimenomaan mallintavien maailmassa. Osa puhdistuu kohtuullisesti, mutta dynamiikka loistaa ihan täysin poissaolollaan. Ei tää nyt liity sinänsä mitenkään tähän, mutta tuli vaan mieleen.
 
Jucciz: Näitä tilanteita varten tarvitaankin saliäänimiksaaja. ;)
 
Samaan hengenvetoon monet julistaa sitä, kuinka on ihan turhaa mikittää niitä vahvareita Suomen kuppiloissa jne. Milläs miksaat, kun ei oo mitä miksata. :) Mut menee nyt aika rankasti ohi aiheesta, jatkakaa.
 
Osta Rolandin sähköpannut
heiheihellurei
16.08.2011 15:05:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tuota Planet Waves Cable Station Pedal Board Cable Kittiä pohtinut ostavani, mutta... kävin Tampereen musiikista kysymässä, josko heillä tuota olisi ihan kotimaasta saatavissa. Vastauksen sain, että ihan susia on kaikki nuo ei-kolvattavat versiot. Levytukku sitä tuo maahan, mutta kuulema lopetti markkinoinnin kauppiaiden suuntaan aika nopeasti. Onko tuossa perää?
 
Ajatuksena halvimmaksi tulisi ostaa metritavarapiuhaa ja siihen tarvittava määrä plugeja, mutta kun tuo kitti maksaa n. 42 euroa jenkeistä posteineen niin ei taida halvemmalla päästä yksittäiskappaleilla. Toki olisi kiva saada noita tarvikkeita kivijalasta, kun noiden kohdalla postikulut näyttelevät suurta osaa hinnasta.
 
George L:iä olisi saatavissa DLX:stä, mutta hinta nousee noissa melko suureksi.
 
"vittu kun ois viulu ja ossois soittoo"
wilo
16.08.2011 15:34:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa 10 kpl George L plugeja eBaystä: http://cgi.ebay.ie/George-Ls-155-ri … tar-cable-plug-nickel-/370498094727 . Kotiin kuljetettuna yhteensä reilut 40 euroa. Siihen päälle pari metriä kaapelia jostakin paikallisesta musakaupasta.
 
Jucciz
16.08.2011 15:35:42 (muokattu 16.08.2011 15:36:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heiheihellurei: Vastauksen sain, että ihan susia on kaikki nuo ei-kolvattavat versiot.
 
Siinä tapauksessa meikäläinen on soittanut ainakin 200 sataa keikkaa ihan susilla piuhoilla. Yhden yhtä kertaa ei niiden kanssa kyllä ongelmaa ole ollut ja soundissa ei ole löytynyt moitteen sijaa. Ihan susia silti - turhapa sitä on vastaan väittää, jos vastassa on musiikkialan ammattilainen.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
0101978
16.08.2011 15:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GL-plugeilla ja pihoilla on menty. Piuhat on toimineet niin räkin sisällä kuin lankussakin. Lankku ja GL-piuhat/plugit ovat nyt palvelleet aika monta vuotta ja reilut 500 keikkaa ilman ongelmia. Jos nämä ovat susia niin mitenköhän monta vuotta kestää sitten hyvät piuhat?
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
komero
16.08.2011 15:47:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Siinä tapauksessa meikäläinen on soittanut ainakin 200 sataa keikkaa ihan susilla piuhoilla. Yhden yhtä kertaa ei niiden kanssa kyllä ongelmaa ole ollut ja soundissa ei ole löytynyt moitteen sijaa. Ihan susia silti - turhapa sitä on vastaan väittää, jos vastassa on musiikkialan ammattilainen.
 
Mää en oo noilla paljoa keikkaillu, mutta kaikki piuhat laudassa Yrjö Ällää, paljon olen piuhoja repinyt irti pedaaleista kun olen testannut eri järjestyksiä ja eri pedaaleita. Susia ovat. Sudet kestävät paljon rääkkiä. Ei mitään ongelmia. Paitsi se yks kerta kun liian löysällä ollut ruuvi/plugin kanta aiheutti kosketushäiriön. Se susi oli helppo hoitaa kotikonstein.
 
Mun mielestä muuten rikkinäisen piuhan löytäminen laudasta on aika helppoa. Tuli vaan mieleen kun tässä ketjussa on ollut siitä juttua, että se olisi vaivalloista ja aikaa vievää.
 
George L -piuhat ovat kyllä käteviä kokonsa ja muotonsa puolesta. Ja se Yrjön oma piuha muotoutuu hyvin, siis saa helposti pitämään asentonsa jos joutuu piilottelemaan piuhaa tms.
 
Mun mielestä ei kannata etsiä jotain muuta sopivaa piuhaa George L -plugeihin (ainakaan halvemman hinnan toivossa), koska se G. L:n oma piuha on halpaa ja hyvää. Ellei sitten halua jotain tosi löysää kaapelia, G. L -letku kun on aika jäykkää. Mun mielestä se jäykkyys on vain hyvä asia.
 
oiva tumpeloinen
16.08.2011 16:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Hommaa 10 kpl George L plugeja eBaystä: http://cgi.ebay.ie/George-Ls-155-ri … tar-cable-plug-nickel-/370498094727 . Kotiin kuljetettuna yhteensä reilut 40 euroa. Siihen päälle pari metriä kaapelia jostakin paikallisesta musakaupasta.
 
Kannattaapi sitten tilatessa katsoa, ettei mene perittävän alv-rajan yli. Tuo kymmenen plugia on just hiinä ja hiinä, että menee. Sopiva kurssimuunnos kesken, ja ollaankin samoissa hinnoissa kuin paikallisesta liikkeestä ostamalla.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «