Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: SG tasapainoon
1 2 3
desert sessions
18.05.2011 15:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseiset keputkan on ilmeisesti yleisestikkin aika kaulapainotteisia tasapainoltaan ja samoin on minunkin Epi'. Soittaminen on rasittavaa seisoen joten olisi kiva keksiä ratkaisu ongelmaan.
 
Onko olemassa jotain erittäin painavia siltoja, potikan nuppeja yms. tilpehöörejä mitä voisi korvata tehtaalta tulleiden kanssa jotta kitara olisi tasapainoisempi?
 
Ei tekisi mieli alkaa porailemaan hihnan nuppeja uusille kohdille ja sellaiset hihnat jotka pitävät kitaraa tasapainossa eivät oikein kuulosta kovin luotettavilta.
 
Sisuskaluihin lyijylevyjen ynnä muiden iskeminen ei varmaan ole myöskään kovin älykäs idea vaiko?
 
What do? :C
 
Nazareth
18.05.2011 15:12:30 (muokattu 18.05.2011 15:12:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nahkahihna(leveähkö) auttaa kyllä. Tietysti elektroniikkapoteroon voi jotain painojakin laittaa..
 
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa.
hallu
18.05.2011 15:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

desert sessions: Kyseiset keputkan on ilmeisesti yleisestikkin aika kaulapainotteisia tasapainoltaan ja samoin on minunkin Epi'. Soittaminen on rasittavaa seisoen joten olisi kiva keksiä ratkaisu ongelmaan.
 
Onko olemassa jotain erittäin painavia siltoja, potikan nuppeja yms. tilpehöörejä mitä voisi korvata tehtaalta tulleiden kanssa jotta kitara olisi tasapainoisempi?
 
Ei tekisi mieli alkaa porailemaan hihnan nuppeja uusille kohdille ja sellaiset hihnat jotka pitävät kitaraa tasapainossa eivät oikein kuulosta kovin luotettavilta.
 
Sisuskaluihin lyijylevyjen ynnä muiden iskeminen ei varmaan ole myöskään kovin älykäs idea vaiko?
 
What do? :C

 
Eiköhän tuo kaulapainoisuus ole tuon kitaratyypin ominaisuus, koskapa G-pajankin SG:t tuntuvat pikkuisen kaulapainoisilta (ainakin jotkut). Yamaha SG ei kylläkään kaupassa tuntunut yhtään kaulapainoiselta, mutta siinä onkin sen verran jämerää puutavaraa siellä podyssa. Se hihnahan ei tarvitse muuta kun olla semmoinen ettei luista, niin kaulapainoisuus ei ole enää ongelma. Toinen konsti voisi olla, että pistät vaikka kevyen ranne- tai nilkkapunnuksen sinne hihnan ympärille selän puolelle (niitä tarroilla kuunnitettäviä hiekkapusseja). Istuen soitettaessahan tuo kaulapaino ei haitanne.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Miikathebest
18.05.2011 15:30:27 (muokattu 18.05.2011 15:34:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nahkahihnahan ei vaikuta kaulapainoisuuteen mitenkään. Se ainoastaan vetää paidan enemmän kurttuun ja rajoittaa kitaran liikkuvuutta.
 
Liikaa säröä!
hallu
18.05.2011 15:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Nahkahihnahan ei vaikuta kaulapainoisuuteen mitenkään. Se ainoastaan vetää paidan enemmän kurttuun ja rajoittaa kitaran liikkuvuutta.
 
No sitten pitää pistää paita housuihin tai laittaa pyykkipojilla pöytäliinapainot paidanhelmaan;-)
 
Ei vaineskaan, jos kaulapinoisuus on merkittävää, niin ei kai siinä muu auta kuin painoa sinne takatapin tietämille. En ehkä lähtisi lyijyllä täyttämään konehuonetta, mutta esimerkiksi messinkiset poterosuojat ja etuplexi on paitsi makean näköinen, myös painava. Varmasti pikkuisen saa painoa mahdollisimman painavista metallisista potikannupeista (pienistä puroistajan se suuri virta kasvaa) eikä sitä painoa sinne kroppaan varmaan kilotolkulla tarvitse.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
varakeef
18.05.2011 16:42:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä juuri näkee, miksi ne painavat 70-luvun Gibsonit ovat ylivertaisia. Eivät ne SG:t sukeltele.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Spirocore
18.05.2011 17:05:18 (muokattu 18.05.2011 17:09:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Tästä juuri näkee, miksi ne painavat 70-luvun Gibsonit ovat ylivertaisia. Eivät ne SG:t sukeltele.
 
Pyh-pah, mun 2,8kg '61 reissue ei sukeltele mihinkään. Ohut kaula saattaa vaikuttaa, mutta saa olla kyllä melkonen tukki kaulana ja lyijystä valetut virittimet että alkaa huolella haittaamaan tuo kaulapainosuus.
 
SGn painopiste on lähtökohtaisesti tuollainen kun on. Hihnatappia voinee siirtää vaikka ylempään sarveen (kuten esim. tässä: http://i42.photobucket.com/albums/e312/DagerOne/SG%20G400/DSCF0025.jpg ) jos tuo kauheesti haittaa.
 
E: alun kirjoituksessa lukikin että tuo tapin siirto ei ole vaihtoehto..
 
Myydään tai vaihdetaan Gibson SG Standard!
naavanka_
18.05.2011 17:10:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Tästä juuri näkee, miksi ne painavat 70-luvun Gibsonit ovat ylivertaisia. Eivät ne SG:t sukeltele.
 
Ei kyllä minunkaan Sg-3 sukella tämän hihnan kanssa mihinkään http://www.thomann.de/fi/harley_benton_ledergurt_padded_braun.htm
ja on muuten keposin kitara mitä mulla on koskaan ollu :)
 
fox
18.05.2011 17:10:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eiköhän tuo kaulapainoisuus ole tuon kitaratyypin ominaisuus, koskapa G-pajankin SG:t tuntuvat pikkuisen kaulapainoisilta (ainakin jotkut).
 
Justiinsa juu.. =) Eiköhän täällä oo muutamaan kertaan ollut se yks kuvakin, en muista kenen, joka osoittaa, että kyllä ne uudemmatkin _Gibson_ SG:t on hyvinkin balanssissa. Sinä Hallu et oo sitä tainnut nähdä. Itsehän en noihin "ainakin joihinkin" ole kyllä törmännyt. Tosin määrällisesti suurin kokemus on noista Varakeefin mainitsemista 70-80 -luvun Gibsoneista, täysin mallista riippumatta (Customista SG Pro'n kautta Specialiin)
Se lie tässäkin myönnettävä, että ne itämaiset versiot on sen verran eri puusta (vaikka mahongin nimellä kulkeekin) ja siksi sen verran kevyempiä bodyltaan, että se balanssi ei nyt ihan kohdillaan ole.. Tosin ei voine todeta suoraan, että ne nyt aivan _hirvittävän_ kaulapainoisia ole, nuo Epiphonet(kaan)...
 
Yamaha SG ei kylläkään kaupassa tuntunut yhtään kaulapainoiselta, mutta siinä onkin sen verran jämerää puutavaraa siellä podyssa..
 
Jos pitää Yamaha SG:ta ja Gibson SG:ta samana kitarana, ei kyllä tiedä jommastakummasta mallista mitään, nehän ovat totaalisen erilaisia kitaroita.. ;)
 
Yamahan SG (tai SBG Jenkkilässä) on käytännössä "LP josta on sahattu soololovi yläpuolellekin", noin karrikoidusti mainittuna. =)
 
No, millä sitten aloittajan ongelmaa lähtisi auttelemaan.. ei siinä kovin monia vaihtoehtoja oikein ole. Noista yllämainituista sitä olis sovellettava jotain. Aloittaisin kuitenkin tuolla leveellä nahkaisella hihnalla..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
novo
18.05.2011 22:21:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Njom, vuodelta 2008 taitaap olla miun Gibbonin SG eikä sillä oo tapana suklailla. Saa sen toki niinkin tekemään, jos haluaa, mutta ei se hallitsematon peli ole.
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
hallu
18.05.2011 23:18:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Justiinsa juu.. =) Eiköhän täällä oo muutamaan kertaan ollut se yks kuvakin, en muista kenen, joka osoittaa, että kyllä ne uudemmatkin _Gibson_ SG:t on hyvinkin balanssissa. Sinä Hallu et oo sitä tainnut nähdä. Itsehän en noihin "ainakin joihinkin" ole kyllä törmännyt. Tosin määrällisesti suurin kokemus on noista Varakeefin mainitsemista 70-80 -luvun Gibsoneista, täysin mallista riippumatta (Customista SG Pro'n kautta Specialiin)
Se lie tässäkin myönnettävä, että ne itämaiset versiot on sen verran eri puusta (vaikka mahongin nimellä kulkeekin) ja siksi sen verran kevyempiä bodyltaan, että se balanssi ei nyt ihan kohdillaan ole.. Tosin ei voine todeta suoraan, että ne nyt aivan _hirvittävän_ kaulapainoisia ole, nuo Epiphonet(kaan)...
 

 
Jos pitää Yamaha SG:ta ja Gibson SG:ta samana kitarana, ei kyllä tiedä jommastakummasta mallista mitään, nehän ovat totaalisen erilaisia kitaroita.. ;)
 
Yamahan SG (tai SBG Jenkkilässä) on käytännössä "LP josta on sahattu soololovi yläpuolellekin", noin karrikoidusti mainittuna. =)
 
No, millä sitten aloittajan ongelmaa lähtisi auttelemaan.. ei siinä kovin monia vaihtoehtoja oikein ole. Noista yllämainituista sitä olis sovellettava jotain. Aloittaisin kuitenkin tuolla leveellä nahkaisella hihnalla..

 
Ah, ymmärrän nyt erheeni ja olen valmis tekemään täydellisen tunnustuksen;-)
 
No juu, ei minun ollut tarkoitus panetella Gibson SG:tä eikä mitään muutakaan kitaraa. Ihan totta että oma kokemukseni Gibson SG:istä perustuu musiikkikaupassa hypistelyyn ja sylissä kitaran kaulapainoisuudesta ei kummoista kuvaa saa. Taisi olla ihan tavallinen Standard SG, jota ajattelin kun tuota kommenttiani kirjoitin. Kyllähän se SG hyvin näyttää horisontissa pysyvän sillä AC-DC:n jäppiselläkin. Jäin tuossa pohtimaan, että miksi se fiilis mulla jäi "kaulapainoiseksi" ja syynä voi olla se kun mulla on himassa Strato ja LP, jota ovat selkeästi bodypainoisia niin oikeasti tasapainoinen kitara voi antaa kaulapainoisen fiiliksen. Äh, en mä tiä ehkä en pääse tästä koukusta kiemurtelemaan irti.
 
Mitä tuohon Yamaha SG:hen tulee, niin se on SG sekin ja alkuperäisessä kommentissa mainitsin sen selkeänä poikkeuksena näihin muihin SG:ihin enkä niputtaakseni sitä samaan kategoriaan, mutta ilmaisen itseäni valitettavan huonosti. Minunkin mielestä Yamaha SG on huomattavan LesPaulimainen keppi.
 
Mutta eihän se ollut asian ydin, vaan se mitä tuolle kaulapainoisuudelle voi tehdä ja itse en ole tavannut kaulapainoa, joka ei kunnollisella hihnalla hoituisi, minkä tuossa alunperinkin mainitsin.
 
Kiitos Fox, kun jaksat aina oikaista kommenttejani, kun suollan soopaa täällä:-)
 
Ihanaa leijonat ihanaa..... ja sitä rataa:-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Wradlin
18.05.2011 23:23:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mitä tuohon Yamaha SG:hen tulee, niin se on SG sekin
 
Tästäkin vois vielä saivarrella että joo, SG sekin on mutta täysin eri SG kuin Gibson SG :)
 
Mutta jätetään sanomatta.
 
Eikun hitto, meni jo.
 
RekoS
18.05.2011 23:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse omistan kaksi SG:tä - ja kitaran PITÄÄ olla kaulapainoinen. Paljon parempi soittaa mielestäni kun paino on kaulalla. Korkeille nauhaväleille pääsee tosi helposti, tossa on se etu. Ja muutenki itse kitara on niin kevyt, tatsi on mahtava...
 
Muita joiden mielestä kaulapainoisuus on se_juttu? :)
 
hevuorenmaa
18.05.2011 23:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 2011 vuoden Gibson SG ja ei ole kaulapainoinen laisinkaan.
 
Krice
19.05.2011 00:21:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RekoS: Muita joiden mielestä kaulapainoisuus on se_juttu? :)
 
Osta minulta BC Rich Bich. Kaula sukeltaa komiasti..
 
xulu
19.05.2011 08:16:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2008 faded, ei kaulapainoinen.
 
RekoS: Muita joiden mielestä kaulapainoisuus on se_juttu? :)
 
Ei.
 
the purity of German electronic music.
GiovanniDiRondo
19.05.2011 08:57:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ah, ymmärrän nyt erheeni ja olen valmis tekemään täydellisen tunnustuksen;-)
 
No juu, ei minun ollut tarkoitus panetella Gibson SG:tä eikä mitään muutakaan kitaraa. Ihan totta että oma kokemukseni Gibson SG:istä perustuu musiikkikaupassa hypistelyyn ja sylissä kitaran kaulapainoisuudesta ei kummoista kuvaa saa. Taisi olla ihan tavallinen Standard SG, jota ajattelin kun tuota kommenttiani kirjoitin. Kyllähän se SG hyvin näyttää horisontissa pysyvän sillä AC-DC:n jäppiselläkin. Jäin tuossa pohtimaan, että miksi se fiilis mulla jäi "kaulapainoiseksi" ja syynä voi olla se kun mulla on himassa Strato ja LP, jota ovat selkeästi bodypainoisia niin oikeasti tasapainoinen kitara voi antaa kaulapainoisen fiiliksen. Äh, en mä tiä ehkä en pääse tästä koukusta kiemurtelemaan irti.

 
Uskoisin että sinun kokemus on ihan aito. Kun SG suunniteltiin, kiinnitettiin huomiota soittimen ergonomiaan. Les Paulia ja Telecasteria on useimmilla ihmisillä vaikea soittaa ergonomisessa asennossa, ja kehoa joutuu taivuttamaan. SG:ssä polven tuki on sijoitettu eri paikkaan, eli taaemmaksi, ja jos muita kitaroita soittaessasi olet tottunut istumaan eri tavalla, niin tämä voi tuntua oudolta.
 
Omasta mielestäni SG:n ergonomia istualtaan soittaessa ainakin minun kehon mittasuhteilla on hyvä. Selkä on suoremmassa ja kehossa on vähemmän jännityksiä. Samoihin aikoihin kuin tämä SG julkaistiin myös Fender kehitti Jazzmaster-mallin, jossa on sovellettu samoja ideoita. Se on minusta hyvin miellyttävä soitin istualtaan soitettaessa.
 
Minulla on halpa SG-mallinen basso, ja se on kaulapainoinen. Hihnatappi on siirretty nyt kaulaan.
 
joukov
19.05.2011 09:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Nahkahihnahan ei vaikuta kaulapainoisuuteen mitenkään. Se ainoastaan vetää paidan enemmän kurttuun ja rajoittaa kitaran liikkuvuutta.
 
Ei kai kukaan pidä paitaa päällä kitaraa soittaessaan?!?
 
Vice President of KISS Army Finland KAF-jäsenkortilla Bar Bäkkärin ja On The Rocksin hanajuomista -50%. Liity -> www.kissarmyfinland.com
fox
19.05.2011 10:41:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Osta minulta BC Rich Bich. Kaula sukeltaa komiasti..
 
Ja tähän olen myös huomattavasti eri mieltä... =)
Oheistan kuvankin, tosin kuvassa ei tuo ole mitenkään "puntarissa" mutta takaan että tuo on huomattavan perspainoinen, vaikka alasakara on aika tyhjäksi koiverrettu, eikä nuo sähköosat sitä koa-puun painoa kyllä kompensoi.
Kokemusta kylläkään ei oo noista "itämailla tehdyistä" sen vertaa, että pystyisi täydellä varmuudella sanomaan niitten kaulapainoisuudesta sitä eikä tätä.
 
Noita B.C.Richejäkin kun on niin kovin monessa paikassa tehtyjä, joten ei oikein auttaisi (noissakaan) tehdä kovin ehdottomia yleistyksiä. ;)
 
Jaa niin, se kuva..
http://muusikoiden.net/dyn/users/87076.jpg
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Nazareth
19.05.2011 12:01:11 (muokattu 19.05.2011 12:01:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox:
Jaa niin, se kuva..
http://muusikoiden.net/dyn/users/87076.jpg

 
No johan on nappuloita, kerkeääkö niitä kaikkia vääntelemää soiton ohessa? :)
 
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «