Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Point to point?
1 2 3
Murgo
20.04.2011 11:04:20 (muokattu 20.04.2011 11:10:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä muutaman aiemmin kirjoitetun kanssa siitä ettei noita rakenneperiatteita ehkä ihan noin selkeään paremmuusjärjestykseen voi laittaa.
 
Totta on, kuten jo mainittukin, että piirilevylle ei saa tulla mekaanista rasitusta, se ei sitä kestä. Samoin piirilevyn huollettavuus on usein huonompi mutta sekin johtuu yleensä halpojen laitteiden halvasta toteutuksesta, komponentit tiheässä ohuella/ohuesti kuparoidulla kapeajuovaisella piirilevyllä, nauhakaapeleita, heppoisia liittimiä yms., kuin itse piirilevyrakenteesta. Jos piirilevy on riittävän tilava, paksusti kuparoitu ja riittävän leveillä johtimilla toteutettu niin ei siinä huollossa oikeilla menetelmillä mitään ongelmia ole.
 
P-to-P ja turretlevyn keskinäisestä paremmuusjärjestyksestä olen myös Poppiksen kanssa eri mieltä ainakin huollon helppouden suhteen, P-to-P-laite on ainakin hiukankin monimutkaisempien kytkentöjen osalta aika kauhea "heinäkasa" verrattuna järkevästi suunniteltuun turretlevyyn.
 
Toki modifikaatioita on varmaan helpointa tehdä P-to-P-laitteeseen kun kytkennät ja komponenttien paikat eivät ole kiinteitä, kaiken voi suhteellisen helposti muuttaa. Toisaalta myös aikaisempien omistajien mahdolliset, mahdollisesti virheelliset tai tarpeettomat, modifikaatiot ovat vaikeammin havaittavissa.
 
Veikkaisin myös että uusien ja vanhojen laitteiden laatu- ja kestävyyserot johtuvat muistakin tekijöistä kuin rakenneperiaate, ennenvanhaan kaikki vain rakennettiin kestämään pitkään, mieluummin ikuisesti ja ratkaisut olivat sen mukaisia, nykyään kaikessa on vallalla "elinkaariajattelu" ja "planned obsolescence"-periaate joten tavaroita ei edes yritetä tehdä kestämään ikuisesti vaan niin halvalla kuin vain mahdollista niin että laatu vielä juuri riittää ostajille eli tavara menee kaupaksi. Uskoisin että nykyaikaisilla tuotantomenetelmillä pystyttäisiin tekemään yhtälailla "ikuisia" laitteita kuin ennenwanhaan käsityönäkin, nykyään vain liian harva haluaa niitä koska se hiukan nostaisi hintaa, kaikenmaailman kikkailuilla, lisäominaisuuksilla ja mielikuvilla on helpompi myydä tavaraa kuin kestävyydellä.
 
Niitä varten taas jotka haluavat "ikuisia" laitteita on boutique-valmistus jossa käytetään vanhoja menetelmiä lähinnä siksi että volyymi on niin pieni ettei nykyaikaisilla menetelmillä saataisi oleellista kustannussäästöä ja toisaalta siksi että ostajakunta on konservatiivista eikä hyväksyisi esim. piirilevyjä vaikka ne tehtäisiin miten laadukkaasti vaan pitää P-to-P-rakennetta laadun ja kestävyyden synonyyminä.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
harryk
20.04.2011 11:16:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse suunnitellut ja tehnyt aikanaan putkivahvistimia myös piirilevylle, mutta kuten Murgo totesi, boutique-periaatteella tehdyissä vahvistimissa siitä ei ole juurikaan hyötyä. Valmistusmäärä/tietty vahvistinmalli modeineen voi olla vain 1 kpl. Tämä taas johtuu pitkälti asiakkaiden halusta customoida/personalisoida oma vahvistimensa erilaisilla lisäoptioilla.
 
Olen itse tyytyväinen, että voin toteuttaa tällä rakennustavalla asiakaskohtaisia toiveita. Jos piirilevyjen käyttö näisssä tapauksissa olisi rationaalisempaa kuin eyelet-levyt, voisin käyttää niitä, ellei asiakas nimenomaan sitä kiellä.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «