Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sivusta kuunneltava kaappi
1
Juuso79
15.04.2011 22:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perjantai - illan ideointia. Kaappihan tuntuu aina kuulostavan parhaalta sivusta. Pitäis jotenki keksiä kaappi, missä elementit olis aina sopivassa kulmassa. Vinottain etulevyyn, tjms. Tai sitte joku helpompi keino.
 
Homma hanskassa ja hanskat hukassa...
mattim
15.04.2011 23:09:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuso79: Perjantai - illan ideointia. Kaappihan tuntuu aina kuulostavan parhaalta sivusta. Pitäis jotenki keksiä kaappi, missä elementit olis aina sopivassa kulmassa. Vinottain etulevyyn, tjms. Tai sitte joku helpompi keino.
 
Lisäkorva naaman keskelle ?
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
oiva tumpeloinen
15.04.2011 23:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuso79: Perjantai - illan ideointia. Kaappihan tuntuu aina kuulostavan parhaalta sivusta. Pitäis jotenki keksiä kaappi, missä elementit olis aina sopivassa kulmassa. Vinottain etulevyyn, tjms. Tai sitte joku helpompi keino.
 
Ei ehkä täysin sitä, mitä haet, mutta näissä on ylempi pari väännetty pieneen kulmaan sivusuuntaan:
 
http://www.elmwood.se/htm/prod_4angle_4x12.htm
Antti1
15.04.2011 23:53:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Ei ehkä täysin sitä, mitä haet, mutta näissä on ylempi pari väännetty pieneen kulmaan sivusuuntaan:
 
http://www.elmwood.se/htm/prod_4angle_4x12.htm

 
Behringer teki tollasia kaappeja jo vuonna kypärä. Hirveetä kopioimista? ;) Eiku..?
 
Jeesaa snadisti, muttei nyt kuitenkaan mitään mullistavaa eroa noin pienillä kallistuksilla kuuluvuuden suhteen. Tiedä sitten miten paljon siitä keilastakaan pääsee eroon tolla loppupeleissä, kun tuottaa vaan laajemmalle alueelle mekkalaa.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Andy J.
16.04.2011 00:05:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Forten skobeissa on kikkailtu heijastavat kulmat sisään ja reiät sivuille. Mielenkiintoinen idea, ois kiva kuulla ihan livenä.
 
http://fortemusical.com/fortehome.html
 
Hyviä kauppakumppaneita: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski
Juuso79
16.04.2011 11:43:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, onhan tuota näköjään kaikenlaista koitettuki. Nuo tuntuu enemmä olevan kyllä päinvastaseen ideaan, eli sivusta kuunneltuna saa varmaanki enemmän suoraan edestä toiston makua.
Periaatteessahan kyllä nuo Beam Blockerit ja muut pyrkii siihen, muttei tämmönen puurokorva kyllä saanu kovinkaan vakuuttavia vaikutuksia vastaavilla korvikeviritelmillä. Voihan sitä tietysti ite aina kuunnella sivusta, mutta kyllä sitä suoraa sirinääki joku aina joutuu kuuntelemaan.
 
Homma hanskassa ja hanskat hukassa...
Marzi
16.04.2011 15:13:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten voi opetella säätämään se vahvistin niin, ettei tartte kuunnella sivusta.
 
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
sepisti
16.04.2011 17:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marzi: Tai sitten voi opetella säätämään se vahvistin niin, ettei tartte kuunnella sivusta.
 
Tämä!
 
Jos kitarakaappi tai vahvistin ei kuulosta hyvältä edestä kuunneltuna, niin on joko paskat kamat tai taidot vähissä soittajalla...
 
Indican Jenny on ihana...
svilo
16.04.2011 19:34:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bruce Egnaterin näkemys:
 
*Ever wonder why your 4x12 cabinet sounds better when you stand off to the side? Did you consider why the pros mic a speaker from the edge instead of in the center? Ever have people in the audience tell you your guitar tone is really loud and shrill but it sounds great to you onstage? This is a result of the directionality of loudspeakers. Speakers inherently do not project all frequencies equally. As the frequency increases, the dispersion decreases.
 
In non technical terms, this means the higher you play on your guitar neck, the more directional your sound will be. By nature, speakers tend to be somewhat non-directional at lower frequencies. This means you can stand off to the side of your cabinet and you will hear basically the same bass and lower mids as your audience is hearing right in front of your speakers. On the other hand, and this is where the trouble starts, higher frequencies tend to beam from the speaker. While you are standing off axis from your cabinet (not directly in front of it) you are hearing an even balance of lows, mids and highs and feeling pretty pumped about your awesome tone. Unfortunately, unbeknownst to you, the listeners directly in front of your cabinets are being killed by the high end that is beaming. FYI, contrary to what one might deduce, having more speakers in a 2 by 2 arrangement, as in a 4x12 cabinet compounds the problem and makes the beaming even worse. Next time you play take a moment to walk from side to side and squat down in front of your speakers. You will be amazed at the difference between listening off axis (to the side) and listening on axis (directly in front). Have you ever seen a band in a small place where you are hearing the stage volume and wonder why the guitars sound so bright? Doesnt that guitar player hear that obnoxious high end? That knucklehead must be deaf!?!? More likely he is standing close to his cabinets and all that high end is just blowing past his/her legs so he/she doesnt even hear it.
OK..so now Ive pointed out how weve all been playing for years believing everyone in the crowd thinks our tone is as awesome as we thinkor is it? Great, so what can you do about it? The key is to place your speakers so you are hearing the same thing as everyone else. If you can get the cabinets far enough behind you, you probably will pretty much hear everything just fine. If that is not possible, try placing the cabinets pointing across the stage sideways instead of forward at the audience. At least then you will only be killing your other band members instead of the audience. Chances are you often want to kill the drummer or bass player anyway, right? The best thing you can do is to tilt your cabinets so that they are pointed at your head. I guarantee you will set your controls way different from what you normally do.
There are a number of possible options to combat the beaming problem. A few companies make a solid disc that you install in front of the speakers to help disperse or attenuate the high end. These discs have met with some success though they do introduce some phasing issues. Also, because there is a solid piece in front of the speaker, if one places a microphone in front of the disc (which happens quite often at shows), it can sound weird because the disc is altering the sound into the mic. There are some other smart people attempting to address the problem. Most involve using some form of foam piece in front of the speakers. The method we find works best for both live, and when placing a mic in front of the speakers, utilizes a sound absorbing 4 x 1 foam disc placed on the back side of the grill cloth directly in front of the speaker. The discs are made of an acoustical foam material that attenuates the beaming highs instead of blocking them.
Im always surprised whenever this subject is discussed and many guitar players make the statement I hate the way my guitar sounds when I stand in front of my speakers. The answer is not to simply stand off to the side so it only sounds good to you because everyone else is still hearing the sound that you hate. Remember why we play music? It is for others to enjoy. We should always make a conscious effort to think about what the audience is hearing, too.*
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Juuso79
16.04.2011 22:12:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tätä viimesintä kyllä kokeilin. Tuntu, että taitaa olla turhan tanakkaa tavaraa tuollainen autoissakin käytettävä vaimennuslevy. (Ei siis kuitenkaan mitään raskasmattoa tietenkään.)
Kamat on vaihtunu monesti, taitojen karttumisesta en niinkään tiiä. Ehkä en vaan osaa. Kuvittelis kyllä, ettei se kamojen ruuvaaminen mitään oo, mitä nyt ei vuosien aikana oppis.
 
Homma hanskassa ja hanskat hukassa...
kimurantti1
16.04.2011 22:23:20 (muokattu 16.04.2011 22:40:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Im always surprised whenever this subject is discussed and many guitar players make the statement I hate the way my guitar sounds when I stand in front of my speakers. The answer is not to simply stand off to the side so it only sounds good to you because everyone else is still hearing the sound that you hate.
 
Nimenomaan tää juttu mulle tulee aina mieleen, kun kuulee porukan selittävän kuinka livenä on pakko luukuttaa sitä 100w Plexiä (tai esim. hakata rumpuja niin kovaa kun ranteista lähtee) kun se soundaa vasta sitten hyvältä. Aika usein homma menee kuitenkin niin, että se soundaa koko yleisön mielestä aivan paskalta, koska se tulee yksinkertaisesti niin lujaa ettei korvat kestä ja bändiä ei saa balanssiin. Porukka upottaa kamoihin rahaa tuhansia euroja ja ruuvaa soundejaan pieteetillä, ja ainoa kelle skitta soundaa hyvältä on soittaja itse, jonka korviin se jääpiikki ei suoraan tule.
 
Toi combon/kaapin tilttaus on musta ehdottomasti paras ratkaisu ongelmaan. Mm. monitorointiongelmat katosi lähestulkoon kokonaan kun aloin käyttää tilttiä. Myöskin kun soundin kuulee itse kunnolla ja sellaisena kuin se todellisuudessa on, on kaikin puolin paljon varmempi olo vetää kun tietää, että se oma skitta varmasti soundaa hyvältä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
komero
17.04.2011 14:34:13 (muokattu 17.04.2011 14:36:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Toi combon/kaapin tilttaus on musta ehdottomasti paras ratkaisu ongelmaan. Mm. monitorointiongelmat katosi lähestulkoon kokonaan kun aloin käyttää tilttiä. Myöskin kun soundin kuulee itse kunnolla ja sellaisena kuin se todellisuudessa on, on kaikin puolin paljon varmempi olo vetää kun tietää, että se oma skitta varmasti soundaa hyvältä.
 
Itsekin kokeilin viime keikalla tätä. Kallistin kombon itseeni päin ja mikitin sen. Saundi oli hyvä myös lavalle. Seuraavalla kerralla pitää kokeilla saada kaappi suoraan eteen, koska nyt vieressä ollessa huusi vasempaan korvaan vähän turhan lujaa.
 
Irrotin vahvistimen kombosta ja tein siitä nupin, tuo mahdollistanee helpomman kontrollin vahvistimen säätämisessä kun kaappi on kulmassa. Vahvistimen voi laittaa vaikka pedaalilaudan viereen.
 
E: työn alla nyt tilttijalat Fender Blues Junioriin. Saapa nhdä mitä tulee.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti