Muusikoiden.net
03.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jeesiä pedaalien kanssa!
1
pickup
08.11.2010 20:25:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve, asia on helppo ja yksinkertainen, mutta vituttava, ainakin omalle kohdalle, kun tuota opiskelijabudjetti rahaa ei niin hirveästi ole.
 
Elikkä pedaaleista on kyse, heräteostoksena menin ostamaan tuommosen zoomin uuden "ubermultiefekti" laitteen, G2Nu:n, ja alkanu huomaileen että perkele, ei siitä lähde yhtään sitä soundia mitä pitäisi, liekkö sitten vahvistimessakin vika, tuommonen rolandin trankku.. Enimmäkseen gunnareihin viittaavaa rokkia, ja paljon rankempaa, (esim: all that remains) tulee enimmäkseen soiteltua.
 
Kysymykseni on tämä, jos mietitään pitkällä tähtäimellä, multiefekti vai stomppipedaaleita?
 
Tietysti joku voi laittaa kunnon selostuksen multiefektit "vs" polkupedaalit "pros & cons". Olisin kiitollinen :)
 
Rumpalit tekevät sen rytmissä, basistit tekevät sen tahdissa, MUTTA.. Kitaristit tekevät sen soolona!
Borlag
08.11.2010 20:29:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidemmän päälle ei ole olemassakaan mitään yhtä ja ainotta oikeaa vastausta. Gunnarit kuten myös suurin osa rankemmista pumpuista käyttää kyllä putkivahvistimiä pääasiallisesti, GNR:llä Marsuja lähinnä.
 
Perusideana voit pitää vaikkapa sitä että jos soundit ei ole kunnossa, vahvistin on se ensimmäinen mitä kannattaa harkita. Kun se on kunnossa, sitten vasta kannattaa miettiä niitä "mausteita", eli efektejä sun muita. Perus säröpurkkia en miellä efektiksi tosin, pikemminkin uudeksi "kanavaksi", jos näin voi ajatella.
 
Ukkovaari
08.11.2010 20:42:42 (muokattu 08.11.2010 20:48:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pickup: Terve, asia on helppo ja yksinkertainen, mutta vituttava, ainakin omalle kohdalle, kun tuota opiskelijabudjetti rahaa ei niin hirveästi ole.
 
Elikkä pedaaleista on kyse, heräteostoksena menin ostamaan tuommosen zoomin uuden "ubermultiefekti" laitteen, G2Nu:n, ja alkanu huomaileen että perkele, ei siitä lähde yhtään sitä soundia mitä pitäisi, liekkö sitten vahvistimessakin vika, tuommonen rolandin trankku.. Enimmäkseen gunnareihin viittaavaa rokkia, ja paljon rankempaa, (esim: all that remains) tulee enimmäkseen soiteltua.
 
Kysymykseni on tämä, jos mietitään pitkällä tähtäimellä, multiefekti vai stomppipedaaleita?
 
Tietysti joku voi laittaa kunnon selostuksen multiefektit "vs" polkupedaalit "pros & cons". Olisin kiitollinen :)

 
Kummassakin on puolensa, multihuljuttimessa on vähemmän johtohässäkkää ja ehkäpä enempi säätöäkin kuin yksittäisissä pedaaleissa + niissä on tietty niitä vahvarimallinnoksi, kaappi ym. mallinnoksia mitä ei yksittäispedaaleissa ole (jos siis puhutaan näistä särö, flanger, chorus, ym. pelkistä efektipedaaleista).
 
Paljon kinastellaan siitä, onko multihuljuttimen efektimallinnokset yhtä hyviä vaiko huonompia kuin alkuperäiset yksittäispedaalit joita ne mallintaa, tässäki pitää muistaa että onko sillä väliä, jos soundi on se mistä pitää, mutta jos hakee ihan alkuperäisen soundia niin harvemmin multihuljuttimen soundi on alkuperäisensä tasolla (lähellä se toki voi olla).
 
Multihuljutin on yksissä kuorissaan ihan kätevä vehje mutta toisaalta erilliset pedaalitkin saa kätevästi tänä päivänä kannettua jos ne on laitettu kätevään pedalboardiin, jossa on vaikka kansi ja sitten vaan kantoon.
 
Yksi varmaan sellainen tärkeä asia mikä on hyvä muistaa, että monessa multihuljuttimessa olevat efektit ovat sellaisia, että niitähän ei voi sitten vaihtaa vaan niiden kanssa ollaan naimisissa kun taas yksittäiset erilliset pedaalit on sitten helpompi vetää siitä signaaliketjusta pois ja vaihtaa johonkin parempaan.
 
Sitten on hyvä muistaa edelliseen liittyen, että on näitä ns. multihuljuttimia kuten kalliimmat räkkimalliset vehkeet, joihin oikeasti tulee päivityksiä efektienkin suhteen ja näin ollen sitä kautta parannuksia eli osassa vehkeitä voidaan sanoa, ettei välttämättä ollakaan naimisissa niiden efektien kanssa (tosin nämä laitteet on sitten aikas kalliita kait yleisesti).
 
Kun puhuit opiskelija budjetista niin näin äkkiseltään sanoisin, että sitäkin tärkeämpää on varmistua siitä, että laittaa rahansa juurikin sellaiseen laitteistoon, josta tykkää eikä tarvi vaihtaa kun kalsareita ja siki hyvä muistaa, että jos olet epävarma jonkin hankinnasta eli siinä on jotain mikä mietityttää niin älä osta vaan kerää lisää rahaa kunnes löytyy se "tää on saatava" fiilis ja siinäkin muistettava se pidempi harkinta ja kunnon testaus.
 
Jos sinua yhtään lohduttaa niin kerron omasta efektijutustani lyhykäisesti loppuun.
 
- Mulla on ollut aluksi jokin Zoom 605 pikku multihuljutin, sen jälkeen on tullut Boss GT-8 multihuljutin ja sen rinnalle myös pedalboard/erilliset pedaalit, myin GT-8 alta pois kun halusin GT-10, ja tuon viimeisen mainitun myin pienen käytön jälkeen pois.
 
Nykyinen kokoonpano koostuu nyt räkkimallisesta Eleven Rack vehkeestä sekä vielä löytyy tuo pedalboard jossa on 7 + 1 erillistä efektiä kiinni. Näillä olen mennyt nyt pidempään ja tarvetta ei enää ole hirveesti efektipuolella. Paras hankinta efekti-vahvsitin-kaappi-mikki mallinnoksissa on tuo Eleven ollut, kerrassaan hyvä laite, jota nuo erilliset pedaalitkin täydentää omalta osaltaan.
 
Edit: tuossa jo toinen kertoitin sen seikan eli perushan lähteepi hyvästä vahvarista ja efektit sitten heittää sitä kermaa päälle eli tuovat maustetta soundiin, joka perustuu hyvään vahvariin-/tai vahvistinmallinnokseen.
 
Edit: yksi tärkeä asia on myös osata säätää laitteista pihalle juuri se omaan korvaa tyydyttävä soundi ja multihuljuttimissa tämän esille saaminen voi kestää ja vaatia aikaa, joten oli laite mikä tahansa niin oikeat säädöt ja niiden löytyminen on tärkeää, osassa tämä löytyminen on vaan helpompaa ja osassa taas ei ;-)
 
Toivottavasti en nyt sekoittanut ajatuksia pahasti.
 
Miikathebest
08.11.2010 21:54:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukkovaari:
Yksi varmaan sellainen tärkeä asia mikä on hyvä muistaa, että monessa multihuljuttimessa olevat efektit ovat sellaisia, että niitähän ei voi sitten vaihtaa vaan niiden kanssa ollaan naimisissa kun taas yksittäiset erilliset pedaalit on sitten helpompi vetää siitä signaaliketjusta pois ja vaihtaa johonkin parempaan.

 
Siksi multipaavoissa onkin useita eri versioita kustakin efektistä.
Mutta eipä tuo kuitenkaan auta jos ne on kaikki kuraa.
 
Nykyinen kokoonpano koostuu nyt räkkimallisesta Eleven Rack vehkeestä sekä vielä löytyy tuo pedalboard jossa on 7 + 1 erillistä efektiä kiinni.
 
Mitä tarkoittaa 7 + 1 ?
 
Edit: yksi tärkeä asia on myös osata säätää laitteista pihalle juuri se omaan korvaa tyydyttävä soundi ja multihuljuttimissa tämän esille saaminen voi kestää ja vaatia aikaa, joten oli laite mikä tahansa niin oikeat säädöt ja niiden löytyminen on tärkeää, osassa tämä löytyminen on vaan helpompaa ja osassa taas ei ;-)
 
Hyvä vahvistin kuulostaa hyvältä vaikka napit olisi missä asennossa tahansa - tosin vähän erilaiselta.
 
Liikaa säröä!
ubik
08.11.2010 22:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yksittäisten pedaalien kanssa on "helpompi" puljata ja se efktien vaihtelu on helpommin hallittavissa ku multieffulla, multieffussa taas on aika paljon fektejä mitä saattaa joskus tarvita mutta ei välttämättä tulis hankittua yksittäisenä pedaalina. Vanhoja hyviä multiefektejä pyörii mnetin torilla aika halvalla jotta kattelemaan vaa sieltä.
 
Et maininnut et mitä haet. ihan vaan hyvää saundia vai sit paljon efektejä. jos vaan hyvää saundia ni sit on vahvari eka mihi panostetaan, sen jälkeen sit efektejä jos tarvii.
 
Ukkovaari
08.11.2010 22:50:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest:
Mitä tarkoittaa 7 + 1 ?

 
Vähän huonosti selitetty minulta mutta selvennetään eli
 
Mulla on pedalboardissa itseasiassa 7 erillistä efektipedaalia + Wah, joka ei mahdu pedalboardiin ja kun oikein tarkkoja ollaan niin yksi tuosta 7 erillisestä efektistä vielä saa omalla virtalähteeltään sen virran kun taas muut 6 kpl ja wah saa pedalboardista virran, kaikki kuitenkin ovat kytkettynä ns. samaiseen ketjuun seuraavasti eli
 
alkaen kitara -> wah - compura - overdrive/distortion - overdrive/distortion (omalla virtalähteellä) - super octaver - EQ - Flanger - chorus - vahvistimeen sitten joko eteen tai myös efektilooppiin tai esim. Elevenin eteen tai sen looppiin.
 
Sorry mun ensimmäisen viestin huono selitys :-)
 
Numb
09.11.2010 09:52:42 (muokattu 09.11.2010 09:53:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pickup: Enimmäkseen gunnareihin viittaavaa rokkia, ja paljon rankempaa, (esim: all that remains) tulee enimmäkseen soiteltua.
 
Kysymykseni on tämä, jos mietitään pitkällä tähtäimellä, multiefekti vai stomppipedaaleita?

 
Makuasia. Itse käytän yksittäispedaaleja, mutta multilaitteilla on paikkansa. Esim PODin voi vetää suoraan mikseriin, niin säästyy paljolta roudaus- ja mikityshässäkältä.
 
Ainakin tuolla on aihepiiristä keskusteltu aiemminkin: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=158149&o=0&#p7931103
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=177779&o=0&#p8710835
 
Siellä muuten jäsen McNulty kirjoittaa seuraavaa: Itse suosittelen, että säästät rahaa ja ostat kerralla hyvän vahvistimen. Se kantaa pitkässä juoksussa 59875 kertaa pidemmälle kuin yksikään multimulinexi tai efektipedaali. Pedaalilla ei loihdita ihmeitä, mikäli vaffarin perussoundi on huono, ja näinhän se onpi.
 
Makuasia, sanoi koira.
Wolfhound
10.11.2010 19:03:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin lyhyellä tähtäimellä... jos siitä nykyisestä trankkuvahvistimesta löytyy siedettävä puhdas kanava, niin siihen kun tyrkkää Zuumista JCM800-mallinnusta ja jaksaa veivata säätöjä (lähinnä särön määrä, eq ja kaiku) - luulis lähtevän enshätään ihan ok saundit ...koska "edellisestä mallistakin" G2.1u lähtee ...jos ei nyt ihan mahdoton vaatimustaso ole tai ihan paska kitara (tai soittaja, niinkuin täällä)...
 
Pitkällä tähtäimellä varmasti niin, että kunnon vahvistin on se lähtökohta ja siihen kunnon efektejä.
 
pickup
17.11.2010 23:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeeep, kyllä mää oon nyt kallistunu sille puolelle, että "poika pelailee nyt ensin, ja kattoo ne naiset sitten myöhemmin" taktiikkaan, elikkä uutta vaffaria :))
 
Elikkä 2 melkeen budjettiin sopivaa putkee oon löytäny. (trankkuihin en enää koske.)
 
Peavey ValveKing 112 tai Peavey Windsor Studio.
 
Jos tätä joku styrkkaritietäjä sattuisi lukemaan, niin voisiko ystävällisesti valaista minua, ja kertoa noista malleista, JA yleensäkkin putkivahvistimista :))
 
Kiitos taas kaikille jo etukäteen :)
 
Rumpalit tekevät sen tahdissa, basistit tekevät sen rytmissä, MUTTA.. Kitaristit tekevät sen soolona!
Objectif Lune
19.11.2010 14:10:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pickup: Jeeep, kyllä mää oon nyt kallistunu sille puolelle, että "poika pelailee nyt ensin, ja kattoo ne naiset sitten myöhemmin" taktiikkaan, elikkä uutta vaffaria :))
 
Elikkä 2 melkeen budjettiin sopivaa putkee oon löytäny. (trankkuihin en enää koske.)
 
Peavey ValveKing 112 tai Peavey Windsor Studio.
 
Jos tätä joku styrkkaritietäjä sattuisi lukemaan, niin voisiko ystävällisesti valaista minua, ja kertoa noista malleista, JA yleensäkkin putkivahvistimista :))
 
Kiitos taas kaikille jo etukäteen :)

 
Pitää vielä tuoda esille sellainenkin näkökulma, että onko sulla sellainen kitara, josta lähtee sellainen soundi, jota haluat. Edes kahden tonnin Twin Reverb ei tee huonosta kitarasoundista kultaista. Vasta kun kitara on kunnossa, kannattaa kiinnittää huomiota vahvistimeen, ja sitten kun vahvistin on jees, polkimiin. Vahvistimen pitää vahvistaa hyvää soundia ja vasta hyvää soundia voi muuttaa polkimilla mieleisekseen.
 
A.O.K.
19.11.2010 14:47:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Pitää vielä tuoda esille sellainenkin näkökulma, että onko sulla sellainen kitara, josta lähtee sellainen soundi, jota haluat. Edes kahden tonnin Twin Reverb ei tee huonosta kitarasoundista kultaista. Vasta kun kitara on kunnossa, kannattaa kiinnittää huomiota vahvistimeen, ja sitten kun vahvistin on jees, polkimiin. Vahvistimen pitää vahvistaa hyvää soundia ja vasta hyvää soundia voi muuttaa polkimilla mieleisekseen.
 
Tätä usein nähtyä mielipidettä en ole henkilökohtaisesti ikinä ymmärtänyt. Aika samalta mun mielestä kuulostaa kahdentonnin Gibsoni ja Harley benton jos niitä soittaa microcuben läpi, tai vaikka vähän kalliimmankin matopurkin läpi. Pikemminkin päinvastoin, vasta kun vahvistin alkaa olemaan kohtuullista tasoa alkaa huomaamaan eroja kitaroissa.
 
-Rake-
19.11.2010 15:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se jemikään kyllä kauhean hyvältä kuullosta 15w trankkumarsun läpi, mutta esimerkiksi oma dual super lead alko kuullostaan aika "paskalta" kun ostin jacksonin rr:n jossa oli emg81....lähti mikki aika äkkiä vaihtoon.
 
Joten kyl son niin notta mikkikin vaikuttaa aika paljon vaikkakin mielummin soittasin williamsilla kunnon putkarin kans ku että hyvällä kitaralla mickro cuben läpi.
 
Objectif Lune
19.11.2010 16:03:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akuorela: Tätä usein nähtyä mielipidettä en ole henkilökohtaisesti ikinä ymmärtänyt. Aika samalta mun mielestä kuulostaa kahdentonnin Gibsoni ja Harley benton jos niitä soittaa microcuben läpi, tai vaikka vähän kalliimmankin matopurkin läpi. Pikemminkin päinvastoin, vasta kun vahvistin alkaa olemaan kohtuullista tasoa alkaa huomaamaan eroja kitaroissa.
 
Mielipiteistä ja makuasioista voi onneksi kiistellä loputtomiin. Olettaen, että käytössä on peruslaadukas vahvistin, saman kitaramallin sisällä eroja voi olla niin, että päätä huimaa. Jopa ilman mitään vahvistinta erot kahden täsmälleen saman hintaisen Fenderin välillä voivat olla uskomattoman isoja (kävin juuri koittamassa ja hämmästyin erosta). Ei sitä kuollutta soundia pelasta mikit tai vahvistimet.
 
Tietenkin harjoitteluvahvistimet, joiden ei edes ole tarkoitus kuulostaa ihanalta vaan joiden on tarkoitus soida jotenkin hiljaisella volumella, eivät tuo kitaroiden soundia parhaalla mahdollisella tavalla esiin. Ja jos kaiuttimen ja kitaran välillä ääntä on särötetty rankalla kädellä, voi se kuulostaa kovin samalta eritasoisilla kitaroilla. Siitä en tiedä, kun en kovin rankoista säröistä niin välitä.
 
Vaikka en mikään hirvittävän kokenut sähkökitaroiden maailmassa ole, niin uskallan ihmetellä miten hyvä kitara ja huono kitara voivat kuulostaa aika samalta vahvistimen läpi, jos toinen kuulostaa jo ilman vahvistinta paljon paljon paremmalta?
 
A.O.K.
19.11.2010 16:30:17 (muokattu 19.11.2010 16:31:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Mielipiteistä ja makuasioista voi onneksi kiistellä loputtomiin. Olettaen, että käytössä on peruslaadukas vahvistin, saman kitaramallin sisällä eroja voi olla niin, että päätä huimaa. Jopa ilman mitään vahvistinta erot kahden täsmälleen saman hintaisen Fenderin välillä voivat olla uskomattoman isoja (kävin juuri koittamassa ja hämmästyin erosta). Ei sitä kuollutta soundia pelasta mikit tai vahvistimet.
 
Tietenkin harjoitteluvahvistimet, joiden ei edes ole tarkoitus kuulostaa ihanalta vaan joiden on tarkoitus soida jotenkin hiljaisella volumella, eivät tuo kitaroiden soundia parhaalla mahdollisella tavalla esiin. Ja jos kaiuttimen ja kitaran välillä ääntä on särötetty rankalla kädellä, voi se kuulostaa kovin samalta eritasoisilla kitaroilla. Siitä en tiedä, kun en kovin rankoista säröistä niin välitä.
 
Vaikka en mikään hirvittävän kokenut sähkökitaroiden maailmassa ole, niin uskallan ihmetellä miten hyvä kitara ja huono kitara voivat kuulostaa aika samalta vahvistimen läpi, jos toinen kuulostaa jo ilman vahvistinta paljon paljon paremmalta?

 
Makuasioistahan on paras kiistellä :) Tuo vaan kuulostaa mun korvaan ihmeelliseltä että pitäisi olla hyvä kitara ennenkuin lähtee sitä vahvistinta päivittämään. Jos nyt tässä tapauksessa haluaisi kitaran kuulostavan samalta kuin Slash niin todennäköisemmin lähelle sitä soundia pääsisi juurikin jollakin kelpo putkivahvistimella (juuri tuommoinen peavey todennäköisesti riittää) ja melkein millä tahansa kitaralla, kuin ostamalla Les Paulin ja sen soittaminen sitten jonkun transistorivahvistimen läpi. Sama koskee muunkin tyylisiä soundeja, ei nyt pelkästään tuota Slashin soundia.
 
Mun mielestä vahvistimella on se suurin vaikutus miltä kitaristi kuulostaa. Se soundi kun loppujen lopuksi tulee sen vahvistimen kautta ulos. Tottakai hyvä kitara kuulostaa paremmalta saman vahvarin läpi, kai muuten kaikki vetelis harley bentoneilla :) Mutta se suurempi ero soundiin tulee siitä 15w transistorivahvistin vs 100w marsun stäkki. Siis minun mielestä.
 
Tää on nyt ohi aiheen...
 
pickup
19.11.2010 23:52:18 (muokattu 19.11.2010 23:56:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, jospa pysyttäis aiheessa, kiinnostavaa tosin näitäkin oli lukea :))
Eli, settini on seuraava, Tokai ALS-48 VF, Roland Cube 20x ja Zoom G2Nu. Kitarassa ei ainakaan mitään soundillista vikaa, kyllä tuolla pitäisi rokit irrota. :)
 
Mutta, jos palataan takaisin noihin vahvistimiin? Siihen päätökseen kuitenkin olen tullut, että vaihtoon menee, koska Rolandi tuossa yhdessä nurkassa on ollu nyt 3-4 vuotta seissy.
 
Ja pidetään edelleen nuo kaksi vahvistinta mielessä:
 
--> Peavey Windsor Studio 15w --- Peavey ValveKing 112 (Onnekseni kumpikin löytyy oman paikkakunnan musiikkiliikkeestä!)
 
Rumpalit tekevät sen tahdissa, basistit tekevät sen rytmissä, MUTTA.. Kitaristit tekevät sen soolona!
pickup
19.11.2010 23:53:30 (muokattu 19.11.2010 23:57:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja painaa varmaan vanhuus päälle Rolandilla, ku kunnolla lyö masteria, nii ite vahvistin alkaa säriseen, ja sooloissa kuuluu sieltä taustalta todella inhottava ulina. Jos jollain tietoa tästä, saa toki jakaa viisautensa :)

Jatketaan aiheella, joka ei ole enää pedaaleista, vaan enemmänkin noista vahvistimista :)
 
Kiitos taas jo etukäteen! =)
 
PS. En saanu tätä viestiä samaan kirjotettua, nii piti sitte tehä kaksosanen, mitäköhän taas oikkuilee..
 
Rumpalit tekevät sen tahdissa, basistit tekevät sen rytmissä, MUTTA.. Kitaristit tekevät sen soolona!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti