Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Juustoinen clean..
1 2
BaldieFarman
25.02.2011 11:50:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundikyssäriä pukkaisi!

Oon tässä vuosien varrella kierrättänyt kaikennäköistä, -kokoista ja -hajuista soittovehjettä nurkissa aina sen mukaan, miten soundimieltymys ja sen aikainen bändiprojekti on vaatimuksia asettanut. Omasta mielestä semmonen "oma"-soundi on löytynyt aika kokonaisvaltasesti aina kevyestä bluessoundista tommoseen higain-täppäysmeisinkiin.

Yks semmonen ikuisuusongelma mulla on kuitenkin ollu semmosen todella (joku vois sanoa) "hengettömän" ja "ohkasen" kasaricleanin löytäminen tyyliin esim. joku whitesnake tai def leppard. Mun perus cleani on ihan semmonen miellyttävän bluesahtava pyöreähkö , mut joihinkin tilanteisiin tarttis semmosta todella otsikonmukaista JUUSTOA, mihin sitten laittais vähän kaikua, dilsaa ja rutosti chorusta!:)

Tiedän, että monelle tämmönen soundi on enemmän kuin kirosana, mut yritänkin nyt kysellä tämän ihanuuden saavuttaneilta, että miten/millä kamoilla ovat siihen päässeet? Oman historiani aikana pääsin lähimmäksi tätä Behringerin V-ampilla, ihan perus stereo PA-päätteellä ja v30 kajareilla. Toi setuppi ei vaan sit muuten (muitten soundiensa + käyttöliittymänsä takia) miellyttäny.

Nyt on VOX AC15 ja sen edessä tarpeen mukaan vaihtuvaa purkkia. Tällä setillä oon päässy jokseenkin lähelle totuutta, mut jotenkin tuntuu että volan kasvaessa se soundi vaan pyöristyy liikaa ja menee lopulta tunkkaseks, ku haussa ois kuitenkin semmonen super helmeilevä ja vähän jopa akustista kitaraa muistuttava soundi.

Reb Beach kuulemma käyttää cleanin soundin tuottamiseen jotain vanhaa bassonuppia ja sillä ainakin se soundi on mun korvaan hyvä. Oisko tohon jotain muita ratkasumalleja, ettei tarttis kaksia kamoja aina roudata? :)

-Leo

wilo
25.02.2011 12:15:11

Hyvä ja mielenkiintoinen kysymys.
Mä lähtisin leikkaamaan eq:lla middlejä pirusti pois tai sitten kokeilemaan acoustic simulatoria tai vastaavaa. Noilla eväillä olen joskus saanu aikaan jäätävää cleania.

Krice
25.02.2011 12:16:53 (muokattu 25.02.2011 12:17:22)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BaldieFarman: semmonen super helmeilevä ja vähän jopa akustista kitaraa muistuttava soundi.

Akustinen simupurkki. Tai EMG-aktiivit keppiin, ohut ja kirkas soundi.

Puavali
25.02.2011 12:19:02

BaldieFarman: ... ja vähän jopa akustista kitaraa muistuttava soundi.

-Leo

Kokeileppa kitaraksi puoliakustista, niin soundikin muuttuu akustisempaan suuntaan.

Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Jucciz
25.02.2011 13:07:00 (muokattu 25.02.2011 13:09:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekman: Kokeileppa kitaraksi puoliakustista, niin soundikin muuttuu akustisempaan suuntaan.

Kokemuksieni mukaan kyllä puoliakustisen soundi on ollut lähes poikkeuksetta muhkeampi ja läskimpi kuin umpipuisten kitaroiden. Näin ollen en kyllä ekana lähtisi tukkabändien ohuita chorus-cleansoundeja hakemaan puoliakustisella.

Kitaralle olennaiset keskiäänet kuopalle, mahdollisesti vaikkapa Stratocasterin kaula-keskimikki -väliasento, kompuraa niin paljon, että napsuu ja lisäksi chorusta sen verran, että oksettaa. Eiköhän se sieltä löydy.

http://mp3.jucciz.com/other/kaupallisuus1.mp3

Okei, tuossakin on alakertaa/alamiddleä liikaa eikä soundi siis ole varsinaisesti ohut, mutta kompura/chorus-akseli ojentaa kättä 80-luvun suuntaan. Olennainen osuus juuri tuossa soundin "hengettömyydessä" on kompuran härski ylikäyttö: kaikki dynamiikka vaan lyttyyn ja tasaista pötköä ulos.

Tuossa pätkässä kompurana taisi olla dbx:n räkkivehje ja chorus puolestaan Lexicon MPX500:sta, mutta muillakin vermeillä pitäisi onnistua.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
koponen
25.02.2011 13:07:45

Rockmanilla suoraan linjaan. Täydellinen juustosoundi.

I'm endorsed by Marshall
BaldieFarman
25.02.2011 14:30:54 (muokattu 25.02.2011 14:31:38)

Kiitos kaikille nopeista ja hyvistä vastauksista!

Hahhah, jäsen Jucciz ilmaisi itseään niin, että hänen kuuluminen juuri noihin "juusto"-soundin vihaajiin ei jäänyt kellekkään varmaan epäselväksi?!? Lähestymistapa tuohon soundiehdotukseen oli toisaalta sitäkin parempi, kiitos! Taidan lähteä kokeilemaan tota juurikin noin, että middlet alas ja kompuraa peliin... Ja molempia saa ilmeisesti tehdä ihan ylimäärin?

Ja kyllä mä ymmärrän hyvin, et toi soundi on monelle aika kuvottava (varsinkin jos chorusta ei oo säästelty), mut mun mielestä se vaan sopii joihinkin paikkoihin aivan täydellisesti! Sillon, kun haetaan semmosta akustisen kitaran kaltasta helinää, muttei kuitenkaan sinne päinkään...ööö? :)

Ai niin, ja noi akkarisimu-ehdotukset oli kans ihan varteenotettavia. Muistinkin itse asiassa sitä joskus kokeilleeni ja lopputulos oli ihan jees, paitsi että ainakin Bossin ja Behringerin viritykset aiheesta rätis ja paukku niin älyttömästi, ettei niitten pitäminen setupissa ollu mahollista.

hevuorenmaa
25.02.2011 14:42:46

Tiedä sit tarkaan mitä etsit, mutta olen jotain samantapaista saanut seuraavilla kamoilla: Engl Blackmore, EMG81 tallamikki ja Deluxe memory manista chorus tai vibe modulaatiota, niin on helmeilevä, kirkas ja hieman ohut ja makean kuuloinen. Joku digitaaliefekti vois tietysti tuoda autenttisemman juuston:) akustiselta tuo ei tosin juuri kuulosta, mutta niin..

Jucciz
25.02.2011 14:57:24

Nojoo, tommonen juustosoundi on kieltämättä suurimmassa osassa tapauksista aivan kuvottava, mutta jossain tilanteessa se on juuri sitä, mitä tarvitaan. Ei oo olemassa huonoja soundeja, on vaan vääriä käyttökohteita. :)

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Numbie
25.02.2011 15:10:37

Studiossa kerran äänittäjä mikitti jonkun 10w halpis bassotrankun (Vantage oisko ollu?) kun haettiin tuollaista soundia. Ai sitä cheddarin määrää joka tulvi monitoreista tarkkaamoon.

Miikathebest
25.02.2011 15:16:54

Ohuet ja kuluneet kielet + floikkatalla.
Sitten EQ:lla ja kompuralla yrität saada kuolleisiin kieliin eloa ja kirkkautta.
Kielten säätäminen melkein kiinni otelautaan saattaisi myös heikentää sointia halutulla tavalla.

Liikaa säröä!
Fromi
25.02.2011 15:53:49 (muokattu 25.02.2011 15:54:06)

Jucciz:

http://mp3.jucciz.com/other/kaupallisuus1.mp3

huhhuh, et on runsaasti kompuraa, napsuu että kuuluu vähä liianki hyvin : D

Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
LaMotta
25.02.2011 19:21:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BaldieFarman: Soundikyssäriä pukkaisi! Nyt on VOX AC15 ja sen edessä tarpeen mukaan vaihtuvaa purkkia. Tällä setillä oon päässy jokseenkin lähelle totuutta, mut jotenkin tuntuu että volan kasvaessa se soundi vaan pyöristyy liikaa ja menee lopulta tunkkaseks, ku haussa ois kuitenkin semmonen super helmeilevä ja vähän jopa akustista kitaraa muistuttava soundi.-Leo

Millä elementillä VOX on?

Ostan VOX AC15/30!
BaldieFarman
25.02.2011 22:18:17

LaMotta: Millä elementillä VOX on?

Siinä on se Voxin oma GHS12-30... eli siis kiinnassa tehty Wharfedale(kö)??

GrooverMan
25.02.2011 22:45:25 (muokattu 25.02.2011 22:51:06)

Kitara jossa yksikelaset mikit suoraan linjaan, eq:lla bassoa ja alamiddleä pois, chorusta ja kaikua sopivasti ja lisäksi kompressoria. Todennäköisesti joku muu kuin tallamikki, eiköhän se sillä ala olla tontilla.

Edit: Niin, sitä kompressoria kuitenkin suhteellisen hillitysti, tossa sun mainitsemassa tyylilajissa ei mun mielestä ole tarkoituksenmukaista että napsuu kuten Jucciksen esimerkissä. Muutenhan se soundi oli ihan siellä päin :)

Enduropyörä, vaikea pyörä.
koponen
25.02.2011 23:43:22 (muokattu 25.02.2011 23:58:11)

Hysteria -cleanit on vedetty kaikki Rockmanilla linjaan. Kyseisen soundin isä, Tom Scholz, käytti Lespaa, 100W plexi-marsuja ja sen perään todella monimutkaisia ratkaisuja ja reitityksiä eri systeemeihin. Boston / Def Leppard -soundi "in the box" on Rockman X100. Keskustelun loppu. Yksikelaisista horiseminen on täytää höpölöpöä kun kukaan kyseisen soundin luojista ei moisia käyttänyt.

EDIT: Eqsta sen verran, että 400.. 800... ja sitä rataa hz reilusti esille. Seisovia taajuuksia nimenomaan. Noilla eväillä kohti parempaa eilistä.

I'm endorsed by Marshall
Jucciz
26.02.2011 08:53:19

Kuten tässäkin huomataan, juustoisen clean-soundin voi toteuttaa usein eri menetelmin: halvalla tai kalliilla, helposti tai vaikeasti, yhdellä tai kahdella kelalla, nuppikaapilla tai suoraan linjaan. Jokainen valitkoon.

McNulty
26.02.2011 10:01:34 (muokattu 26.02.2011 10:10:02)

Siis jos ihan kasaria haetaan, niin...
Stratocaster (talla- ja keskimikin väliasento), kompura, chorus-pedaali tai mielellään kaksi (toinen hidas ja deeppi, toinen nopea ja mieto), delay tai kaksi sekä jokin suht asiallisen clean-soundin omaava vahvistin (putki tai trankku, hälläväliä).

Itsehän diggailen kovasti moisesta meiningistä. Käytän kyseisiä 80s-soundeja myös nykymusassa, kuten nyt vaikkapa Pausinin Lauraa soitellessa.

Kannattaa myös penkoa arkistoja ja tsekkailla 80-luvun keikkakuvia yms. Kyllä sieltä nopeasti paljastuu millä kamoilla "ihmeitä" onpi loihdittu. Don Henleystä Springsteeniin, Rod Stewartista Jan Hammerin kautta RATTiin ja Bon Joviin.

functioning like the scissors, cut the tall ones!
koponen
26.02.2011 10:07:31

Jucciz: Kuten tässäkin huomataan, juustoisen clean-soundin voi toteuttaa usein eri menetelmin: halvalla tai kalliilla, helposti tai vaikeasti, yhdellä tai kahdella kelalla, nuppikaapilla tai suoraan linjaan. Jokainen valitkoon.

Aivan totta. +

I'm endorsed by Marshall
McNulty
26.02.2011 10:10:43

Jucciz: Kuten tässäkin huomataan, juustoisen clean-soundin voi toteuttaa usein eri menetelmin: halvalla tai kalliilla, helposti tai vaikeasti, yhdellä tai kahdella kelalla, nuppikaapilla tai suoraan linjaan. Jokainen valitkoon.

Nii'i... kaikki tiet vievät Roomaan. Tampereellekin pääsee monesta eri suunnasta. Tottahan tämä.

functioning like the scissors, cut the tall ones!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti