Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson Les Paul Studio Pro Plus
1 2
--Roller--
12.07.2011 01:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uutta mallia näköjään pukannut Gibsonilta? En varmaan uskalla kovasti alkaa käyttäjäkokemuksia kyselemään, lähinnä tuo mikkiyhdistelmä "Gibson 490R and Burstbucker Pro" kiinnostaa, joka eroaa siis aikaisemmasta studiosta tallamikiltään (498T). Haulla kokeilin tästä yhdistelmästä löytää jotain, mutta aikalailla mutuilua oli tarjolla.
 
Aikaisemmasta studiostahan tämä eroaa ainakin kaulaprofiililtaan, virityskoneistoltaan ja tallamikiltään. En vielä ihan kaikkia ominaisuuksia ehtiny guuglailla :D
 
Mutta mikkeihin. 490R löytyi kyllä hyvin infoa foorumin sisältä, viinitermein lämpimäksi ja täyteläiseksi sitä kuvailtiin. Tämä hyvä. Mutta entäs tuo Burstbucker Pro mikki? Osa tuntuu siitä pitävän, osa ei. Yksi hyvä kuvaus löytyi: "Jos 498T pelittää hyvin rouheaa rokkia soitettaessa, BB Pro taas on laaja-alaisempi mikki." Eli meinaakohan se nyt sitä, että BB passaa rokkiin yhtälailla kuin 498T vai että se on ns. yleispätevämpi mikki? Minkälaisia mahdollisuuksia 490R/BB Pro tarjoaa?
 
Ihan kiintoisan oloinen malli, eikä hintakaan vaikuta kovin suolaiselta. Ohut kaulaprofiili pienille kätösille ihan jees, soundi varmasti laadukas kuten Gibsoneissa.. noh.. aika pirun usein :D Vähän tässä mietitty että vanhempaa tai uudempaa studiota lähdetään hankkimaan, tiedä sitten vielä, kumpi voittaa..
 
http://groups.ultimate-guitar.com/finlandeeros/ Liittykää ihmeessä, tehdään tilaa Suomi-ilmiölle UG:hen!
novo
12.07.2011 02:05:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aah, pääsen suosikkini eli villin veikkaukseni pariin. 498T on miusta ainenki sanotaanko "yllättävän kuuma mikki". Tykkään siitä myös cleanillä, koska se vetää herkästi sitä ruvelle, kellopuhtaat eivät ole kauhean kiinnostavat suurimman osan aikaa. Ilman, että lähden kaivelemaan kilo-ohmilukemia esille niin väittäisin kuvauksen perusteella Burstbuckerin olevan tässä tapauksessa "kylmempi" ja pehmeämpi. Ihastuttavia termejä suoraan mutumaailmasta, viisaampi minut teilatkoon.
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
veneficus
12.07.2011 08:55:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai että, tuo manhattan midnight värityksellä varustettu sai kyllä aikaan aikamoiset kaasuvaivat. Mikäli tallamikkikin on tosiaan hieman "viileämmän" puoleinen, sopisi kepukka varmasti varsin oikein hyvin meikäläiselle.
 
Jään mielenkiinnolla odottamaan arvostelujen valumista nettiin.
 
fox
12.07.2011 09:53:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: Ilman, että lähden kaivelemaan kilo-ohmilukemia esille niin väittäisin kuvauksen perusteella Burstbuckerin olevan tässä tapauksessa "kylmempi" ja pehmeämpi. Ihastuttavia termejä suoraan mutumaailmasta, viisaampi minut teilatkoon.
 
Magneetit molemmissa (498T ja BB Pro) on samat, eli Alnico V, käämien määrässä eroa, BB Pro näyttäs olevan 8 kilo-ohmia kun 498T on väliltä 12,32 - 13,46 kilonen. Resonanssitaajuusarvoja mulla ei ole, mutta hyvä kun ees nuo.. ;)
BB Pro-mikistä ei oo sen syvällisempää kokemusta, mutta jos jollakulla olis...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lonesome
12.07.2011 10:03:52 (muokattu 12.07.2011 10:07:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--Roller--: Ihan kiintoisan oloinen malli, eikä hintakaan vaikuta kovin suolaiselta. Ohut kaulaprofiili pienille kätösille ihan jees, soundi varmasti laadukas kuten Gibsoneissa.. noh.. aika pirun usein :D Vähän tässä mietitty että vanhempaa tai uudempaa studiota lähdetään hankkimaan, tiedä sitten vielä, kumpi voittaa..
 
Mulla on pari kuukautta ollut Studio Deluxe 60's, jossa on juurikin samat puolitettavat 490R ja BB Pro, Groverin virikoneet sekä tuo mainittu 60-luvun ohut kaulaprofiili, joka ainakin mulle on just se oikea. Jo mainiosti kätöseen sopivan kaulan perusteella vaihto rounded 50's Faded Studiosta (2 x BB Pro) tähän "maksoi itsensä". Makuasioita nämä, olen tottunut -79 SG:n kaulaan ja ohueen Fender c-profiiliin.
 
Noista mikeistä on paha sanoa, muuta kuin mutua. En ole aktiivinen bändisoittaja isoilla areenoilla... ;)
 
Vanhan Studion BB Pro kaulamikistä täysmahonkisessa ympäristössä pidin. Se oli kuulas ja hyvin erottuva bluesrock-osastolla. Tää 490R ei "yleisesti" kovin kehuttu ole, mutta vähäisessä sähköisessä käytössä en ole suurta eroa huomannut. Mieli tekis joskus kokeilla miten 57 Classic tässä toimii.
 
Tähän sattaa sitten tulla perusteltuja kommentteja, josko Gibsonilta mikään mikki on tarpeeksi hyvä, jos niitä parhaita haetaan...
 
Kitara on siis passeli mulle ja painaakin "tarpeeksi", kuin ei ole kammioitu, kuten uudet normi-studiot. Mun Vintage Sunburstin plaintopin kansi on tosi nätisti kahdesta osasta yhdistetty. Säädöt hyvin kohdallaan. Pientä feelua lakkauksessa otelaudan reunassa, että sanomaan pääsee.
 
Että hakemalla juttua noista Studio Deluxe 60-malleista saa jotain lisäinfoa lähes samasta kitarasta...
 
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
Mandarax
12.07.2011 10:16:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita BB pro -mikkejähän on stankuissa viljelty vuodesta 2003(?) lähtien, itselläni saman vuoden moinen ja mielestäni oikein passeli "yleismikki" blyyssi- ja rokkitouhuihin. Vahauksen ansiosta ei ole kovasti kiertoherkkä (kuten nuo BB I-III) joten vaikkei hirmuisen kuuma mikki olekaan, niin kestää melko hyvin myös isompaa säröä kiertämättä kovemmillakin äänenpaineilla. Itse kuitenkin halusin hiukan napakampaa tallamikkiä ja tuokin lähti lopulta vaihtoon...
Tuossa muuten gibanderin omien mikkien suhteellisia tehoeroja:
http://i244.photobucket.com/albums/ … sity/Gibson-Pickup-Output-guide.jpg
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
--Roller--
12.07.2011 12:12:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mandarax: Tuossa muuten gibanderin omien mikkien suhteellisia tehoeroja:
http://i244.photobucket.com/albums/ … sity/Gibson-Pickup-Output-guide.jpg

 
^Ihan pätevä linkki.
 
Itsellä tosiaan hakusessa sellainen "kuumilla" mikeillä varustettu Gibsoni. Tällä hetkellä tosiaan käytössä eräs epin malli stocki dirty fingereillä, melkein jo arvata saattaa mistä on kyse ;)
 
Mutta kun tuota taulukkoa katseli niin kyllähän siellä kärjessä yhdessä 500T kanssa killuu Gibson dirty fingerit. Alkoi kiinnostamaan, että mitäs jos yhdessä stocki 490R kanssa laittaisi studioon kiinni Dirty Fingerin. Minkähänlaista tuuttausta tämä yhdistelmä tuottaa?
 
E: Vähän mutuiluksi menee, mutta soitinarvostelujen vuotamista nettiin odotellessa :D
 
Mandarax
12.07.2011 16:26:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--Roller--: ^Ihan pätevä linkki.
 
Itsellä tosiaan hakusessa sellainen "kuumilla" mikeillä varustettu Gibsoni. Tällä hetkellä tosiaan käytössä eräs epin malli stocki dirty fingereillä, melkein jo arvata saattaa mistä on kyse ;)
 
Mutta kun tuota taulukkoa katseli niin kyllähän siellä kärjessä yhdessä 500T kanssa killuu Gibson dirty fingerit. Alkoi kiinnostamaan, että mitäs jos yhdessä stocki 490R kanssa laittaisi studioon kiinni Dirty Fingerin. Minkähänlaista tuuttausta tämä yhdistelmä tuottaa?
 
E: Vähän mutuiluksi menee, mutta soitinarvostelujen vuotamista nettiin odotellessa :D

 
Mutuilulla jatketaan... :) Saattaa olla hieman epäsuhtainen pari nuo 490R (alnico II) ja Dirty fingers (keraaminen), tosin testannut en noita yhdessä ole ja kyllähän mikkien korkeudensäädöllä nuo yleensä jotenkuten balanssiin saa. Minulla on Gibanderin explorer pro:ssa 500T ja 496R ja tuo 500T on teholtaan melko lähellä Dirty fingersiä joten ehkäpä (myös keraaminen) 496R olisi hyvä pari tuolle DF:lle..? Tässä skenaariossa tosin hiippaillaan jo sille alueelle, että tuon alkuperäisen LP Studio plussan molemmat mikit lähtisivät jo vaihtoon, jolloin itse alkaisin katsella jo ihan toisen valmistajan tuotoksia..!
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
--Roller--
12.07.2011 21:40:03 (muokattu 12.07.2011 21:49:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mandarax: Tässä skenaariossa tosin hiippaillaan jo sille alueelle, että tuon alkuperäisen LP Studio plussan molemmat mikit lähtisivät jo vaihtoon, jolloin itse alkaisin katsella jo ihan toisen valmistajan tuotoksia..!
 
Tämähän ei todellakaan ole enää vaihtoehtona :D Korkeintaan tallaan voisin vaihtaa kuumempaa mikkiä riippuen siitä, mitenkä rockgainit burstbuckerista irtoaa. Tosin tässä tilanteessa kitaran voisi jo kokonaan vaihtaa kolme hunttia halvempaan vanhempaan studiomalliin. Vähän vain pelottaa tuo pesäpallomailaotelauta.. Studio Pro punainen Red Velvet vaan saa kämmenet kosteaksi, on se vaan niin pirun hieno :D
 
Täytyypä tässä ihmetellä samalla Red Velvetin hintaeroa kolmeen muuhun studioon. Kyseinen malli kun sattuu olemaan satasen muita kolmea mallia kalliimpi :O Punainen maali ilmeisesti on aika tyyristä ;) Mutta onkohan tälle jotain arviota että lähteekö hinta laskuun jossakin vaiheessa samaan tyyliin kuin esimerkiksi Epiphone Prophecy LP GX:n hinta, joka on laskenut satasen verran siitä mitä se alkuun oli?
 
Ziggy Bubba
12.07.2011 22:37:58 (muokattu 12.07.2011 22:40:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lonesome: Kitara on siis passeli mulle ja painaakin "tarpeeksi", kuin ei ole kammioitu, kuten uudet normi-studiot.
 
Jaa, ei noissa normi-Studioissa ole "kammioita" ollut ainakaan 2000-luvun puolivälissä. Onko tässä tapahtunut joku muutos? Perinteiset kevennysporaukset toki löytyy.
 
Useimmissa noissa "ei-normi" Studioissa on mun kokemusten mukaan ollut chambered-runkoja, ja kappas - näin kuvaa G tuota teikän mallia: "And like a number of Gibsons, the Les Pauls interior has weight relief cavities, which gives you a guitar that is louder acoustically and features increased sustain and resonance."
 
Lähde:
http://www2.gibson.com/Products/Ele … ul-Studio-Deluxe-60s-Exclusive.aspx
 
E: Katos, taitaa olla kammiot uusissa perus-Studioissa myös. Tuon kyllä kuulee akustisesta soundista suht helposti - kitara soi ilman sähköjä hiukan kuin puolakkari, lujaa ja tosi kirkkaasti.
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
Lonesome
12.07.2011 23:54:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six:Useimmissa noissa "ei-normi" Studioissa on mun kokemusten mukaan ollut chambered-runkoja, ja kappas - näin kuvaa G tuota teikän mallia: "And like a number of Gibsons, the Les Pauls interior has weight relief cavities, which gives you a guitar that is louder acoustically and features increased sustain and resonance."
 
Lähde:
http://www2.gibson.com/Products/Ele … ul-Studio-Deluxe-60s-Exclusive.aspx
 
E: Katos, taitaa olla kammiot uusissa perus-Studioissa myös. Tuon kyllä kuulee akustisesta soundista suht helposti - kitara soi ilman sähköjä hiukan kuin puolakkari, lujaa ja tosi kirkkaasti.

 
Tuli tätä kammio-asiaa hiukan selviteltyä ennen Studio Deluxen hankintaa ulkomaan Foorumeilta, joilla mallia pidettiin yksiselitteisesti kevennettynä vaan ei kammioituna. Ymmärrykseni mukaan tuo "interior weight relief cavities" tarkoittaa näitä jo pitkään käytössä olleita porattuja reikiä. Olikohan niitä yhdeksän kpl...
 
Eipä Kammio-Pauleissa mitään "vikaa" ole, mun edellinen Faded Studio oli varsin mainio peli. Toisaalta jos kevennetty painaa sopivasti enemmän, niin vielä selkä sen kestää. Oli tuo mahonkikantinen Faded Studio nimittäin todella kevyt... ;)
 
Tämän hetken kovin suositut Studio Tribute 50 & 60 P90-sarjat tehdään kammioilla ja kauppa käy.
 
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
FastEddie
13.07.2011 11:26:52 (muokattu 13.07.2011 11:27:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tämän hetken kovin suositut Studio Tribute 50 & 60 P90-sarjat tehdään kammioilla ja kauppa käy.

 
Oikein kivoja kitaroita muuten.
En ole koskaan pitänyt LesPaulin painosta ja soittoasennosta johon se johtaa, nyt kuitenkin noiden tribuuttien ansiosta mulle on tullut melkoinen LP-innostus.
Mutta chambered sen täytyy olla!
 
PS: Pistän nyt tähänkin, ostan sunburst LPn.
 
"Rehab is for quitters"
--Roller--
13.07.2011 12:57:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkä tämä kammiointi sitten näkyy kitaran sähköisessä saundissa? Plussaa/miinusta?
 
Joees
13.07.2011 13:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--Roller--: Mitenkä tämä kammiointi sitten näkyy kitaran sähköisessä saundissa? Plussaa/miinusta?
 
Paljon ja ei lähes mitenkään riippuen vähän minkälaista liiviä kantavalta kysyt.
 
Lonesome: Toisaalta jos kevennetty painaa sopivasti enemmän, niin vielä selkä sen kestää.
 
Miks tää nyt kuulostaa jotenkin hassulta? :-)
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
FastEddie
13.07.2011 13:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--Roller--: Mitenkä tämä kammiointi sitten näkyy kitaran sähköisessä saundissa? Plussaa/miinusta?
 
En pysty sanomaan soundierosta mitään, koska mulla ei ole ollut solid body LPtä. Chambered soi kuitenkin hienosti. Jossain nettikeskusteluissa on sanottu, että koverretun sointi on pehmeänpi, lämpimämpi ja sustain pidempi. Tiedä häntä.
 
"Rehab is for quitters"
Lonesome
13.07.2011 14:37:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lonesome: Toisaalta jos kevennetty painaa sopivasti enemmän, niin vielä selkä sen kestää.

Methis:Miks tää nyt kuulostaa jotenkin hassulta? :-)
 
Hassua tämä kamarunkkailu ja sen termit, varsinkin suomeksi käännettynä... ;)
 
Eli en minäkään halua niin painavaa kitaraa että selkä ei kestä. Mutta saa Les Paul painavampi olla kuin nuo kevyimmät kammio-paulit. Kevennetty on siis painavampi kuin kammioitu. Loogista.... :)
 
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
mvirta
14.07.2011 22:52:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--Roller--: Mitenkä tämä kammiointi sitten näkyy kitaran sähköisessä saundissa? Plussaa/miinusta?
 
Mulla on täysin keventämätön historiikki G0, sekä melko lailla ontoksi kairattu Elegant.
 
Historiikin soundi on kuin huutaisi suu täynnä pullaa ja Elegant taas ilmavampi. Sustainissa ei juuri eroa, ehkä hitusen G0:ssa parempi.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
--Roller--
16.07.2011 01:12:40 (muokattu 16.07.2011 01:14:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa, kovasti on auttanut tämä ketju ja suurkiitos siitä kaikille :D
 
Nyt vain täytyy vielä kysyä neuvoa viisaammilta. Kaksi mallia: Deluxe '60s ja Studio Pro Red Velvet; hintaero noin pari hunttia, mutta mitä eroa näillä kitaroilla käytännössä on? Sama elektroniikka, samat materiaalit, molemmissa kammioitu body.. Missä ero? Kovasti taitaa valinta kallistua näiden kahden mallin välille, niin olisi kiva tietää, mistä ehkä maksan Red Velvetissä pari satasta enemmän.
 
E: Varmaankin siis hintaero johtuu tuosta kolmen kilon painoerosta, mutta mikä sen aiheuttaa?:D
 
Mandarax
16.07.2011 08:55:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--Roller--: Kovasti taitaa valinta kallistua näiden kahden mallin välille, niin olisi kiva tietää, mistä ehkä maksan Red Velvetissä pari satasta enemmän.
 
Kyllä tuo parin sadan hintaero hyvinkin voi selittyä jokusta pykälää koreammilla (lue: kalliimmilla) kansipuilla. Tuossa red velvetissä kuitenkin mainostellaan AA -loimuvaahterakantta. Komia on, sano.
 
Tuohon hintaan saa muuten torilta jo standardejakin - ihan vaan näin pakkaa sekoittaakseni... :)
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
--Roller--
16.07.2011 12:23:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mandarax:
 
Tuohon hintaan saa muuten torilta jo standardejakin - ihan vaan näin pakkaa sekoittaakseni... :)

 
Eläpä aloita :D Noissa vanhemmissa malleissa kuitenkin on se paksu kaulaprofiili joka ei oikein sovi meikäläiselle, ja budjetti on kuitenkin johonkin vedettävä ;) Muuten kyllä varmasti katselisin thomanniltakin noita 2009 vuonna myyntiin tulleita stankkuja.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti