Muusikoiden.net
05.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Multiefekti (mallinnokset) vs. irtopedaali (original)
1
Tsugu Way
26.01.2011 08:46:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soitellut parisen vuotta treenit (ja keikatkin) Bossin multiefektilaudalla. Hyvin on homma pelittänyt. Viime aikoina väliin on houkuttanut siirtyä yksittäiseen overdrivepedaaliin. Syynä ehkä olisi ihan puhtaasti fiilis - ja sitte se, että enimmäkseen laudasta tulee käyttyä vain säröä. Jotenkin ehkä olisi siistiä, että lattialla olisi vain Tube Screamer. Ja delayn vois sitte tarvittaessa nakata looppiin..

Mutta sitä pohdin, että kannattaako. Ensinnäkin tuossa Bossin ME-50 laudassa on mm. aivan mukiinmenevät Screamer- ja Bluesdriver-mallinnokset. Ja sitte kun esimerkiksi yhdessä biisissä tarvitsee wahia, niinpä eipä tarvitsisi White Roomin vuoksi käydä ostamassa Cry babya.

Eli rahaa menisi runsaasti, jos nyt lähtee ostamaan TS 808:n, Bossin DD:n ja Cry Babyn..

Olettko kukaan vertaillut esimerkiksi originaalin Blues Driverin ja Tuben soundia näihin mallinnuksiin. Toki varmasti eroa on (ja senhän saan selville testaamlla - mutta kunhan pohdiskelen) aina originaalilla ja mallinnoksella, mutta kun soundiin vaikuttaa treeni- ja keikkatilanteessa monikin asia: Vahvistimen, kitaran ja niiden kuuluisien soittajan sormien lisäksi bändissä möykkää 2-3 muutakin kaveria ja keikalla känninen yleisö, niin kuuluuko sieltä enää läpi, että onko lattialla original 808 vai Bossin mallinnos. Vai olisiko se vain enimmäkseen fiiliskysymys?

Mitäpä mieltä olette - oletteko vertailleet? Tai miksi ylipäätään olette päätyneet multiefektiin tai irtopurkkeihin?

Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
jyrkalt
26.01.2011 08:57:29

Eikös nää jutut ole aika pitkälti soittajan oman pään sisällä pyöriviä häröilyjä? Voisin väittää että keikalla aika harva kuulija yleisössä erottaa mallintavan ja irtopedaalin eron saudeissa..

Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
kid ego
26.01.2011 09:03:09

Riverman: Mitäpä mieltä olette - oletteko vertailleet? Tai miksi ylipäätään olette päätyneet multiefektiin tai irtopurkkeihin?

Mulla on hirveän vähän kokemusta kummastakaan maailmasta, kun hommasin wahin ja virittimen kaveriksi läjän muita leluja vasta nyt vuodenvaihteessa, mutta ajattelin kuitenkin vastata sen perusteella, mitä olen tässä havainnoinut.

Tosiaan, mä olen aina ollut kitara-piuha-vahvistin-miehiä lukuunottamatta wahia, jota olen soolosoitossani toisinaan hyödyntänyt. Joulun alla päätin kuitenkin osittain heräteostoksena tilata Saksasta TC Electronicin Nova Systemin, kun "halvalla sain ja rahaa oli". Laite on jämäkkä, laadukas ja monipuolinenkin, mutta valikoiden selaaminen ja asetusten säätäminen sitä kautta ei ole mun juttuni. Mulla on kaksi aivopuoliskoa, joten kaksi nappia per efekti riittäisivät hyvin. Sain hyvän särösoundin aikaiseksi, mutta Nova System on säröpedaaliksi ja noise gateksi turhan kallis ja isokokoinen. Päätin siis palauttaa multiefektin ja ostaa tilalle irtopedaaleja.

Ostin repullisen irtopedaaleja (särö, phaser, flanger ja noise gate), joista sain sopivaa soundia aikaiseksi heti. Rahaa meni enemmän kuin Nova Systemin verran, mutta varsin kärsimättömänä kaverina säästän nyt hermojani. Efektien sounditkin ovat miellyttävämpiä nyt kuin digivehkeen kautta, mutta uskoisin sen johtuvan ihan vain kyvyttömyydestäni säätää multipaavoa oikein.

Summa summarum:

Multiefektiin voi tallentaa presetit kivasti, se vie monesti irtopedaaleja vähemmän tilaa ja on edullisempikin, mutta sen säätäminen saattaa olla tuskallista, etenkin lennosta kun pitäisikin useampaan pankkiin tehdä jotakin muutoksia tasoihin. Irtopedaalit maksavat kosolti, jos niitä meinaa hankkia läjän, mutta ovathan ne aika söpöjä, ja niistä on helppo saada haluamaansa muljutusta aikaan - mikäli laite ei ole ihan halvinta sekundaa.

P.S. En mä sitä Nova Systemiäkään lähettänyt Saksaan. Se on mulla backuppina ja kotisoittovehkeenä. Saahan sitä roudattua vaikka kaverin treenikselle, jos on menossa jamittelemaan.
kid ego
26.01.2011 09:03:52 (muokattu 26.01.2011 09:04:00)

jyrkalt: Eikös nää jutut ole aika pitkälti soittajan oman pään sisällä pyöriviä häröilyjä? Voisin väittää että keikalla aika harva kuulija yleisössä erottaa mallintavan ja irtopedaalin eron saudeissa..

Yleisö ei varmasti erota mitään. Tai ehkä yksi tuhannesta erottaa, ja kaksi väittää erottavansa. Tärkeintä on kuitenkin se, että soittajan on mukava soittaa ja nauttia soundistaan.
jyrkalt
26.01.2011 09:13:50

kid ego: Yleisö ei varmasti erota mitään. Tai ehkä yksi tuhannesta erottaa, ja kaksi väittää erottavansa. Tärkeintä on kuitenkin se, että soittajan on mukava soittaa ja nauttia soundistaan.

Just tätä mä tarkoitin. Teet niinkuin hyvältä tuntuu.

Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
F_Lame
26.01.2011 09:39:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluut nimenomaan Screamer-soundin niin mallinnos voi teoriassakin olla vain yhtä hyvä. Toki se voi kuulostaa hyvältä vaikka ei kuulostaisikaan ihan samalta. Todellisessa soittotilanteessa ainoastaan soittaja itse voi huomata eron, mutta kaikki kamarunkkarit rakentaa soundia vain ja ainoastaan itseään varten. Kukaan muu ei välitä niin pitkään kuin seilataan hyvän ja todella hyvän välillä.

Wahi on mulla on ollu vähän ongelma. Ois kiva kun semmonen olis mutta vähäisen käytön takia ei viittis hirveesti käyttää siihen rahaa. Paskat wahit (ainakin VOX V845) taas tuhoaa signaaliketjussa ollessaan soundin ihan totaalisesti vaikka wahi soundi siinä onkin ihan jees. Tämän taas voisi korjata esim G-Labin wah padilla mutta sitten taas alkaa hinta nousta käyttöön nähden melko korkealle. Ei oo helppoo..

"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
Crossroad
26.01.2011 12:40:51

Onhan ne kehittyneet multihässäkät viime vuosina, mutta silti niitä lähes kaikkia vaivaa se ettei ne vastaa soittotatsiin vaan kuulostavat jotenkin liian kliinisiltä ja "neutraaleilta". Tietyissä tapauksissa jopa sama millä kitaralla soittaa soundin kannalta. Varmaan on uusia laitteita(hyviä)mitä ei ole tullut testattua.

s8na
26.01.2011 12:53:47 (muokattu 26.01.2011 12:56:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat sen kunnon tube screamerin vaan niin osta joku hyväksi havaittu screameri tai butiik johdannainen, joka ei väritä liikaa soundia. Tässä ite oon huomannu, että ei kannata säästellä niitä muutamia kymppejä vaan ostaa suoraan vähän parempaa. Soittotuntuma säilyy hyvänä ja kaikki ylimääränen häröily jää äänestä pois.

Halvan hyvän wahin jos haluaa niin perus Crybaby käytettynä ja vähän komponentteja uraltonelta. Tää vaatii tinakolvin ja vähän kärsivällisyyttä. Netistä löytyy simppelit ohjeet ton laitteen fiksaamiseen. True-bypass on tietty tärkein temppu, jolla tää pedaali siis ohitetaan puhtaasti.

Iskulauseeni: "Sä olet niin kaunis, että voisin syödä sun kakkaasi"
KimmoH
26.01.2011 13:47:41

Mulla Wahi korvas modauksen jälkeen koko pedaalilaudan ;) Resepti oli seuraavanlainen, perus Crybaby jonka sisuksiin heitin Roger Mayerin Red Lion Wah kitin http://www.roger-mayer.co.uk/wah2.htm

Nyt ei ole kuin kitara + TU-2 + Wah + vahvari, niin ja tietty kanavan vaihtaja.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti