Muusikoiden.net
06.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biyang-pedaalien fixaus hurinattomaksi?
1 2
deeaa
11.01.2011 12:35:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kellään kokemuksia? Tykkään pirusti tuosta ODT-100 säröpurkista, mutta on siinä surkeasti toteutettu joku virtapuolen juttu, sen verran surisee kyllä että harmittaa ihan pirusti, kun muuten on hipihiljainen rigi sen suhteen.

Liekö ainoa vaihtoehto pistää kone kiertoon jollekin joka ei soita niin pirun kovalla (meinaan ei se hurina/melu häiritse normi bänditasoilla vielä itseänikään, mutta kun luukuttaa leadia muutenkin putkistygari kybällä ja tuo edessä tasoilla joilla vehkeet jo kiertääkin aika holtittomasti vaikka onkin aktiivimikit, niin kyllä pörisee taustalla ikävästi). Hankkisi sitten tilalle jonkun vastaavan parempilaatuisen purnukan, kuten oliskohan joku Vox BigBen OD tai vastaava.

Tai sitten kokeilisi noisegate-spedua väliin..mutta, onko tietoa pystyykö noiden häiriösuojausta jotenkin kohentamaan?

-- It's always fun until someone gets hurt...then it gets hilarious!
p130
11.01.2011 13:02:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan ensimmäisenä kokeilisin putken vaihtoa.

Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Zeeboo
11.01.2011 18:07:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millainen virtalähde?

White men can't Monk
blaekie
11.01.2011 18:32:19

Zeeboo: Millainen virtalähde?

Taitaa olla ihan ulkoinen "AC Adaptori" Made in China laatu :)

Alkuperäiselle kysyjälle: Kannattais kokeilla jollain hyvälaatuisella pedal powerilla, ihan ensin.

Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Zeeboo
11.01.2011 18:34:45

blaekie: Taitaa olla ihan ulkoinen "AC Adaptori" Made in China laatu :)

Alkuperäiselle kysyjälle: Kannattais kokeilla jollain hyvälaatuisella pedal powerilla, ihan ensin.

Joo, tämä saattaisi olla se savuava ase.

White men can't Monk
s151669
11.01.2011 19:30:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Joo, tämä saattaisi olla se savuava odt100. Siellä on sisällä muuntaja, jolla nostetaan se 6VAC tai 12VAC (kumpi, ei käynyt selville?) reiluun pariinsataan volttiin putkea varten. Sille kun tarjoilet tasavirtaa saat pahimmassa tapauksessa savun pihalle. Parhaassa tapauksessa laitos ei vain toimi.

Kuvia tuolla
http://img27.imageshack.us/i/dsc01796legend1.jpg/

ja kytkis tuolla.
http://www.box.net/shared/oy8qgsgnft

Valitettavasti tuosta kytkiksestä ei käy ilmi tarkemmin, miten se suurjännite suodatetaan tai onko hehkut tasasuunnattu tai muuta, joten etädiagnosointi päättynee tältä osin tähän. Pahoin kyllä pelkään, että se muuntaja on vain turhan lähellä itse putkea tai jotain muuta signaalitien osaa :(

Antikitarasankari
Evergrey
11.01.2011 19:34:37

Mun Biyang delay on käyttökelvoton zoomin virtalähteellä hurinan takia mutta laadukkaalla täysin hiljainen.

blaekie
11.01.2011 20:11:19 (muokattu 11.01.2011 20:11:35)

s151669: odt100. Siellä on sisällä muuntaja, jolla nostetaan se 6VAC tai 12VAC (kumpi, ei käynyt selville?) reiluun pariinsataan volttiin putkea varten. Sille kun tarjoilet tasavirtaa saat pahimmassa tapauksessa savun pihalle. Parhaassa tapauksessa laitos ei vain toimi.

Kuvia tuolla

ja kytkis tuolla.

Valitettavasti tuosta kytkiksestä ei käy ilmi tarkemmin, miten se suurjännite suodatetaan tai onko hehkut tasasuunnattu tai muuta, joten etädiagnosointi päättynee tältä osin tähän. Pahoin kyllä pelkään, että se muuntaja on vain turhan lähellä itse putkea tai jotain muuta signaalitien osaa :(

No katos katos, niinpäs näyttää olevan. Sen verran vois vielä "etädiagnosoida" , että vaikka tuossa, mitä ilmeisemmin "reverse engineered" kytkiksessä ei ole tuota poweripuolta piirretty, on tuossa piirilevyllä selkeästi kaksi erillistä tasasuuntaussiltaa, ja tämä viittaisi siihen että hehku on myös DC:tä. Mutta itse ongelmaan ei tästä tiedosta kysyjälle ole juurikaan apuja.

Zeeboo
11.01.2011 20:22:35

s151669: odt100. Siellä on sisällä muuntaja, jolla nostetaan se 6VAC tai 12VAC (kumpi, ei käynyt selville?) reiluun pariinsataan volttiin putkea varten. Sille kun tarjoilet tasavirtaa saat pahimmassa tapauksessa savun pihalle. Parhaassa tapauksessa laitos ei vain toimi.

Kuvia tuolla

ja kytkis tuolla.

Joo, enpä tiennyt, että tämä on AC-käyttöinen. Näitähän on myös ylen pienellä anodijännitteellä pelaavia, joiden käyttösähköt tehdään DC:stä.

Kuvan perusteella muuntaja on tosiaan aika pienessä sumpussa signaalitien kanssa. Koppa (Fe-magn) muuntajan ympärille?

White men can't Monk
SirElwood
11.01.2011 20:23:45

Mun etädiagnoosi arvaus on huono piirilevysuunnittelu. Siellä menee isoja vaihtojännitteitä liian liki signaalia tai jotain vastaavaa töhimistä. Harmi jos noin on, sitä ei ehkä ihan niin vaan korjailla tai modailla.
aristoteles666
11.01.2011 20:27:57

deeaa: (meinaan ei se hurina/melu häiritse normi bänditasoilla vielä itseänikään, mutta kun luukuttaa leadia muutenkin putkistygari kybällä ja tuo edessä tasoilla joilla vehkeet jo kiertääkin

vai onko niin ettei siinä ole mitään vikaa, vaan liikaa gainiä gainin perään, jolloin hurisee mikä tahansa.

s151669
11.01.2011 20:56:13

Voi se toinen tasasuuntaus olla opareillekin - epäilyttävästi näyttäisi menevän enemmän tai vähemmän suoraan virtaliittimeltä pari piuhaa putkelle. Mutta ota nyt näistä selvää...

Antikitarasankari
timppis
11.01.2011 23:37:14 (muokattu 11.01.2011 23:59:05)

Haa, olihan tähän joku muukin törmännyt kuin minä.

Tappelin tämän kanssa pitkään. Purin pedaalin lähes atomeiksi, irrotin muuntajan piirilevyistä ja vein jonkun matkan päähän (välissä siis johdot), irrottelin muitakin komponentteja jne... mikään ei auttanut eikä edes vaikuttanut. Pörinä oli ja pysyi paitsi, että kitaran volumepotikan asento vaikutti siihen. Volat täysillä pörinää oli melko paljon, potikka puolivälissä pörinää oli hirveästi, ja potikka nollilla se katosi täysin. Olin jo heittää spedun menemään, kunnes sattumalta kytkin kitaran speduun itsetekemäni bufferipedaalin kautta. Hoplaa, pörinä oli lähes tiessään. Vähän aikaa funtsittua hoksasin myös miksi.

Todennäköinen selitys on tämä. Ongelma johtuu varsin todennäköisesti huonosta piirilevysuunnittelusta. Jostain syystä piirilevyllä pääsee indusoitumaan häriökomponentti heti ensimmäisen operaatiovahvistimen sisäänmenoon. Tuossa edellämainitussa skemassa ko. piste on C11 ja R7 yhdyspiste. Kaikki härö, mitä siihen muodostuu, kuuluu pedaalin perästä putkilla vahvistettuna, eikä siihen voi vahingon tapahduttua vaikuttaa enää millään. Vaihtoehdot on joko estää häiriöiden muodostuminen tai maadoittaa ne pois. Bufferi pedaalin edessä tekee tuon jälkimmäisen. Bufferi näyttää korkeaimpedanssisten häiriösignaalien näkökulmasta maalta. Mitä matalaimpedanssisempi ulostulo bufferissa, sitä enemmän häiriöt vaimenee. Ts. operaativahvistimella tehty bufferi on tässä parempi kuin vintagemiesten erillistransistoriviritykset, olkoonkin että ero on tuskin kovin suuri. Ilmiössä on kyse käytännössä samasta asiasta, kuin siinä, että aktiivimikit on hi-gain asetuksiin ajettaessa hiljaisempia kuin passiivit.

Toisinsanoen, sikäli kun kyse on samasta ongelmasta kuin mulla, saat pedaalista käyttökelpoisen ajamalla sitä bufferin läpi. Vähän outoa, että pedaaliin on jätetty tuommoinen vika, kun se on muuten erittäin käyttökelpoinen soundeiltaan.

Buffereista löytyy lätinää tuolla

http://www.muzique.com/lab/buffers.htm

Oman bufferini tein juuri tuolla TL071 oparilla, kun semmoinen sattui tulemaan Biyangin OD8:n mukana.

aristoteles666
12.01.2011 01:26:06

timppis: Haa, olihan tähän joku muukin törmännyt kuin minä.

Tappelin tämän kanssa pitkään. Purin pedaalin lähes atomeiksi, irrotin muuntajan piirilevyistä ja vein jonkun matkan päähän (välissä siis johdot), irrottelin muitakin komponentteja jne... mikään ei auttanut eikä edes vaikuttanut. Pörinä oli ja pysyi paitsi, että kitaran volumepotikan asento vaikutti siihen. Volat täysillä pörinää oli melko paljon, potikka puolivälissä pörinää oli hirveästi, ja potikka nollilla se katosi täysin. Olin jo heittää spedun menemään, kunnes sattumalta kytkin kitaran speduun itsetekemäni bufferipedaalin kautta. Hoplaa, pörinä oli lähes tiessään. Vähän aikaa funtsittua hoksasin myös miksi.

Todennäköinen selitys on tämä. Ongelma johtuu varsin todennäköisesti huonosta piirilevysuunnittelusta. Jostain syystä piirilevyllä pääsee indusoitumaan häriökomponentti heti ensimmäisen operaatiovahvistimen sisäänmenoon. Tuossa edellämainitussa skemassa ko. piste on C11 ja R7 yhdyspiste. Kaikki härö, mitä siihen muodostuu, kuuluu pedaalin perästä putkilla vahvistettuna, eikä siihen voi vahingon tapahduttua vaikuttaa enää millään. Vaihtoehdot on joko estää häiriöiden muodostuminen tai maadoittaa ne pois. Bufferi pedaalin edessä tekee tuon jälkimmäisen. Bufferi näyttää korkeaimpedanssisten häiriösignaalien näkökulmasta maalta. Mitä matalaimpedanssisempi ulostulo bufferissa, sitä enemmän häiriöt vaimenee. Ts. operaativahvistimella tehty bufferi on tässä parempi kuin vintagemiesten erillistransistoriviritykset, olkoonkin että ero on tuskin kovin suuri. Ilmiössä on kyse käytännössä samasta asiasta, kuin siinä, että aktiivimikit on hi-gain asetuksiin ajettaessa hiljaisempia kuin passiivit.

Toisinsanoen, sikäli kun kyse on samasta ongelmasta kuin mulla, saat pedaalista käyttökelpoisen ajamalla sitä bufferin läpi. Vähän outoa, että pedaaliin on jätetty tuommoinen vika, kun se on muuten erittäin käyttökelpoinen soundeiltaan.

Oman bufferini tein juuri tuolla TL071 oparilla, kun semmoinen sattui tulemaan Biyangin OD8:n mukana.

hieno vastaus.

SirElwood
12.01.2011 06:49:01

Voitinko jonkun palkinnon? =D

Ei vaan, hyvä vastaus timppikseltä.
blaekie
12.01.2011 16:41:12

timppis: Haa, olihan tähän joku muukin törmännyt kuin minä.

Eli rakensitko tuonne sisään sen puskurin johonkin kohtaan? Ja jos niin mihin väliin ?
Liekkö tuolla bypass releellä oma osansa asiassa, tulee liian pitkä suojaamaton signaalitie, input liittimestä oparin sisäänmenoon. Voi olla hankala saada tosiaan siihen suojausta mitenkään helposti modattua.

timppis
12.01.2011 19:18:53

blaekie: Eli rakensitko tuonne sisään sen puskurin johonkin kohtaan? Ja jos niin mihin väliin ?
Liekkö tuolla bypass releellä oma osansa asiassa, tulee liian pitkä suojaamaton signaalitie, input liittimestä oparin sisäänmenoon. Voi olla hankala saada tosiaan siihen suojausta mitenkään helposti modattua.

Ei, en modannut pedaalia mitenkään. Itseasiassa, jos bufferin tekee pedaalin sisälle, niin se on silloin fyysisesti niin lähellä niitä pöriseviä komponentteja, että pörinä saattaakin indusoitua nyt sen uuden bufferin sisäänmenonastaan, ja ongelma ei katoa mihinkään. Oleellista on siis se, että bufferin täytyy sijaita semmoisessa pisteessä, missä häiriöitä ei ole vielä ehtinyt muodostua. Mun bufferi on tehty ihan erilliseen purkkiin, joka on signaaliketjussa ensimmäisenä. Siitä ne häiriöt hienosti maadoittuu bufferin ja pedaalin välissä olevaa kitarapiuhaa pitkin.

Jostakin se härö siihen input-karvaan tulee. Se eka opari ei piirilevyn valokuvan perusteella ole kovin kaukana releestä. Ilmeisesti jossain kohtaa sitä vetoa on joku erityisen paha paikka häiriöiden kannalta. Koska saman releen läpi menee myös pedaalin ulostulosignaali (sehän on true-bypass), on myös mahdollista että häiriöiden indusoituminen tapahtuu itse releessä. Jos noin käy, niin tuohon oikea suunnittelutapa olisi käyttää kahta fyysisesti relettä, toinen input-jakin vieressä ja toinen output-jakin vieressä. Mutta joo, arvailuahan tämä on, kun en ole sen tarkemmin tutkinut.

deeaa
15.01.2011 08:39:36

KIITOS Timppis, meni pitkään ennenkuin ehdin taas tänne lukemaan!

Erittäin mieluinen uutinen, pitääpä alkaa puljailla noiden kanssa. Minulla onkin Carl Martinin Octaswitch jossa on bufferikin, vaan en ole kokeillut sitä päällä Biyangin kanssa.

Muuten tosiaan tykkään tosi paljon tuosta spedusta...olen käyttänyt Marshallin Jackhammeria 'hieman rupisen' putkikoneen edessä todella kauan ja se on ollut aina mun 'go to' OD spedu vaikka varmasti tusinoittain olen muita kokeillut...nyt tuon Biyangin kanssa kun testailen A/B niin en meinaa erottaa rytmissä onko päällä Biyu vai Jackhammer, mutta leadeissa tuo antaa varsin kivan sellaisen hyvin putkimaisen, kellomaisen pienen lisän joka kuulostaa todella kivalta.

Tällöin vaan se pörinä on häirinnyt ikävästi, mutta nyt tuli taas toivoa!

T:Antti

-- It's always fun until someone gets hurt...then it gets hilarious!
ripulicola
13.07.2011 16:35:05 (muokattu 13.07.2011 16:37:10)

tämä biyang delay jo mainittiinkin.
Minulla ei ole pedaalin omaa virtalähdettä. Esimerkiksi 1spotin haarassa se surisee sietämättömästi. Tosin ketjussa on myös bossin särö ja cry baby.
delay viimeisenä.

Onkohan olemassa jotain virtalähdettä (paitsi siis vehkeen oma defaulttimuuntaja), joka todistetusti ei pärisyttäisi pedalia?

Patteri toimii mutta laatikko imee sen tyhjäksi hetkessä.

Kyseessä siis tämännäköinen laite:
http://resource.noiseguide.com/biyang_delay_ad7_5837.jpg

Estranged
13.07.2011 19:05:54

ripulicola: tämä biyang delay jo mainittiinkin.
Minulla ei ole pedaalin omaa virtalähdettä. Esimerkiksi 1spotin haarassa se surisee sietämättömästi. Tosin ketjussa on myös bossin särö ja cry baby.
delay viimeisenä.

Onkohan olemassa jotain virtalähdettä (paitsi siis vehkeen oma defaulttimuuntaja), joka todistetusti ei pärisyttäisi pedalia?

Patteri toimii mutta laatikko imee sen tyhjäksi hetkessä.

Kyseessä siis tämännäköinen laite:
http://resource.noiseguide.com/biyang_delay_ad7_5837.jpg

Jännä, mulla on sama dilsa ja 1Spot, eikä ole häiritsevästi surissut tai hurissut.

"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "Sua sais vaikka piestä pesarilla nii istuisit sohvalla ja joisit bissee. :D" -Traditional
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti