Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pulttikaulainen Les Paul modailua varten.
1
tender.insanity
11.05.2011 11:49:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdotuksia tänne näin.

Eli pulttikaulainen LP -mallinen guitara hakusessa. Ei mielellään täysi paska ritsa ja saa olla ihan perinteisen LP:n näköinen.

Mitä Thomannilta katselin, niin Epiphonen pulttikaulaiset ovat siinä 200e pinnassa hinnoiltaan. Onko sellaisia mitään järkeä lähteä ostelemaan? Rautapuolen voi aina uusia. Itse asiassa mulla on jemmassa kaikki LP Custom AWH:n rippeet (myös runko), joka meni paskaksi pari vuotta sitten. Yksi vaihtoehto on tietysti hankkia siihen uusi kaula ja pistää pulteilla kiinni.

Joku kuitenkin kysyy miksi pulttikaula. Siksi, että on helpompi modailla.

Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
Quu
11.05.2011 12:32:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites Tokain mallit? Eikös nekin halvimmat ole pulttikaulaisia?

Itellä oli joskus Epiphonen LP100 eikä sillä ollut muuta tekemistä Les Paulin kanssa kuin sinnepäin veistetty runko, mutta kyllä sillä oikein mukavasti soitteli. Itseasiassa mulla on se edelleenkin tuolla, on pitänyt pistää kasaan se, mutta ei ole vielä saanut aikaiseksi.

Ei siinä loppujenlopuksi alkanut mikään muu nyppimään kuin kaula joka alkoi tuntumaan liian ohuelta.

Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
fox
11.05.2011 12:46:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Ehdotuksia tänne näin.

Eli pulttikaulainen LP -mallinen guitara hakusessa. Ei mielellään täysi paska ritsa ja saa olla ihan perinteisen LP:n näköinen.

Mitä Thomannilta katselin, niin Epiphonen pulttikaulaiset ovat siinä 200e pinnassa hinnoiltaan. Onko sellaisia mitään järkeä lähteä ostelemaan? Rautapuolen voi aina uusia. Itse asiassa mulla on jemmassa kaikki LP Custom AWH:n rippeet (myös runko), joka meni paskaksi pari vuotta sitten. Yksi vaihtoehto on tietysti hankkia siihen uusi kaula ja pistää pulteilla kiinni.

Joku kuitenkin kysyy miksi pulttikaula. Siksi, että on helpompi modailla.

Tuota sun ongelmaa pohtiessa tietty tulee päällimmäisenä mieleen, että mitä jos teettäisit siihen Cusseen uuden kaulan? Lähinnä sen vuoksi, että nykyisin useimmiten, ei aina, nuo pulttikaula-LP kitarat on ns. "halvalla duunattu" ja tarkoitettu kai lähinnä sellasiks "entry level"-kitaroiksi. Sellanen vaikutelma mulle on mm. tuosta Epipuhelimen halpamallista jäänyt.Kyllähän se tietenkin kitara on, mutta.. ;)
Oma "Plan A" olisi tuon kaulan teettämisen tiedustelu, tuossa vaiheessa toki vois siltä soitinrakentajalta kysäistä vaikka sitä pulttikaulalliseksi tekemistä, jos/kun sitten jostain syystä haluais vaikka kokeilla miten toimii LP-rungossa vaikka Flying V-tyyppinen kaula a' la Gibson Marauder tai S-1.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Wradlin
11.05.2011 13:56:14

Quu: Mites Tokain mallit? Eikös nekin halvimmat ole pulttikaulaisia?

Ei mulla ainakaan ole pulttikaula-Tokaita tullut vastaan. Joku voi toki kertoa jos olen väärässä.

mattim
11.05.2011 14:20:40 (muokattu 11.05.2011 14:23:17)

Wradlin: Ei mulla ainakaan ole pulttikaula-Tokaita tullut vastaan. Joku voi toki kertoa jos olen väärässä.

On niitä tehty pulttikaulaisina ainakin 1990-luvulla mutta kovin vähän taidettiin suomeenkin myydä. Tuolla esim ALS40 mallit: http://www.tokairegistry.com/images/catalogs/v1908.jpg

Matti

"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
Wradlin
11.05.2011 16:35:09

mattim: On niitä tehty pulttikaulaisina ainakin 1990-luvulla mutta kovin vähän taidettiin suomeenkin myydä. Tuolla esim ALS40 mallit: http://www.tokairegistry.com/images/catalogs/v1908.jpg

Matti

Okei, aina oppii uutta. :) Jotain vanhoja pulttikaula-doublecutteja tosin oon tainnut nähdä netissä mut niitä en tähän laskenut.

Ja nykyisinhän Tokain ALS -sarja on ihan liimakaulalla, kuin myös melkeinpä jokaisen muunkin valmistajan vähänkään tasokkaammat lp-kopiot. J & D:lläkin taitaa olla pulttiliitokset vain alle 150 e malleissa ja siitä eteenpäin liimakaulat.

tender.insanity
11.05.2011 17:58:02

No mitenkäs noi Sagat yms. rakennussarjat?

Krice
11.05.2011 17:59:51

Miten liima vs. pulttikaula liittyy modaamiseen? Mitä aiot tehdä?

Vetehinen
11.05.2011 18:24:03

Jack&Danny pulttikaulaisia lepsoja löytyy, eivätkä ole hinnan kirossa.

Tota ei hiota, siitä tulee tehdyntuntunen.
tender.insanity
11.05.2011 18:24:26

Krice: Miten liima vs. pulttikaula liittyy modaamiseen? Mitä aiot tehdä?

Kaulan käsittely yleensäkin helpompaa ja mukavampaa, kun saa revittyä irti ilman väkivaltaa. Mahdollinen otelaudan vaihto miellyttävämpää pulttikaulaiselle kuin liimaversiolle.

Muutenkaan en pidä liimakauloista. Vähemmän säätövaraa (shimmit) ja kaulan vaihto helppoa. Mulla kitaroilla on tapana elää ja vaihtaa osia useinkin.

marco_albertz
11.05.2011 23:44:28

Fox puhuu asiaa. Niitä pulttikaulausia lespoja ei markkinoilla nykyään juurikaan näy ja jos on niin ovat halpoja ja suht kehnoja.

Pulttikaulausta jos etsit niin silloin kandee vahdata vanhoja 70-luvun japsiskeboja suurin piirtein merkista piittaamatta. Ovat yleensä varsin asiallisia, koska on yritetty kopioida parhaat systeemit taidokkaasti kuitenkin edullisesti eri tuotantoprosessit huomioiden. Eli meikäläisen vinkki on, että ostat hyvän näköisen 70-luvun lespan 180 egellä ja katot sitten mitä siihen teet. Ei välttämättä tosin tarvitse tehdä yhtään mitään. Vai pitäiskö saada vaahteraotelauta? Jos et itse tee vaihtoa niin ihan sama onko pulttikaula vai ei? Joka tapauksessa: Jos kitara on kuosissa niin sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään! Miksi aina pitää säätää ja vaihtaa? No näköjään se kai joillain on niin...

tender.insanity: Kaulan käsittely yleensäkin helpompaa ja mukavampaa, kun saa revittyä irti ilman väkivaltaa. Mahdollinen otelaudan vaihto miellyttävämpää pulttikaulaiselle kuin liimaversiolle.

Muutenkaan en pidä liimakauloista. Vähemmän säätövaraa (shimmit) ja kaulan vaihto helppoa. Mulla kitaroilla on tapana elää ja vaihtaa osia useinkin.

The hand and fingers are the second most sensitive areas of the body.
ReBeat
11.05.2011 23:58:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warmothilta saa tilattua vakavastiotettavia pulttikaulalespoja. Toki toi vaihtelemisen ja näpräämisen idea ei sitten ehkä osu enää...

marco_albertz
12.05.2011 00:14:29

Niin sitten voi jo tarkkailla josko löytyis sattumalta koko paketti, missä olis ties mikä runko ja Warmothin kaula tai joku muu kaula.
Pelkkä Warmothin uuden kaulan tilaaminen on kuitenkin kallista lystiä. Jos löytyy joku mahtava esim. 70-luvun runko mikkeineen niin siihen voisi olla ihan jees laittaa uusi hyvä kaula ja saada tosi hyvä soittopeli. Taas tullaan siihen, että kuinka paljon kandee alkaa kikkailemaan jos saa valmiita hyviä paketteja.

ReBeat: Warmothilta saa tilattua vakavastiotettavia pulttikaulalespoja. Toki toi vaihtelemisen ja näpräämisen idea ei sitten ehkä osu enää...

The hand and fingers are the second most sensitive areas of the body.
Bowie88
12.05.2011 08:18:02

beliel: Jack&Danny pulttikaulaisia lepsoja löytyy, eivätkä ole hinnan kirossa.

Jep, J&D ehdottomasti. www.bandikeskus.fi

sigil
12.05.2011 10:53:33

Wradlin: Ei mulla ainakaan ole pulttikaula-Tokaita tullut vastaan. Joku voi toki kertoa jos olen väärässä.

Mullon kakkoskitarana 90-luvun lopun pulttikaulainen Tokai Love Rock ALS-37S, linkkiä http://www21.tok2.com/home/riseshop/rise16.htm#als375
Hyvä laite.

fox
12.05.2011 12:05:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marco_albertz: meikäläisen vinkki on, että ostat hyvän näköisen 70-luvun lespan 180 egellä ja katot sitten mitä siihen teet. Ei välttämättä tosin tarvitse tehdä yhtään mitään. Vai pitäiskö saada vaahteraotelauta?

Marcolla hyviä pointteja tässä ja tuossa myöhäsemmässä kirjoituksessa.. Sen verran tähän 70-lukulaisen pulttikaula-LP kopion ostoon tarttuisin, että ehdottomasti kannattaa kyseisessä tapauksessa sitten katella melkein mitä tahansa "pienemmän brändin" so. jonkun eurooppalaisen maahantuojan oman brändin kitaraa, kuin jotain nimi-skebaa - nuo 70-luvun japsikopiot on nykyään kovinkin tyyriitä, erityisesti Ibanezit, Aria Pro:t ja vastaavat. Pulttikaula-LP Ibanezeja (juu, niitä AITOJA "lawsuit-kitaroita" ei kovinkaan usein näe elle 500 euron, jopa on tuolla ICW:ssa raportoitu likempänä 1 kiloeuron toteutuneista kaupoista. Tietty riippuen vähän siitä mallista ja tietenkin kunnosta.
>eli keräilykohteita rupeevat olemaan..
Jotain Pearlia tms. japsia voi saada edelleen alle 500 toki, ja hei, ainahan on mahdollisuus siihen "vuosisadan diiliin" jos tähdet on otollisessa asennossa..

Tuolla foorumilla on paljon tarinaa tuosta yhestä brändistä
www.ibanezcollectors.com
ja onhan täällä mnetissäkin tuolla Huoneitten puolella japsivintage-huone.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Zakk
12.05.2011 15:31:28

tender.insanity: Ehdotuksia tänne näin.

Torille just ilmaantunut TOKAI pulttikaulanen
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=521930&fb=1

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti