Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: vahvistimen soundi muuttuu treenien aikana
1 2
Jousipolvi
14.04.2011 16:31:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!

Olen ollut moista huomaavinani nyt muutaman viime treenin aikana. Alussa on jotenkin napakampi soundi, mut sitten loppua kohden menee jotenkin löysemmäksi pörinäksi. Kyseessä trankku, tech21 tm120. Voisko esim. elementit alkaa vanhuuttaan pörisemään kun lämpenevät tms.? Säädöt on alusta loppuun samat koko ajan.

Hengissä hoidosta huolimatta!
Grugi
14.04.2011 16:33:36

Niin tai sitten soittaja alkaa treenin lupussa olemaan vähän löystynyt.

SDMF
Mr. Speed
14.04.2011 16:34:38

Korvien väsyessä aistittava soundi vähän niinku puuroutuu.

http://www.sieni.us/?id=38 http://www.mikseri.net/artists/?id=135143
Karvamammutti
14.04.2011 16:34:39

Mie veikkaan että vahvistimen kuumeneminen voi myös aiheuttaa tuontyyppistä oiretta. Trankut kun kuumenevat, niin konduktanssi muuttuu ja sitämyöten soundi. Mutua tämä vain.

"I'm sorry I drank too much whiskey, but I am the star!"
Jaba
14.04.2011 16:46:10

Saman olen huomannut omassa DIY- Plexissäni. Tiedä sitten johtuuko jostain omasta kämmistä piirissä tmv... Tuota lämpöä itsekin kyllä veikkaisin. Mutta en usko että noissa trankkupeleissä niin hirveen suuria lämpöjä on.

Pitää olla fjongaa et voi olla Stuldt Håjttii.
fox
14.04.2011 16:58:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvamammutti: Mie veikkaan että vahvistimen kuumeneminen voi myös aiheuttaa tuontyyppistä oiretta. Trankut kun kuumenevat, niin konduktanssi muuttuu ja sitämyöten soundi. Mutua tämä vain.

No, jos noin olis, niin kaikissa koserteissahan sitä PA muuttais soundia "vetelämmäks" päätähtien esiintymispaikalla.. ;)
Yleensähän siin käy päinvastoin, eli soundit paranee pää-aktissa.. Eikä johu siitä, että PA-styrkkarit lämpenee..

No, mahdollista on, että ko. Techissä on jotain vikaa, tai sitten se on "vaan" sitä että tuntuu siltä, että...

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
aristoteles666
14.04.2011 17:14:38

äänitä pätkä alussa ja lopussa ja vertaa niitä myöhemmin kun korvat on taas tuoreet.

Jousipolvi
14.04.2011 17:20:04

Kiitosta äijät!

Mullekin tuli mieleen tuo tärykalvojen "löystyminen" ja miksei koko soittajankin :). Pitääkin varmaan tuota Aristoteleen äänityshommaa kokeilla kun ehtii.

Hengissä hoidosta huolimatta!
BaldieFarman
15.04.2011 09:42:12

Komppaan myös tota "korvien väsymistä"! Mitään teoreettista tietopohjaa mulla ei tähän oo, mut kyllähän se on faktaa, että altistuessa koville äänille pitkiä aikoja, ihmisen korva ns. tottuu siihen ja väsähtää, joten luulis että se soundikin sit aistitaan vähän eri tavalla?

Ite oon jo vuosikaudet huomannu, että kun treenien alussa laittaa soundit kuntoon, niin niitä tulee ruuvailtua (jos vaikka 2-3 tuntia soittelee) sinne loppua kohden jonkin verran ja sit taas ennen seuraavia treenejä, "tuoreilla" korvilla laittaa ne asetukset takas siihen, missä ne olikin... Ja sama toistuu toistumistaan! Mä oon huomannu ton efektin jokaisen vahvistimen kanssa eli eiköhän se oo ihan siellä meidän korvissa ja niitten välissä!

sepisti
15.04.2011 10:51:29

BaldieFarman:
Ite oon jo vuosikaudet huomannu, että kun treenien alussa laittaa soundit kuntoon, niin niitä tulee ruuvailtua (jos vaikka 2-3 tuntia soittelee) sinne loppua kohden jonkin verran ja sit taas ennen seuraavia treenejä, "tuoreilla" korvilla laittaa ne asetukset takas siihen, missä ne olikin... Ja sama toistuu toistumistaan! Mä oon huomannu ton efektin jokaisen vahvistimen kanssa eli eiköhän se oo ihan siellä meidän korvissa ja niitten välissä!

Mä en oo ikinä ymmärtänyt tota jatkuvaa säätämistä. Siitä tulee lähinnä mieleen, että vahvistimen perussoundi ei miellytä soittajaansa. Mulla on olleet nappulat samassa asennossa viimeiset kaksi vuotta. Viime syksynä rupesin kaipaamaan lisää tukevuutta soundiin, joten hommasin takaa avoimen 112-kombon kaveriksi suljetun 112-lisäkaapin. Sittenkin nappulat jäi samaan asentoon.

Indican Jenny on ihana...
chill
15.04.2011 11:16:01

BaldieFarman: Komppaan myös tota "korvien väsymistä"! Mitään teoreettista tietopohjaa mulla ei tähän oo, mut kyllähän se on faktaa, että altistuessa koville äänille pitkiä aikoja, ihmisen korva ns. tottuu siihen ja väsähtää, joten luulis että se soundikin sit aistitaan vähän eri tavalla?

Tässä on kyllä ihan perää. Tosin korvat eivät oikeastaan väsy, mutta tottuvat kyllä meluun. Tämä tapahtuu siten että kuulokynnys kohoaa väliaikaisesti. Esim 10 min 1000 hz melussa nostaa kuuookynnystä 0dB-->28dB. Toivottavasti bänditreeneissäänne ei intensiteettitaso tosin ole 120dB :D bänditreeneissä mahdollisesti esim 90 dB, tämäkin nostaa toki kuulokynnystä väliaikaisesti..

Numb
15.04.2011 11:19:36

sepisti: Mä en oo ikinä ymmärtänyt tota jatkuvaa säätämistä.

Vähän sama mulla. Uuden koneen kanssa alussa haetaan hyvät säädöt, ja sit ne on siinä. Jos on eri soundisia kitaroita, niille molemmille kattotaan säädöt, ja vaihdetaan jos ja kun on tarpeen. Enkä mä edes tykkää säätämisestä.

Jos on koko ajan se olo, että ei tää oo hyvä, ei tää oo hyvä, niin luultavasti se vahvistin ei sitten ole asianomaiselle hyvä.

Tää nyt ei tosin liity siihen, jos vahvistimen soundi tosiaan kovasti muuttuu sen esim. lämmetessä.

Tero Vaara soitti Eruptionin
Mr. Speed
15.04.2011 11:39:38

chill: Tässä on kyllä ihan perää. Tosin korvat eivät oikeastaan väsy, mutta tottuvat kyllä meluun. Tämä tapahtuu siten että kuulokynnys kohoaa väliaikaisesti. Esim 10 min 1000 hz melussa nostaa kuuookynnystä 0dB-->28dB. Toivottavasti bänditreeneissäänne ei intensiteettitaso tosin ole 120dB :D bänditreeneissä mahdollisesti esim 90 dB, tämäkin nostaa toki kuulokynnystä väliaikaisesti..

Väsyminen, tottuminen. Miten asian tahtoo ilmaista. Korva myös voi "tottua" pysyvästi kovaan meluun, tätä yleisemmin ilmaistaan sanalla "kuulovaurio".

chill
15.04.2011 11:44:50 (muokattu 15.04.2011 11:46:20)

Mr. Speed: Väsyminen, tottuminen. Miten asian tahtoo ilmaista. Korva myös voi "tottua" pysyvästi kovaan meluun, tätä yleisemmin ilmaistaan sanalla "kuulovaurio".

kyllä vain, 10 vuoden 90 dB bänditreenit nostavat kuulokynnyksen pysyvästi sinne 30dB hujakoille. Mutta tämähän ei liity mitenkään kyseiseen tilanteeseen..? Mikä on pointtisi?

KooAa
15.04.2011 12:06:09

Mulla oli Orangen AD30HTC:ssä tuontapainen ongelma. Syyksi selvisi lopulta viallinen kondensaattori. Vahvistinkorjaajakin joutui pitkään tutkimaan koska vikaa ei esiintynyt aina.

It ain't what you do, it's how do you do?
Mr. Speed
15.04.2011 12:06:21

chill: kyllä vain, 10 vuoden 90 dB bänditreenit nostavat kuulokynnyksen pysyvästi sinne 30dB hujakoille. Mutta tämähän ei liity mitenkään kyseiseen tilanteeseen..? Mikä on pointtisi?

Pointti on siinä että kuulon väsyminen ja korvan tottuminen on periaatteessa sama asia, mutta jälkimmäinen luo mielikuvan että korva kestäisi paremmin kovaa meteliä ja se ei vaikuttaisi mitenkään esim. korkeiden ja hiljaisten äänten kuulemiseen. You know.

vänkylä
15.04.2011 12:29:50

BaldieFarman:

Samanlaista säätämistä oon joutunut itsekkin tekemään.Meillä on suht pitkiä soittosessioita/treenejä(3h-10h)kerrallaan,niin olen huomannut että koko bändin soundi muuttuu tummemaksi kun on 1-2 tuntia soitellut.Oisko tämä sitten se heinäsirkka efekti eli korva ei kuule korkeita taajuuksia kun se on tarpeeksi möykkää ottanut vastaan.

chill
15.04.2011 12:30:17

Mr. Speed: Pointti on siinä että kuulon väsyminen ja korvan tottuminen on periaatteessa sama asia, mutta jälkimmäinen luo mielikuvan että korva kestäisi paremmin kovaa meteliä ja se ei vaikuttaisi mitenkään esim. korkeiden ja hiljaisten äänten kuulemiseen. You know.

niinno, meni ehkä vähän saivartelun puolelle, mutta halusin vain valaista korvan reaktiota voimakkaita ääniä kohtaan, eli korvan tottumista. Seurauksena siis hiljaiset äänet kuulostavat hiljaisemmilta ja korva suojaa itseään kovia ääniä vastaan.

komero
15.04.2011 14:38:23

Numb: Vähän sama mulla. Uuden koneen kanssa alussa haetaan hyvät säädöt, ja sit ne on siinä. Jos on eri soundisia kitaroita, niille molemmille kattotaan säädöt, ja vaihdetaan jos ja kun on tarpeen. Enkä mä edes tykkää säätämisestä.

Mää kyllä tykkään säädellä saundeja. Joskus kaipaa vähän vaihtelua. Joskus myös joihinkin biiseihin säädän vahvistimen hieman eri asetuksille. Ja tykkään vahvistimieni saundeista monilla eri asetuksilla. Eli ei se aina ole siitä kiinni ettei vahvistin olisi itselle sopiva.

komero
15.04.2011 16:01:35

Itsellä sama tauti, saundi muuttuu. Voi olla, että korvat väsyy, mutta ainakin blues junior tuntuu menevän keikan/treenien loppuvaiheessa aika paljon helpommin murolle. Alussa saa enemmän puhdasta ulos.

Onko muilla Fender Blues Juniorin kanssa vastaavia kokemuksia?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti