Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lukollinen vai lukoton kitara?
1 2 3 4 5
Decadetroll
29.05.2011 01:25:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toiset tykkää istua lentokoneen kyydissä, toiset taas lentää helikopterilla itse.. ;)
 
"vedän tähän häröön taustaan jotain häröä lirutusta ja trillejä ja pari norsun ääntä."
Krice
29.05.2011 09:18:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: No mutta miksi kukaan haluaisi kitaraan jotain niin monimutkaista ja hankalasti säädettävää tallaa (vaikka sen siis osaisikin säätää), jos huomattavasti yksinkertaisempi ja vähemmistä osista koostuva talla pitää vireen erinomaisesti?
 
Koska perinteinen lukoton ratkaisu vaatii sen, että kaikki tärkeät osat eli talla, satula ja virittimet on laadukkaita (lue: kalliita). Ehkä vielä senkin jälkeen pitää aina viritellä hieman, kun taas floikalla virittämistä joutuu harrastamaan huomattavasti vähemmän ja voi keskittyä soittamiseen.
 
mattim
29.05.2011 09:35:01 (muokattu 29.05.2011 09:37:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice:Koska perinteinen lukoton ratkaisu vaatii sen, että kaikki tärkeät osat eli talla, satula ja virittimet on laadukkaita (lue: kalliita). Ehkä vielä senkin jälkeen pitää aina viritellä hieman, kun taas floikalla virittämistä joutuu harrastamaan huomattavasti vähemmän ja voi keskittyä soittamiseen.
 
Oletko oikeasti törmännyt vireongelmia aiheuttaviin virittimiin ja tallaan ? Satula on noista se, jonka pitää olla kunnollinen ja käytössä olevalle kielisetille sopivaksi viilattu.
 
Matti
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
the-Antero
29.05.2011 10:22:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Oletko oikeasti törmännyt vireongelmia aiheuttaviin virittimiin ja tallaan ?
 
Olen, ja se ei ollut mukavaa
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
kaukopoika
29.05.2011 10:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ihan liity aiheeseen ,mutta muistaako joku joskus nähneensä ,tai onko jollain kenties omaa kokemusta ,sellaisesta ratkaisusta ,että kitaran tukkiin oli rakenneltu sellainen helvetinmoinen vipusysteemi ,jonka tarkoitus oli reagoida kielen katkeamiseen ,niin että se vipu ja siihen liitetty jousisysteemi kiristivät tallaa hieman ,kun kieli katkeaa.
Muistelisin ,että Soundissa olisi joskus 80'/90' taitteessa ollut aiheesta kaavakuva ja että nimenomaan Fender Stratocasteriin olisi tällainen värkätty ,en nyt muista mikä sen hässäkän nimi oli ja että tehtiinkö sitä em. mainittuun skittaan vakiona tuolloin ,vai saiko sitä jälkiasennus-sarjana.
Muistelisin itse epäilleeni ko. hässäkän toimivuutta tuolloin ,mutta konkreettista tuntumaa ainakaan mulla ei siis ole.
 
jniska
29.05.2011 10:40:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: En tiiä siitä mutta mun strato pysyy vireessä täysin.
 
Tai sit sä et kuule epävirettä. Kyllä ne nuo ammattisoittajatkin virittävät kitaroitaan setin välillä tai vaihtavat kitaraa.
 
Mä toivon hartaasti, että sun maailmankatsomus laajenee jossain vaihessa elämää hieman. Näät muitakin kuin Ynkän.
 
Laiha Lissu oli paras.
jussimus
29.05.2011 11:50:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Tai sit sä et kuule epävirettä. Kyllä ne nuo ammattisoittajatkin virittävät kitaroitaan setin välillä tai vaihtavat kitaraa.
 
Kandee myös ottaa huomioon, että pätevät kitaristit saavat ihan soittotatsia käyttämällä "minimoitua" epävireisen kitaran epävireisyyden. Sama toimii myös toisin päin, eli vaikka kitara olisi kuinka hyvin vireessä, niin huonolla tatsilla varustettu aloittelija saa kitaran kuulostamaan epävireiseltä...oon todistanut tätä ilmiötä monta kertaa.
 
Sakmongkol
29.05.2011 13:18:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Koska perinteinen lukoton ratkaisu vaatii sen, että kaikki tärkeät osat eli talla, satula ja virittimet on laadukkaita (lue: kalliita). Ehkä vielä senkin jälkeen pitää aina viritellä hieman, kun taas floikalla virittämistä joutuu harrastamaan huomattavasti vähemmän ja voi keskittyä soittamiseen.
 
Onhan kuitenkin, tai pitäisi olla, päivänselvää että laadukas tavan stratotyyppinen vibratalla on huomattavasti halvempi ratkaisu kuin laadukas floikka. Virittimet ei juuri asiaan vaikuta, itse en ole sellaisia virittimiä nähnytkään jotka vaikuttaisivat vireenpitoon merkittävästi. Satula ja tallapalat on kriittisimmät osat ja ne on kuitenkin melko halpoja.
 
jniska: Tai sit sä et kuule epävirettä. Kyllä ne nuo ammattisoittajatkin virittävät kitaroitaan setin välillä tai vaihtavat kitaraa.
 
Kyllä mää väittäisin kuulevani, ja viritysmittarilla olen kuitenkin aika ajoin tarkistellut.
 
Mä toivon hartaasti, että sun maailmankatsomus laajenee jossain vaihessa elämää hieman. Näät muitakin kuin Ynkän.
 
No mitä tää nyt on, itse en vielä sanallakaan maininnut Ynkkää tässä ketjussa. Entä miten liittyy maailmankatsomuksen laajuuteen se, että minun mielestäni vibratalloista tavallinen stratomalli on kaikin puolin ylivertainen ratkaisu, ja ihan järkiperusteilla vielä.
 
jussimus: Kandee myös ottaa huomioon, että pätevät kitaristit saavat ihan soittotatsia käyttämällä "minimoitua" epävireisen kitaran epävireisyyden. Sama toimii myös toisin päin, eli vaikka kitara olisi kuinka hyvin vireessä, niin huonolla tatsilla varustettu aloittelija saa kitaran kuulostamaan epävireiseltä...oon todistanut tätä ilmiötä monta kertaa.
 
Tämä on aivan totta.
 
lavaamo
29.05.2011 13:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mitä tää nyt on, itse en vielä sanallakaan maininnut Ynkkää tässä ketjussa. Entä miten liittyy maailmankatsomuksen laajuuteen se, että minun mielestäni vibratalloista tavallinen stratomalli on kaikin puolin ylivertainen ratkaisu, ja ihan järkiperusteilla vielä.
 
Mä en muista kuulleeni sulta vielä yhtään järkiperustetta. Lähinnä tulee mieleen tälläiset perustelut: "Les Paul on myös ihan paska soittaa niskan takana. Niin painava että niska katkeaa. Strato on siihenkin paras, sopivan kevyt ja viiste mukavasti niskan kohdalla."
 
Kyllähän tuo nyt kertoo selvästi että strato on paras kitara ikinä..
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Sakmongkol
29.05.2011 13:40:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lavaamo: Mä en muista kuulleeni sulta vielä yhtään järkiperustetta. Lähinnä tulee mieleen tälläiset perustelut: "Les Paul on myös ihan paska soittaa niskan takana. Niin painava että niska katkeaa. Strato on siihenkin paras, sopivan kevyt ja viiste mukavasti niskan kohdalla."
 
Kyllähän tuo nyt kertoo selvästi että strato on paras kitara ikinä..

 
Se oli vain yksi järkiperuste yhdeltä osa-alueelta. Muistanet että kerroin aika monta muutakin järkiperustetta.
 
lavaamo
29.05.2011 13:42:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Se oli vain yksi järkiperuste yhdeltä osa-alueelta. Muistanet että kerroin aika monta muutakin järkiperustetta.
 
Et kertonut yhtäkään perustetta mikä tekisi Stratosta jotenkin ylivoimaisen kitaran muihin lankkuihin nähden.
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Sakmongkol
29.05.2011 15:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lavaamo: Et kertonut yhtäkään perustetta mikä tekisi Stratosta jotenkin ylivoimaisen kitaran muihin lankkuihin nähden.
 
Omien laskujeni mukaan kerroin vähintään kuusi perustetta.
 
lavaamo
29.05.2011 15:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Omien laskujeni mukaan kerroin vähintään kuusi perustetta.
 
No virkistähän muistiani.
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Sakmongkol
29.05.2011 15:51:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lavaamo: No virkistähän muistiani.
 
En viitsi toistaa itseäni.
 
lavaamo
29.05.2011 16:08:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: En viitsi toistaa itseäni.
 
Yllättäen...
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Ziggy Bubba
29.05.2011 17:22:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusteita miksi Strato EI ole täydellinen kepukka:
 
1. ei tonea tallamikille, ai mitä?
2. hölmö jakki, telessä selkeesti fiksumpi (toimii vaikka kulmaplugilla)
2. munakarvat jää jousten väliin
3. kuluneempi näky rockissa kuin Ynkan nahkabyysat
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
Wespa
29.05.2011 18:18:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Perusteita miksi Strato EI ole täydellinen kepukka:
 
1. ei tonea tallamikille, ai mitä?
2. hölmö jakki, telessä selkeesti fiksumpi (toimii vaikka kulmaplugilla)
2. munakarvat jää jousten väliin
3. kuluneempi näky rockissa kuin Ynkan nahkabyysat

 
Eka kohta on ihan totta, mutta onneksi helposti modattavissa kuntoon ja osassa ritsoja jo valmiiksi tehty oikein. Muut kohdat sit ei oikein natsaakaan enää. Vähän nyt edes yritystä jos provoon pitää tarttua. ;)
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
the-Antero
29.05.2011 18:39:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Vibratalla toimii myös ilman lukkoja, pysyy vireessä ja saundaa paremmalta.
 
http://www.youtube.com/watch?v=VUJOdtKUSwM
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Jii-Gee
29.05.2011 18:41:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Perusteita miksi Strato EI ole täydellinen kepukka:
 
1. ei tonea tallamikille, ai mitä?
2. hölmö jakki, telessä selkeesti fiksumpi (toimii vaikka kulmaplugilla)
3. munakarvat jää jousten väliin
4. kuluneempi näky rockissa kuin Ynkan nahkabyysat

 
1. noh,ei oo vaikee fixata..tarviiko siinä siirtää peräti yhtä johtoa (!?).
2: Telessä se vasta hyvä jakki onkin..vähääkään reippaammin ku kiskasee plugista niin tulee se jakki mukana.
3. kandee hei jättää se takaluukku auki jos (kun..) soittaa ilman housuja
4. todistaa just ton sun otsikon väittämän vääräks
 
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
Wradlin
29.05.2011 18:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Koska perinteinen lukoton ratkaisu vaatii sen, että kaikki tärkeät osat eli talla, satula ja virittimet on laadukkaita (lue: kalliita). Ehkä vielä senkin jälkeen pitää aina viritellä hieman, kun taas floikalla virittämistä joutuu harrastamaan huomattavasti vähemmän ja voi keskittyä soittamiseen.
 
Puhutko tässä kiinteästä vai ei-kiinteästä tallasta? Mikäli tarkoitat myös kiinteätallaista (esim. TOM), olet yksinkertaisesti väärässä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «