Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tahmean otelaudan liukastus
1 2 3
vahvistin2
29.10.2010 13:38:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hirveän monta stratoa omistaneena tuli ensimmäisenä nyt vastaan ilmiö, jossa uuden (American deluxe) straton vaahteraotelaudan lakka tuntuu melko tahmealta soitella. Muutoin kaula on mitä maukkain. Mihinkään rajuihin hiontoihin en ala, mutta jonkin sortin kiillotusvinkit olisivat nyt poikaa. Tai ainekäsittelyt. Koetin tehdä hakuja "tahmea otelauta" tahmea kaula ym. mutta kovin helposti en juttuja teemasta löytänyt, vaikka niitä varmaan on joissakin vanhemmissa topiceissa. Olen omistanut monia stratoja, joissa vaahteraotelauta on tosi liukas, ja tämä on nyt vähän ylläri.
 
Juurus; pieni kylä Texasissa Parisin vieressä, jossa soitetaan r&b -musaa ja lemmitään. Omakuvassa heppu pyysi bändiin, mutta mitäs minä, kun olen taas myynyt kaikki kitarani...No, kysyin Wilsonilta miten bändimiehen pitää poseerata ja hän neuvoi.
joku muu sikko
29.10.2010 14:46:53 (muokattu 29.10.2010 14:51:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vahvistin2: Hirveän monta stratoa omistaneena tuli ensimmäisenä nyt vastaan ilmiö, jossa uuden (American deluxe) straton vaahteraotelaudan lakka tuntuu melko tahmealta soitella. Muutoin kaula on mitä maukkain. Mihinkään rajuihin hiontoihin en ala, mutta jonkin sortin kiillotusvinkit olisivat nyt poikaa. Tai ainekäsittelyt. Koetin tehdä hakuja "tahmea otelauta" tahmea kaula ym. mutta kovin helposti en juttuja teemasta löytänyt, vaikka niitä varmaan on joissakin vanhemmissa topiceissa. Olen omistanut monia stratoja, joissa vaahteraotelauta on tosi liukas, ja tämä on nyt vähän ylläri.
 
Marshall on kuin Ferrari. Jos sitä käyttää puolella teholla, se menettää tehonsa - Ritchie Blackmore
Metalrock
29.10.2010 14:48:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/ghs_fast_fret.htm
 
Siepauttaja
31.10.2010 11:23:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ainakin hankasin oman fenderini lakatun vaahteraotelaudan keveästi hienolla teräsvillalla, kun rupesi tahmominen ärsyttämään. Operaatio auttoi jonkun verran, mutta ei tuo mielestäni vieläkään vastaa ruusupuuotelaudan tuntumaa.
 
Aki
31.10.2010 21:00:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

000-karhuinen teräsvilla on oma suositukseni myös. Sillä saa sen pahimman tarttuvuuden pois, mutta pinnan pystyy halutessaan vielä kiillottamaan peiliksi.
 
Mutta ole varovainen, jos hinkkaat liikaa, lakka kuumenee ja villamuru saattaa tehdä pinnan tummaksi. Etenkin 0000-teräsvillalla saa helposti vähän rumaa jälkeä.
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
Rämppy
31.10.2010 21:15:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko uutuuttaan vielä nihkeä tuo otelaudan lakka. Kovaa soittoa vaan niin kyllä se siitä hioutuu. Ja varmaan tuo lakkapintakin kovettuu itsestäänkin ajan kanssa. Yksi aine, mikä saattaisi toimia on Virtuoso Premiun Cleaner.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Miikathebest
31.10.2010 23:34:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en menisi teräsvillaa käyttämään, sillä se lähinnä naarmuttaa. Ennemmin hiomapaperia. Itse olen käyttänyt hiomapaperia kitaran kaulaan. Sopiva karkeus voisi ollla P500.
 
Liikaa säröä!
apuri
31.10.2010 23:45:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttää olevan ihan modernia uretaanilakkaa tuossa kitarassa kaulassa. Ei muuta kun autovahaa kaulaan niin rupeaa luistamaan.
 
Aki
01.11.2010 00:22:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Itse en menisi teräsvillaa käyttämään, sillä se lähinnä naarmuttaa. Ennemmin hiomapaperia. Itse olen käyttänyt hiomapaperia kitaran kaulaan. Sopiva karkeus voisi ollla P500.
 
000-teräsvilla naarmuttaa vähemmän kuin 500 hiomapaperi, ja hiomapaperi menee lakasta tukkoon hyvin nopeasti. Meneeköhän sulla teräsvilla sekasin jonkun muun tuotteen kanssa?
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
Miikathebest
01.11.2010 01:46:15 (muokattu 01.11.2010 01:49:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: 000-teräsvilla naarmuttaa vähemmän kuin 500 hiomapaperi, ja hiomapaperi menee lakasta tukkoon hyvin nopeasti. Meneeköhän sulla teräsvilla sekasin jonkun muun tuotteen kanssa?
 
Ei mene teräsvilla sekaisin minkään tuotteen kanssa. Teräsvillassahan on nipussa niitä ohuen ohuita teräslankoja. Langat siinä hinkatessa pyörivät miten sattuu, ja aiheuttavat epätasaisemman lopputuloksen.
Kokemukseni perustuu kylläkin vähän karkeampaan teräsvillaan, jonka perusteella olen kuvitellut hiomapaperin olevan hienompiakin villoja järkevämpi valinta. En muista villan karkeutta, mutta sillä sai aikaa rumia naarmuja. Pitääkin huomenna käydä tarkistamassa käytetyn villan karkeus...
Hiomapaperia kun käyttää veden kanssa, niin eipä mene tukkoon.
 
Paperin karkeudesta.. kokeilemistani 300jotain oli liian karkea ja 800 oli liian hieno jättäen pinnan jo vähän nihkeäksi.
Menisin ennemmin liian hienolla kuin karkealla. Sileämmän pinnan saa helpommin hiottua karkeammaksi, kun taas karkeaa pintaa tasoittaessa joutuu hinkkaamaan enemmän lakkaa pois.
 
Tuolla soitinrakennuspuolella osaisivat varmaan neuvoa paremmin.
 
Liikaa säröä!
Muuki
01.11.2010 06:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus tuli vastaan se hammasharja-niksi, lyhennetyllä harjalla, toimii. Kyllä sillä mun otelautojen mönjät ja tahmat on ainakin lähtenyt, vaahteraan en tosin ole vielä kokeillutkaan.

Teräsvilla kuulostaa vähän härskiltä, hienokin, hiomapaperi vielä härskimmältä. Mutta minä oonkin minä. Ehkä tuo hienoinen teräsvilla vois toimiakin.
 
Eio
Miikathebest
01.11.2010 07:56:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuki: Joskus tuli vastaan se hammasharja-niksi, lyhennetyllä harjalla, toimii. Kyllä sillä mun otelautojen mönjät ja tahmat on ainakin lähtenyt, vaahteraan en tosin ole vielä kokeillutkaan.

Teräsvilla kuulostaa vähän härskiltä, hienokin, hiomapaperi vielä härskimmältä. Mutta minä oonkin minä. Ehkä tuo hienoinen teräsvilla vois toimiakin.

 
Tarkoituksena ei olekaan poistaa otelaudasta likaa, vaan tehdä lakatusta pinnasta vähemmän nihkeä.
 
Liikaa säröä!
LaMotta
01.11.2010 10:15:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1000 vesihiomapaperi liukastaa lakkapinnan.
 
Teille on valehdeltu niin paljon, ettette tiedä oletteko tulossa vai menossa." - Benjamin Freedman
Aki
01.11.2010 11:41:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Kokemukseni perustuu kylläkin vähän karkeampaan teräsvillaan
 
Niitähän tosiaan on montaa sorttia. Keittiön PataPata on tietysti aivan liian karkeaa. Paksuus 000 toimii mun kokemuksen mukaan hienosti lakkapintaan. Vastaa karheudeltaan ehkä jotain 600:sta hiomapaperia, mutta pääsee paremmin nauhojen väleihin eikä naarmuta koska villa painaa tasasemmin laajemmalta alueelta. Ja mattapintaa tehdessä villan epäsäännöllisempi jälkihän on vain hyvästä.
 
Vettä en kitaran kaulan jälkihiomisessa uskaltaisi käyttää, se pääsee nauhojen väleistä puuhun, muttei haihtumaan pois.
 
Teräsvillan miinuspuoli on se sotku. Kaula pitää irrottaa tai vähintään mikit suojata hyvin ennen operaatiota. Teräsvillahöttö ei lähde mikkien magneeteista ikinä.
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
wilo
01.11.2010 12:44:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Teräsvillan miinuspuoli on se sotku. Kaula pitää irrottaa tai vähintään mikit suojata hyvin ennen operaatiota. Teräsvillahöttö ei lähde mikkien magneeteista ikinä.
 
Lähtiskö teipillä, sinitarralla tai muovailuvahalla?
 
Miikathebest
01.11.2010 12:51:57 (muokattu 01.11.2010 13:06:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Lähtiskö teipillä, sinitarralla tai muovailuvahalla?
 
Paineilmalla
 
Kyllä ne saa pois muttei kovin helposti.
 
Liikaa säröä!
Muuki
01.11.2010 15:52:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Tarkoituksena ei olekaan poistaa otelaudasta likaa, vaan tehdä lakatusta pinnasta vähemmän nihkeä.
 
Njaaaaa no sitten, mää että ne tahmeudet on peräisin sormista..
 
Eio
Miikathebest
01.11.2010 16:21:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuki: Njaaaaa no sitten, mää että ne tahmeudet on peräisin sormista..
 
No sehän siinä onkin ideana, että lakkapinnan tulisikin olla sellainen, joka sietää sormien tahneutta eli hikeä, rasvaa ja muuta paskaa tuntumatta nihkeältä.
 
Liikaa säröä!
Mando
01.11.2010 17:01:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykylakat kestää hyvin Zippo-bensaa. Sitä kevyestu rättiin ja hankaat menemään. Avot, kaula liukastuu kuin taikaiskusta. Samalla kaulasta irtoavat kaikki viimeisetkin hikitahmat veks.
 
Karvamammutti
01.11.2010 17:02:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mando: Nykylakat kestää hyvin Zippo-bensaa. Sitä kevyestu rättiin ja hankaat menemään. Avot, kaula liukastuu kuin taikaiskusta. Samalla kaulasta irtoavat kaikki viimeisetkin hikitahmat veks.
 
Mitenkähän tuommonen lakkaamaton ruusupuu reagoi zipperipensaan?
 
Hoen geschoen voern de boern du Schoccolat Moose.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «