Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: vire ongelma?
1 2 3
johnny-boy
30.12.2010 11:05:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr.Groove: Luin koko vastausketjun läpi ja tässä minun 5 senttiäni.
 
Ensinnäkin, onnittelut siitä, että korvasi on niin tarkka, että kuulet kitaran epävireisyyden ylemmllä nauhoilla. Kaikki eivät kuule, mutta korva tarkentuu soittamisen ja *kuuntelun* myötä._
 
Intonaation tarkkuuteen vaikuttaa mm. se, kuinka hyvin kitata on alunperin säädetty, millä kielillä (read: paksuus) soitetaan ja miten kitara on elänyt lämpötilan tai muiden ympäristön muutosten takia. Myös oma tatsi ja sen muutokset vaikuttavat asiaan, kuten on todettu.
 
Kitaran viritys ja intonaation säätäminen on aina kompromissi. Ja peruskitarassa tämä ei yleensä ole aina aivan kohdallaan. Itse suosittelen ensisijaisesti sitä, että kitaraan tehdään Buzz Feiten -säädöt: satula vaihdetaan, talla säädetään erikseen ja tämän jälkeen käytetään BF-tuunattua viritysmittaria. Tämä on paras kompromissi kitaran virityksen ja intonaation suhteen, as far as I know.
 
Jos tämä ei ole mahdollista, suosituksi seuraavia keinoja:
- kerro kitaran tuunaajalle kielisettisi ja pysy siinä - kerro myös missä osassa kaulaa yleensä soitat (sillä kitaralla)
- viritä kitara niiden nauhojen mukaan, joilla soitat ko. biisin
- viritä ne kielet, joilla useimmiten soitat terssit (ja sekstit) soinnuissa piirun verran alle viritysmittarin ohjeen (ja korviesi mukaisesti) ja soita biisi siten, että ko. kielet yleensä osuvat sävellajin ja/tai soinnun ko. kohtaan_
 
Em. kikat toimivat tietenkin paremmin studiossa kuin keikalla, jos biisien sävelläjit vaihtuvat.
 
P.S. "Vireongelmat" on yhdyssana - oli pakko mainita, kun tarkkuus on tätä luokkaa ;-)

 
Hehe kiitän oikaisusta:), saas nyt nähä kun tulee amfisoundilta että miltä kuulostaa. Tuskin mulla korva nyt niin tarkka on että se normi vireongelma niin paljon haittais.
 
run Forrest, ruuuuun!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «