Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsoneiden "aika yleinen" ongelma: nauhat vietävä hiottaviksi
1 2 3 4 5 6 7
AngieRainbow
23.11.2010 23:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanokaas ihmiset, kun kaiken näistä Gibsoneista tiedätte.
 
Odottelen tässä kieli pitkällä Thomannilta yhtä Gibsonia (Slash Appetite). Onko siinä perää, että nämä uudet suoraan tehtaalta tulleet Gibsonit kannattaa viedä jollekkin ammattilaiselle "tarkastettavaksi", jos niitä ei itse osaa säätää?
 
Meinaan, että joku alan mies tarkastaisi satulan, intonaation, kaularaudan, kieltenkorkeuden tms. Kun en itse siihen uskalla koskea enkä myöskään osaa sanoa onko kaularaudassa, satulasaa tms. jotain vikaa. Vai viittaanko kintaalla moisille kehoituksille ja annan soida vaan?
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Teppo2
23.11.2010 23:28:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Sanokaas ihmiset, kun kaiken näistä Gibsoneista tiedätte...
 
Ihan paskojahan ne ovat, mutta mä voin ostaa sen sulta halvalla pois.
 
"Tämä on kai tällainen heavy bottom-tyyppinen ratkaisu, eli ei ihan kovin ZOG."
Ziggy Bubba
23.11.2010 23:34:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Onko siinä perää, että nämä uudet suoraan tehtaalta tulleet Gibsonit kannattaa viedä jollekkin ammattilaiselle "tarkastettavaksi", jos niitä ei itse osaa säätää?
 
Kannattaa opetella säätämään itse. Jos kitara soi vireisesti koko kaulan matkalta ja kielet ovat ilman räminöitä sopivalla korkeudella sulle, niin säätöjä ei tartte.
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
Jucciz
24.11.2010 00:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran on sanottava, että jos musakaupassa oleva "superhienon näköinen ja kuuloinen Gibson" soi upeasti myymälässä ja itte tykkää käyttää vaikkapa kaksi pykälää paksumpia kieliä, on sitä kitaraa myös pakko säätää siinä vaiheessa kun siihen uudet kielet heitetään. Säätäminen tarkoittaa tässä tapauksessa jotain seuraavista: kaularaudan kiristys, satulaurien levennys ja/tai syvennys, hienovireen säätö yms.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Kalm
24.11.2010 07:33:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Sanokaas ihmiset, kun kaiken näistä Gibsoneista tiedätte.
 
. Onko siinä perää, että nämä uudet suoraan tehtaalta tulleet Gibsonit kannattaa viedä jollekkin ammattilaiselle "tarkastettavaksi", jos niitä ei itse osaa säätää?

 
Kitarapajan tai DLX:n tms kaverit osaavat varmasti vastata tähän paremmin ja isomalla otannalla, mutta ainakin nuo omat kaksi tuoreempaa PLEK-käsiteltyä LP:tä ovat olleet käytännössä "paketista suoraan keikalle" hienosäädöissä.
 
Tai '08:ssa ehkä omaan makuun aavistuksen korkea action, mutta '10 täysi kymppi. (Ja ei, satulaan ei oltu jätetty perinteiseen tyyliin sitä hiomavaraa vaan päinvastoin. Tämä olisi varmasti ollut palautustavaraa, jos olisi ollut tarvetta korkeampaan satulaan tai sen isompaan lisäviilailuun.) Molemmat säädetty oletuksena ohuelle kymppisetille (.010-046)
 
varakeef
24.11.2010 10:21:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Sanokaas ihmiset, kun kaiken näistä Gibsoneista tiedätte.
 
Odottelen tässä kieli pitkällä Thomannilta yhtä Gibsonia (Slash Appetite). Onko siinä perää, että nämä uudet suoraan tehtaalta tulleet Gibsonit kannattaa viedä jollekkin ammattilaiselle "tarkastettavaksi", jos niitä ei itse osaa säätää?
 
Meinaan, että joku alan mies tarkastaisi satulan, intonaation, kaularaudan, kieltenkorkeuden tms. Kun en itse siihen uskalla koskea enkä myöskään osaa sanoa onko kaularaudassa, satulasaa tms. jotain vikaa. Vai viittaanko kintaalla moisille kehoituksille ja annan soida vaan?

 
Otat sen soittimen käteen ja alat soittaa. Jos se tuntuu hyvältä ja kuulostaa hyvältä ei ole mitään syytä viedä sitä minnekään.
 
Jos havaitset näihin asioihin liittyvän ongelman - siis jotain mikä tuntuu tai kuuluu - voit käydä selvittämässä missä vika piilee.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
joku muu sikko
24.11.2010 10:24:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Sanokaas ihmiset, kun kaiken näistä Gibsoneista tiedätte.
 
Odottelen tässä kieli pitkällä Thomannilta yhtä Gibsonia (Slash Appetite). Onko siinä perää, että nämä uudet suoraan tehtaalta tulleet Gibsonit kannattaa viedä jollekkin ammattilaiselle "tarkastettavaksi", jos niitä ei itse osaa säätää?
?

 
Espoom fasulla oli/on tuollainen seinällä, olikohan satasen kalliimpi pyynti kui thomannilla näyttää olevan.
Ihan asiallinen oli käteen minusta ottaen huomioon että on uusi nihkeä kiiltävälakkainen sieluton bulkki likuhihna lespa ;)
 
Marshall on kuin Ferrari. Jos sitä käyttää puolella teholla, se menettää tehonsa - Ritchie Blackmore
tommi m
24.11.2010 11:38:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Sanokaas ihmiset, kun kaiken näistä Gibsoneista tiedätte.
 
Odottelen tässä kieli pitkällä Thomannilta yhtä Gibsonia (Slash Appetite). Onko siinä perää, että nämä uudet suoraan tehtaalta tulleet Gibsonit kannattaa viedä jollekkin ammattilaiselle "tarkastettavaksi", jos niitä ei itse osaa säätää?
 
Meinaan, että joku alan mies tarkastaisi satulan, intonaation, kaularaudan, kieltenkorkeuden tms. Kun en itse siihen uskalla koskea enkä myöskään osaa sanoa onko kaularaudassa, satulasaa tms. jotain vikaa. Vai viittaanko kintaalla moisille kehoituksille ja annan soida vaan?

 
Jos se on "normi" signature n.2000e, kannattaa säädättää.
 
Jos taasen VOS n.5000e, pitäs olla kunnossa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
AngieRainbow
24.11.2010 11:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalm: Kitarapajan tai DLX:n tms kaverit osaavat varmasti vastata tähän paremmin ja isomalla otannalla, mutta ainakin nuo omat kaksi tuoreempaa PLEK-käsiteltyä LP:tä ovat olleet käytännössä "paketista suoraan keikalle" hienosäädöissä.
 
Tai '08:ssa ehkä omaan makuun aavistuksen korkea action, mutta '10 täysi kymppi. (Ja ei, satulaan ei oltu jätetty perinteiseen tyyliin sitä hiomavaraa vaan päinvastoin. Tämä olisi varmasti ollut palautustavaraa, jos olisi ollut tarvetta korkeampaan satulaan tai sen isompaan lisäviilailuun.) Molemmat säädetty oletuksena ohuelle kymppisetille (.010-046)

 
Oletko sitä mieltä, että tuosta kaularaudasta ei tarvitse murehtia? Mulla kävi nimittäin niin, että kun vein ton mun -08 Standardin (joka on tosi hyvä peli) ensimmäistä kertaa nauhojen hiontaan, niin kitarakorjaaja sanoi ,kun sitä hain, että miten oot pystynyt soittaan tällä, kun tuo kaularauta oli niin löysällä. Itse en ollut huomannut mitään.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Crossroad
24.11.2010 12:08:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Meni jo. Ei auta mikkään. Se on se oma kitara niin mahtava peli, että ei oo kellään semmosta.
 
Voisit käyttää "pesutulos" -termistöä mielummin, ne on muotia ja kertoo hienosti kitaran parhauden. :)
 
mvirta
24.11.2010 12:10:34 (muokattu 24.11.2010 12:12:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei varmaan ainakaan etukäteen kannata murehtia.
 
Onhan se tietty pitkä reissu teutoonien maalta tänne härmään ja pikku säädöntarve etenkin näin talven kynnyksellä on mahdollinen, omasta mielestäni riippumatta kitaran mallista.
 
Anna vaan slashin totutella rauhassa näihin oloihin ja sitten tarvittaessa näytät kitaramaakarille. Eiköhän se ok soittokunnossa sieltä kumminkin tule.
 
Komia kitara kyllä.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
AngieRainbow
24.11.2010 14:22:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommi m: Jos se on "normi" signature n.2000e, kannattaa säädättää.
 
Jos taasen VOS n.5000e, pitäs olla kunnossa.

 
Joo, normi tehdasversio siis kyseessä, eli 2190 euroa jouduin siitä maksamaan, vaikka en ole kitaraa vielä saanut. No, Slash fani, kun oon, niin minkäs teet. Pääsin Lontoossa soittamaan tuota 5000 euron customia, mutta en kyllä saatana niin paljoa kitarasta viitsi maksaa.
 
Ehkä tosiaan parasta soitella jonkin aikaa niin, kuin MVIRTA ehdottaa ja viedä se sitten. Eikös jotkut meinaa, että kitaralla menee hetki ennen kuin se ns. asettuu säätöihin. Eli jos kielet esim. vähän särisee saattaa se itselläänkin mennä ohi? Itsellä siis ei ennen ole ollut suoraan pakasta vedettyä, vaan uusiakin kitaroita, joita olen liikkeestä ostanut, on liikkeen henkilökunnan toimesta säädetty.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
tommi m
24.11.2010 14:48:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Joo, normi tehdasversio siis kyseessä, eli 2190 euroa jouduin siitä maksamaan, vaikka en ole kitaraa vielä saanut. No, Slash fani, kun oon, niin minkäs teet. Pääsin Lontoossa soittamaan tuota 5000 euron customia, mutta en kyllä saatana niin paljoa kitarasta viitsi maksaa.
 
Ehkä tosiaan parasta soitella jonkin aikaa niin, kuin MVIRTA ehdottaa ja viedä se sitten. Eikös jotkut meinaa, että kitaralla menee hetki ennen kuin se ns. asettuu säätöihin. Eli jos kielet esim. vähän särisee saattaa se itselläänkin mennä ohi? Itsellä siis ei ennen ole ollut suoraan pakasta vedettyä, vaan uusiakin kitaroita, joita olen liikkeestä ostanut, on liikkeen henkilökunnan toimesta säädetty.

 
Ite koitin kerran just tota halvempaa versiota, ni oli siinäki bridge tosi korkeella.
 
Että ehkä sen verran uskallat iteki säätää että vähän lasket sitä.
 
Tietenki tapaus kohtasia..
 
http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
Terry Pantheras
24.11.2010 16:09:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tossa kielten korkeuden säädössä on niin ihmeellistä, ettei bridgeä uskaltaisi esim. vuoden/parin soittokokemuksella säätää mieleisekseen? Tai yleensäkään perussäätöjen opettelussa. No offense...
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Wradlin
24.11.2010 16:20:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Mikä tossa kielten korkeuden säädössä on niin ihmeellistä, ettei bridgeä uskaltaisi esim. vuoden/parin soittokokemuksella säätää mieleisekseen? Tai yleensäkään perussäätöjen opettelussa. No offense...
 
Mietin tätä itekkin... Näissä perussäädöissä kun kuitenkin aika hankalaa hajottaa mitään. Ja jos on laittaa kitaraan yli 2k niin luulisi silloin olevan hieman tietotaitoa asiasta?
 
En siis yritä vittuilla kysyjälle, kunhan mietin vaan. Tai oikeastaan oon kateellinen tosta AFD Lespasta.
 
Guildfinger
24.11.2010 19:47:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuntuu siltä, että itse ei osaa tehdä mitään muuta kuin soittaa, niin kitaran säädätys muualla on ihan ok!
 
Odottaisin uuden kitaran kanssa talven kylmimpiä ja kuivimpia kelejä, että nauhojen päät rupeavat tuntumaan teräviltä kaulan sivuilla, ...jos sitä taipumusta on. silloin on oikea hetki hioa ongelma pois. Samalla kaulan/hienovireen säätö juuri sen paksuiselle setille, mitä käytät ja kielet sopivalle korkeudelle.
 
Jos tämän jälkeen äänten soimisessa on jotain ongelmaa, niin nauhahionta voi olla tarpeen. Vapaiden kielien "sirraus" taas viittaa satulan suuntaan.
 
LaMotta
24.11.2010 19:54:17 (muokattu 24.11.2010 19:55:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Meinaan, että joku alan mies tarkastaisi satulan, intonaation, kaularaudan, kieltenkorkeuden tms. Kun en itse siihen uskalla koskea enkä myöskään osaa sanoa onko kaularaudassa, satulasaa tms. jotain vikaa. Vai viittaanko kintaalla moisille kehoituksille ja annan soida vaan?
 
Jos soitettavuus on hyvä eikä äänessä ole vikaa eli epätavallisen voimakasta räminää tai kuolleita nuotteja, ei ole mitään tarvetta tehdä "kaiken varalta" säätöä.
 
Se on sitten asia erikseen jos ei itse omaa taitoa arvioida vaikkapa kaulan ja nauhojen kuntoa. Tällöin joku puolueeton tarkkailija on paikallaan. Myyjä ei välttämättä ole sellainen.
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään.
Leslie East
24.11.2010 20:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tosiaan parasta soitella jonkin aikaa niin, kuin MVIRTA ehdottaa ja viedä se sitten. Eikös jotkut meinaa, että kitaralla menee hetki ennen kuin se ns. asettuu säätöihin. Eli jos kielet esim. vähän särisee saattaa se itselläänkin mennä ohi? Itsellä siis ei ennen ole ollut suoraan pakasta vedettyä, vaan uusiakin kitaroita, joita olen liikkeestä ostanut, on liikkeen henkilökunnan toimesta säädetty.
 
Kyllä Gibson LP:kin elää hiukan ilman kosteuden vaihteluiden mukaan, vaikka onkin tukevaa tekoa. Kaularaudan säätö ja intonaation säätö kannattaa opetella heti alusta alkaen. Vaikka etköhän sinä ne jo osaakin? Kaularautaa säätäessä kannattaa miettiä että montako kierrosta antaisit jonkun vääntää omaa kaulaasi.
 
s8na
24.11.2010 20:06:04 (muokattu 24.11.2010 20:07:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin 08 Studion worn brown viimeistelyllä (halpa ku mikä) ja nauhat ovat olleet hyvässä kunnossa koko ajan, ei törrötyksiä. Satulan kävin kyllä madalluttamassa ja sen jälkeen tuo on ollut hyvä soittaa. Tosiaan satulassa oli varaa madaltaa.
 
Vertailuksi hieman kalliimpi Classic Player mexico Fenderin nauhojen päitä piti ekana talvena viilata. Tuntuu myös että tuossa Gibsonissa on hieman parempi tuo nauhatyö, Fenkusta lähtee räminät helpommin.
 
Kokeilin tossa vähän aikaa sitten kaverin uutta 58 VOS Lespaa ja sen tuntuma oli kyllä täyttä timanttia.
 
www.mikseri.net/peppiyhtye/
Ziggy Bubba
24.11.2010 20:10:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Vertailuksi hieman kalliimpi Classic Player mexico Fenderin nauhojen päitä piti ekana talvena viilata.
 
Mitäs puuta oli muuten otelauta? Itellä ainoa kitara jossa nauhanpäät on talvikeleillä törröttänyt on tuo vaahteraotelautainen Mex Tele. Ruusupuisten kanssa mulla ei ole ollut ongelmia.
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «