Muusikoiden.net
08.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ENGL Blackmore Vs. H&K Switchblade
1 2
Crimsomnia
13.09.2010 20:39:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H&K:n ominaissoundi on vähän liian alakertavoittoinen, varisnkin ultra-kanavalla missä täytyy vääntää bassot kokonaan pois että muistaa soittavansa kuusikielistä tavallista sähkistä eikä bassokitaraa.

Se, plus olen aivan käsi ruuvaamaan soundeja. Vähän ärjympää meininkiä vähemmällä säätämisellä tekisi mieli, ja toi Blackmore signature kiinnostaisi ainakin soundinäytteiden perusteella, ja monipuolisuus edellytyksenä osoittaa sen suuntaan kanssa.

Vähän turha tätä on varmaan kysyä, koska makuasioita nää on ja eri ihmiset kuulee asioita eri tavalla, mutta: kannattaaks?

ReBeat
13.09.2010 20:47:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä luulen että toi vaihto olis sulle ihan ok. Blackmore on niinku hetivalmis kiuas. On siinäkin bassoa aika paljon mutta saletisti saa keulitettua kyllä middlet ja yläpäät vallitsevammiksi, jolloin purentaa löytyy.

P-man
13.09.2010 21:00:07

ReBeat: Kyllä mä luulen että toi vaihto olis sulle ihan ok. Blackmore on niinku hetivalmis kiuas. On siinäkin bassoa aika paljon mutta saletisti saa keulitettua kyllä middlet ja yläpäät vallitsevammiksi, jolloin purentaa löytyy.

Blackmoressa on myos kanavien kesken bassot aika hyvin balansissa, eli higainilla ei tuuttaa ylimaaraista bassoa.

McNulty
13.09.2010 21:10:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja nyt kun kerran nupeista puhutaan niin kaapin merkitys korostuu entisestään. Sitä bassotoistoa kun voi kaitsea valitsemalla kaapin ja elementit "oikein" sen nupin kaveriksi.

Esim. avoin 2x12" kaappi on ihan eri juttu kuin suljettu over-sized 4x12". Samoin Celestion V30:t kuulostavat erilaiselta mitä saman firman Heritage Greenbackit tai vaikka Jensenin P-12Q... tai Eminencen Texas Heat.

Kannattaa siis panostaa myös "oikeanlaiseen" kaappiin sen nupin lisäksi.

Rauhan jalanjäljissä kulkee aina salamurha.
Crimsomnia
13.09.2010 23:33:15

Niin, tiedä nyt miten tota voi vielä parantaa kaappivalinnalla. Peaveyn virityksen vaihtaminen H&K:n logoa kantavaan 4x12 V30 -kaappiin oli soundin ja dynamiikan puolesta jo niin mahtava harppaus parempaan.

McNulty
13.09.2010 23:43:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Niin, tiedä nyt miten tota voi vielä parantaa kaappivalinnalla. Peaveyn virityksen vaihtaminen H&K:n logoa kantavaan 4x12 V30 -kaappiin oli soundin ja dynamiikan puolesta jo niin mahtava harppaus parempaan.

Ajatus oli lähinnä se, että kaapeissa on eroja. Jopa hyvissä kaapeissa. Joskus toimii hyvä Mesa, joskus hyvä VHT/Fryette... joidenkin koneiden kanssa saattaa tuntua ettei oikein mikään miellytä (ilman että modaillaan ja etsitään oikeaa elementtiä sinne sisälle).

Mie totesin itse jo kauan aikaa sitten, ettei 4x12" kaapit olleet meikäläistä varten. Löysin ratkaisun 2x12" kaapeista, joita miulla onkin nyt 3kpl. 2x H&K CC212 ja yhden kerran Marshallin 1936. Olen modauttanut näistä yhtä siten, että takalevyn voi avata osissa... saan siis tarvittaessa "takaa avoin" tai "suljettu" tyylisen meiningin.

Ja jos oikein tiukka paikka tulee, niin voin käyttää kahta samanlaista tai erilaista kaappia samanaikaisesti yhden nupin kera, vaikkapa drum raiserin kummallakin puolella. Soundipaletti on laaja ja harvoin häviää yhdelle 4x12" pöntölle :)

Oikeaa ja väärää ei ole. On vain toiselle toimivia ja toimimattomia ratkaisuja. Ei tuo miun systeemi toimi kaikilla, eikä ole tarkoituskaan. Se on vain "varteenotettava vaihtoehto" niiden muiden joukossa.

PS. Miulla on yksi CC212 varustettuna Eminence The Wizardeilla, toinen CC212 Celestion Heritage G12M Greenbackeilla ja tuo Marshallin 1936 on ladattu Eminence Cannabis Rexeillä. Yksikään ei siis ole alkup. kuosissa :)

Rauhan jalanjäljissä kulkee aina salamurha.
jussimus
13.09.2010 23:48:45

McNulty: Ajatus oli lähinnä se, että kaapeissa on eroja. Jopa hyvissä kaapeissa. Joskus toimii hyvä Mesa, joskus hyvä VHT/Fryette... joidenkin koneiden kanssa saattaa tuntua ettei oikein mikään miellytä (ilman että modaillaan ja etsitään oikeaa elementtiä sinne sisälle).

Mie totesin itse jo kauan aikaa sitten, ettei 4x12" kaapit olleet meikäläistä varten. Löysin ratkaisun 2x12" kaapeista, joita miulla onkin nyt 3kpl. 2x H&K CC212 ja yhden kerran Marshallin 1936. Olen modauttanut näistä yhtä siten, että takalevyn voi avata osissa... saan siis tarvittaessa "takaa avoin" tai "suljettu" tyylisen meiningin.

Ja jos oikein tiukka paikka tulee, niin voin käyttää kahta samanlaista tai erilaista kaappia samanaikaisesti yhden nupin kera, vaikkapa drum raiserin kummallakin puolella. Soundipaletti on laaja ja harvoin häviää yhdelle 4x12" pöntölle :)

Oikeaa ja väärää ei ole. On vain toiselle toimivia ja toimimattomia ratkaisuja. Ei tuo miun systeemi toimi kaikilla, eikä ole tarkoituskaan. Se on vain "varteenotettava vaihtoehto" niiden muiden joukossa.

PS. Miulla on yksi CC212 varustettuna Eminence The Wizardeilla, toinen CC212 Celestion Heritage G12M Greenbackeilla ja tuo Marshallin 1936 on ladattu Eminence Cannabis Rexeillä. Yksikään ei siis ole alkup. kuosissa :)

Niin, kaappi- ja elementtivaihtoehtoja on niin paljon, niin paljon.

Sanoisin kuitenkin, että Marsun 1936 jossa Celestionin V30 & G12H-yhdistelmä, on varmaan yksi yleispätevimmistä ja toimivimmista kompromissikattauksista minkä tahansa vahvarin kanssa mihin tahansa tilanteeseen.

Crimsomnia
16.09.2010 13:00:46

Jaa joo, mietin kanssa halvinta vaihtoehtoa, eli vetäisin eq:lla sen dumdidum-bassopiikin tasaiseksi, ja sitten vähän maustaisin säröä jollain pedaalilla. Joku Bossin OD/SD tai joku kasaripurkki saattaisi toimia just nappiin.

aristoteles666
17.09.2010 00:24:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oletteko unohtaneet kaverin?

pekurides
17.09.2010 01:16:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Jaa joo, mietin kanssa halvinta vaihtoehtoa, eli vetäisin eq:lla sen dumdidum-bassopiikin tasaiseksi, ja sitten vähän maustaisin säröä jollain pedaalilla. Joku Bossin OD/SD tai joku kasaripurkki saattaisi toimia just nappiin.

tuo vähän niinkuin perse edellä puuhun.... perussointi pitää olla terve ei siitä muuten mitään tule ja jokainen purnukka välissä heikentää signaalia ja samalla dynamiikkaa.

mitäs jos se "vika" ei olekkaan vahvistimessa?

Mikä mikki sulla on kitarassa? Jos nyt vaikka suht voimakas alnicomikki niin se voipi korostaa sitä alakertaa hiukan väärältä taajuudelta ja tuntua liian "pyöreänä" bassotoistona.

hiukan tuntuu että lisää tiukkuutta siihen alakertaan kaipaisit.... tiukka keraaminen käämi voisi auttaa..... jos ompi valmiiksi niin ehkä sitten putkiosastolla tuunausta tai kaappia vaikkapa ihmettelemään.
(JJ:n putket ainakin helposti menevät tukkoon alakerrasta)

Kyllä alakerrat yleensä saapi "bass" potikasta kuriin ellei sitten ole joku kumiseva taajuus kyseessä joka taas voipi johtua jostain ihan muusta.

Jos et saa kuriin niin sitten vaffarin vaihto , yleensä siinä käy niin että ensin kaikki vippaskonstit kokeillaan ja lopuksi se vaffarin vaihto ainoa keino jos jokin perussaundisa kusee ei sitä kyllä saa millään sieltä kokonaan pois.

They see me rollin, they hatin.
Crimsomnia
17.09.2010 09:11:09

No siis niinno, kyllä se perussoundi on ihan terve, emmä usko että siitä kellään livenä kuultuna mitään sanottavaa tulisi että joku olisi nyt selkeesti päin persettä. Nämä on enemmän kosmeettisia juttuja.

Alakerta kondikseen ja vähän enemmän purentaa. En mä kuvittele oikein tarttevani muuta kuin jonkun säröstimen hieman muovaamaan soundia.

vänkylä
17.09.2010 09:18:08

aristoteles666: oletteko unohtaneet kaverin?

Kyl ne vissiin on.

Frankster
17.09.2010 14:18:48

Crimsomnia: H&K:n ominaissoundi on vähän liian alakertavoittoinen, varisnkin ultra-kanavalla missä täytyy vääntää bassot kokonaan pois että muistaa soittavansa kuusikielistä tavallista sähkistä eikä bassokitaraa.

Se, plus olen aivan käsi ruuvaamaan soundeja. Vähän ärjympää meininkiä vähemmällä säätämisellä tekisi mieli, ja toi Blackmore signature kiinnostaisi ainakin soundinäytteiden perusteella, ja monipuolisuus edellytyksenä osoittaa sen suuntaan kanssa.

Vähän turha tätä on varmaan kysyä, koska makuasioita nää on ja eri ihmiset kuulee asioita eri tavalla, mutta: kannattaaks?

Mulla on kokemusta molemmista, ja Blackmore-nupin omistankin. Varsin erilaisia ne ovat, ja Blackmore sopii mulle paremmin. Sen soundi on hyvin luonnollisen ja tasapainoisen oloinen ja helppo ruuvattava se on, jos vaan perussoundista itestään tykkää :) Se kun sattuu olemaan se musti&palli -asia aina.

Ruuvaan itekki Switchbladen bass-potikan aika alas sillä silloin tällöin soitellessa, joten tiiän mitä tarkotat. Paras temppu mitä voit tehdä on saada vaikka liikkeestä testiin Blackmore ja testaat oman kaapin kanssa. Omaani käytän ENGLin 2x12 Vintage 30:lla varustetulla kaapilla.

-Frankster

Crimsomnia
17.09.2010 20:06:30

Kai se pitää käydä kysymässä saako testattavaksi. En viitsi tällaista summamutikassa ostaa kokeilematta, niinkuin melkein kaikki kamat tähän asti.

Nacher
18.09.2010 14:51:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma kokemus Switchbladesta on juurikin sellainen, että se perussoundi ei ole kovin terve ainakaan isoimmilla säröillä, ja pedaaleita se vehje söi julmetun huonosti. Switchbladessa on enemmän säätöjä, mutta Blackmoressa juurikin on tuo perussoundi paljon terveempi ja selkeämpi. Se on juurikin sellainen pureva, aika kirkas eikä kumiseva särösoundiltaan ja gaini ei mene helposti tukkoon. Sanoisin, että tuo vahvarivaihto voisi olla hyvinkin toimiva ratkaisu ja varmasti 100x suurempi muutos, kuin jos mikeillä lähdet pelaamaan.

Crimsomnia
19.09.2010 21:11:31

Mjoo. Tosin semmonen rento kasarihevirallattelu suttaantuu tän Switchbladen kanssa mun mielestä tosi hyvin, tyyliin Big City Nights jne. Mutta allekirjoitan kyllä arvion soundin tukkeutumisesta isolla gainilla. Ja on se vähän ehkä muutenkin semmonen terätön.

Mites tossa Blackmore signaturessa noi kanavien gainit? Jos jotain Rainbowia/Purplea haluaa stratolla soittaa, niin kakkoskanavassa ei riitä potkua edes täydellä gainilla singlecoileille. Lead-kannu on se millä tulee sitten melkein yksinomaan soiteltua, kitarasta riippumatta.

Wespa
19.09.2010 21:50:12

Crimsomnia: Mites tossa Blackmore signaturessa noi kanavien gainit? Jos jotain Rainbowia/Purplea haluaa stratolla soittaa, niin kakkoskanavassa ei riitä potkua edes täydellä gainilla singlecoileille.

Njaa, aika oudolta kuulostaa, ottaen huomioon miten kliinillä soundilla Riku itse asiassa useimmiten vetelee. Millaset ykskelaset sulla sit on? Miehellä mustissa kun on jo 70-luvulta lähtien ollut aika tuhtisoundista yksikelaista käytössä..

"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Crimsomnia
19.09.2010 22:30:31 (muokattu 19.09.2010 22:31:42)

http://www.guitarcenter.com/Fender- … ectric-Guitar-103035697-i1147164.gc

Vintage Noiselessit.

Tosiaan, ei crunch-kannun gaini riitä sitten alkuunkaan noilla. Humppareiden kanssa se on ihan mainio kevyeen rokkenrolliin ja gainit tapissa raskaampaankin, mutta singleillä soundi on melkein kliini.

Frankster
20.09.2010 12:44:19

Crimsomnia: Mjoo. Tosin semmonen rento kasarihevirallattelu suttaantuu tän Switchbladen kanssa mun mielestä tosi hyvin, tyyliin Big City Nights jne. Mutta allekirjoitan kyllä arvion soundin tukkeutumisesta isolla gainilla. Ja on se vähän ehkä muutenkin semmonen terätön.

Mites tossa Blackmore signaturessa noi kanavien gainit? Jos jotain Rainbowia/Purplea haluaa stratolla soittaa, niin kakkoskanavassa ei riitä potkua edes täydellä gainilla singlecoileille. Lead-kannu on se millä tulee sitten melkein yksinomaan soiteltua, kitarasta riippumatta.

Mitä tarkotat kakkoskanavalla? ENGL itse mainostaa tuota nelikanavaisena, mun mielestä hitusen harhaanjohtavasti. Olikohan ne nyt clean, crunch, 'lo lead' ja 'hi lead'.

Ei siinä crunchissa (eli ns. kakkoskanava) kovin paljoa muroa ole, ja sitä käytän vähiten. Säröllä tuppaan käyttämään tuota lo leadia hi leadin sijaan, kun keskialuetta on enempi ja atakki ärhäkämpi.

Ja hyvin perinnehenkisillä ja vaimealla ulostulolla varustetuilla yksikelaisilla mikrofoneilla varustetulla stratolla soitan myös tuohon lo lead -kanavaan. Täpöillä se gain tuppaa silloin olemaan, mutta riittää.

-Frankster

Crimsomnia
21.09.2010 09:22:08

Frankster: Mitä tarkotat kakkoskanavalla?

Sitä ekan jälkeen tulevaa, eli crunchia. Ja juu, puhuin Switchbladesta.

Täpöillä se gain tuppaa silloin olemaan, mutta riittää.

Switchbladen leadilla ei tartte vetää lähellekään täysille, riittää vähempikin. Mites se humppareilla sitten? Mä olen käsittänyt että lo lead olisi se rennompi rokkisärö / kasarihevikanava, ja hi leadilla taas lähtisi junttametallit.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti