Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paulin kielet särisee!! (Vituttaa)
1 2 3 4 5 6
AngieRainbow
02.10.2010 19:45:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille paljon vastauksista. On todella asiaa, että ihmiset jaksaa jakaa kokemuksiaan ja tietojaan täällä. Kitara lähtee maanataina uudelleen satuloitavaksi, niin katsellaan mikä on meininki sen jälkeen.
 
mvirta
02.10.2010 20:15:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Kiitos kaikille paljon vastauksista. On todella asiaa, että ihmiset jaksaa jakaa kokemuksiaan ja tietojaan täällä. Kitara lähtee maanataina uudelleen satuloitavaksi, niin katsellaan mikä on meininki sen jälkeen.
 
Toivottavasti jollekin muulle kitaramaakarille tällä kertaa? Jotenkin ihmetytti nuo viime reissun huoltotoimenpiteet.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
trih
02.10.2010 20:39:15 (muokattu 02.10.2010 20:40:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos viet sen kitaran satulan vaihtoon niin satula vaihdetaan ja särinä voi jatkua. Jos viet sen särinän poistoon niin särinä poistetaan. Todella huonoa ammattitaitoa huollossa jos ei edes vikaa korjata vaan poistetaan "tervettä kudosta" tai vaihdetaan uusia osia.
 
Eli, vie sen vian takia se huoltoon äläkä satulan vaihtoon tai nauhojen hiontaan. Vaihdat sen vian toimivuuteen tai hiotutat sen vian pois etkä nauhoja :).
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
AngieRainbow
07.10.2010 01:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie tapan kohta itteni tuon kitaran kans.
 
Kitaran satulaa korjattu ja kielisilta (toivottavasti oikea termi) vaihdettu uuteen. Tulin kotiin ja kitara soi ku taivaasta tullu. Olin ihan fiiliksissä ei särinää, ei helinää ja saundi taivaallinen. Noin kahden tunnin soittelun jälkeen käy vittu B kieli säriseen ja sit taas G. No, mä oon, että voi vittu. Tsekaan virityksen ja kiristän kieliä ihan vähän. Särinä katoaa ja kitara soi ku unelma. Kunnes taas kohta särisee. Mää käännän säriseviä kieliä B:tä ja G:tä ihan vitusti löysemmälle, viritän taas ja särinä lakkaa. Mä oon ihan, että asiaa! No, yritän paikallistaa, että mistä se särinä johtuu enkä löydä sitä millään... Sit mä yritin tarkoituksella saada sitä säriseen, mutta en saanu. Soittelin jonkun aikaa ja kielet ei särise, vaikka soittais lujaa kunnon kovalla plektralla. No, olo vähän helpottuu. Gibson laukkuun. Odotan puoli tuntia. Otan sen laukusta ja G kieli särisee taas.
 
Kitara on mulle just se oikea, silloin kun se ei särise. Sanokaa joku, että mistä saatana se johtuu, ku kielet on vaihdettu, kaularauta tarkistettu, nauhat hiottu, satulaa fixattu kaks kertaa ja kielisilta vaihdettu. Kaikki toimen piteet on tehnyt Nevalaisen Matti, johon luotan kuin kivimuuriin. Kun haen kitaran häneltä, se toimii hyvin ja soi hyvin, mutta myöhemmin se saatanan särinä taas alkaa.
 
Maksan 50 euroa, sille joka saa ton saatanan särinän ikuisesti mun Les Paulista pois.
 
Huh huh. Ahdistaa niin, että ei nukkumaan pysty.
 
Karvamammutti
07.10.2010 01:53:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile vaihtaa kielivalmistajaa.
 
Hoen geschoen voern de boern du Schoccolat Moose.
MoreK
07.10.2010 06:33:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itelläni särisi parikin kieltä yhdessä halvemmassa korealaisessa Les Paul kopiossa. Särinä ilmeni vain vapaana soitettaessa. Ihmettelin aikana ja päättelin (aivan oikein), että ongelma on joko ensimmäinen nauha tai satula. Silmämääräisesti tarkastaen kielen ja nauha välissä oli tilaa, joten tarkistin satulan.
 
Ongelmaksi paljastui satulaurat, joissa oli lievä kallistuma/alamäki kielien suuntaan. Ts. kieli ja satula kohtasivat lavan puolella, ja soitettaessa kieli osui huojuessaan satulan uraan ja särisi. Viilasin uran itse varovasti aavistuksen kallelleen toiseen suuntaan, niin että kieli lepäsi satulan kaulan puoleisessa päässä. Särinät poistuivat.
 
Imper
07.10.2010 07:51:48 (muokattu 07.10.2010 07:53:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vika on edelleen satulaurissa. Tuttua juttua vaikka tulikin just huollosta. Kun kieli särisee, niin paina kevyesty satulan takaa kieltä niin särinä loppuu, eikö? Asiaan auttaa kun hiot vähän punotuilla kielenpätkillä uria varovasti. Tai sitten palautat kitaran Matille, kerrot ongelman ja vaadit korjausta.
 
BTW, missä päin Tamperetta asut? Kyllä mua voisi se 50e kiinnostaa :D
 
Everyone is a per-son
Tiku35
07.10.2010 09:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähä menee ohi aiheen, mutta aikanaan kun käytin Nevalaisella omaa Ibanezia huomasin pari kertaa että Matti ei ehkä niin paljoa jaksa panostaa muiden valmistamiin kitaroihin. Aika nihkeesti huoltotyöt toimi. Toki kitara toimi huollon jälkeen aina todella hyvin...
 
Varmasti palvelu ja muut olis paremmin Nevalaisen valmistamien kitaroiden kohdalla.
 
Ja tietenkin tämä on vain minun oma mielipide.
 
TT
 
Jorte Kariko
07.10.2010 10:15:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen myös joskus vienyt oman epiphonen zakk wylde les paulin Nevailaiselle ja valittanut siitä, että A kieli särisee ihan hulluna kun se oli aikaisemmin vaihtanut siihen luusatulan ja teki nauhojen hionnan. Vein takaisin hänelle sen ja sano että menee takuu huoltona... noh, ongelma ei ikinä kadonnut ja taisin vielä pari kertaa mennä aivan turhaan vaikka sovittiin että siihen ja siihen aikaan haen kitaraa.. mies ei vastannut edes puhelimeen tuntiin tai pariin... syy oli lakkaus... hmm... olen aikaisemmin pitänyt tämän vain omana tietonani...
 
eli turhia lupauksia, odotteluja, valheita... oli se mitä mulla jäi Nevalaisesta käteen. Siis tämä vain asiakaspalvelusta. Aika lapsellista sitä on tänne kirjoittaa vaan olisi rehellisesti pitänyt miehelle itsellensä kertoa, mutta huomasin että jos hänelle huomauttaa jostain... niin tuntui mies ottavan heti siitä nokkiinsa. Les Paul on ollut nurkissa pyörimässä... PRS:ääni en kyllä tolle miehelle vie. Kitarafaktorissa olen asioinut ja sinne jatkossa vien kitarani. Loistotyyppi siellä ja muutenkin mukava tarinoida sen ukkelin kanssa.
 
Räyh!
Kivijalka
07.10.2010 10:22:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nevalaisella on aina erityinen paikka muusikoiden.nettiläisten sydämissä:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=118572&o=0&#p4585404
 
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Tiku35
07.10.2010 10:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika arka aihe tää tuntuu olevan ja pyydän anteeksi sitä että menee ihan ohi aiheen, mutta pakko sanoa.
 
Jos mulla olis edelleen joku 100-300e maksava kitara, voisin hyvillä mielin viedä sen Masalle huoltoon. Vaikka asiakaspalvelu on kehno niin homman tuntuu osaavan(?)
 
Mutta Flaxwoodiani en todellakaan vie. Toki Flaxwoodin voi pilata kuka vaan, en tarkota että vain Masa. MUTTA...
 
Vien Flaxwoodini sen omaan huoltoonsa, mikäli sitä joskus tarvii edes huollattaa...
 
Siitä tulikin mieleen, että onko järkeä ostaa joku halpa keppi ja alkaa sillä harjotella huoltamista ja muuta??
 
TT
 
McNulty
07.10.2010 11:12:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivijalka: Nevalaisella on aina erityinen paikka muusikoiden.nettiläisten sydämissä
 
Sen enempää ottamatta kantaa tuohon vanhaan threadiin (enää), pitää kyllä sanoa että pari viikkoa sitten soitin Telen tallamikin huoltotyöstä Matille, josko onnistuisi. Ja onnistuihan se, kivuttomasti ja nopeasti. Varsin hyvää oli palvelu. Sovittiin, että mikin ostanut uusi asiakas tuo tallamikin fiksattavaksi ja homma pelitti paremmin kuin hyvin. Hinnoittelu oli järkevää, asiakasta palveltiin odottaessa ja nyt Twang King twängää kuin viimeistä päivää.
 
FGW:lle 100% puhtaat paperit. Pistääkin miettimään muutamaa seikkaa... ei niistä tässä sen enempää.
 
Tulis talavi nii näköö mitä köyhät pistää ylle!
lonelyplayer
07.10.2010 14:26:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli sirinäongelma uuden telen kanssa vapaalla paksulla E-kielellä. Kun näppäsin kieltä niin kuului kauhea sirinä pitkään. Hain joka paikasta vikaa, kieli ei mielestäni ottanut mihinkään kiinni. Sitten huomasin että kielen katkaistu pää lavassa ottikin kiinni toisen katkaistun kielen päähän ja siitä resonointi johtui. Mystistä...
 
Kielten päiden lyhennys sivuleikkurilla ja ongelma oli ratkaistu !
 
Mando
07.10.2010 15:17:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen kuin ihan muserrut, niin testaa nyt ensin, erotatko särinöitä/räminöitä realistisella volumella vahvistimen läpi soittaessa...? Jos et, niin unohda hetkeksi koko juttu ja keskity nauttimaan soitosta ja soittimesta.
 
LaMotta
07.10.2010 15:32:17 (muokattu 07.10.2010 15:33:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow:......Tulin kotiin ja kitara soi ku taivaasta tullu...... Noin kahden tunnin soittelun jälkeen käy vittu B kieli säriseen ja sit taas G. ....Sanokaa joku, että mistä saatana se johtuu, ku kielet on vaihdettu, kaularauta tarkistettu, nauhat hiottu, satulaa fixattu kaks kertaa ja kielisilta vaihdettu.....Maksan 50 euroa, sille joka saa ton saatanan särinän ikuisesti mun Les Paulista pois.
 
Vaikuttaa siltä että kaularaudan säätö on saattanut muuttua. Kitaran kaula yleensä "asettuu" yön yli säädön jälkeen. Ja muutokseen saattaa riittää esimerkiksi erilainen huoneen kosteus ja lämpötila huollossa ja kotonasi.
 
Kaukoparantaminen ei valitettavasti toimi tässä tapauksessa.
 
Kuinka korkealla/matalalla sulla ne kielet on? Akustisesti soittaessa ei ole lainkaan tavatonta että kielet särähtää tai lätisee jonkin verran. Jos ääni demppautuu kuultavasti sähköllä soitettaessa niin silloin säädössä on jotain oikeaa vikaa.
 
Hyttysen te siivilöitte, mutta nielaisette kamelin!
mvirta
07.10.2010 15:42:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onhan virityskoneistojen mutterit tiukalla?
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
AngieRainbow
07.10.2010 15:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt ihan ok fiiliksillä...
 
Laitoin satulaan pienen palan kangasta G kielen kohdalle ja se on siinä. Ei saatana sirise. Leikkasin sen valkoisesta T-paidasta ja eihän se nyt niin hirveän esteettinen ole, mutta ketä tollanen pieni kankaan palanen kiinnostaa. En jaksa yrittää saada kitaraa kuntoon ilman kangassäätöä, eli vedän sillä nyt näin, kun muuten on tosiaan niin hyvä peli.
 
On joo mystisiä asioita nää särinät ja kitarat noin yleensäkin. On Gibsonitkin aika yksilöitä, vaikka kuinka ois takuut ja tarkistukset tehtaalta. Masa on kyllä ihan ok äijä, kun mullekin takuuna hommia teki eikä tunneistaan mitään veloittanut. Voi toki olla, että harkitsen kitarafaktoria ens kerralla... Noi särinätkin on vähän henkilökohtaisia juttuja. Toisia ahdistaa enemmän kuin toisia. Entisenä pianistina vaadin kyllä kalliilta kitaralta puhdasta sointia.
 
No, nyt vedetään sen kankaan palan kans ja sillä hyvä. Menee treenit vähän vituiks, ku ihmettelen särisevää kieltä viis tuntia ja treenaan puol...
 
LaMotta
07.10.2010 16:07:08 (muokattu 07.10.2010 16:08:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Laitoin satulaan pienen palan kangasta G kielen kohdalle ja se on siinä. Ei saatana sirise. Leikkasin sen valkoisesta T-paidasta ja eihän se nyt niin hirveän esteettinen ole, mutta ketä tollanen pieni kankaan palanen kiinnostaa. En jaksa yrittää saada kitaraa kuntoon ilman kangassäätöä, eli vedän sillä nyt näin, kun muuten on tosiaan niin hyvä peli..
 
Aha. Satulan urat siis on tehty väärin.
 
Hyttysen te siivilöitte, mutta nielaisette kamelin!
AngieRainbow
07.10.2010 16:42:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Aha. Satulan urat siis on tehty väärin.
 
Kyllä se sittenkin vähän taas särisee. Huomenna kitarafaktorille...
 
LaMotta
07.10.2010 17:04:14 (muokattu 07.10.2010 17:19:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Kyllä se sittenkin vähän taas särisee. Huomenna kitarafaktorille...
 
Oletko nyt varma, ettei ole kyse sitar-ilmiöstä särinän sijaan?
 
Hyttysen te siivilöitte, mutta nielaisette kamelin!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «