Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistinsimulaatio?
1 2 3
hallu
07.04.2011 04:10:38 (muokattu 07.04.2011 15:23:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
Satuin katselemaan joku aika sitten yle teemalta ohjelmaa, joka käsitteli sitä miten tekniikan kehitys on vaikuttanut ihmisen tapaan aistia asioita. Siinä ohjelmassa käytettiin esimerkkinä lopussa musiikkiteknologiaa ja esiteltiin vintage soittimia ja taisipa olla saksassa joku studiokin, joka oli vihkiytynyt käyttämään wanhan-aikaista tekniikkaa.

Huomioni kiinnittyi kohtaan, jossa joku tyyppi kertoi kehittäneensä tietokoneohjelman joka simuloi kitaravahvistinta ihan komponenttitasolta lähtien. Eli kun tiedetään mitä putkivahvistimen sisällä tapahtuu missäkin vastuksessa ja piuhan pätkässä, niin se kaikki on mahdollista simuloida tietokoneohjelmassa jolloin esim. putkivahvistin voidaan simuloida inputista outputtiin jokaista putkea, konkkaa ja vastusta myöden ja saada aikaiseksi hyvin autenttinen soundi. Käsittääkseni tämmöinen simulaatio menee paljon pidemmälle ja syvemmälle vahvistimen sielunelämään kuin nykyisin suositut vahvistinmallinnukset, jotka vain yrittävät jäljitellä putkivahvistimen reaktioita. Tietääkö joku, onko tällaisia vahvistinsimulaattoreita jo olemassa tuotannossa?

Itse arvostan oikeita analogisia kamppeita, mutta tuntuu aika kutkuttavalta ajatus, että vaikkapa Fender 57twinin soudimaailman saisi mehustettua inhimillisellä äänenpaineella sängynlaitakitaristin iloksi. Lisäksi voi helposti kuvitella sellaisenkin vision, että tuollaisella simulaattorilla voisi esimerkiksi modata sitä simuloitua vahvistinta esimerkiksi voisi vaihdella siihen simuloituja putkia joita ei tarvitsisi biasoida. Itseasiassa tuosta ideasta aukeaa vaikka kuinka kutkuttavia mahdollisuuksia tulevaisuuden näkymiksi.

Mitä mieltä olette, olisiko tuolainen oikeasti mahdollinen? tai onko tuommoisia jo olemassa? alkaisi nämä linekutoset tuntua äkkiä vähän antiikksilta jos tuommoinen putkahtaisi markkinoille.

---/edit----

korjailtu typoja

----edit/----

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Grugi
07.04.2011 08:07:15 (muokattu 07.04.2011 08:58:07)

Onhan näitä olemassa ja toiset paremmin toteutettuja kuin toiset, Taitaa tuon Peaveyn Revalver MK III olla ainakin tuon tyylinen softa ja kyllähän se ihan kelvollinen on joskin ei täydellinen. http://www.peavey.com/products/software/revalver/

Sittenhän on ihan rautapuolellakin tätä toteutettu Eleven Rack, Axe-Fx ehkä ne parhaiten toteutetut tällä hetkellä. Itse en ainakaan niin kultakorva ole että pystyisin suoraan sanomaan onko kyseessä se aito vahvistin vai noiden laitteiden tuottama mallinnos. Näissähän ei kyllä mitään putkien arvoja vaihdella mutta muuten loistavat mallinnokset alkuperäisitä vahvistimista.

SDMF
Christeraser
07.04.2011 08:34:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Revalverissa kyllä pääsee kikkailemaan pintaa syvemmällekin
http://www.soundonsound.com/sos/may09/images/Revalver_02.jpg
Grugi
07.04.2011 08:58:42

Christeraser: Revalverissa kyllä pääsee kikkailemaan pintaa syvemmällekin
http://www.soundonsound.com/sos/may09/images/Revalver_02.jpg

Näinhän toi tossa mun linkissä taisi ollakkin :D

SDMF
jii.haanpaa
07.04.2011 09:23:34

Hienoja värkkejä ja hirveetä vauhtia nuo kehittyvät.

MUTTA, tsekkasin tuossa juuri Revalverin demovideon ja heti perään listassa toisena olleen Delta Bluesin demovideon. Jos tavoitteena ei ole higain-säröt, niin taitaa mallintavilla kuitenkin olla vielä pirusti matkaa jäljellä(?)

Grugi
07.04.2011 09:29:55

jii.haanpaa: Hienoja värkkejä ja hirveetä vauhtia nuo kehittyvät.

MUTTA, tsekkasin tuossa juuri Revalverin demovideon ja heti perään listassa toisena olleen Delta Bluesin demovideon. Jos tavoitteena ei ole higain-säröt, niin taitaa mallintavilla kuitenkin olla vielä pirusti matkaa jäljellä(?)

Noh miten sen ottaa, jos kuuntelet vaikka Eleven Rack ja Axe-Fx demoja/videoita niin kyllä sieltä sitä puhdasta soundia löytyy ja erittäin hyvän kuulosta. Kyllä noi paremmat mallintavat laitteet on jo niin hyviä että monikaan ei niistä kykene erottamaan onko kyseessä oikea vahvistin vai ei.

SDMF
Terry Pantheras
07.04.2011 09:31:45 (muokattu 07.04.2011 09:33:26)

....

MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
jii.haanpaa
07.04.2011 10:10:26

Grugi: Noh miten sen ottaa, jos kuuntelet vaikka Eleven Rack ja Axe-Fx demoja/videoita niin kyllä sieltä sitä puhdasta soundia löytyy ja erittäin hyvän kuulosta. Kyllä noi paremmat mallintavat laitteet on jo niin hyviä että monikaan ei niistä kykene erottamaan onko kyseessä oikea vahvistin vai ei.

Puhdasta soundia kyllä, mutta sellaista hyvällä perinneputkarille ominaista hienostunutta pikkusäröä on jostakin syystä esitelty mallintavien demoissa melko vähän. Johtuuko tuo sitten siitä, että tuohon karsinaan kuuluvat tonenysvärit karsastavat ajatusta hyvästä soundista ja aateekoosta? Jos tällaisia on olemassa, niin linkkejä kitosh.

Itselläni ei ole kokemusta muista kuin Amplitubeista ja Logic-perheen tarjonnasta ja niihin olenkin enemmän kuin tyytyväinen. Omista rämpyttelyistä varmaan 90% menee Amplituben läpi vaikka perheestä löytyy ihan oikeitakin putkiepeleitä.

Krice
07.04.2011 10:36:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tietääkö joku, onko tällaisia vahvistinsimulaattoreita jo olemassa tuotannossa?

Kyseinen firma on Softube ja tuota ohjelmassa esiteltyä Amp Roomia on saatavilla eri versioina.

PIM
07.04.2011 10:37:51

No mä voin sulle joskus äänittää Yamahan toistakymmentä vuotta vanhalla DG combolla vähän kevytrosoa. Lupaan, että heti kun vaan Thomannilta tilaamani Blue Mikey stereomikki iPodille tulee tässä lähipäivinä niin löydät samplet SoundCloud.comista.

Osmo
07.04.2011 10:51:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta! Kaikkea sitä nykyään on... Kuinkahan uutta rautaa konepajasta nämä vaativat, vai pärjääkö vähän vanhemmallakin masiinalla? Riippunee päällekkäisistä mallinnoksista?

Pixies.
gasser
07.04.2011 11:03:59

Ei reaaliaikaista elektroniikkasimulointia harrastavana täytyy sanoa, että tehoahan tommonen komponenttitasolla tapahtuva mallintaminen tarttee enemmä kuin paljon. Nykykoneissa potkua toki on, mutta varmasti saa koneen kuin koneen kyykkyyn tekemällä sopivan monimutkaisia kytkentöjä. Ja viimeistään siinä vaiheessa käy raskaaksi, kun poiketaan komponettien ns. sallituilta toiminta-alueilta. Mä oon aina haaveillu räkkipalikasta, missä on out sekä in, pari säätönuppia ja sisällä järeä dsp-moottori joka pyörittelis elektroniikkasoftalla piirrettyä kytkistä.

gasser
07.04.2011 11:05:00 (muokattu 07.04.2011 11:05:36)

gasser: Ei reaaliaikaista elektroniikkasimulointia harrastavana täytyy sanoa, että tehoahan tommonen komponenttitasolla tapahtuva mallintaminen tarttee enemmä kuin paljon. Nykykoneissa potkua toki on, mutta varmasti saa koneen kuin koneen kyykkyyn tekemällä sopivan monimutkaisia kytkentöjä. Ja viimeistään siinä vaiheessa käy raskaaksi, kun poiketaan komponettien ns. sallituilta toiminta-alueilta. Mä oon aina haaveillu räkkipalikasta, missä on out sekä in, pari säätönuppia ja sisällä järeä dsp-moottori joka pyörittelis elektroniikkasoftalla piirrettyä kytkistä.
e: Siis itse piirrettyä ja suunniteltua pyörittelis.

tuplabasari budubudu......

Grugi
07.04.2011 11:18:16

jii.haanpaa: Puhdasta soundia kyllä, mutta sellaista hyvällä perinneputkarille ominaista hienostunutta pikkusäröä on jostakin syystä esitelty mallintavien demoissa melko vähän. Johtuuko tuo sitten siitä, että tuohon karsinaan kuuluvat tonenysvärit karsastavat ajatusta hyvästä soundista ja aateekoosta? Jos tällaisia on olemassa, niin linkkejä kitosh.

Itselläni ei ole kokemusta muista kuin Amplitubeista ja Logic-perheen tarjonnasta ja niihin olenkin enemmän kuin tyytyväinen. Omista rämpyttelyistä varmaan 90% menee Amplituben läpi vaikka perheestä löytyy ihan oikeitakin putkiepeleitä.

Kyllä ainakin Eleven Rack antaa maukasta pikku rosoa, tosiaan voi olla että tuon tyylistä musiikkia näissä demoissa harvemmin on.

Pikku rosoista en tiedä mutta tässä on ainakin mun mielestä soundi aika kohdillaan.

http://www.youtube.com/watch?v=nQNAlvfo3U0

Tässä ehkä sitä pienempää rosoa.

http://www.youtube.com/user/Vladotubular#p/u/1/ul384KEnzUw

SDMF
Terry Pantheras
07.04.2011 12:23:08

gasser: Ei reaaliaikaista elektroniikkasimulointia harrastavana täytyy sanoa, että tehoahan tommonen komponenttitasolla tapahtuva mallintaminen tarttee enemmä kuin paljon. Nykykoneissa potkua toki on, mutta varmasti saa koneen kuin koneen kyykkyyn tekemällä sopivan monimutkaisia kytkentöjä. Ja viimeistään siinä vaiheessa käy raskaaksi, kun poiketaan komponettien ns. sallituilta toiminta-alueilta. Mä oon aina haaveillu räkkipalikasta, missä on out sekä in, pari säätönuppia ja sisällä järeä dsp-moottori joka pyörittelis elektroniikkasoftalla piirrettyä kytkistä.

Minkähänmoinen prosessorivääntö tarttis pelkästään putkien simulointiin? Siis jos jättäis muun piirin pois...

MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Ukkovaari
07.04.2011 12:26:47

Joo, kyllä tuosta Eleven Rackista lähtee ihan perinteiset rosot ja rosoa laidasta laitaan eli mietoa ja stydiä rosoa, hyvä vehje tuo on ollut.

http://www.mikseri.net/artists/soun … eleven-rack-sounds1-samples/430921/

0.17 rosoisempaa
0.42 heavympää rosoa
1.08 sellaista aika cleania pienemmällä rosolla
2.12 sellaista pehmyt rosoa

http://www.youtube.com/watch?v=YSnH2qTBWX8

Alkupuoliskon impro on sellaista jonkin näköistä rososoundia (on tuossa toki muutakin).

1.22 kohdilta hieman erillaisempaa soundia, cleanimpaa mutta vähän tuossakin on "särötystä"

http://www.youtube.com/watch?v=i6TcVCYUwYE

Rosoa tässäkin, en mene vannomaan minne rosogategoriaan tuo menee mutta rosoa

Tuossa muutama ns. "roso" "särö" tai millä nyt noita kukin haluaa kutsua ;-)

PIM
07.04.2011 12:35:04

Terry Pantheras: Minkähänmoinen prosessorivääntö tarttis pelkästään putkien simulointiin? Siis jos jättäis muun piirin pois...

Riippuu varmaan ihan siitä, että millä tarkkuudella komponenttia halutaan simuloida. Jos halutaan simuloida ihan putkiyksilön tarkkuudella niin se vaatii varmasti paljon enemmän kuin jos tyydytään simuloimaan geneeristä vahvistinputkea. Siinä se ero varmaan sitten onkin, että miksi jotkut valmistajat ovat onnistuneet simuloimaan (vai pitäisikö puhua emuloinnista?) kokonaista vahvistinta paremmin kuin jotkut toiset. Ja jonkun valmistajan laitteiden suosion kanssa tällä simuloinnin onnistumisprosentilla taas ei välttämättä ole mitään tekemistä.

jyrkalt
07.04.2011 12:48:16 (muokattu 07.04.2011 12:49:31)

Ukkovaari: Joo, kyllä tuosta Eleven Rackista lähtee ihan perinteiset rosot ja rosoa laidasta laitaan eli mietoa ja stydiä rosoa, hyvä vehje tuo on ollut.

No ei pöllömpää ollenkaan.
Oon itselle kotiin etsiskellyt ja miettinyt jotain mallintavaa härpätintä.
Vähän aikaa mulla oli tuollainen pod hd500nen ja en kyllä tykännyt ollenkaan siitä.
Siinä mielestäni cleanit saundit kusi todella pahasti. Luonnollisen kuuloista kliiniä en osannut/saanut säädettyä millään.
Pitääisiköhän tuo eleven rack sitten kokeilla itsellekkin...

Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
hallu
07.04.2011 17:50:20

No perhana, tästähän kehkeytyikin taas oikein uria aukova keskustelu. Tuo Eleven Rack (kirjoitinko oikein?) kiinnostaisi itseänikin, sehän toimisi myös äänikorttina. Kuunteli noita soundeja noista videoklipeistä, niin aika sliipattua soundia sieltä tuntuisi lähtevän. Itse aattelin, jos noita ihan oikeita vintagevehkeitä pystyisi simuloimaan että saisi ne rouheat blues saundit ja tasuriputken niiaamisen ja ne hurinat myös, niin kuin että olisi ihan yksiyhteen oikean putkivahvistimen kanssa.

Kuten todettua, niin vaatii varmaan sitä laskentatehoa koneelta. Toisaalta jos on joku erikoispurkki, jossa niitä prosessoreja voisi olla vaikka jokaista komponenttia varten omansa, niin päästäisiin varmaan aika autenttiseen fiilikseen, mutta hintaa semmoiselle tietenkin sukeutuisi.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Ukkovaari
07.04.2011 19:07:16

hallu: No perhana, tästähän kehkeytyikin taas oikein uria aukova keskustelu. Tuo Eleven Rack (kirjoitinko oikein?) kiinnostaisi itseänikin, sehän toimisi myös äänikorttina. Kuunteli noita soundeja noista videoklipeistä, niin aika sliipattua soundia sieltä tuntuisi lähtevän. Itse aattelin, jos noita ihan oikeita vintagevehkeitä pystyisi simuloimaan että saisi ne rouheat blues saundit ja tasuriputken niiaamisen ja ne hurinat myös, niin kuin että olisi ihan yksiyhteen oikean putkivahvistimen kanssa.

Kuten todettua, niin vaatii varmaan sitä laskentatehoa koneelta. Toisaalta jos on joku erikoispurkki, jossa niitä prosessoreja voisi olla vaikka jokaista komponenttia varten omansa, niin päästäisiin varmaan aika autenttiseen fiilikseen, mutta hintaa semmoiselle tietenkin sukeutuisi.

Jos tuota Eleven Rack vehjettä käyttää pelkästään vaikkapa ilman Protools Le 8 ohjelmaa niin mulla on se käsitys ettei se ainakaan mitään hirveitä vaadi koneelta (oikaiskaa jos olen väärässä). Protools LE 8 tulee tuon mukana ja tätä nykyä tuohon on suht edullisesti saatavissa se Expansion Pack myös (91€) Avidilta jossa on sitten lisää vahvari, kaappi, mikki sekä efektipuolta ja nämäkin ns. päivittyvät itse laitteeseen eli tuota voi käyttää ihan Stand Alone vehkeenä vaikkapa ilman tietsikaa jos ei halua sillä Protools LE 8:llä äänitellä.

Eleven Rack myös toimii ihan kivasti esim. FL studio 9:n kanssa (tosin Protools LE 8:ssa tietysti ohjelmassa näkyy se ns. virtuaalinen liittymä josta voi säätää tuon Eleven Rackin soundeja).

Myös Vegasis videointi softat toimii nätisti tuon Eleven Rackin kanssa eli ainakin tällä videointi softalla pystyy hyvin äänittää Eleven Rackista tulevat äänet.

Ainakin meikä on tykänny tuosta Eleven Rackista ( 11r on myös käytetty sanonta tuosta vehkeestä).

Ja tuosta kyllä irtoaa soundit mun mielestä menoon kuin menoon eli taipuu niin bluesit jazzit kuin vaikkapa metallitkin.

Se että pitääkö tuon soundeista on sitten jokaisen makuasioita mutta ite tykkään.
Käyttöliittymäkin on ainakin mulle passeli.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti