Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaularauta ja sen säätäminen
1 2 3
Herkules
28.02.2011 22:53:49 (muokattu 28.02.2011 22:54:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Julma sika olen enkä vaan jaksa etsiä sitä artikkelia kaularaudan säätämisestä niin heitän kysymyksen tässä: kuinka herkästi tulisi sitä rautaa säätää? puoli kierrosta per vuorokausi? ja pitääkö kielet aivan väkisin ottaa pois säädön ajaksi?
 
Estranged
28.02.2011 22:57:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan siinä hurja homma, kun se on tuolla heti ekana.
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "lähes kaikissa voi valita kytkemällä kitara-efekti input- efekti looppi send-vahv. input-vahv.looppi send- efekti looppi return-efekti output-vahvistin looppi return." aristo666
Herkules
28.02.2011 23:00:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai hitto iski taas idiotismi : /
 
Miikathebest
01.03.2011 02:36:29 (muokattu 01.03.2011 02:37:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein sanotaan, että kaularautaa pitäisi kääntää ainoastaan 1/4 kierrosta kerrallaan. Oikeasti voi säätää paljon enemmänkin. Itse säädän aina kerralla niin paljon kuin tarvitsee. Sitten jos menee yli, niin säätää vähän ajan päästä takaisin päin.
Kiristää ei kuitenkaan kannata pitkällä momenttiavaimella hampaat irvessä.
 
Liikaa säröä!
Jucciz
01.03.2011 07:54:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toissapäivänä pyöräytin yhteen kitaraan kaularautaa puolisen kierrosta kireämmälle ja se tuntui olevan juuri sopivasti.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
MadMatt
01.03.2011 08:37:57 (muokattu 01.03.2011 08:41:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä oppii omat kitaransa sen verran hyvin tuntemaan että tietää tarkalleen paljonko kustakin skebasta sopii ja tarvitsee ruuvia vääntää. Esim. Puoli kierrosta notkahtaneesta straton kaulasta on ihan normi säätöä.
 
Krice
01.03.2011 08:40:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herkules: kuinka herkästi tulisi sitä rautaa säätää? puoli kierrosta per vuorokausi? ja pitääkö kielet aivan väkisin ottaa pois säädön ajaksi?
 
Pyöritellä voi vaikka kuinka paljon, sitten kun kaula katkeaa niin se on jo liikaa. En henkilökohtaisesti ymmärrä mihin perustuu se väite, että kaularaudan säätöä pitää odottaa "vuorokauden" tai muutenkaan, koska kun sitä rautaa vääntää niin kyllä se säätyy ihan välittömästi se kaula siinä. Kieliä en ole itse ottanut koskaan pois, miksi pitäisikään?
 
mattim
01.03.2011 10:29:31 (muokattu 01.03.2011 10:29:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Pyöritellä voi vaikka kuinka paljon, sitten kun kaula katkeaa niin se on jo liikaa. En henkilökohtaisesti ymmärrä mihin perustuu se väite, että kaularaudan säätöä pitää odottaa "vuorokauden" tai muutenkaan, koska kun sitä rautaa vääntää niin kyllä se säätyy ihan välittömästi se kaula siinä. Kieliä en ole itse ottanut koskaan pois, miksi pitäisikään?
 
Kieliä ei tarvitse ottaa poies,rautaa kiristäessä voi hieman etukäteen löysätä, virehän menee kiristäessä kuitenkin ylitse. Teoreettisesti tuo kielien löysääminen voi lisäksi ehkäistä säätöruuvin jengojen korkkaamisen.
 
Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
Rämppy
01.03.2011 10:50:55 (muokattu 01.03.2011 10:53:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu kitarasta kuinka nopeasti kaula asettuu säätöihin. Mulla useimmat kitarat asettuu välittömästi, toisissa menee jonkun aikaa. Monet soitinkorjaajat mielellään antavat kaulan asettua muutaman tunnin ennen kuin tekevät muut säädöt ja luovuttavat kitaran asiakkaalle. 1/4 kierrosta yhdellä kertaa on sellainen yleinen nyrkkisääntö kaularaudan säädölle. Eli useimmiten se riittää eikä ainakaan mene överiksi. Jos tuntee kitaransa ja tietää, että nyt tarvitaan isompi ruuvaus, niin homma on ihan ok. 2-toimisissa raudoissa hyvinkin pieni ruuvaus vaikuttaa, mutta just eilen säädin sellaista rautaa yli puoli kierrosta kun oli sen verran notkollaan danelectron kaula. Hyvä tuli.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Kunnallisjäte
01.03.2011 11:26:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten muuten jos vaihtaa jämäkämmän kielisetin, missä vaiheessa kiristys tulee suorittaa? Siis jos vaihtaa vaikka .010 setin .013 settiin, niin tulisko heti aluksi kiristää kaularautaa, ennekuin lähtee virittelee lähelle normivirettä?
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
oiva tumpeloinen
01.03.2011 11:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnallisjäte: Miten muuten jos vaihtaa jämäkämmän kielisetin, missä vaiheessa kiristys tulee suorittaa? Siis jos vaihtaa vaikka .010 setin .013 settiin, niin tulisko heti aluksi kiristää kaularautaa, ennekuin lähtee virittelee lähelle normivirettä?
 
En mä ihan suoraan lähtisi kääntelemään mitään, jos en tunne kitaraa. Jotkut kitarat ei kaipaa mitään säätöjä, vaikka vaihtelis kuinka kieliä paksumpiin ja toiset taas tarvitsee sitä tasaisin väliajoin ilman mitään sen kummempaa syytä. Jos näin karrigoidusti sanotaan. Jos taas kitara on tuttu, ja tiedän, miten se suunnilleen käyttäytyy, voin mä suoriltaan kääntää rautaa pätkän. Mut turhaapa kait sitä on säätää ennen kuin suoranaista tarvetta ilmenee.
Crossroad
01.03.2011 11:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kiristäessä kuuluu raksahdus, niin varttikierros takaisinpäin. :P
 
Kunnallisjäte
01.03.2011 11:57:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^^mulla on nykyään mittatikku (engl. kait cauge), jolla voin tarkistaa oikean kaulan koveruuden. Kaularaudan oikean kireyden tarkistan sillä. Nyt lähinnä mietin, että jos vaihtaa reippaasti jämäkämpää settiä, pitäisikö ottaa ennakkoa? Toinen vaihtoehto voisi olla säätää kitara vaiheittain, ensin esim. sävelaskeleen alavireeseen, sitten puoli ja sitten kohdilleen. Käsittääkseni liian pieni kielten vedonaiheuttama voima ei ole vahingollista kaulalle.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
oiva tumpeloinen
01.03.2011 12:01:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnallisjäte: ^^mulla on nykyään mittatikku (engl. kait cauge), jolla voin tarkistaa oikean kaulan koveruuden. Kaularaudan oikean kireyden tarkistan sillä. Nyt lähinnä mietin, että jos vaihtaa reippaasti jämäkämpää settiä, pitäisikö ottaa ennakkoa? Toinen vaihtoehto voisi olla säätää kitara vaiheittain, ensin esim. sävelaskeleen alavireeseen, sitten puoli ja sitten kohdilleen. Käsittääkseni liian pieni kielten vedonaiheuttama voima ei ole vahingollista kaulalle.
 
Mitään tommosia pikkuhiljaa vaihtoehtoja kannata harrastaa, jos multa kysytään. Jotenkin täältä saatava käsitys, että kitaraa pitäisi säätää viikkotolkulla, ettei vaan käy mitään, on mun mielestä ihan posketon. Kitara laitetaan halutuilla haluttuun vireeseen ja tehdään tarvittavat säädöt. Jos meet todella paljon kovempaan vetoon, eihän mikään estä sua kiristämästä kaularautaa. Jos se tekee kaulan liian suoraksi, saahan sitä sitten jälkikäteen säädettyä sopivammaksi. Mut en tosiaan itse alkaisi mitään vaiheittaisia vaihtoja tekemään. Hermohan siinä menee odotellessa.
tender.insanity
01.03.2011 12:10:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kaula raksahtaa paskaksi, niin ostamaan uusi kitara.
 
Kunnallisjäte
01.03.2011 12:11:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^joo kyl se varmasti noin on, koska ammattimiehen tekemänä laskutus oli viimeksi yhdeltä tunnilta. Ei se ole sitä voinut silloin kauaa hinkata.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
oiva tumpeloinen
01.03.2011 12:11:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Jos kaula raksahtaa paskaksi, niin ostamaan uusi kitara.
 
Montako kaulaa on raksahtanut paskaksi matkan varrella? Jos ei lasketa niitä kaikkia netistä luettuja tarinoita.
Kunnallisjäte
01.03.2011 12:12:33 (muokattu 01.03.2011 12:14:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Jos kaula raksahtaa paskaksi, niin ostamaan uusi kitara.
 
Joo, onneksi mulla se ei ole ongelma
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
tender.insanity
01.03.2011 12:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Montako kaulaa on raksahtanut paskaksi matkan varrella? Jos ei lasketa niitä kaikkia netistä luettuja tarinoita.
 
Ei yhtään. Köyhät säätää varovasti, kun ei ole varaa ostaa uutta tarvittaessa.
 
varakeef
01.03.2011 14:12:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säädättekö te kaularautoja useinkin?
 
Minulla tuntuvat kitarat pysyvän säädöissään vuosikymmeniä, kaularautoihin olen joutunut koskemaan oikeastaan vain, kun joku kaveri on löytänyt 40 vuotta vanhan Landolan (tai vastaavan) jossa on kaula liikaa luokillaan. Samoin uutta pulttikaulaa asentaessa rakennusprojekteissa olen saattanut kaularautaankin koskea.
 
Mutta näissä oikeissa kitaroissa - käytännössä ei koskaan tule puututtua.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «