Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua putkicombon outoon helinään, anyone?
1 2
neoX
06.03.2011 20:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan Peavey VK 212 putkicombon, putket on tullut vaihdatettua viimeksi elokuun puolella mutta nyt viimeisten parin kuukauden aikana vahvistimen sisältä on alkanut kuulua outoa helinää matalia ääniä soittaessa ja tilanne tuntuu pahentuvan.

Olen koittanut kiristää putkien ruuvikiinnityksiä ja soittaa ilman pääteputkien(?) suojana olevaa ritilää, mutta helinä ei lakkaa.

Soitan kakkos inputin kautta main volume klo 12:sta, impedanssi on 4ohmissa ja texture klo 16:sta.
Syynä ei tunnu olevan vahvistimen kaikuboxikaan, vaikkei se ole kiinni kuin kahdella ruuvilla.
Olisiko kellään kokemusta vastaavasta?

LaMotta
06.03.2011 20:47:45 (muokattu 06.03.2011 20:53:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkipelien kanssa yleinen riesa. Putki resonoi.

Koeta paikallistaa viallinen putki. Soita ääntä, joka synnyttää resonoinnin ja paina putkia kevyesti jollain muovi tai puupalalla putken pohjasta. Helinä lakkaa yleensä kun viallista putkea tukee. Voimakasta vääntöä putken sivusta tulee välttää.

Itse laitoin joskus Fenkun Hotrodiin putken ja suojaritilän väliin demppariksi tukevan kumiputken pätkän.

Jos vaimennuskikka ei auta, tulee viallinen putki uusia.

?
neoX
06.03.2011 21:17:30

LaMotta: Itse laitoin joskus Fenkun Hotrodiin putken ja suojaritilän väliin demppariksi tukevan kumiputken pätkän.

Okei, täytynee yrittää tuota kikkaa jollain. Koitin tukea putkia toisiinsa sähköteipillä minkä piti olla erittäin vaikeasti syttyvää ja kestää 6000V mutta kymmenisen minuuttia soitettuani teippi oli sulamispisteessä.

LaMotta
06.03.2011 21:26:55 (muokattu 06.03.2011 21:52:50)

neoX: Okei, täytynee yrittää tuota kikkaa jollain. Koitin tukea putkia toisiinsa sähköteipillä minkä piti olla erittäin vaikeasti syttyvää ja kestää 6000V mutta kymmenisen minuuttia soitettuani teippi oli sulamispisteessä.

Punottu kumiletku kestää. Sellainen mitä käytetään pesukoneiden poistoletkuna.

E: Sen verran tarkennusta, että tuo kumiletkun pätkä tulee siis putken kärjen ja kärjen alla olevan suojaritilän väliin. Jos suojaritilää ei ole putken kärjen alla, ei tämä temppu tietenkään ole mahdollista.

?
erty
06.03.2011 21:29:46

Jenkeissä (ja miksei muuallakin..) käytetään ns. "tube damppereita", joilla yritetään minimoida putken helinää.
http://www.gcaudio.com/products/gcaTubeRings_L_small.jpg
Ebaystä ainakin löytyy, tosin hieman suolaseen hintaan.

Onko kukaan testannut vesijohtoliikkeistä tai muista löytyviä O-renkaita, joissa ois tarpeeks suuri lämmönkesto?

Imper
06.03.2011 21:34:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku etuasteputkista on mikrofoninen. Koputtele muovisella kuulakärkikynällä putkia, ja vaihda se mikä on mikrofoninen (naputtelu kuuluu kaiuttimista).

Everyone is a per-son
LaMotta
06.03.2011 21:37:05 (muokattu 06.03.2011 21:48:29)

erty: Onko kukaan testannut vesijohtoliikkeistä tai muista löytyviä O-renkaita, joissa ois tarpeeks suuri lämmönkesto?

Tarkoitatko Viton o-renkaita (fluorikumi)? Niiden lämpötilan kesto on max 200C. Palaneena käsiteltävä syövyttävänä aineena.............

?
erty
06.03.2011 21:52:29

LaMotta: Tarkoitatko Viton o-renkaita (fluorikumi)? Niiden lämpötilan kesto on max 200C. Palaneena käsiteltävä syövyttävänä aineena.............

En, kun kysyin ylipäätään löytyykö tohon käyttöön sopivia rinkuloita kotimaasta.

LaMotta
06.03.2011 21:53:38 (muokattu 06.03.2011 22:03:05)

erty: En, kun kysyin ylipäätään löytyykö tohon käyttöön sopivia rinkuloita kotimaasta.

Fluorikumi on lämmönkestävin laatu mitä minä tunnen.

EDIT: Jaahas. Allaolevan esitteen mukaan TEFLON PFA o-rengas kestää 260C. Eikun tiivistekauppaan.

http://www.ramikro.fi/_globalimg/ngj_liite/313/o-renkaat.pdf

?
baba o riley
06.03.2011 21:59:59 (muokattu 06.03.2011 22:02:28)

soita kovempaa niin se helinä häviää melun sekaan :) se voi olla myös ominaisuus eikä helinää sillon tartte viaksi laskea. Muuten vaihtaisin vaan putket. niin olen itse tehnyt vastaavasti kun helinä alkaa tarpeeks tökkiä

slapvete
06.03.2011 23:03:48

neoX: Omistan Peavey VK 212 putkicombon, putket on tullut vaihdatettua viimeksi elokuun puolella

Pääteputket kestää kovaa ajoa (live/bändivola) n. rontti 100h ennen kuin alamäki/syöksykierre viimeistään alkaa. Konservatiivisesti 100h/7kk = 14,2h / kk. Eli pikku bänditreenit viikossa ja se on siinä.

Jos kyseessä on perussetin EL84:lla muriseva peli, niin voipi lisäksi olla (huom! spekulaatiota mittauksia tekemättä) että anodijännitekin on kohtis reipas, vaikkei A-luokassa mentäisikään.

"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
sickboy
06.03.2011 23:31:54

slapvete: Pääteputket kestää kovaa ajoa (live/bändivola) n. rontti 100h ennen kuin alamäki/syöksykierre viimeistään alkaa. Konservatiivisesti 100h/7kk = 14,2h / kk. Eli pikku bänditreenit viikossa ja se on siinä.

Jos kyseessä on perussetin EL84:lla muriseva peli, niin voipi lisäksi olla (huom! spekulaatiota mittauksia tekemättä) että anodijännitekin on kohtis reipas, vaikkei A-luokassa mentäisikään.

Ihanko olet tosissasi tosta putkien elinkaaresta? Tarkoitatko juuri tota vahvistinmallia, vai ihan yleisesti? Mulla oli aikoinaan Peaveyn Calssic 50, joka kyllä kesti helposti kerrallaan sen 2-3 vuotta, jonka aikana jo pelkkiä keikkoja oli helposti 100kpl. Siihen sitten bänditreenit ihan kunnon volyymeilla.

Mulla oli tollanen helinäongelma putkissa omistaessani Laneyn Lionheartin combon. Se ratkesi ostamalla Uraltonelta seuraavanlainen pidike: http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=qp8snqpfkm8mjpii7cagbmq520

Samanlainen helinäongelma mulla oli Peaveyn Classic 30-vahvistimessa.

Jucciz
06.03.2011 23:58:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Pääteputket kestää kovaa ajoa (live/bändivola) n. rontti 100h ennen kuin alamäki/syöksykierre viimeistään alkaa. Konservatiivisesti 100h/7kk = 14,2h / kk. Eli pikku bänditreenit viikossa ja se on siinä.

Joko tää väittämä on ihan paskaa tai sitten nykyputket on oikeasti ihan paskaa.

Voin kertoa, että mulla on tälläkin hetkellä torilla myynnissä putkia, joiden kanssa ei tartte pelätä "sadan käyttötunnin rajapyykkiä"... ja vaikka lisätään nolla perään, niin luultavasti ei tartte jännittää.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
baba o riley
07.03.2011 07:37:52

taitaa olla biassi vituilaan sulla tai jotain muuta hämminkiä. Sillon kun soitin pelkästään päätesäröllä 60 wattisella devillellä ja keikkailin jatkuvasti ja treenejä vähintään se 3 iltaa viikossa niin muistan että rutiinisti vaihdoin putket kerran vuodessa jotta ei nyt sitten kesken keikan lävähtäis, mutta oli niissä aina eloa vielä siinäkin vaiheessa. Nyktisessä laitteistossa oli 40v wanhat mullardit sisällä joita käytin iloisesti vuoden verran. sitten yksi putkista alkoi antaa periksi jolloin vaihdoin päätesetin. nykyinen setti on nyt tainnut olla 3 vuotta käytössä ja helvetin kovaa soitan eikä vielä putkien loppu häämötä.

PIM
07.03.2011 09:02:35

Mullakin on tossa 40v. vanhassa JMP marsussa joka on mulla 9v. ollut edellisen omistajan joskus 90-luvun loppupuolella laittamat putket ja vielä hönkää riittä vaikka ajan sitä aina volat täpöllä keinokuorman kanssa. Toki nykyää tulee ihan liian vähän sitä soitettua, ehkä about 0,5-1h/vko keskimäärin, mutta täytyy näillä putkillä olla joka tapauksessa jo satoja käyttötunteja 100% teholla takana.

Basiti haussa tamperelaiseen poprockorkesteriin. Treenit kerran viikossa Hatanpäällä.
Hi-Power
07.03.2011 10:13:41

http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=0ini1pbje64hqtu1nnjuqrg2h7
Onkohan tuo tarkoitettu juuri hiljentämään putkien helinää...
Minulla oli kans saman tyyppinen ongelma ja se johtuu putken kiinnikkikeestä (on käytössä nuo uraltonen jousikeksinnöt) ja ajattelin noita renkaita testata niihin mikäli se on siihen tautiin tarkoitettu.

varakeef
07.03.2011 10:51:35

Se voi olla itse putki, joka helisee. Aika usein EL84:t nimenomaan. Kokeile vaihtaa parempiin, JJ:llä tokeni Valve JR.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
neoX
07.03.2011 11:45:36

varakeef: Se voi olla itse putki, joka helisee. Aika usein EL84:t nimenomaan.

En ole vielä kovin paljoa putkien elämään tutustunut, uskosin että sisällä on 6L6GC pääteputket. Pitää tutkia kun pääsee kämpälle.

PIM
07.03.2011 12:08:55

neoX: En ole vielä kovin paljoa putkien elämään tutustunut, uskosin että sisällä on 6L6GC pääteputket. Pitää tutkia kun pääsee kämpälle.

Ylivoimaisesti huonoimmat putket mitä mulla on missään vahvarissa ollut oli kiinalaiset ensiasennus-6L6GC:t Pignosen 40w kombossa. En ainakaan muista että koskaan aiemmin tai sen koommin olis jäänyt putken lasiosa käteen kun yritin irrottaa putkea käsin lasikuvusta vetämällä, mutta onneksi katkesi niin nätisti juuresta, ettei tullut viiltohaavoja käteen.

Basiti haussa tamperelaiseen poprockorkesteriin. Treenit kerran viikossa Hatanpäällä.
varakeef
07.03.2011 13:22:55

neoX: ...uskosin että sisällä on 6L6GC pääteputket.

Näin on, unohda siis sanomani EL84:sta.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti