Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä tietää että vahvistimen putket on vanhentunu?
1 2
Jakkeko
15.03.2011 12:36:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla hajos just Svetlanan n. 50h soitetusta nelikosta yksi 6L6nen. Mittautin loput ja niissä ei ollut käytännössä mitään eroa uuden putken arvoihin. Ts. oma veikkaukseni on, että käyttöikä on lähempänä tuota uraltonen esittämää kuin 120 tuntia. Jotenkin vielä tuntuu että suurin osa soittajista vaihtaa putkia ihan turhan usein "just in case" -periaatteella. Sitä en kiistä etteikö uusien ja vähän käytettyjen putkienkin soundissa olisi jo joku pieni ero, mutta kannattaako putket vaihtaa jo tuossa välissä... Sanoisin että ei.
 
rokrokpoprok
Jucciz
15.03.2011 16:16:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Voi olla siis hyvinkin järkevää sijoittaa se 4x hinta putkiin ja mahdollisesti vaihtaa putket seuraavan kerran vuosien, tai kymmenien vuosien päästä.
 
Torilta löytyy. *wink wink* ;)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tiku35
16.03.2011 13:16:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pitäis jotain keskiarvo arvioita alkaa heittämään niin kauanko noin yleensä kaupasta ostetussa uudessa vehkeessä noi putket kestää? vuosi - 10 vuotta?
 
Flaxwood
pekurides
16.03.2011 13:59:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiku35: Jos pitäis jotain keskiarvo arvioita alkaa heittämään niin kauanko noin yleensä kaupasta ostetussa uudessa vehkeessä noi putket kestää? vuosi - 10 vuotta?
 
joo, about siltä väliltä.
 
Raakasti heitettynä putkia voisi verrata hehkulamppuihin.
 
pimahtaa huomenna tai vaikka parin vuoden päästä, ei voi tietää mutta yleensä parista vuodesta päättäreiden kohdalla ollaan puhuttu ja riippu tietenkin kuinka paljon soittaa ja miten lujalla ja miten laadukkaita putkia on hommattu ja miten kuumaksi ne on biasoitu jne.
 
Niin ja kyllähän ne "vanhentuessaankin " toimivat vielä pitkän aikaa mutta saundit sitten heikkenee että milloin se vaihdon paikka sitten on, kun lopullisesti kömähtävät vai silloin kun saundit heikenee....
 
kolmepiippuisia juttuja..
 
They see me rollin, they hatin.
Tiku35
16.03.2011 15:18:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertoisko joku vielä että saanko itse vaihdettua putket engliin vai pitääkö viedä johonkin. mihin?
 
Flaxwood
pekurides
16.03.2011 18:06:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiku35: Kertoisko joku vielä että saanko itse vaihdettua putket engliin vai pitääkö viedä johonkin. mihin?
 
putkien vaihto ei ole lampunvaihtoa kummempi operaatio mutta pääteputket pitäisi "biasoida" eli säätä sopiville virroille ja siinä hommassa ammattilaiset on syytä kutsua apuun.
 
tosin monissa peleissä on myös niin. sanotut "bias-mittauspisteet" vahvistimen ulkopuolella,yleensä takapaneelissa mistä saa tavallista yleismittaria käyttämällä ohjekirjaa apuna itsekin säätää virrat kohdille hyvin helposti.
 
Jos ei löydy näitä pitää laite avata kokonaan ja mittailla;laskeskella ja sörkkiä meisseliä ja mittapäitä jopa 700V jännitteisten paljaiden osien vieressä joka ei kovin terveellistä välttämättä ole jos ei tiedä mitä tekee.
 
monessa pajassa tekevät sopuhintaan vaihdon kun ostat putket heiltä.
 
niitä pieniä etuasteputkia voi vaihdella itsekin mielinmääörin.
 
They see me rollin, they hatin.
Tiku35
16.03.2011 19:16:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavia hölmöjä kysymyksiä. Eli omistan siis Englin Gigmaster combon. Onko siinä ns "isojen poikien putkia" vai onko itse vaihdettavissa?
 
En siis mitään putkista ymmärrä. soitan vaan :D
 
Tiku
 
Flaxwood
aristoteles666
16.03.2011 19:19:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiku35: Seuraavia hölmöjä kysymyksiä. Eli omistan siis Englin Gigmaster combon. Onko siinä ns "isojen poikien putkia" vai onko itse vaihdettavissa?
 
En siis mitään putkista ymmärrä. soitan vaan :D
 
Tiku

 
vie huoltoon jos tulee ongelmia.
 
Jakkeko
16.03.2011 20:21:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiku35: Seuraavia hölmöjä kysymyksiä. Eli omistan siis Englin Gigmaster combon. Onko siinä ns "isojen poikien putkia" vai onko itse vaihdettavissa?
 
En siis mitään putkista ymmärrä. soitan vaan :D
 
Tiku

 
Kyllä gigmasterinkin putket voi itse vaihtaa, mutta kuten pekurides tuossa sanoi, vie ihmeessä huoltoon jos et tiedä mitä teet. Gigmaster on ns. täysputkicombo eli etuaste ja pääteaste on kumpikin toteutettu putkitekniikalla. Pääteputket pitäisi biasoida vaihdon yhteydessä.
 
rokrokpoprok
Tiku35
17.03.2011 07:54:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK eli ammattilaiselle. Onkos Tampereella jotain hyviä paikkoja mihin viedä?
 
Flaxwood
sickboy
17.03.2011 08:08:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääteputket tosiaan on syytä biasoida, josa haluaa varmistaa optimaalisen saundin ja käyttöiän. Etuasteputket voikin sitten huoletta vaihtaa ja se on yhtä vaikeaa, kuin hehkulampun vaihto.
 
Itse omistin aikoinani Peavey Classic 50-vahvistimen, johon vaidoin kaikki putket aina itse, ilman biasointia. Hyvin se pelitti aina ja olin saundeihin tyytyväinen. Putket kesti aina sen about 3 vuotta reilulla bänditreenimäärällä ja satunnaisella keikkailulla. Kun ostaa sinne päätteeseen sovitettuja pareja, niin homma ei voi mennä ihan pieleen.
 
Uraltone veloittaa biasoinnista muistaakseni 35€, kun uudet putket ostaa sieltä. Biasointi on siis ehdottomasti suositeltavaa, mutta ei se mikään pakollinen toimenpide ole.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «