Muusikoiden.net
03.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Floikan veitset ja kielten lasku
1
aalataur
19.12.2010 15:09:40 (muokattu 19.12.2010 15:10:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten on, täytyykö mielestänne kielijännitys poistaa kielten korkeuden säädön ajaksi, floikkakitarassa? Joidenkin mielestä veitsenterät tylsyvät jos säätää tallan korkeutta kielten ollessa viritettynä/jännityksessä. Tässä uskossa olen itsekin elänyt ja oon löysännyt kielet aina kokonaan ennen korkeuden muutoksia, mutta Ruokankaalla yksi heppu sanoi mulle että ei sillä ole mitään väliä, hän ainakin säätää tallat niin että kitara on 440-vireessä, eikä mitään löysäile. Että kuulemma sillä on merkitystä vasta sitten kun veitsien pinnoite on kulunut puhki.

Miten tämä nyt siis on? Ei huvittaisi tuon kalliin OFR:n käyttöikää lyhentää tarpeettomasti.

http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
lavaamo
19.12.2010 15:12:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Miten on, täytyykö mielestänne kielijännitys poistaa kielten korkeuden säädön ajaksi, floikkakitarassa? Joidenkin mielestä veitsenterät tylsyvät jos säätää tallan korkeutta kielten ollessa viritettynä/jännityksessä. Tässä uskossa olen itsekin elänyt ja oon löysännyt kielet aina kokonaan ennen korkeuden muutoksia, mutta Ruokankaalla yksi heppu sanoi mulle että ei sillä ole mitään väliä, hän ainakin säätää tallat niin että kitara on 440-vireessä, eikä mitään löysäile. Että kuulemma sillä on merkitystä vasta sitten kun veitsien pinnoite on kulunut puhki.

Miten tämä nyt siis on? Ei huvittaisi tuon kalliin OFR:n käyttöikää lyhentää tarpeettomasti.

Kyllä mä ainakin löysään, onhan se selvää että tolpat kärsii ja terät tylsyy jos "veto päällä" korkeutta säätää. Ja kyllä sen näkee tolpista jos näin on tehty.

Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
kimurantti1
19.12.2010 15:48:45 (muokattu 19.12.2010 16:15:19)

Mä itse otan varman päälle, ja otan tallan kokonaan pois kun säädän paalujen korkeutta. On loppujen lopuksi todella nopea ja simppeli homma. Avain onneen on, että ei lähde irroittelemaan kieliä ruuvaamaan lavasta virittimiä, vaan laittaa kielilukot kiinni ja löysää jousia (talla nousee koko ajan enemmän pystyyn) kunnes jouset saa helposti napattua pois ja tallan voi vaan nostaa. Sitten tarvittava korkeuden säätö (tän saa kerrasta oikein, kun opettelee arvioimaan että minkä verran kielet nousee kun tietyn verran nostaa paaluja), talla ja jouset paikoilleen, ruuvien kiristys samaan kohtaan kuin missä olivat silloin kun kitara oli vireessä. Tässä tärkeää on tietenkin muistaa tsekata, että missä kohtaa ne ruuvit olikaan. Näin kitaran saa 98% tarkkuudella takaisin samaan vireeseen todella nopeasti korkeuden säätelyn jälkeen.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Muuki
19.12.2010 16:05:35

Harvemmin minäkään olen löysäillyt, ja vaikutus tallan toimivuuteen ollut sellanen 0%. En tosin puhu kauheista veivaamisista, puolesta kierroksesta kierrokseen, mikä onkin vähän eri juttu. Joskus saatan löysätä kunnolla, harvemmin kyllä tulee niin isoja säätöjä enää vastaan, paitti uusien (käytettyjen) kitaroiden kanssa.

Eio
Hössö
19.12.2010 17:12:00

Että kuulemma sillä on merkitystä vasta sitten kun veitsien pinnoite on kulunut puhki.

Mikä pinnoite? Maali/kromaus? Se pinnoitehan irtoaa heti käytössä, joka on hyvä asia. Eikö ne terät oo ihan karkaistua paljasta metalliseosta?

lavaamo
19.12.2010 17:14:45

kimurantti1: Mä itse otan varman päälle, ja otan tallan kokonaan pois kun säädän paalujen korkeutta. On loppujen lopuksi todella nopea ja simppeli homma. Avain onneen on, että ei lähde irroittelemaan kieliä ruuvaamaan lavasta virittimiä, vaan laittaa kielilukot kiinni ja löysää jousia (talla nousee koko ajan enemmän pystyyn) kunnes jouset saa helposti napattua pois ja tallan voi vaan nostaa. Sitten tarvittava korkeuden säätö (tän saa kerrasta oikein, kun opettelee arvioimaan että minkä verran kielet nousee kun tietyn verran nostaa paaluja), talla ja jouset paikoilleen, ruuvien kiristys samaan kohtaan kuin missä olivat silloin kun kitara oli vireessä. Tässä tärkeää on tietenkin muistaa tsekata, että missä kohtaa ne ruuvit olikaan. Näin kitaran saa 98% tarkkuudella takaisin samaan vireeseen todella nopeasti korkeuden säätelyn jälkeen.

Itse oon tavannut löysätä kielet ja sitten pikaksen pyörittää satulalukkoja kiinni etteivät kielet irtoa kokonaan. Sitten jouset ja talla irti, tolppien säätö ja talla ja jouset takaisin. On nopea virittää kun jousten kireys on valmiiksi oikein.

lavaamo
19.12.2010 17:15:55

Muuki: Harvemmin minäkään olen löysäillyt, ja vaikutus tallan toimivuuteen ollut sellanen 0%. En tosin puhu kauheista veivaamisista, puolesta kierroksesta kierrokseen, mikä onkin vähän eri juttu. Joskus saatan löysätä kunnolla, harvemmin kyllä tulee niin isoja säätöjä enää vastaan, paitti uusien (käytettyjen) kitaroiden kanssa.

Kuitenkin niin pieni vaiva verrattuna uuden tallan hankkimiseen (hinta) että ennemmin irrotan tallan kunnolla ennen säätöä. Eihän sitä tarvi säätä kuin kerran kohdalleen.

wilo
19.12.2010 18:16:35

kimurantti1: Mä itse otan varman päälle, ja otan tallan kokonaan pois kun säädän paalujen korkeutta. On loppujen lopuksi todella nopea ja simppeli homma. Avain onneen on, että ei lähde irroittelemaan kieliä ruuvaamaan lavasta virittimiä, vaan laittaa kielilukot kiinni ja löysää jousia (talla nousee koko ajan enemmän pystyyn) kunnes jouset saa helposti napattua pois ja tallan voi vaan nostaa. Sitten tarvittava korkeuden säätö (tän saa kerrasta oikein, kun opettelee arvioimaan että minkä verran kielet nousee kun tietyn verran nostaa paaluja), talla ja jouset paikoilleen, ruuvien kiristys samaan kohtaan kuin missä olivat silloin kun kitara oli vireessä. Tässä tärkeää on tietenkin muistaa tsekata, että missä kohtaa ne ruuvit olikaan. Näin kitaran saa 98% tarkkuudella takaisin samaan vireeseen todella nopeasti korkeuden säätelyn jälkeen.

Mä taas tein niin, että painoin tallan kammella mahdollisimman ylävireeseen eli siten, että jouset tulivat mahdollisimman löysiksi. Sitten vedin jouset yksitellen irti ohutkärkisillä pihdeillä, laskin kielet varovasti ihan löysäksi ja nostin tallan kokonaan pois paikoiltaan. Kun kieli on lukittu kummastakin päästä, ei virekään mene juuri pieleen.
No totta puhuen tallan korkeutta säätäessä en viitsinyt aina tehdä edes tuota...

aalataur
19.12.2010 19:26:09 (muokattu 19.12.2010 19:27:13)

Mä en tiedä mitä tuolla pinnoitteella tarkoitettiin, vai oliko se että pinta jotenkin rikkoutuu jonka jälkeen kuluminen nopeutuu. Mutta mä olen tehnyt niin että kielten vaihdon yhteydessä en leikkaa kielistä lavan puolelta "viiksiä" pois vaan säätelen siinä vaiheessa kielet löysänä ja sitten kun on oikea korkeus, pistän vasta vireeseen ja lopulta leikkaan kielenpäät lyhyiksi.

http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti