Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ernie Ball coated vs. Optima gold vs. Joku muu
1 2
zappafan
01.08.2011 22:36:35 (muokattu 02.08.2011 13:52:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi siis tarkoitus hankkia muiden mielipiteitä kyseisistä eri pinnoitteisista kielistä. Käyttäjien kokemuksia sekä muita ehdotuksia, kriteereinä on se että kieliä pitäisi saada .008-.038 paksuisina ja että niiden pitäisi olla
"normaali kieliä" kestävämpiä.
Kiitoksia jo etukäteen.

"Informaatio ei ole tietoa. Tieto ei ole viisautta. Viisaus ei ole totuus. Totuus ei ole kauneutta. Kauneus ei ole rakkautta. Rakkaus ei ole musiikkia. Musiikki on parasta." -Frank Zappa
Grugi
01.08.2011 22:47:24 (muokattu 01.08.2011 22:48:04)

Jaa a Aurora tekee pinnoitettuja kieliä mutta en usko että kielien kestävyys paranee pinnoitten johdosta juurikaan joten se ei ehkä ole ratkaisu vaikka minkä merkin valitsee. Tosin nyt kun tarkistin niin .008 settiä ei valikoimassa ole. Onko tosiaan niin että soittaminen ei sinulta onnistuisi .009 setillä jossa kestävyyskin voisi olla parempaa luokkaa?

SDMF
zappafan
01.08.2011 23:50:27 (muokattu 02.08.2011 02:02:15)

Luultavasti soittoni onnistuisi kyllä .009 setilläkin, mutta kun olen tottunut siihen .008 settiin ja käyttänyt sitä ernie ballin extra slinkyä niin ajattelin kokeilla seuraavaksi sitä coated versiota.
Kestävyydellä tarkoitan esim. sitä miten nopeasti kielet vaikka hapettuvat tai miten pitkään ne pysyvät soinniltaan kirkkaina.

"Informaatio ei ole tietoa. Tieto ei ole viisautta. Viisaus ei ole totuus. Totuus ei ole kauneutta. Kauneus ei ole rakkautta. Rakkaus ei ole musiikkia. Musiikki on parasta." -Frank Zappa
Mesa/Boogie
02.08.2011 00:08:57

zappafan: Luultavasti soittoni onnistuisi kyliä .009 setilläkin, mutta kun olen tottunut siihen .008 settiin ja käyttänyt sitä ernie ballin extra slinkyä niin ajattelin kokeilla seuraavaksi sitä coated versiota.
Kestävyydellä tarkoitan esim. sitä miten nopeasti kielet vaikka hapettuvat tai miten pitkään ne pysyvät soinniltaan kirkkaina.

Mä käytän pelkästään Elixirin kieliä. Niiltä ei tosin taida saada edes sitä ysin settiä, mutta sen verran voin sanoa, että ainakin Elixirit kestää suurin piirtein kolme kertaa pidempään mun käytössä. Multa katkes pitkästä aikaa yks kieli heinäkuussa. Jouduin laittamaan varakieleksi jonkun päällystämättömän. Se oli muutaman keikan jälkeen aika heikossa hapessa.

Soittakaa pojat tango - vaikka sitten joku huonompi tango...
teme123
02.08.2011 00:12:22

Ernie ballin kieliä olen käyttänyt jo neljä vuotta ja kelisettejä varmaan kymmenen paikkeella ostettu. tyytyväinen oon ollu. myös toi sun kaipaamas 8-38 löytyy valikoimasta

"Born with insight and a raised fist"
zappafan
02.08.2011 00:32:11

Onkos kellään kokemuksia sitten näistä optima goldeista ? Jos oikein katsoin niin niitäkin sai siinä .008-.038 paksuudessa, olenko oikeassa ?

PIM
02.08.2011 07:23:03

zappafan: Onkos kellään kokemuksia sitten näistä optima goldeista ? Jos oikein katsoin niin niitäkin sai siinä .008-.038 paksuudessa, olenko oikeassa ?

Kakskytä vuotta Optimoita käyttäneenä voin suositella jos et aivan erityisesti rakasta sitä mustaa paskaa mitä kieliin yleensä kertyy. Mutta kokeile itse miten teillä kemiat natsaa, siitähän siinä loppujen lopuksi on kyse, ei se setti Optimoita niin paljoa maksa.

jyrkkis
02.08.2011 07:37:00

Mä kokeilin kesän aikaan parissa eri kitarassa Optima Gold 10-settiä, en tykännyt, mutta en ole tykännyt mistään muustakaan kokeilemastani pinnoitetusta kielisatsista, joten suhteuta mielipiteeni tähän. Soittotuntuma oli hieman tahmea verrattuna pinnoittamattomaan (nikkelipinnoitetta ei lasketa pinnoitteeksi tällä kertaa :), ei kuitenkaan niin tahmea kuin monessa muussa pinnoitetussa, positiivista sen sijaan oli se, että pinnoite ei irtoa jauhona sormiin. Hyvin kestivät ja soundi säilyi kirkkaana, mutta tässä oli se isoin miinus minulle, ääni oli liian kirkas makuuni, särösoundeista tuli suttuisia. Edes sävynsäätöjä ruuvaamalla niin kitarasta kuin styrkkarista ei saanut mieleistä soundia. Hinta ei ollut paha, 9.5 euroa sakemannilla. Itse pitäydyn edelleen normaaleissa ja vetelen paljaaltaan.

-Jyrki

zappafan
02.08.2011 10:02:02

Mistäs olette muuten ostaneet kielenne ? Itse katselin, että saitenmarkt:lta saa molempia, ernietä ja optimaa.

drlecter
02.08.2011 12:08:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ernien coated-setti menee tukkoon parissa tunnissa + tahmea tuntuma.
Huonoimpia settejä mitä olen kitaroissani käyttänyt.
Optimoista ei ole vielä kokemuksia.

Hanok
02.08.2011 12:31:36

zappafan: Mistäs olette muuten ostaneet kielenne ? Itse katselin, että saitenmarkt:lta saa molempia, ernietä ja optimaa.

Elixir-kieliä on saanut kohtuuhintaan Kitarapajalta.
zappafan
02.08.2011 12:35:37

Elixir-kieliä on saanut kohtuuhintaan Kitarapajalta.
Elixiriä ei saa .008-.038:a muuten niitä käyttäisin.

Hanok
02.08.2011 12:41:26

zappafan: Elixiriä ei saa .008-.038:a muuten niitä käyttäisin.

Jep. Ajattelin vain varmuudeksi mainita kun joku muu saattaa olla kiinnostunut.
Mec
02.08.2011 13:30:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tilailin Hollannista viimeksi: http://www.lordofthestrings.com
Kullatut Optimat pari euroa halvemmat mitä Saitenmarkt:lla näköjään. Ja postit parin euron luokkaa.

Satsin otin niitä, vieläkin kitarassa kiinni. Ei kiillä enää niin kirkkaasti mutta sopi mustaan lespaan kuin nenä päähän. Ehkä hieman oudon tuntuiset kielet kun ei ole noihin pinnoitettuihin ennen tottunut.

zappafan
02.08.2011 13:51:24

Miten on saako tuota optimaa siinä .008 paksuudessa ? Tuossa ainakin näyttäisi olevan http://www.saitenmarkt.com/lshop,sh … 550101,4,Tshowrub--010.010.130,.htm vai näenkö harhaa ?

jyrkkis
02.08.2011 13:58:05

Saa 08 paksuutena, myös täältä

http://schneidermusik.de/shop1/prod … id=3qtdtt6232bg1uq03ck1d1itn9saq64m

Ukkovaari
02.08.2011 14:10:12 (muokattu 02.08.2011 14:22:37)

zappafan: Elixiriä ei saa .008-.038:a muuten niitä käyttäisin.

Jep, se ohkaisin Elixir setti on .009 - 046.

Kun sanoit, että olet soitellu .008 setillä niin oletko koskaan kokeillut .009 settiä?
Heitän tämän sen vuoksi, koska itse ekassa omistamassani sähkiksessä käytin ekaa kertaa .008, jonka vaihdoin aika nopeasti .009 settiin ja muutaman vuoden sisällä vaihdoin sitten .010 settiin.

Ajattelin ihan sitä, että paksumpaan settiin tottuu yllättävän nopeasti ja aivan samalla tavalla niillä menee pendaukset pienen alkutotuttelun jälkeen.

Soundillisesti itse tykkään myös enempi nykyisestä .010 setistä kuin noista ohkaisemmista ja varsinkin .008 setistä (tosin .008 setti mulla alussa ei ollut pinnoitettu).

Intonaatiota pitää tietysti säätää kun vaihtaa paksumpaan settiin ja kenties hieman kaulaakin säätää. Paksummallakin soittaa suht kevyesti jos vain kitaran säädöt on kohdillaan ja kielet sopivan matalalla ilman särinöitä.

Myös virittäminen alempaan vireeseen toimii paksummalla setillä ilman että menee ihan kuminauhaksi kielet. (tällä ei niin väliä jos aina soittaa normi E vireellä mutta jos tiputtaa vaikkapa D tai droppiD tai Eb vireeseen voi esiintyä kuminauha ilmiötä ;-) )

Mutta tässä vain mun ajatuksia, joista ei tarvi välittää, mutta halusin vain tuoda esille näkökantaani jos siitä mahdollisesti olisi hyötyä.

zappafan
02.08.2011 14:22:44

Toisessa kitarassani on ysi-setti ja se sopii hyvin siihen. Tässä kitarassa jossa on nyt kasi-setti oli ennen ysit, mutta kokeiltuani kaseja tykästyin niiden tatsiin ja saundiin enkä ainakaan vielä vaihda takaisin yseihin.

Ukkovaari
02.08.2011 14:26:02

zappafan: Toisessa kitarassani on ysi-setti ja se sopii hyvin siihen. Tässä kitarassa jossa on nyt kasi-setti oli ennen ysit, mutta kokeiltuani kaseja tykästyin niiden tatsiin ja saundiin enkä ainakaan vielä vaihda takaisin yseihin.

OK, näinhän se menee eli jokainen määrittelee itselleen sopivan kielisetin.
Sulla on varmaan ysi-setti tuossa Lespaulissa arvatenkin.

Jos löytyy tietoa näistä pinnoitetuista kielistä niin heitän sulle juttua tänne.
Katsoin jo Fenderin kielistä mutta ne olikin niitä akustisen teräskielisten pinnoitettuja mitä löyty. Ite soittelen Elixirillä.

zappafan
02.08.2011 14:37:49

OK, näinhän se menee eli jokainen määrittelee tselleen sopivan kielisetin. Sulla on varmaan ysi-setti tuossa Lespaulissa arvatenkin. itse asiassa ysit on staggissa ja kasit paulissa ;-)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti