Muusikoiden.net
07.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson les paul stdio -96 Kaula Eebenpuuta?
1
nallehusky
26.02.2011 23:54:10 (muokattu 26.02.2011 23:57:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko -96 vuoden les paul studioissa ollut otelauta eebenpuuta? Itse kun olen tottunut sen eebenpuu-otelaudan näkemään les paul customeissa. Valistuneitten mielipiteitä. Onko Les paulissa parempi ruusupuu- vai eebenpuu-otelauta?

..Menipä tuo otsikko nyt vähän väärin..

fox
27.02.2011 00:43:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nallehusky: Onko -96 vuoden les paul studioissa ollut otelauta eebenpuuta? Itse kun olen tottunut sen eebenpuu-otelaudan näkemään les paul customeissa. Valistuneitten mielipiteitä. Onko Les paulissa parempi ruusupuu- vai eebenpuu-otelauta?

..Menipä tuo otsikko nyt vähän väärin..

Juu, ei se kaula eebeniä ole.. Otelauta sen sijaan voi vallan hyvin olla. Todistettavasti noita on tullut useitakin "vapriikista" pihalle. =)
Asiassa ei sinällään ole mitään outoa, ja siitä on paljonkin juttua ulkomaan foorumeilla. Kyseessä on ihan tuotantotekninen ratkaisu. ;)
Paremmuudesta en sitten sen paremmin osaa sanoa, inlayt ainakin näyttää hienommalta eebenpohjalla, ja on helpommat laittaa..

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
evaddave
27.02.2011 12:39:24

Minä oon omistanu vuosituhannaen vaihteen tienoilla Gibson les paul studion, jossa oli reunalistat bodyssä ja kaulassa. Se oli vuosimallia -87, -88, tai -89 En nyt muista tarkkaan. Siinä otelauta oli aika musta. Epäilen, että se tais olla eebenpuuta. Bodyn värikin oli oudon vaalea. Kaverin kanssa silloin aprikoitiin, että onkohan mahonkia.

fox
27.02.2011 12:56:37

evaddave: Minä oon omistanu vuosituhannaen vaihteen tienoilla Gibson les paul studion, jossa oli reunalistat bodyssä ja kaulassa. Se oli vuosimallia -87, -88, tai -89 En nyt muista tarkkaan. Siinä otelauta oli aika musta. Epäilen, että se tais olla eebenpuuta. Bodyn värikin oli oudon vaalea. Kaverin kanssa silloin aprikoitiin, että onkohan mahonkia.

Studioista on ollut vuosien mittaan aika monenlaistakin versiota.. Tuo sulla ollut kulkee mallinimellä "Studio Standard" jota tehtiin 84-87. Eli tuohon omalaatuiseen aikaan, kun Norlin oli myymässä Gibsonia.
Sinällänsä omalaatuinen veto, koska Studiohan tuli mallisarjaan Standardina, josta on kaikki ylimääräinen poistettu. No, sitten tosiaan tekivät Studiosta "Standardin" joka eroaa vaan sillä, että sen mahonkirungon päällä oleva vaahterakansi on 1/8 osatuumaa ohuempi. ;)
Vaaleampi väri tuossa mahongissa on vaan siitä, että värityksessä mentiin "oikean" Standardin suuntaan, ei pistetty niin paljon pigmenttiä lakkaan.
Otelauta tosiaan varmasti oli eebeniä, tuossa edellä olevasta postauksestani johtuen. Käytettiin niit eebenotelauta-aihioita myös Studioissa. No, välttämättä ne ei ole ihan sitä Top Grade-eebeniä, jos oikein tarkkaan katsoo, mutta hyvää kamaa kuitenkin, ei kuitenkaan katsottu voitavan muissa malleissa (Customit ym.) käyttää, vaan eipä kannattanut uuniakaan niillä lämmittää.. :)

nallehusky
27.02.2011 13:28:39

Tuolla aikaisemmissa keskusteluissa jossain sanottiin, että gibson les paul studiossa ois jossain vaiheessa runko ollut leppää. Onko tässä väitteessä perää? Ja onko -94 vuodesta eteenpäin studioissa käytetty rungossa mahonkia vai saako pelätä ostavansa leppärunkoisen studion? Onko noissa 1990-2000-lukujen studioissa muuten vaahterakansi aina. Vai onko osa tuon aikavälin studioista kokonaan mahonkirunkoisia? Tämmöstä olen myös kuullut, mutta ajatellut että onkohan tuo oikein luotettavaa tietoa.

fox
27.02.2011 14:51:23

nallehusky: Tuolla aikaisemmissa keskusteluissa jossain sanottiin, että gibson les paul studiossa ois jossain vaiheessa runko ollut leppää. Onko tässä väitteessä perää?

On, mutta et sinä pysty tuollasta ostamaan. =) Nimittäin ne oli niitä esisarjan (koe)Studioita, ja hyvin pitkälti taitavat olla tuolla jenkkien puolella ne harvat mitä jostain syystä myyntiin pääsi luiskahtamaan. Jos taas nuo sun kaverit on esmerkiks sekoittaneet LP Studio Lite -malliin, niin siinä on kyllä rungon sisus, ei leppää, vaan balsaa. Gibsonin markkinamiehet puhuu siitä nimellä "chromyte" ja tuossa 80-luvulla tekivät paljon kokeita tuon chromyten kanssa. US-1 ja Studio Lite taitaa tosin olla ainoita tuotantokeppejä joissa on balsaa laminoitu sisuksiin?
Tuo "chromyte" tulee balsapuun tieteellisestä nimestä, ovat nimittäin Ochroma-sukua, ja, vastoin ehkä käsitystä ja mielikuvia, balsahan on akustisilta ominaisuuksiltaan hyvinkin "soivaa" puuta, ja ei ole noissa vahvuuksissa ollenkaan halpaa hankkia. Teksasin partaäijillä oli useita balsapuu-Gibsoneita, Custom Shop teki mm. Explorer-mallista kitaraa ja Hillille bassoa, myös Johnny Firesmith-customeissa on balsaa. Ongelmahan tuossa puussa on se, ettei se kestä kolhuja, ei pysty esim. viimeistelyä (kunnolla) tekemään, ja siinä ei pysy ruuvit kiinni, joten sen joutuu "piilottamaan" kovemman puun alle (tai sisään, kuten Studio Litessä). Noissa ZZ Topin "explorereissakin" on tiettävästi kuusikansi ym.
Leppäähän Gibsonilla on myös käytetty, että ei se sinällään ole mikään ihme, että moisia "ilmapallotarinoita ja huhupuheita" netissäkin seikkailee, semminkin kun "vähän LP-malliset" S-1 ja Marauder ovat leppärunkosia, samoin on tuo meikäläisen omakuvassa tällä hetkellä oleva Gibson Spirit, leppärunko, loimuvaahterakansi.
Leppähän on oivallinen soitinpuu, eikö?

fox
27.02.2011 15:03:30

nallehusky: onko -94 vuodesta eteenpäin studioissa käytetty rungossa mahonkia vai saako pelätä ostavansa leppärunkoisen studion? Onko noissa 1990-2000-lukujen studioissa muuten vaahterakansi aina. Vai onko osa tuon aikavälin studioista kokonaan mahonkirunkoisia? Tämmöstä olen myös kuullut, mutta ajatellut että onkohan tuo oikein luotettavaa tietoa.

Mahonkia vaahterakannella on noissa kaarevakantisissa Studioissa.Yleensä. Saat kyllä vaikka swamp ash- kannellisen tai Studio Smartwoodin (muiricateria, ambay guasa tms. puuta)jos haluat Viittaan edelliseen kirjoitukseeni, jos satut tuollasen esisarjan Studion (vuodelta 82-83) löytämään niin siinä voi olla.Siis runko leppää..
Näissä uudemmissa on valinnan varaa kansipuuksi, mutta ei perus-Studiossa. Tuossa olis yks mahonkinen..
http://www2.gibson.com/Products/Ele … n-USA/Les-Paul-Studio-Mahogany.aspx

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti