Aihe: Pienikokoinen, yksikanavainen putkivahvistin? | |
---|
|
Kyllähän se on niin, että ei noista pienistä sitä Cleania headroomia oikein saa tarvittavasti. Vaatii aina kaapituksen, kuten esim blues jr kaapin kanssa on aikas nasta. Varmaan toi swart on noista pikkuisista parhaita, mutta aikas lailla kallis tohon budjettiin. Mulla on pari kappaletta noita Genz Benz Black Pearleita (2x12 ja 1x12) ja kun vahvari oikein rakennetaan, niin cleania kyllä löytyy. Itse hävittämässä tota 2x12 vahvaria, koska sellaiselle Cleanille headroomille ei enää käyttöä. Varmaan tossa samaa luokkaa toi clean hr kuin Bad Cat 2x12. |
blues guitar 06.02.2011 09:13:28 (muokattu 06.02.2011 09:15:02) | |
|
EQ-asiaan mielipiteeni: Hommattuani Fenkun 57 Deluxen, mietin ensin että mitenhän tällä pärjää kun siinä on ainoastaan yksi "tone". Nyttemmin olen huomannu että kun perussoundi miellyttää niin ei niitä äänenvärin säätöjä juurikaan kaipaile. Toisaalta joissakin vahvistimissa vaikka on kattavat EQ- säädöt niin jos sen perussoundi ei miellytä, se ei parane minkäänlaisella EQ:lla. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
|
blues guitar: EQ-asiaan mielipiteeni: Hommattuani Fenkun 57 Deluxen, mietin ensin että mitenhän tällä pärjää kun siinä on ainoastaan yksi "tone". Nyttemmin olen huomannu että kun perussoundi miellyttää niin ei niitä äänenvärin säätöjä juurikaan kaipaile. Toisaalta joissakin vahvistimissa vaikka on kattavat EQ- säädöt niin jos sen perussoundi ei miellytä, se ei parane minkäänlaisella EQ:lla. Olen kovasti samaa mieltä. Tosin 57 Deluxe on omituisuudessaan yhtä tonea monipuolisempi koska käytämättömän (!) kanavan volumen säätö vaikuttaa merkittävästi sekä sävyyn että muutenkin soundiin. Kun esimerkiksi kitara on Bright-kanavassa Normal-kanavan volumen nosto tuo lisää matalia ja myöskin heleyttä. Suurila asetuksilla myös kompressoituminen lisääntyy. Ilmeisen suunnitteluvirheen tai suunnitellun kustannussäästön ansiosta loistava vahvistin josta ei saa huonoa soundia yrittämälläkään. |
|
Wäiski: Olen kovasti samaa mieltä. Tosin 57 Deluxe on omituisuudessaan yhtä tonea monipuolisempi koska käytämättömän (!) kanavan volumen säätö vaikuttaa merkittävästi sekä sävyyn että muutenkin soundiin. Kun esimerkiksi kitara on Bright-kanavassa Normal-kanavan volumen nosto tuo lisää matalia ja myöskin heleyttä. Suurila asetuksilla myös kompressoituminen lisääntyy. Ilmeisen suunnitteluvirheen tai suunnitellun kustannussäästön ansiosta loistava vahvistin josta ei saa huonoa soundia yrittämälläkään. Kiitti vinkistä! Heti täytyi testata ja näinhän se todellakin on :) Puhuit Bright- ja Normal- kanavista mutta mulla on tässä Instrument- ja Mic- kanavat. Tosin kun käyttämättömän kanavan laittoi täysille niin myös kohina lisääntyi oleellisesti. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
|
blues guitar: Kiitti vinkistä! Heti täytyi testata ja näinhän se todellakin on :) Puhuit Bright- ja Normal- kanavista mutta mulla on tässä Instrument- ja Mic- kanavat. Tosin kun käyttämättömän kanavan laittoi täysille niin myös kohina lisääntyi oleellisesti. Oma Tweedini on itse tehty ja siinä on vähän eri nimikkeet. Kohinan kanssa jumppasin rakennellessani jonkin verran lähinnä maadoitusten osalta. Sitten vielä laitoin yhdelle välille suojatun kaapelin niin vehkeestä tuli varsin hiljainen myös "epäortodoksisilla" säädöillä. Joka tapauksessa kohinaa tulee hiljaa soitettaessa, kun toinen kanava on täysillä ja siinä on varsin huima vahvistus, meneehän vahvistin murolle jo volumen ollessa kolmosen tienoilla. Äänenvoimakkuuteen vaikuttaa tässä(kin) oleellisesti kaiuttimen tyyppi. Tweed Deluxen Jensen P12Q antaa watilla 96,1 dB kun taas nykyaikaisemmissa elementeissä herkkyys on 5-6 dB suurempi. Tämä ero todella kuuluu! Käytin omaani Celestion Centuryllä (102 dB/W) ja neodynaamisen elementin ansiosta combo painoi alle 10 kg, suurta ääntä lähti pienestä koneesta käsittämättömän paljon. Nyt kierrätin tilalle Jensenin, soundi on erilainen, mutta en osaa päättää onko se parempi... |
|
Wäiski: Oma Tweedini on itse tehty ja siinä on vähän eri nimikkeet. Kohinan kanssa jumppasin rakennellessani jonkin verran lähinnä maadoitusten osalta. Sitten vielä laitoin yhdelle välille suojatun kaapelin niin vehkeestä tuli varsin hiljainen myös "epäortodoksisilla" säädöillä. Joka tapauksessa kohinaa tulee hiljaa soitettaessa, kun toinen kanava on täysillä ja siinä on varsin huima vahvistus, meneehän vahvistin murolle jo volumen ollessa kolmosen tienoilla. Äänenvoimakkuuteen vaikuttaa tässä(kin) oleellisesti kaiuttimen tyyppi. Tweed Deluxen Jensen P12Q antaa watilla 96,1 dB kun taas nykyaikaisemmissa elementeissä herkkyys on 5-6 dB suurempi. Tämä ero todella kuuluu! Käytin omaani Celestion Centuryllä (102 dB/W) ja neodynaamisen elementin ansiosta combo painoi alle 10 kg, suurta ääntä lähti pienestä koneesta käsittämättömän paljon. Nyt kierrätin tilalle Jensenin, soundi on erilainen, mutta en osaa päättää onko se parempi... Itselläni tosiaan toi Fender Custom Shopin malli. Stratolla soitettaessa menee murolle volumen ollessa noin. 5-6 mutta LasPaulilla varmaan jo jotain 3:n tietämillä. Volumen mennessä yli puolenvälin ei äänenvoimakkuus juurikaan kasva, ainoastaan särö lisääntyy. Kotikäyttöä ajatellen ton hommasin, mutta kyllä se taitaa myös keikoille lähteä mukaan, ainakin pienempiin tiloihin ja silloin kun on pa:t käytössä. Aivan mahtava soundinen peli kaikessa yksinkertaisuudessaan :) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
|
Tuossa Fenderin uusioversiossa on väärä putki alkupäässä, se menee murolle (vielä) aiemmin kuin mitä pitäisi. Etuasteena pitäisi olla 12AY7, sitten 12AX7. Nyky-Fenderissä on kaksi 12AX7:aa. Sävyjä löytyy paremmin alkuperäiskonstruktiosta. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
blues guitar 07.02.2011 16:24:35 (muokattu 07.02.2011 16:26:46) | |
|
varakeef: Tuossa Fenderin uusioversiossa on väärä putki alkupäässä, se menee murolle (vielä) aiemmin kuin mitä pitäisi. Etuasteena pitäisi olla 12AY7, sitten 12AX7. Nyky-Fenderissä on kaksi 12AX7:aa. Sävyjä löytyy paremmin alkuperäiskonstruktiosta. Varmaankin 12AX7:n voi korvata 12AY7:lla? Jos haluu. Vai voiko? ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
|
blues guitar: Varmaankin 12AX7:n voi korvata 12AY7:lla? Jos haluu. Vai voiko? Sen voi korvata hyvin 12AY7:lla tai sitten vaikka 5751-putkella, joka asettuu gainin suhteen noiden kahden väliin. Jos muistan oikein 12AX7 = 100, 5751 = 80 ja 12AY7 = 40 gainin osalta. Eri etuasteputkilla voi vaikuttaa vahvistimen säröytymiseen ja saundiin aika paljon. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi |
|
harryk: Sen voi korvata hyvin 12AY7:lla tai sitten vaikka 5751-putkella, joka asettuu gainin suhteen noiden kahden väliin. Jos muistan oikein 12AX7 = 100, 5751 = 80 ja 12AY7 = 40 gainin osalta. Eri etuasteputkilla voi vaikuttaa vahvistimen säröytymiseen ja saundiin aika paljon. OK. Kiitti tiedoista :) Hyvä tietää tämä kun tulee putkien vaihto ajankohtaiseksi. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|