Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Delay särkyy itsensä päälle
1 2
Ronin
16.10.2010 11:49:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tilanne on sellainen, että ostin tuossa juuri Electro-Harmonixin Deluxe Memory Boyn eli mainion analogisen delayn. Pedaali on aivan loistava ja täysin mieleni mukaan säädettävissä, mutta seuraavaan ongelmaan olen törmännyt: Kun pistän vahvistimesta särön päälle, delay särkyy itsensä päälle (eli seuraava kaiku särkee edellisen jne.) ja koko paketti menee yhdeksi puurosotkuksi.
 
Olen oikea amatööri, mitä tulee kitarakamoihin - onko tämä merkki siitä, että jokin on vinossa, vai siitä, että teen asiat päin honkia? Mielestäni kuitenkin pitäisi olla ihan mahdollisuuksien rajoissa saada aikaan delay, joka ei särje itseään. :D
 
Pitäisikö minun hankkia erikseen säröpedaali, jonka sitten pistän ketjussa delay-pedaalini edelle?
 
Kiitos! :)
 
- Ronin
 
lavaamo
16.10.2010 11:50:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronin: Eli tilanne on sellainen, että ostin tuossa juuri Electro-Harmonixin Deluxe Memory Boyn eli mainion analogisen delayn. Pedaali on aivan loistava ja täysin mieleni mukaan säädettävissä, mutta seuraavaan ongelmaan olen törmännyt: Kun pistän vahvistimesta särön päälle, delay särkyy itsensä päälle (eli seuraava kaiku särkee edellisen jne.) ja koko paketti menee yhdeksi puurosotkuksi.
 
Olen oikea amatööri, mitä tulee kitarakamoihin - onko tämä merkki siitä, että jokin on vinossa, vai siitä, että teen asiat päin honkia? Mielestäni kuitenkin pitäisi olla ihan mahdollisuuksien rajoissa saada aikaan delay, joka ei särje itseään. :D
 
Pitäisikö minun hankkia erikseen säröpedaali, jonka sitten pistän ketjussa delay-pedaalini edelle?
 
Kiitos! :)
 
- Ronin

 
Laita se delay looppiin, jos vahvistimessa sellainen on?
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
askomiko
16.10.2010 12:02:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Särösi asuu vahvistimessa. Siellä se lymyilee ja ilkeästi hohotellen säröttää kaiken minkä saa käsiinsä. Särön karvaiset kourat on sitä pidemmät mitä enempi säröä siellä asuu. Sikäli, jos se saa käsiinsä kitaran "kläm", ja sen jälkeen kaiun toistaman "..läm", niin sehän suurella innolla säröttää molemmat ja on kovin tyytyväinen itseensä, "tätähän minulta tilattiin". Lopputuloksena vähän sekametelisoppaa. KRÄLÄM!
 
Tästä syystä aikapohjaiset efektit laitetaan yleensä vasta särön jälkeen, että hommassa säilyy tolkku. Chorus, kaiut ja delayt, jne. Vastauksena siis, säröpedaali ja sen jälkeen delay on ok, mutta yleensä vahvarin särö kuulostaa paremmalta, jolloin ratkaisuksi jää juurikin se efektiluuppi, joka asuu vasta särön jälkeen. Tällöin efektiluupissa asuva kaikumenninkäinen nappaa karvaisiin käsiinsä mustan särön tuottaman "KRÄNG!"-äänen, ja huitaisee siihen taikasauvallaan perään "kräng" -äänen. Lopputuloksena nätti särösoundi joka kaikuilee.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Ronin
16.10.2010 12:23:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, alkaa vähän tulla selvyyttä. Vahvistin on Cube-60. Siinä on oma paikkansa Inputille, ja takana löytyy "Foot SW" -osio, missä on oma kolonsa Delay/Reverbille, EFX:lle ja Ch Selectille. Ilmeisesti tämä Delay kuuluisi laittaa sinne taakse, mutta mikä tämä systeemi nyt siis on? Kitarasta piuha pedaaliin, mistä piuha vahvarin taakse ei tuota mitään ääntä - ylläripylläri kun ei Inputtiin mene mitään. Eli mistä mihin siis tungen piuhoja?
 
Borlag
16.10.2010 12:25:02 (muokattu 16.10.2010 12:27:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronin: Kiitos, alkaa vähän tulla selvyyttä. Vahvistin on Cube-60. Siinä on oma paikkansa Inputille, ja takana löytyy "Foot SW" -osio, missä on oma kolonsa Delay/Reverbille, EFX:lle ja Ch Selectille. Ilmeisesti tämä Delay kuuluisi laittaa sinne taakse, mutta mikä tämä systeemi nyt siis on? Kitarasta piuha pedaaliin, mistä piuha vahvarin taakse ei tuota mitään ääntä - ylläripylläri kun ei Inputtiin mene mitään. Eli mistä mihin siis tungen piuhoja?
 
Ei mene siihen. Foot switchillä tarkoitetaan vahvistimen omaa kanavanvaihtopoljinta, efekti looppi on se mitä siitä pitäisi löytyä. Jos ja kun tuota ei löydy, niin pistät sen delayn viimeiseksi ja vedät siitä piuhan vahvarin inputtiin niin pitäisi toimia oikein.
 
elikäs kitara -> muut polkimet -> delay -> vahvarin input
 
Ronin
16.10.2010 12:33:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, kiitos vastauksista! Eli tarvitsen siis säröpedaalin joka tapauksessa, uutta vahvistinta kun en kuitenkaan varmaan ihan saman tien ole ostamassa.
 
FreshPots
16.10.2010 12:34:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu elikkäs delayden pitäisi olla aina särön jälkeen. Mitä enemmän otat säröä vahvarista sitä enemmän toistot säröytyy. Lisäksi kaiku saattaa nousta pinnalla. Analogdelayt ovat siinä mielessä parempi ratkaisu kun niiden toistot ovat tummempia ja pehmeämpiä kuin digidelayissa, jotka toistavat täsmälleen samanlaisena äänen (ellei jonkinsortin mallinnus yms. käytössä).
 
Ratkaisu:
 
Jos vahvistimessa on efektilooppi, kannattaa delayt aina laittaa sinne.Siinä delay on etuasteen ja pääteasteen välissä (jos kyseessä on putkivahvari, ja käytät etuastesäröä delay on särön jälkeen).
 
Jos ei, pitää säätä toistojen voimakkuus pienelle jolloin vahvistin ei särötä niitä. Sama juttu mitä kovempaa pikkaat kieliä sitä säröytyneenpi ääni tulee ja mitä hiljempaa, kuuluu hiljaisempi ääni ja vähemmän säröä (myös volapotikan toiminta). Eli dynamiikkaa, dynamiikkaa...
 
Mitä jos ostaisit säröpedaalin ja laittaisit delayn sen jälkeen. Näin vahvari voisi olla kliini. Saisit hyvän särön ja selkeät kaiut.
 
Vähän lisää keskustelua samasta aiheesta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=191137&oo=60
 
Analogidilsalla olen saanut mieluisemman saundin. Näihin tuloksiin olen päässyt, mutta tähän vaikuttavat muu soittovälineistö ja moni muu seikka. Kokeile erillaisia juttuja jos löytäisit itsellesi mieluisen saundin.
 
Morri
16.10.2010 16:15:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on vahvistimena Cube-60 niin vaikea kuvitella mihin ihmeeseen sä siinä tarvitset erillistä delay-pedaalia...? Ainut syy mikä tulee mieleen on se, että haluat reverbin ja delayn samaan aikaan käyttöön. Itse kyseisen vahvistimen omistaneena toteasisin, että siinä vahvistimessa sen oma delay toimii todella paljon paremmin varsinkin säröpuolella kuin mikään erillinen delay-purkki (itse kokeilin siinä MP:n Deep Blue Delaytä). Sama pätee säröpuoleen eli sanoisin että jatka vahvistimen omien säätöjen hakemista älä ota siihen mitään pedaalia.
 
Mitä tulee tuohon säröytymiseen niin sanoisin siihen, että signaali on yksin kertaisesti liian "lujalla" eli laita se efektilenkkiin. Mulla oli sama "vika" Blackstarin HT-20:ssä ennen kuin laitoin delayn efektilenkkiin ja kytkin - 4db(vai mikä se oli)-säätimen päälle.
 
Dont mess with Keith Richards! http://www.youtube.com/watch?v=KyK0y02HvVc&feature=related
Stone
16.10.2010 18:39:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crossfire96: Juu elikkäs delayden pitäisi olla aina särön jälkeen.
 
Vähän ohi aiheen, mutta käyttäytyykö myös phaser vastaavasti eli sijoitettava särön jälkeen? Eikös sekin tavallaan ole "viive"?
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
Hanok
16.10.2010 19:28:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Vähän ohi aiheen, mutta käyttäytyykö myös phaser vastaavasti eli sijoitettava särön jälkeen? Eikös sekin tavallaan ole "viive"?
 
Makuasia... Asetuksista riippuen voi toimia joko ennen tai jälkeen. Isommilla säröillä mieto phaser ei juuri erotu soundista jos se on ennen säröä.
 
Itse olen pitänyt delay-speduakin vahvistimen edessä vaikka vahvistimessa on efektiluuppi. Tämä osin siitä syystä että käytän delayta enimmäkseen puhtailla tai miedosti särötetyillä soundeilla. Isommillakin säröillä ja ennnen säröä kytketyllä delaylla saa aika hillittömän paksua soundia pitkien yksittäisten sävelten soittoon.
 
Kannattaa testailla ennakkoluulottomasti erilaisia tapoja, voi löytää omia mielenkiintoisia ja kenties massasta poikkeavia soundeja.
FreshPots
16.10.2010 19:32:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Vähän ohi aiheen, mutta käyttäytyykö myös phaser vastaavasti eli sijoitettava särön jälkeen? Eikös sekin tavallaan ole "viive"?
 
Tämä jakaa vähän mielipiteitä myös. Ne seitkytluvun phaser-saundit syntyvät särön edessä (putkistyge täysillä). Minulla kun on U-vibe, joka perustuu hiukan 4-stage-phaseriin, tykkään pitää sitä särön edessä (klassisia uvibe saundeja esim. Trower). Särön jälkeen siitä tulee vähän radikaalimpi ja pitää sellaista SWOOSHH-efektiä. En tiedä päteekö tämä myös pheisereihin.
 
Ziggy Bubba
16.10.2010 19:39:41 (muokattu 16.10.2010 19:44:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crossfire96: Juu elikkäs delayden pitäisi olla aina särön jälkeen.
 
Äh, en niele tätä. Turha dogmaattisuus on arsesta tässä kohtaa...
 
Tietynlaista hiukan "hajoavaa" soundia haettaessa dilsu ennen säröjä on just kova juttu. Joillain mallintavilla & kehnoilla perustrankuilla nuo jutut on kuulostanu aika karmealta, mutta hyvällä putkarilla voi saada maukasta juttua irti.
 
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
jussimus
16.10.2010 19:58:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crossfire96: Juu elikkäs delayden pitäisi olla aina särön jälkeen.
 
Hoho, tässäkö on absoluuttinen totuus? No ei tod.
 
Mulla on AINA ollut delay ennen vahvarin etuastetta, ja otan säröni siis etuasteesta.
Käytän dilsaa pelkästään tietynlaiseen maalailuun, ja hakemaani soundia ei saa jos dilsa tulee säröjen jälkeen.
 
Mutta jos mulla olisi tarvetta käyttää dilsaa perinteisessä sooloilussa, niin silloin lykkäisin dilsan luuppiin.
 
Eli siis mun mielestä dilsan paikka signaaliketjussa määräytyy täysin käyttötarpeen mukaan.
 
FreshPots
16.10.2010 20:00:01 (muokattu 16.10.2010 20:02:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Äh, en niele tätä. Turha dogmaattisuus on arsesta tässä kohtaa...
 
Tietynlaista hiukan "hajoavaa" soundia haettaessa dilsu ennen säröjä on just kova juttu. Joillain mallintavilla & kehnoilla perustrankuilla nuo jutut on kuulostanu aika karmealta, mutta hyvällä putkarilla voi saada maukasta juttua irti.

 
Noh makuasioita nämä ovat. Minä tykkään miedosta dilsasaundista.
 
Hoho, tässäkö on absoluuttinen totuus? No ei tod.

Mulla on AINA ollut delay ennen vahvarin etuastetta, ja otan säröni siis etuasteesta.
Käytän dilsaa pelkästään tietynlaiseen maalailuun, ja hakemaani soundia ei saa jos dilsa tulee säröjen jälkeen.

Mutta jos mulla olisi tarvetta käyttää dilsaa perinteisessä sooloilussa, niin silloin lykkäisin dilsan luuppiin.

Eli siis mun mielestä dilsan paikka signaaliketjussa määräytyy täysin käyttötarpeen mukaan.

 
Käyttötarpeen mukaan juurikin. Nuo ovat omia kokemuksiani, joita ei tarvitse ottaa täydellisinä faktoina. Itsekin on pakko pistää delay ennen säröllä olevaa vahvaria, koska looppia ei ole, mutta jos olisi laittaisin sen sinne.
 
jussimus
16.10.2010 20:18:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crossfire96: Nuo ovat omia kokemuksiani, joita ei tarvitse ottaa täydellisinä faktoina.
 
Ihmiset ottavat asian faktana, jos sä esität asian niin ;)
 
aristoteles666
16.10.2010 21:45:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussimus: Hoho, tässäkö on absoluuttinen totuus? No ei tod.
 
Mulla on AINA ollut delay ennen vahvarin etuastetta, ja otan säröni siis etuasteesta.
Käytän dilsaa pelkästään tietynlaiseen maalailuun, ja hakemaani soundia ei saa jos dilsa tulee säröjen jälkeen.
 
Mutta jos mulla olisi tarvetta käyttää dilsaa perinteisessä sooloilussa, niin silloin lykkäisin dilsan luuppiin.
 
Eli siis mun mielestä dilsan paikka signaaliketjussa määräytyy täysin käyttötarpeen mukaan.

 
ongelma onkin jos on usea kanava että puhtailla delayn ollessa sopiva, sitä tulee älyttömästi liikaa säröisemmillä kanavilla, siksi looppiin, niin se tulee kaikissa yhtä lujaa.
 
Stone
17.10.2010 10:46:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crossfire96: Ne seitkytluvun phaser-saundit syntyvät särön edessä (putkistyge täysillä).
 
Itseasiassa tämä juuri olikin ajatuksenani :)
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
jussimus
17.10.2010 15:06:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ongelma onkin jos on usea kanava että puhtailla delayn ollessa sopiva, sitä tulee älyttömästi liikaa säröisemmillä kanavilla, siksi looppiin, niin se tulee kaikissa yhtä lujaa.
 
Itse säädän dilsan vahvarin särökanavan mukaan, mut ihan hyvin ne säädöt ovat toimineet kliinikanavan kanssakin. Tosin käytänkin dilsaa enimmäkseen maalailuun särökanavan kanssa. Kliinien kanssa käytän dilsaa aika harvoin, ja silloinkin vain joihinkin sointuihin tilantunnetta luomaan, vähä niinku reverbin korvikkeena.
 
Ronin
17.10.2010 19:17:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morri: Jos sulla on vahvistimena Cube-60 niin vaikea kuvitella mihin ihmeeseen sä siinä tarvitset erillistä delay-pedaalia...? Ainut syy mikä tulee mieleen on se, että haluat reverbin ja delayn samaan aikaan käyttöön. Itse kyseisen vahvistimen omistaneena toteasisin, että siinä vahvistimessa sen oma delay toimii todella paljon paremmin varsinkin säröpuolella kuin mikään erillinen delay-purkki (itse kokeilin siinä MP:n Deep Blue Delaytä). Sama pätee säröpuoleen eli sanoisin että jatka vahvistimen omien säätöjen hakemista älä ota siihen mitään pedaalia.
 
Cuben delay ei yksinkertaisesti ole kyllin hyvä eikä kyllin hyvin säädettävä. Laatu on laatua.
 
Morri
17.10.2010 20:03:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronin: Cuben delay ei yksinkertaisesti ole kyllin hyvä eikä kyllin hyvin säädettävä. Laatu on laatua.
 
Tohon vahvistimeen ajettuna erillisellä purkilla parempaa delaytä...onnea yrityksellesi... Helpompaa on vaihtaa vahvistinta, mutta sun rahathan ne on... ;)
 
Dont mess with Keith Richards! http://www.youtube.com/watch?v=KyK0y02HvVc&feature=related
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «