Muusikoiden.net
02.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Useampi särö samanaikaisesti päällä
1 2
hallu
18.02.2011 16:18:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
Nyt kun olen ehtinyt leikkimään tuon uuden säristimen kanssa, niin kekkasimpa ihan kunigast jutun. Siinä säristimessä on liitäntä nimeltä "to clean input" joten sehän on suorastaan kehoitus liittää se särökanavalle. No laitoin sekä vahvistimen särön, että tuon säristimen särön saman aikaisesti ja kokeilin sitä vielä pääte-emulaation kanssa, niin tulipa vain muikea soundi:-). Piru vie, että nämä nykyajan härpättimet on sitten hienoja, ei vaan minun nuoruudessa ollut. No se hyvä saundi ei tosiaankaan syntynyt ihan tuosta vain. Piti jonkin verran säädellä sitä gainia eli oikeastaan vähän tiputtaa ja vahvistimesta driveä piti myös tiputtaa ja eq:ta ruuvata molemmista laitteista, niin alkoi lyyti kirjoittaa. Se riippuu myös millä kitaralla soittaa ja kokeilin tuota sekä humppareilla että yksikelaisilla ja yksikelaisissa on sen verran kimakampi ja kireämpi se saundi, että sitä pitää vähän eq:la pehmentää ja vastaavasti humppareilla meinaa mennä puuroksi, jos alapäätä ja driveä on liikaa.

No tämmöttiä sitä oppii kun vanhaksi elää. Nämä mun vehkeet ovat etuvahvistimia, mutta varmaan noilla polkimilla voi harrastaa samaa siis kun nykyisin on näitä fuzzeja overdrivejä tubescremereita sun muita niin ei muuta kun jonoon niitä, niin voi löytyä semmoisiakin saundeja joita ei yksittäisistä polkimista edes löydy.

Oletteko te jotka polkimia käytätte, kokeillut tämmöisiä juttuja?

Krice
18.02.2011 16:37:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Oletteko te jotka polkimia käytätte, kokeillut tämmöisiä juttuja?

Ei sitä nyt kahta säröä uskalla peräkkäin laittaa!

hallu
18.02.2011 16:46:16

Krice: Ei sitä nyt kahta säröä uskalla peräkkäin laittaa!

Voiko siinä mennä jotakin rikki? minä olin luullut, etuvahvistin vahvistaa sen signaalin vain linjatasoiseksi ja että palamisriskiä ei olisi. No hyvä kun sanoit, tuosta minulta ei toivoakseni vielä hajonnut mitään. Luulin keksineeni hyvänkin oivalluksen, mutta kun ei näistä teknisistä vempeleistä ikinä tiedä aina jotakin voi mokata:-(

I3enjam1n
18.02.2011 16:48:58

hallu: Voiko siinä mennä jotakin rikki?

Kricen kommentti taisi olla sarkastinen...

Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Spiral
18.02.2011 16:57:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikinä ennen en oo moisesta kuullut.

SammyH
18.02.2011 16:59:32

Eikös Mokoman pojat joskus taannoin Sound Supremella levyä äänitettäessä testaillut vähän kaikenlaista. Siinä taisi aikas monta Bossin säröpedaalia olla putkinupin edessä. Omasta mielestäni tuolla nyt ei välttämäti kovin fiksua soundia saa ulos. Volyymitaso oli kuulemma jätkillä noussut sen verran, että alakerrassa oltiin oltu tyytyväisiä.. ;)

I3enjam1n
18.02.2011 17:04:15

KoRaX: Eikös Mokoman pojat joskus taannoin Sound Supremella levyä äänitettäessä testaillut vähän kaikenlaista. Siinä taisi aikas monta Bossin säröpedaalia olla putkinupin edessä. Omasta mielestäni tuolla nyt ei välttämäti kovin fiksua soundia saa ulos. Volyymitaso oli kuulemma jätkillä noussut sen verran, että alakerrassa oltiin oltu tyytyväisiä.. ;)

Tuskin kova volyymi on pedaaleista johtunut, sitä varten niissä on volume-potikka.
Ja soundin fiksuudesta en tiedä, mutta itse olen saanut ainakin ihan hyvänkuuloisia soundeja kyseisellä menetelmällä.

Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Ziggy Bubba
18.02.2011 17:04:43 (muokattu 18.02.2011 17:09:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite tykkään käyttää OD-speduja fuzzien kanssa, saa semmosta hyvää ylimääräistä purasua. Tähän mukaan vielä kevyt pohjasärö vaffarista - ja kaikkea tietty kohtuudella. Näin.

E: Joskus oon käyttänyt menestyksellä jopa neljää säröastetta (OD+OD+Fuzz+vahvarin etuaste) yhtäaikaa. Periaatteessa kaikki spedut on tossa vaan päällä, ei tartte just gainia ruuvata, boostailuja sitten sen mukaan miten eri värkit reagoivat. Jotkut OD-purkit menevät boostauksesta hauskasti ruvelle, vähän kuin jotain olisi kauniisti rikki :)

Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
Tinippa84
18.02.2011 17:06:37

hallu: Voiko siinä mennä jotakin rikki? minä olin luullut, etuvahvistin vahvistaa sen signaalin vain linjatasoiseksi ja että palamisriskiä ei olisi. No hyvä kun sanoit, tuosta minulta ei toivoakseni vielä hajonnut mitään. Luulin keksineeni hyvänkin oivalluksen, mutta kun ei näistä teknisistä vempeleistä ikinä tiedä aina jotakin voi mokata:-(

Ei mene mitään rikki. Tosin kaksi transistorilla toteutettua säröä peräkkäin ei välttämättä kuulosta kovinkaan hääviltä.

Retaliation Syndicate - Thrash/Death
hallu
18.02.2011 17:37:25 (muokattu 18.02.2011 17:50:13)

Tinippa84: Ei mene mitään rikki. Tosin kaksi transistorilla toteutettua säröä peräkkäin ei välttämättä kuulosta kovinkaan hääviltä.

Okei, no hyvä ettei vehkeet säry. Olen huomaavinani kommenteista ettei tuo ideani tainnutkaan olla niin omaperäinen kun oletin. Olen aina soittanut (tai melkein aina -80 luvulla mulla oli tubeskriimeri ja phaseri) pelkällä vahvistimella. Jotenkin sellainen simppeli kattaus on aina ollut mieleeni. Nyt pitkään pähkäiltyäni ostin tuon putkietusen säröpedaaliksi, niin olen vain niin tohkeissani, kun huomaan kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia ja soundivariaatioita avautuu. Sitä välillä unohtaa, että elämää on oman takapuolen ulkopuolellakin;-).

Olen arastellut noita säröjä ihan turhaan kun olen pelännyt, että menee dynamiikka harakoille, mutta nehän pystyy säätämään niinkin, että saundi voi olla aika tanakkaa ja silti dynaamista. Pitäisiköhän kokeilla efektejäkin kun tämä näin hauskaa on. En oikein kaipaa mitään ,mutta joku lyhyt viive voisi tuoda saundiin tilan tuntua enemmän. No ehkä ei pidä alkaa hurjastelemaan;-) totutellaan tähän etuseen ensin.

-----/edit-------

Ai niin piti sanomani tuohon hääviltä kuulostamiseen, että omasta mielestäni sain oikein hyvän saundin. Ainoa sellainen varottava asia noiden säröjen kanssa on häiriöäänet, jotka aika äkkiä alkaa häiritä jos liian ahneesti vääntelee kaikki nupit kaakkoon. Sain mielestäni aika hyvänkuuloisen saundin LesPaulilla niin, että laitoin etuvahvistimesta (Koch pedaltone) särökanavan ilman buustausta gaini sinne kasin tietämille ja middle puoleenväliin ja treble ja basso vähän yli puolen välin ja pääte-emulaatio ihan siihen kynnykselle lähtisikö säröytymään (se pääte-emulaatio vain paksuntaa sitä saundia ja tekee siitä kermamaisemman) ja vahvistimesta (BluesDeVille) ensimmäisen inputin särökanva päälle ja bright nappi pohjassa ja Drive, middle, treble ja bass kaikki kasille lopuksi pikkuisen kaikua ja precense jotain vitosen verran. Lopputuloksena semmoinen aika kermainen, mutta alapäästään komeasti jytisevä rokkisaundi, jossa on vivahde sellaista Santanamaista tuuheutta.

No enhän mä lopultakaan tiedä vaikka huomenna innostuisin jostain ihan muusta saundista.

-----editend/-----

aristoteles666
18.02.2011 17:41:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, no hyvä ettei vehkeet säry. Olen huomaavinani kommenteista ettei tuo ideani tainnutkaan olla niin omaperäinen kun oletin. Olen aina soittanut (tai melkein aina -80 luvulla mulla oli tubeskriimeri ja phaseri) pelkällä vahvistimella. Jotenkin sellainen simppeli kattaus on aina ollut mieleeni. Nyt pitkään pähkäiltyäni ostin tuon putkietusen säröpedaaliksi, niin olen vain niin tohkeissani, kun huomaan kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia ja soundivariaatioita avautuu. Sitä välillä unohtaa, että elämää on oman takapuolen ulkopuolellakin;-).

Olen arastellut noita säröjä ihan turhaan kun olen pelännyt, että menee dynamiikka harakoille, mutta nehän pystyy säätämään niinkin, että saundi voi olla aika tanakkaa ja silti dynaamista. Pitäisiköhän kokeilla efektejäkin kun tämä näin hauskaa on. En oikein kaipaa mitään ,mutta joku lyhyt viive voisi tuoda saundiin tilan tuntua enemmän. No ehkä ei pidä alkaa hurjastelemaan;-) totutellaan tähän etuseen ensin.

eiku hurjastele vaan, kyllä se kannattaaa, aina voi palata pelkkä kitara ja vahvistin yhdistelmään takaisin, vaikka niitä pedaaleja olisi kassikaupalla, mutta ei voi tietää mitä saattaa menettää jos ei kokeile kaikkea.

wilo
18.02.2011 17:46:33

Tinippa84: Ei mene mitään rikki. Tosin kaksi transistorilla toteutettua säröä peräkkäin ei välttämättä kuulosta kovinkaan hääviltä.

Mun kokemusten mukaan sillä ei sinänsä ole merkitystä, onko särö tuotettu transistorilla vai putkella. Sen sijaan sillä on, kuinka särö on tuotettu - olipa käytössä putkia tai transistoreita.
Mulla on laudassa 5 säröpedaalia ja käyttelen niitä joskus erikseen, joskus useampiakin yhtä aikaa. Kaikki säröpedaalit ei toimi hyvin yhtä aikaa toisten kanssa, mutta omaan lautaan olen saanut kasattua sellaisen setin että oikeastaan mikä vaan noista viidestä toimii minkä kanssa vaan.

palomaeki
19.02.2011 01:55:12

mie ajelen Memory Manillaki signaalia ruttuun. (:

TS, Fuzz & MM.

kitara on kiva.
Lennu
19.02.2011 02:56:15

Ei koskaan voi olla liikaa säröjä.

"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
cr4b
19.02.2011 03:47:57 (muokattu 19.02.2011 04:06:06)

Miksi ei? Lähes aina kuitenkin yhdenkin säristimen sisällä piilee useampia transistoreja sitä säröä toteuttamassa. Pikemminkin nimenomaan useassa vaiheessa hieman yliajettu signaali yleensä kuulostaa paljon paremmalta kuin yksi loppuun asti yliajettu transistori (ala fuzz-efektit). Kaksi Metal Zonea peräkkäin on tietysti asia erikseen.

Meikämannella nykyään trankku-overdivessa level ja treble täysillä, basso ja gaini nollassa putkivahvistimeen.

If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
wavelength
19.02.2011 09:45:01 (muokattu 19.02.2011 09:45:32)

Kyllähän vain. Minulla on usein on käytössä putkivahvistimen edessä vielä pari overdrivepoljinta. Kolmea eri soundista säröä kombinoimalla saa seitsemän eri perusväriä eri tarpeisiin. Tähän vielä päälle mikkivalitsin, kitaran tone- ja volyymipotikat ja näppien soittodynamiikka, niin väripaletti on melko laaja...

EDELLEEN myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara...
Miikathebest
19.02.2011 10:20:11

Kerran laitoin kaikki säröpedaalini peräkkäin.
Ei toiminut.

Liikaa säröä!
BubbleBob
19.02.2011 13:37:42

wavelength: Kyllähän vain. Minulla on usein on käytössä putkivahvistimen edessä vielä pari overdrivepoljinta. Kolmea eri soundista säröä kombinoimalla saa seitsemän eri perusväriä eri tarpeisiin. Tähän vielä päälle mikkivalitsin, kitaran tone- ja volyymipotikat ja näppien soittodynamiikka, niin väripaletti on melko laaja...

Hei, kirjoita artikkeli noista särö/OD-purkeistasi, koska vaikuttaa että olet miettinyt.

Musan valtamerestä on mistä ammentaa. Vaikka pää on perseestä niin turha antaa itsensä kärsiä.
Stone
19.02.2011 15:13:36

Itselläni toimii ainakin upeasti 2 x tubescreamer ( Ibanez TS9 plus mod + Boss SD-1) peräkkäin, kun muistaa käyttää sellaista "suhteellisuuden tajua" särön määrää säädettäessä.

"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." -Keith Richards
wavelength
19.02.2011 15:40:21

BubbleBob: Hei, kirjoita artikkeli noista särö/OD-purkeistasi, koska vaikuttaa että olet miettinyt.

Enpä minä ole sen kummemmin näitä miettinyt. Olen vain ankaran Hotcake- ja OCD-hypetyksen uhri. :)

EDELLEEN myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti