Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran satula
1
nisumaka
24.02.2011 10:33:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on niin yleinen asia, että ajattelin vähän herättää keskustelua siitä, miten olette kotikutoisesti tehneet/trimmanneet kitaroidenne satuloita. Kaikki fiksut vinkit, ja epäonnistumiset kiinnostaa, niistä kun voi oppia itse oppirahoja maksamatta. Erityisesti kiinnostaa se, miten työstätte kielten lopullisen korkeuden kohdalleen.

Christeraser
24.02.2011 10:35:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=31
hallu
24.02.2011 12:06:18

nisumaka: Tää on niin yleinen asia, että ajattelin vähän herättää keskustelua siitä, miten olette kotikutoisesti tehneet/trimmanneet kitaroidenne satuloita. Kaikki fiksut vinkit, ja epäonnistumiset kiinnostaa, niistä kun voi oppia itse oppirahoja maksamatta. Erityisesti kiinnostaa se, miten työstätte kielten lopullisen korkeuden kohdalleen.

No minä vaihdoi stratoonsatulan itse ja jatkossa annan sen soitinrakentajan tehtäväksi. Homma ei ole mikään mahdoton, mutta minulla se vaan meni harjoitteluksi. Kolme luuaihiota tuhlasin ja aika kauan meni aikaakin ja paloi siinä rahaakin työkalujen hommaamiseen.

Huomasin, että satulassa yhtä kriittinen kohta kuin kielten urat (jotka voivat sivumennen sanottuna olla murheenkryyni taitamattomalle), on satulan pohja, joka pitää levätä kaulalla koko pinta-alaltaan. Jos se jää kantamaan jostakin, niin se vaikuttaa heti sointiin tappaen sen. Stratossa homma oli hankala koska se pohja pitää hioa radiuksen muotoiseksi. Sanoisin, että jos satulan pohja on suoraan sopiva, niin kannattaa harkita josko hioisi aihiota matalammaksi päältä päin, koska kielten urien syvyydellä voi trimmata ne kielet oikeille korkeuksille.

Kieliurien hiomiseen on olemassa oma viilasarjansa, mutta ovat mielestäni aika kalliita joten itse päädyin ostamaan motonetistä neulaviilasarjan ja hoidin homman sillä (ei niin siisti jälki kun olisin toivonut, mutta kohtuullisen toimiviksi ne sain kuitenkin. Hommasin myös pikkuisen imukupeilla kiinnitettävän ruuvipuristimen työstöä varten. Kieliurissa kannattaa kiinnittää huomiota, että ne ovat kielen suuntaiset ja että kielen soivapituus ei mene päin prinkkalaa eli kieli lepää satulan päällä siitä takareunasta alkaen, muutan vireisyyteen saaminen saattaapi muodostua haasteelliseksi. Punottujen kielien kohdalla voi vanhaa kieltäkin käyttää hiomisen, mutta mielestäni asiallisemmin se onnistuu viilalla kun vain löytää sopivan viilan jokaiselle kielelle.

No eipä siinä oikein muuta. Meni kohtuu paljon aikaa kun piti opetella, mutta seuraava ehkä onnistuisi jo helpommin. Toisaalta ammattitaitoinen soitinrakentaja tekee tuon homman muutamalla kympillä ja varmasti paremmin kuin minä. Mutta olen itsekin sitä mieltä, että haluan osata tehdä kaiken mahdollisen kitaralleni itse joten ei se rahakaan kaikkea ratkaise.

Autot ja moottoripyörät kannattaa ilman muuta huoltaa itse niin tulee kunnolla tehtyä. Kitaroiden kohdalla soitinrakentajat tuskin huijaavat, koska työ on suoraan asiakkaan nähtävillä, niin siinä ei pysty lintsaamaan samalla tavalla kuin joissakin autokorjaamoilla.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
nisumaka
25.02.2011 13:42:07

Missä ootte satuloita teetättäneet. Mun käsityksen mukaan Helsingissä esimeriksi satulan teettäminen on 80 e juttu. Siksi vähän kyselin, kun olisi 3 kpl kitaroita, joihin pitäisi tehdä. Voisi tehdä kaikki 0.010 setille.

LaMotta
25.02.2011 19:12:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos satula on tolkuttoman korkea ja kielet liian ylhäällä, olen tehnyt näin.

1) Tönärillä paksuusmitat molempien kieliurien kohdalta muistiin paperille.
2) Hionta viilaa tai tason päällä olevaa hiekkapaperia vasten.
3) Mittaus kohdan 1) mukaan
4) OK tai kohta 2)

Tällä teknologialla minimoidaan riski hioa paksuudesta pois liikaa.

Ostan VOX AC15/30!
Jucciz
25.02.2011 21:45:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Missä ootte satuloita teetättäneet. Mun käsityksen mukaan Helsingissä esimeriksi satulan teettäminen on 80 e juttu. Siksi vähän kyselin, kun olisi 3 kpl kitaroita, joihin pitäisi tehdä. Voisi tehdä kaikki 0.010 setille.

Mää oon teettänyt Nevalaisella ainakin kahteen kitaraan 11-52 -setille sopivan satulan, kun harva kitara tuntuu tulevan 10-settiä isommilla urilla vakiona. 35 euroa on tainnut maksaa molemmilla kerroilla: materiaalit, valmistus ja asennus. Ei mielestäni lainkaan paha. Säästät pitkän pennin, jos käyt täällä teettämässä. :)

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
JanneT
25.02.2011 23:01:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Missä ootte satuloita teetättäneet. Mun käsityksen mukaan Helsingissä esimeriksi satulan teettäminen on 80 e juttu. Siksi vähän kyselin, kun olisi 3 kpl kitaroita, joihin pitäisi tehdä. Voisi tehdä kaikki 0.010 setille.

Itse olen huollattanut kitarani aina Erkki Tolsalla. Yhteen Ibanezin halvempaan jazz kitaraan vaihdatin myös muovisen satulan tilalle luisen hänellä. Muistaakseni ihan kohtuu hintainen oli vielä. F-Musiikki teetättää Tolsalla tietääkseni vieläkin huoltonsa, eli pitäisi olla ihan pätevä kaverikin. Hänen pajansa on Pikku-Huopalahdessa.

http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-p … /345126/Soitinkorjaaja+Erkki+Tolsa/

Voihan vitalis...Cee U Nx Time...
"The slower you play, the more coffee youll have time to drink, before the next lick." (Asus T. Zibironszcki)
nisumaka
26.02.2011 19:03:20 (muokattu 26.02.2011 19:04:27)

Kiitos hyvistä vinkeistä. 35 e on pilkkahinta. Ostin F-Musiikista tänään aihion 8.50e, jossa oli urat valmiina. Joo youtubesta löytyi erittäin hyvät neuvot, miten toi tehdään. Ei se vaikea juttu ollutkaan, tuli ihan hyvä, Gibson Les Paulin tein 0.010 setille (aihio oli sopiva noille urille). Ne satulaviilat on ihan sairaan kalliita, 70e karvalakkisetti, joten tossa kun ei tarvinnut, kuin (tavallisen Bilteman) viilan ja vesihiomapareria, sekä mulla oli sellainen ruuvipenkki, jossa tota pidin, niin homma sujui vallan mainiosti käyttäen plektraa sekä maalarinteippiä mittareina ja merkintävälineinä. ;-)

pekip
27.02.2011 14:47:03

Kandee tehdä kerralla kunnolla,eli vie ammattilaiselle!

you don´t have to be the best one,just be a good´un (McKinley Morganfield)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti