Muusikoiden.net
09.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender vahvistintietäjät
1
hallu
09.11.2010 01:11:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päätin sitten ainakin toistaiseksi pitää tuon oman vahvistimeni BlesDeVille 410 ja kiikutin sen putkihuoltoon uraltonelle, kun en sitten tohtinut ominpäin niitä pääteputkia alkaa vaihtamaan. Tässä aikani kuluksi netistä tutkiskelin noita fender vahvareita ja yllättäen huomasin, että nyt myynnissä olevassa BluesDeVillessa on napit ja pistokkeet pikkuisen eripaikassa kun tuossa minun vanhassa vahvarissa, niin juolahti mieleen, että onko uusi reissue malli muulla tavoin erilainen kuin tuo vanha? tietääkö joku, onko saundipolitiikkaan tullut muutoksia tai onko muuten modernisoitu?

Jostakin mneitin keskustelusta muistan lukeneeni, että näihin reissue vahvareihin on se biastrimmeri asennettu jo tehtaalla. Uraltonen guru oli sitä mieltä, että siinä munkin vahvarissa on fixedbias, mutta ei ollut varma, onko se toteutettu vastuksen avulla vai trimmerillä (toivottavasti kertoo sen mulle kun haen vahvarin).

Toi saundijuttu mulla välähti mieleen siksi, kun eräässä keskustelussa täällä mnetissä joku oli sitä mieltä, että hodrodDeVille on ihan sama vahvari, mutta siinä on vaan yksi kanava enemmän (se more Drive). Itse vänkäsin silloin vastaan, kun olin yhdellä keikalla soittanut hodrodilla ja minusta se saundasi ihan erilaiselle, mutta se more drive kanava saattoi hämätä minua. Toisaalta nyt tuli mieleen, että josko näitä reissue vahvareita olisi vähän tuotekehitelty ja tilanne olisikin saundien puolesta erilainen kun siinä vanhassa sarjassa (eihän sekään nyt niin älyttömän vanha ole yheksänkytluvun alkupuolellahan nuo julkaistiin ja tämä reissue sarja on vissiin vasta ensimmäinen evoluutiovaihe).

No tuumasin vaan josko joku täällä tietäisi asiasta niin minua kiinnostaisi kovasti. Olisiko peräti ideaa vaihtaa vahvari tuohon nykyaikaisempaan (no ehkä se ei ihan niin paljoa ole muuttunut).

aristoteles666
09.11.2010 06:26:24 (muokattu 09.11.2010 06:38:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hotrod sarja on samoja vahvistimia, siinä otetaan käyttöön puolikas 12ax7:aa (muulloin se on käyttämättä) silloin kun painetaan more drive, muuten blues ja hotrod on samoja, ja reissue myös.

uudet mustapaneeliset, ei kirkkaat on muutettu vähän erilaisiksi,

hallu
09.11.2010 07:18:22

aristoteles666: hotrod sarja on samoja vahvistimia, siinä otetaan käyttöön puolikas 12ax7:aa (muulloin se on käyttämättä) silloin kun painetaan more drive, muuten blues ja hotrod on samoja, ja reissue myös.

uudet mustapaneeliset, ei kirkkaat on muutettu vähän erilaisiksi,

Ok, kiitokset nopeasta vastauksesta. Mun puista soundikorvaa aikoinaan hämäsi juuri tuo more driveasento joka toi sen saundin hodrodissa vähän kulmikkaamman tuntuiseksi. Siinä bluesdevillen reissuessa kun ne namiskat oli vähän siirtänyt paikkaa, niin funtsin josko siinä on jokin muukin muuttunut ja siksipä kyselen.

hallu
10.11.2010 19:32:19

Kävin kattelemaas ulkomaisillakin foorumeilla ja kyllä se vaan niin on, että HR DeVillen ja B Devillen ainoa ero on tuo moredrivekytkin. Tätä mieltä oli jopa Fenderkonserni itse (jos nyt työ tweed päällyste ei vähän pehmennä sitä bluesdevillen saundia;-). Että ne on ihan oikeasti tehnyt kokonaan eri vahvistinmallin yhtä nappulaa varten!?!? se myös selvisi ettei nämä devillet ole mitään oikeita vintagevahvareita vaan nimenomaan vintagevahvarin modernisoituja versioita :-D, kun on oikein kaksi tai kaksi ja puoli kanavaa ja reverb ja efektilinkki.

Tuossa Bluesdevillessähän master puraisee ainoastaan drivekanavaan ja kliiniä kanavaa säädetään volumepotikalla. EQ ja persense sekä bright kytkin puraisee molempiin kanaviin. Näin ollen kanavat saa soimaan eri voimakkuuksilla, mutta muuten äänen väri pysyy samana joskin siis drivekanvaan saa sotkettua pientä rosoa.

No kai ne Fenderillä on tehnyt markkinatutkimusta ja todennut, että se moredrive kanava on vain joillekin bluespuristeille liikaa ja heitä varten tehtiin tuo bluesdeville, vaikka todellinen puristi hommaisi tietenkin 57twinin (itselleni se olisi kyllä liian kallis.).

Aikoinaan soitin yhden keikan sillä HR Devillella ja siinä oli käytössä juurikin se moredrive kanava, joka sai vahvistimen kuulostamaan ihan eriltä. Ei sekään mikään sirkkelisärö ollut, mutta huomattavasti terävämpi ja kulmikkaampi kuitenkin. Itse asiassa se HR olisi siihen maailman aikaan sopinut itselleni oikein hyvin ominaisuuksien puolesta. Oman vahvistimeni ostin pitkälti ulkonäkösyistä.

Nämä nykyisin myytävät reissuet ovat siis samanlaisia vahvareita, mutta käyttöliittymää on pikkuisen kehitetty (ilmeisesti asiaksaspalautteen perusteella ja aika hienovaraisiahan nuo muutokset ovat). Niin ja nämä reissuet ovat vähän halvempia, mutta se johtunee valuuttojen kurssimuutoksista minkä vuoksi ihan tarkkaa ostovoimaan suhteutettua hintavertailua ei voi edes tehdä (ainakin oma ostovoimani oli opiskelijana todella rajallinen ja siksi seitsemäntuhattakuusisataamarkkaa tuntui helvetin paljon isommalta rahalta kun nykyinen yhdeksänsataa euroa.

Muutenkin tuntuu, että nykyisin soittimet sun muut härpättimet ovat ihan tolkuttoman halpoja johonkin yeksänkytluvun hintoihin verrattuna, mutta se johtunee pitkälti siitä ettei mulla ollut rahaa yheksänkytluvulla ja ne vähätkin kolikot kannoin kapakkaan;-)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti