Muusikoiden.net
04.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fenderin vahvistimiin omatekoinen efekti loop?
1 2
Rokkikeppi
15.03.2011 19:57:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako kukaan tosi ammattitaitoinen vahvistimen purkaja/korjaaja/tuunaaja sanoa, että onnistuisko noihin perus Fenderin vahvistimiin, missä ei ole efekti looppia (esim. Blues Junior) ,asennettua sellaisen itse?? Käsittääkseni siinä vain katkaistaan napanuora etuputkien ja pääteputkien välillä ja ohjataan se loopin kautta samaan napanuoran tynkään. Eiköh? Vai onko siihen liitetty muutakin komponenttia kuin pari jakkia switchillä?
Aattelin nimittäin vaihtaa hevi-Mesan blues-Fenkkuun, mutta haluan hyödyntää silti jo tutuksi tulleen GT10:n täysine ominaisuuksineen. (älkää kysykö miksi. Näin se vain nyt on.) Mutta Fenkun lippulaivoissakaan harvoin on efektilooppia, saatika joissain hyvän kuuloisissa halpis-Fenkuissa (Blues Junior).
JOTEN, hyvät ihmiset jakakaa tietämyksenne ja ammattitaitonne, mielipiteenne voitte pitää, ja neuvokaa miestä suurten ratkaisujen äärellä! To blues, or not to blues..
 
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
tommiot
15.03.2011 20:11:03 (muokattu 15.03.2011 20:11:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvailemaasi bufferoimatonta efektilooppia ei ole oikein mitään järkeä tehdä. Se toimii hyvällä tuurilla välttävästi, todennäköisesti ei kovinkaan hyvin.
 
Toimivan loopin lisääminen vaatii etuasteputken/oparin/trankkuja, jotta voidaan bufferoida lähtö efekteille sekä myös vahvistaa paluun signaalia riittävästi päätteelle. Vahvistimet joissa säröä muodostetaan vahvasti päätteen puolella eivät välttämättä saundaa enää samalta loopin kanssa, kun signaalin jännitettä joudutaan pudottamaan efektejä varten.
 
Rokkikeppi
15.03.2011 20:23:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista. Mulla on tossa GT-10:ssä loopille lähtö- ja paluu tason säätö, joten eikö sillä luulis voivan kompensoida tota tasoero ongelmaa? Eli sen voi tullessa ja lähtiessä ali-ja yliohjata ihan niin paljon kuin huvittaa...
 
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
s151669
15.03.2011 20:51:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkikeppi: Eli sen voi tullessa ja lähtiessä ali-ja yliohjata ihan niin paljon kuin huvittaa...
 
Taikka sitten niin paljon kuin bossista lähtee, mikä ei välttämättä riitä yhtään mihinkään, kun tarvittava signaali on jotain parikytävolttia huipusta huippuun...
 
Tason lasku loopin lähdössähän ei ole ongelma, jännitteenjakoa vaan.
 
Blues Juniorissa on yksi käyttämätön putkenpuolikas, jonka teoriassa voisi valjastaa tason palauttamiseen, käytännössä modaaminen piirilevykoneeseen on todennäköisesti hankalan, vittumaisen ja mahdottoman välimaastossa.
 
Samoin siellä on opareille valmiina jännitteet, joten opareilla toteutetun puskurin voisi periaatteessa tehdä. Valmiin kytkennän voi varastaa vaikka Laney LC/VC 15:n kytkentäkaaviosta. Vaan edelleenkin piirilevykoneen modaaminen...
 
Suoraan sanottuna: hommaa ennemmin laite, jossa looppi on valmiina.
 
Antikitarasankari
hallu
15.03.2011 21:16:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkikeppi: Osaako kukaan tosi ammattitaitoinen vahvistimen purkaja/korjaaja/tuunaaja sanoa, että onnistuisko noihin perus Fenderin vahvistimiin, missä ei ole efekti looppia (esim. Blues Junior) ,asennettua sellaisen itse?? Käsittääkseni siinä vain katkaistaan napanuora etuputkien ja pääteputkien välillä ja ohjataan se loopin kautta samaan napanuoran tynkään. Eiköh? Vai onko siihen liitetty muutakin komponenttia kuin pari jakkia switchillä?
Aattelin nimittäin vaihtaa hevi-Mesan blues-Fenkkuun, mutta haluan hyödyntää silti jo tutuksi tulleen GT10:n täysine ominaisuuksineen. (älkää kysykö miksi. Näin se vain nyt on.) Mutta Fenkun lippulaivoissakaan harvoin on efektilooppia, saatika joissain hyvän kuuloisissa halpis-Fenkuissa (Blues Junior).
JOTEN, hyvät ihmiset jakakaa tietämyksenne ja ammattitaitonne, mielipiteenne voitte pitää, ja neuvokaa miestä suurten ratkaisujen äärellä! To blues, or not to blues..

 
Fender BluesDeVille olisi sellainen luupilla varustettu malli. Ei se mikään bluesjuniori ole, mutta kyllä siiläkin ihan komeat blyysit irtoaa. Itselläni on sellainen ja ainoana miinus puolena voisi sanoa tolkuttoman tehon (treenikämpällä ja himassa keinokuorma on käytännössä välttämätön), mutta muuten ihan hyvä saundinen vehjes (tai siis saundaa ihan oikealle fenderille jos semmoista hakee). Keinokuorman osta siinä kirpaisee, mutta sitten jos sellaisen laittaa, niin saa samalla tasapainoitetut DI-lähdöt, luurit sun muut herkut samalla. Keinokuorman kanssa hinta tietenkin alkaa olla aika suolainen, mutta jos lähtötaso on mesaboogiessa, niin raha ei liene ongelma. Ai niin ja piirilevyvehje sekin on (ei siis oikea vintage, vaan modernisoitu versio sellaisesta).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
sepisti
16.03.2011 00:38:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta Hot Rod Deluxe. Löytyy efektilooppi.
 
Indican Jenny on ihana...
penatuna
16.03.2011 07:43:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysäiseppä Harrylta asiasta.
 
www.Bluetone.fi
 
Rokkikeppi
16.03.2011 09:49:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

penatuna: Kysäiseppä Harrylta asiasta.
 
www.Bluetone.fi

 
Nyt näyttää lupaavalta! Eli sais mitä tilaa. Ja klipit kuulosti pirun hyvältä!
 
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
Rokkikeppi
16.03.2011 16:59:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ...ainoana miinus puolena voisi sanoa tolkuttoman tehon (treenikämpällä ja himassa keinokuorma on käytännössä välttämätön)
 
Mites toi Blues DeVille käyttäytyy, jos sen volumen vääntää täysille, eli särölle, mutta loopissa on laite, jolla volumen voi laskea minimiin? Katoaako säröt saman tien, vai jotain muuta omituista? Eli käykö loopissa oleva laite ikäänkuin keinokuormasta?
 
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
aristoteles666
16.03.2011 17:04:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkikeppi: Mites toi Blues DeVille käyttäytyy, jos sen volumen vääntää täysille, eli särölle, mutta loopissa on laite, jolla volumen voi laskea minimiin? Katoaako säröt saman tien, vai jotain muuta omituista? Eli käykö loopissa oleva laite ikäänkuin keinokuormasta?
 
saat sitä hiljaisemmaksi ja säröä häviää, mutta keinokuormasta se ei käy, eikä toimi muutenkaan samalla lailla-
 
mutta kotona voit saada juuri sen verran kovemmalle volumea että se "aukeaa"
ilman että se varsinaisesti soisi kovempaa.
 
hallu
16.03.2011 19:48:05 (muokattu 16.03.2011 19:56:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkikeppi: Mites toi Blues DeVille käyttäytyy, jos sen volumen vääntää täysille, eli särölle, mutta loopissa on laite, jolla volumen voi laskea minimiin? Katoaako säröt saman tien, vai jotain muuta omituista? Eli käykö loopissa oleva laite ikäänkuin keinokuormasta?
 
Joo, juurikin se päätesärö katoaa tuolla keinolla. Särökanavan etuastesärö kyllä säilyy. Se soundi on vähän kaksipiippuinen juttu. Itse en pitänyt saundista, joka tuli "jarrun" kautta kokeilin itse siinä välissä Line6 jm4 bybass tilassa (pelkkänä volumenappulana). Mulle ehdotettiin, että siihen efektiluuppiin kannattasi laittaa eq-poljin jolla saisi sen saundin tasapainoiseksi, mutta sellaista en kokeillut.
 
Minulla on sellainen kutina, että se fenderin mojo asuu siellä päätevahvistimessa, jota on hyvä saada auki ja etusen huudattaminen ei tuo mitään soundilista lisäarvoa, koska keinokuorman myötä vahvari heräsi varsinaisesti vasta eloon. Olen myös kokeillut käyttää toista etuastetta eli olen ohittanut vahvistimen etuasteen kytkemällä suoraan päätteeseen Koch Pedaltonen ja soundi on edelleen ollut erinomainen eli se Soundin ydin on säilynyt ennallaan, mutta maustettuna vain Kochin eriluonteisella särösysteemillä (puhdas kanava aika samanlainen molemmissa). Tonestakissa on myös pientä eroa siitä miten se eq puree. Mutta voisi sanoa, että molempi parempi. Käsityksekseni jäi kuitenkin, että fenderissä etuasteen jälkeen olevat asiat muodostaa sen soundin.
 
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että kaikessa hyvyydessään vahvistin on tarpeettoman tehokas ja noin järkälemäiseen vahvariin olisi voinut jo tehtaalla suunnitella keinokuormaa, pääteputken puolitusta, tms. apuvälineitä, joita nyt täytyy siis ostella jälkeenpäin.
 
-----/edit--------
 
Ai niin, sellainen yksityiskohta myös, että BluesDeVillen potikat ovat aika äkkinäiset (en muista ovatko ne logaritmiset vai lineaariset) eli vaikutus tulee alussa voimakkaasti ja puolen välin jälkeen ei tapahdu enää juuri mitään (esim. päätesärö alkaa löytyä siellä vitosen tai kutosen kohdalla ja kanava aukeaa siinä kolmosen tietämillä) eli ilman keinokuormaa volumenappia lähestyy yleensä kylmä hiki otsalla pelosekaista kunnioitusta tuntien ja se on hyvin äkkinäinen.
 
-----editend/-----
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Rokkikeppi
17.03.2011 08:51:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulin kanssa siihen eilen asioista lueskellessani, että en vaihdakaan styrkkaria ihan vielä vaan alan värkätä keinokuormaa ja katon mitä Mesa siitä tykkää. Kaupan kuormat on aivan liian kalliita, koska en tee niillä lisäliitännöillä mitään.
Jos se kuulostaa jo siinäkin paremmalta, ni sit on sen Blues DeVillen aika.
Sillä se on kyllä ohittamaton kompastuskivi Fendereissä, että särön määrää kontrolloidaan ainoastaan volumepotikalla. Varsinkin kun tykkään vaihdella särön määrää kesken biisien. Tarvis kehitellä joku aktiivinen kompuran lailla toimiva, tai volumepedaaliin sidottu keinokuorma.
 
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
aristoteles666
17.03.2011 09:08:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nyt muistutuksena että blues de ville ja hot rod de ville ovat täysin samoja laitteita,
hot rod de villessä on vain more drive nappi, joka ottaa käyttöön puolikkaan 12AX7:skan joka jää blues de villessa käyttämättä, ja siksi siitä lähtee enemmän säröä.
 
mutta clean ja drive ovat identtiset kummassakin.
sama koskee deluxe malleja.
 
Rokkikeppi
17.03.2011 11:40:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: nyt muistutuksena että blues de ville ja hot rod de ville ovat täysin samoja laitteita,
hot rod de villessä on vain more drive nappi, joka ottaa käyttöön puolikkaan 12AX7:skan joka jää blues de villessa käyttämättä, ja siksi siitä lähtee enemmän säröä.
 
mutta clean ja drive ovat identtiset kummassakin.
sama koskee deluxe malleja.

 
Eli hot rod DeVille hankintaan! Kiitos vinkistä.
 
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
hallu
17.03.2011 20:24:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkikeppi: Eli hot rod DeVille hankintaan! Kiitos vinkistä.
 
Lisäksi joidenkin lähteiden mukaan BluesDeVillen tasasuuntaus olisi toteutettu putkella ja HD:sa diodilla. Tämän ominaisuuden soundillinen ero on kai luokkaa "psykoakustinen". Itse olen joskus jollain keikalla HD:lakin soittanut ja se "more drive" tuotti selvästi erilaisen tunnelman siitä vahvistimesta, mutta mitään kunnollista vertailua en ole tehnyt. Asiantuntija tahot joka tapauksessa foorumeilla ovat olleet enimmäkseen sitä mieltä ettei ole merkitystä millä se tasasuuntaus tehdään.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
aristoteles666
17.03.2011 20:29:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Lisäksi joidenkin lähteiden mukaan BluesDeVillen tasasuuntaus olisi toteutettu putkella ja HD:sa diodilla. Tämän ominaisuuden soundillinen ero on kai luokkaa "psykoakustinen". Itse olen joskus jollain keikalla HD:lakin soittanut ja se "more drive" tuotti selvästi erilaisen tunnelman siitä vahvistimesta, mutta mitään kunnollista vertailua en ole tehnyt. Asiantuntija tahot joka tapauksessa foorumeilla ovat olleet enimmäkseen sitä mieltä ettei ole merkitystä millä se tasasuuntaus tehdään.
 
kummassakin on diodilla.
 
SirElwood
17.03.2011 20:41:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: kummassakin on diodilla.
 
Sen verran täytyy nyt viilata pilkkua, että se tasasuuntaajaputkikin on diodi (kaksoisdiodi tarkemmin sanottuna). Kyseessä on siis ero putken ja puolijohteen, ei putken ja diodin välillä.
aristoteles666
17.03.2011 20:44:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Sen verran täytyy nyt viilata pilkkua, että se tasasuuntaajaputkikin on diodi (kaksoisdiodi tarkemmin sanottuna). Kyseessä on siis ero putken ja puolijohteen, ei putken ja diodin välillä.
 
jep, eli kummassakin on puolijohteella tehty diodi.
 
hallu
17.03.2011 21:37:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: kummassakin on diodilla.
 
No juu, niinpä näyttääkin, väärää luuloa oli minulla tuosta asiasta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Rokkikeppi
21.03.2011 14:23:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saahan tossa mun dual rectifierissäkin valittua, käytäkö putkea, vai puolijohdetta. Ja kyllä se siinä putkella tulee pidettyä, koska se "laulaa" sooloissa enemmän klassisen rockin tyyliin. Blackmorelta kuulostaa paljolti.
Mutta olihan noissa useimmissa Hot Rod-sarjan vahvistimissa looppi ja drive-säätö. Se "more drive" kuulosti kamalalta siinä toisessa, sitä en kyllä tarvi. Eli ei siinä DeVillessä ja blues DeVillessä ollut paljoakaan eroa... En muista oliko se vain kajarien määrä vai mikä, mutta siellähän ne on Fenderin sivuilla vertailtavissa..
 
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti