Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä kompressori hakusessa
1 2 3 4 5 6 7 8
Jucciz
05.01.2015 14:31:33 (muokattu 05.01.2015 14:35:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivoproteesi: Kiitos Jucciz! Nyt on "asiakaspalvelu" kohdillaan. ;-)
 
Tutkin tarjontaa enemmän. Bearfootin Pale Green olisi myös pätevä laitos, mutta veikkaan, että Retro-Sonic ja Mad Professor tarjoavat sen, mitä olen hakemassa.
 
Vielä kiinnostaa tietää, että mitä hyötyä on clipping- ja threshold-säädöillä?

 
Eipä kestä. Clipping-säätö ei oo mikään "yleisesti käytetty" säädin kompressorissa, joten sen toimintaa ei voi kuin arvailla. Sen sijaan threshold tarkoittaa sitä kynnystasoa, jota voimakkaampaan signaaliin kompressointi ylipäätään kohdistuu. Tätä tasoa hiljaisemmmat kohdat jätetään kompressoimatta ja päästetään kompressoriosuuden läpi sellaisenaan. Käytännössä laitteessa on aina myös kompressoinnin jälkeinen kokonaisvoimakkuuden säätö (volume, make-up gain, output, level tms.), joka vaikuttaa koko paketin äänenvoimakkuuteen, myös kompressoimatta jääneeseen osuuteen.
 
Suomeksi: matala threshold = suurin osa signaalista kompressoidaan, korkea threshold = vain voimakkaimmat kohdat kompressoidaan.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Aivoproteesi
05.01.2015 20:32:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Eipä kestä. Clipping-säätö ei oo mikään "yleisesti käytetty" säädin kompressorissa, joten sen toimintaa ei voi kuin arvailla. Sen sijaan threshold tarkoittaa sitä kynnystasoa, jota voimakkaampaan signaaliin kompressointi ylipäätään kohdistuu. Tätä tasoa hiljaisemmmat kohdat jätetään kompressoimatta ja päästetään kompressoriosuuden läpi sellaisenaan. Käytännössä laitteessa on aina myös kompressoinnin jälkeinen kokonaisvoimakkuuden säätö (volume, make-up gain, output, level tms.), joka vaikuttaa koko paketin äänenvoimakkuuteen, myös kompressoimatta jääneeseen osuuteen.
 
Suomeksi: matala threshold = suurin osa signaalista kompressoidaan, korkea threshold = vain voimakkaimmat kohdat kompressoidaan.

 
Kiitos vielä tästäkin! Nyt on riittävästi tietoa purkin hankintaa varten.
 
RaskasMielinen
05.01.2015 23:27:41 (muokattu 05.01.2015 23:28:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Kiitos" tämän ketjun, iski aikamoinen kompressori-GAS. Olen ollut siinä uskossa, että kompressorit ovat kaikki samanlaisia ja pahasta. Naurettavaa epäloogisuutta sinänsä, sillä käytän kyllä estottomasti kaikenlaisia muita pedaaleja soundini muokkaamiseen.
 
Akaisemmin en ole ollut kompuraa "tarvitsevinani", mutta nyt kun on tarkoitus tehdä sellaista ambient/atmospheric black metal -juttua, niin olen joutunut toteamaan, että en meinaa saada sondia kohdilleen. Homma menee niin, että neljästä kuuteen kieltä soi samaan aikaan ja gainia on melkoisesti (kyllä, sinne Burzumin suuntaan ja paljon middleä). Soundi meinaa mennä mössöksi ja nauhoituksiin tallentuu liikaa kohinaa (mielitiettyvahvistimeni on Mesan Stiletto DeuceII).
 
Nyt tämän ketjun innoittamana ruuvailin vähän tavallista enemmän kompuramiskaa Yamahan mikserivahvistimestani (mihin soundi tulee vahvistimelta Koch LBII:n kaiutin- ja mikityssimulaatioiden kautta) ja johan alkoi ahdistus helpottamaan. Soundi tuli erottelevammaksi ja sain ruuvattua vahvistimen masteria pienemmälle ilman että soundista katosi "se jokin" - mikä tietenkin vähentää kohinaa:)
 
Nytpä siis johonkin kivijalkaliikkeseen testailemaan vaihtoehtoja eli haistelemaan korkkeja.
 
Olisko suoralta kädeltä jotain ehdottaa meikäläisen käyttötarkoitukseen?
 
Antti1
06.01.2015 00:42:11 (muokattu 06.01.2015 00:43:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Clipping-säätö ei oo mikään "yleisesti käytetty" säädin kompressorissa, joten sen toimintaa ei voi kuin arvailla.
 
Mä heitän arvauksen: signaalitiellä on vahvistusaste, josta koitetaan ottaa enemmän ulos, kuin mitä vahvistin kykenee tuottamaan. Signaali "limitoituu", eli clippaa, about nolla-attackilla ja releasella. Se tuottaa pannukakkudynamiikan lisäksi signaaliin säröä, muutakin kuin parillisia kerrannaisia. Mitään AD/DA-muunninta tuskin on sisäänrakennettuna, joten digiclippaamista se ei todennäköisesti ainakaan ole.
 
En seurannut keskustelua sen enempää, joten en tiedä mistä laitteesta on kyse. Voi olla, että laitteesta riippuen tota signaalia syötetään clippaamattoman rinnalle, tai sitten koko signaali menee sellaisenaan läpi.
 
Toi kuva havainnollistaa hommaa aika hyvin, jos aaltomuodot kertoo yhtään mitään: http://en.wikipedia.org/wiki/Dynami … e:Clipping_compared_to_limiting.svg
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Stone
24.02.2018 15:50:18 (muokattu 24.02.2018 16:17:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mitä edullisempi sen parempi kuten aina.
 
Nosto...ja tuo on hyvä lähtökohta ;)
 
Hakusessa joku suht' hiljainen/ transparentti kompura lähinnä kliineihin soivien nuottien venyttämiseen ja dynamiikan tasoitteluun.
 
Nyt vaikuttaa (ellei joku hyvä diili tule), että MXR sekä Maxonin kompurat jäävät tällä kierroksella toistaiseksi laskuista ja harkinnassa ovat nämä:
 
EHX soul preacher
Mooer yellow comp
Joyo dyna compressor
(Boss CS-3)
 
Saakos nuo samaan lauseeseen, kuin mitä tuossa toivoin kompuralta vai jääkö jokin ulkopuolelle? Mikähän noista voisi olla järkevin, kun en ole kompuroista omistanut kuin t-rex comp novan about 15 v. sitten ja senkin vain hetken.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Rämppy
24.02.2018 16:17:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kompura on laite, jossa edullinen ja hyvä ei välttämättä kohtaa. Ainakaan mun kokemusten mukaan. Usein halvemmat kompressorit tumputtavat soundia, kohisevat liikaa tai värittävät muuten soundia huonolla tavalla. Aika monta kompuraa kierrättäneenä mun ehdoton suosikki on Mad Professor Forest Green Compressor pcb-versio. Transparentti, ei liikaa kohinaa, hyvät säätövarat ja pystyy säätämään myös soundin kirkkautta. Soundi pysyy raikkaana ja säilyttää alkuperäisen luonteensa kompressoitunakin.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Stone
24.02.2018 16:27:09 (muokattu 24.02.2018 16:48:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Aika monta kompuraa kierrättäneenä mun ehdoton suosikki on Mad Professor Forest Green Compressor pcb-versio. Transparentti, ei liikaa kohinaa, hyvät säätövarat ja pystyy säätämään myös soundin kirkkautta. Soundi pysyy raikkaana ja säilyttää alkuperäisen luonteensa kompressoitunakin.
 
Olen huomioinut tuon mad proffan demoista ja arvostan sen todella korkealle, mutta valitettavasti en pysty siihen toistaiseksi sijoittamaan, joten laitettava omaa rimaa alemmas :(
Ehkä tuokin päivä joskus koittaa...
 
Käyttötarkoitus menee muutenkin itselläni satunnaisiin äänityksiin etupäässä, kun (lähinnä säröillä) bändikontekstissa/komppikitaristina ei käyttöä kompuralle juurikaan.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Guitarfreak
24.02.2018 17:07:39 (muokattu 24.02.2018 17:09:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Olen huomioinut tuon mad proffan demoista ja arvostan sen todella korkealle, mutta valitettavasti en pysty siihen toistaiseksi sijoittamaan, joten laitettava omaa rimaa alemmas :(
Ehkä tuokin päivä joskus koittaa...
 
Käyttötarkoitus menee muutenkin itselläni satunnaisiin äänityksiin etupäässä, kun (lähinnä säröillä) bändikontekstissa/komppikitaristina ei käyttöä kompuralle juurikaan.

 
Kannattanee katella noita ebs yms. bassokompuroitakin jos löytyy diilejä. Samaa ne tekee ja luultavasti transparentimmin ku kitaravastaavat :)
 
Basistit kun on niuhompia noista dynamiikoista monasti ;) näin häpeilemättömästi yleistäen
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
ituvirtanen
24.02.2018 17:48:15 (muokattu 24.02.2018 17:48:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä kompuroita on maailma täynnä mutta sopivan etsiminen voi viedä aikaa. Basistina huomasin, että aktiivinen ja passiivinen soitin tarvitsevat erilaiset kompurat. Siten minusta kompurassa on jotain samaa kuin särössäkin.
 
http://www.ovnilab.com/
 
LaMotta
24.02.2018 18:02:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistaiseksi paras koskaan näkemäni. Lainaus toisesta ketjusta
 
LaMotta: Sain paikalliselta dealerilta pyhiksi lainaan Boss CP-1X kompressorin. Vaikken oikeastaan mitään mistään tiedä niin voi olla, että käsissä on kautta aikain paras kompressoripedaali? Kannattaa ilman muuta tutkia jos on kompuraa vailla. Tämä onnistuu jotenkin korostamaan ja selkeyttämään kitaran omaa klangia, eikä pelkästään lyttäämään soundia. Erityisen hyvä kun vaimentaa volaa kitarasta. Jos vertaa CS-3een niin ei voisi kompura enempää kai olla erilainen soundiltaan ja luonteeltaan?

http://www.riffi.fi/artikkelit/tuot studiotason-kompressiota-pedaalissa
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gaines
26.02.2018 08:23:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keeleyn Compressor Plussa on osoittautunut monipuoliseksi säätövaroiltaan, eikä ole ihan tolkuttoman kalliskaan.
 
Sydän lyö ja parta kasvaa.
Stone
26.02.2018 11:08:09 (muokattu 26.02.2018 11:16:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt päädyin vaihtokaupoilla Mooer yellow comp kompuraan ja testit näyttäköön, että lunastaako paikkansa.
 
Tuossa on muuten aika kattava listaus kompuroista hieman syvemmän kuvauksen kera: http://www.ovnilab.com
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
LaXu
26.02.2018 23:07:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gaines: Keeleyn Compressor Plussa on osoittautunut monipuoliseksi säätövaroiltaan, eikä ole ihan tolkuttoman kalliskaan.
 
Tää kiinnostaa mua kovasti, mutta saatan odotella tulevaa Keeley Aria pedaalia, jossa on samoihin kuoriin laitettu särö ja efektien järjestyksenkin voi vaihtaa (comp -> od tai toisin päin).
 
tomaattiorava
29.10.2018 13:09:02 (muokattu 29.10.2018 13:12:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostoa.
 
Viimeaikoina ruvennut pelailemaan ambient-tyylisten kitarajuttujen kanssa ja ensimmäisen kompuran hankkiminen on nyt kehitteillä. Eka harkitsin perus mxr super comppia mutta siinä alkoi epäilyttämään blend-säädön uupuminen.
Parin päivän intensiivisen tutkimustyön seurauksena oon aika pitkälti kahden vaiheilla.
 
Keeley+ on saanut pitkälti pelkkää ylistystä ja säätövaraa on asianmukaisesti. Wamplerin miniego lienee samoilla viivoilla mutta keeley vaikuttaa pykälän verran jämptimmältä.
Sitte puoleen hintaan siitä ois hypergravity jota harkitsen oikeestaan vaan sen takia että se on monikaista-kompura. Mietin että se saattais olla oivallinen työkalu liki loputtomien ambient-häntien hienosäädössä. Lisäksi siinä on portaaton attack-säätö kun keeleyssä ja wamplerissä pelkkä a/b-switchi.
Hypergravity on digitaalinen ja "halpa", keeley analoginen ja einiin halpa. Muutenkin nuita tc:n purkkeja on jo peräti 3kpl joten ei nyt haluis ihan vallan tc:n edustajaksi ryhtyä.
 
Loppupeleissä hiljaisuus ja hyvä saundi voittaa mutta mietin mahtaako tuo satakuuskybää olla ekalle kompuralle vähän overkill vai sittenkin "kerralla kuntoon"-ratkaisu....
 
Sammo
29.10.2018 15:10:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kaksi senttiä:
 
Origin Cali76 CD. Kallis ja liikaa säätöjä, silti aivan parhautta.
 
Mulla on ollut muutama kompressori aikaisemmin (Dynacomp, Danelectron metsänvihreä muovipapu ja edelläkin mainittu Mooerin Yellowcomp). Kaikki ihan ookoo, paitsi että säröspedujen kanssa ei toimi mulla yhtään: puhtailla hyvä ja säröllä liian kirkas. Tai tumma.
 
Tuon seiskakutosen kanssa ei ole tuota ongelmaa. Samat säädöt toimii sekä puhtaan että särön kanssa. Blendin kanssa saa perussoundin pysymään (tarvittavasti) tarpeeksi samanaltaisena kuin ilman ja häntää pystyykin säätämään melkein ihan miten vaan. Jonkin verran niitä säätöjä joutui etsimään, mutta nyt se saa olla noin koko ajan päällä, ja soundi on mun korvaan parempi kuin ilman. Paitsi slide soitossa voi vetää In-säädöt täysille ja kuulostaa melkein Lowell Georgelta (no, ei kuulosta ihan). Jotkut ei tykkää että soundi on pikkaisen fätimpi kuin ilman kompurointia, itteä se miellyttää paljonkin.
 
Plussaa myös siitä, että bufferi ratkaisi vanhan Arionin Choruksen bypass-ongelman. Ja siitä, että tuo käynnistyy siinä tilassa missä se menee kiinni (eli always on on tosiaan always on. heh.)
 
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
The Jack
30.10.2018 01:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Viimeaikoina ruvennut pelailemaan ambient-tyylisten kitarajuttujen kanssa ja ensimmäisen kompuran hankkiminen on nyt kehitteillä. Eka harkitsin perus mxr super comppia mutta siinä alkoi epäilyttämään blend-säädön uupuminen.
Parin päivän intensiivisen tutkimustyön seurauksena oon aika pitkälti kahden vaiheilla.

 
https://www.levytukku.fi/mxr_csp202_custom_comp
 
Entäs tämä? Hankin itse jokin aika sitten vastaavanlaisen, enkä löydä siitä vielä vikaa. Ei ole tarvinnut edes vielä avata kuorta, mutta nämä kaipaamasi "blend"-säädöt olisi varmaan siellä sisällä. Neljällä namiskalla olevaa Deluxea on kanssa ollut alennuksessa viime aikoina. En tiedä mikä juttu MXR:ssä on meneillään kun ainakin La Machine-fuzzia työnnetään tämän lisäksi useammassa paikassa alelaariin? Molemmissa lukee Custom Shop, mutta tarkoittaako se mitään? Jämäköitä, toimivia ja isolla säätövaralla olevia pedaaleita mielestäni.
 
pliksu
30.10.2018 10:14:34 (muokattu 30.10.2018 10:14:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskallan lyödä vielä yhden vaihtoehdon pöytään. Päädying Bossien, Dyna Compien ja Mooerin Yellow Compin kautta Wamplerin Egoon: https://www.thomann.de/gb/wampler_ego_compressor.htm. Onhan sillä hintaa uutena, mutta hyvin on saanut säädettyä toimimaan säröttimienkin kanssa tonen ja blendin avustuksella. Ja ei turhia suhise, vaikka kompressointia lisää yli oman tarpeen.
 
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
FastEddie
30.10.2018 10:21:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava:Keeley+ on saanut pitkälti pelkkää ylistystä ja säätövaraa on asianmukaisesti.
Sitte puoleen hintaan siitä ois hypergravity jota harkitsen oikeestaan vaan sen takia että se on monikaista-kompura...

 
Mulla on käytössä Hypergravity että Keeley+.
Molemmat hoitaa tonttinsa asiallisesti, ellei jopa erinomaisesti.
 
Keeley+:ssa on tone-säädin, jolla saa kirkkauden säädettyä haluamakseen.
 
Jos digitaalisuus ei närästä, haluaa päästä halvemmalla ja attackin tarkka säätö on must, niin TC on valinta.
Muuten Keeley+.
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
tomaattiorava
30.10.2018 10:57:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FastEddie: Jos digitaalisuus ei närästä, haluaa päästä halvemmalla ja attackin tarkka säätö on must, niin TC on valinta.
Muuten Keeley+.

 
Onko siitä tc:n multikaistaisuudesta ollut mitään iloa vai lieneekö enempi basisteille suunnattu parametri?
Mietityttää tuo attack-controllin relevanssi kun blendaamalla saa kuitenkin ne alkuperäiset transientit mukaan jos liikaa puristaa....
 
FastEddie
30.10.2018 11:11:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Onko siitä tc:n multikaistaisuudesta ollut mitään iloa vai lieneekö enempi basisteille suunnattu parametri?
Mietityttää tuo attack-controllin relevanssi kun blendaamalla saa kuitenkin ne alkuperäiset transientit mukaan jos liikaa puristaa....

 
En ole saanut mitään iloa irti monikaistaisuudesta, mutta attack kontrolli on kiva. Tosin Keeleyn pari asentoa on kyllä ihan riittävästi.
 
Keeleyn tone on kätevä!
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «