Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Analogiset vai digitaaliset pedaalit
1
mpat
16.08.2010 20:24:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, soundin etsiminen jatkuu. Varustus tällä hetkelläseuraava: Fender Stratocaster Highway ja vahvarina nyt ensimmäinen putkivehkeeni eli Fenkun blues junior.
Nyt mietityttää hieman efektien valinta. Hankittavaksi tulisi varmaan joku kompressori ja kaiku.

Menettääkö hieno putkivahvarini nyt merkityksensä jos laitan siihen kiinni digi-efektin? Entä mistäs sen tietää mikä on digitaalinen ja mikä analoginen. Kaiuksi kun ajattelin tuota Bossin FRV-1 stä mutta sitten luin että se on myös digitaalinen? Mikäs olisi hyvä muu vaihtoehto?

Enhän minä edes tiedä miltä se analoginen vempele näyttää..?

Ja vielä joku hyvä kompressori kiitos. Ilmeisesti kolmenkympin laitteisiin ei kannata koskea vai..??

Kiitos!

McNulty
16.08.2010 20:31:53 (muokattu 16.08.2010 20:34:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymykseen vastaus: Ei ole merkitystä, jos soundi miellyttää.
Valmistustekniikka tai -menetelmä ei yksistään kerro paremmuutta.

Suosittelen siis kuulostelemaan ja maistelemaan. Esim. Bossin ensimmäiset "isochippiset" DD-3 Digital Delayt ovat kovasti pidettyjä soundinsa vuoksi.

Ts. älä anna ylivaltaa sille tekniikalle. Luota korviisi, sillä ainoastaan sillä on merkitystä loppupeleissä. Turha lähteä "väärästä suunnasta" pohtimaan asiaa :)

Rauhan jalanjäljissä kulkee aina salamurha.
Klapp
16.08.2010 21:17:01

Kaiuksi kun ajattelin tuota Bossin FRV-1 stä mutta sitten luin että se on myös digitaalinen? Mikäs olisi hyvä muu vaihtoehto?

Minä oon ainakin aika hinkuttaja korvieni kanssa ja kelpuutan (josko ennakkoluulottomasti) vain timanttia korvilleni oli vehe mikä hyvänsä.
Ja siinä katsannossa ei FRV-1:n digitaalisuus paljon painanut, se
kun on ihan teutonisen hyvä kaiku. Esim. Holy Grail tai edes Malekko Chicklet
ei mulle kelvannu, mut se oon vaan mä.

Bossin puolesta puhui lopulta monipuolisuus, joko ääri-surffia tai sitten vaihtoehtoisesti
ihan tosi pehmeetä ja silavaa tilaa. Molemmat FRV hoitaa tosi hyvin.

"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
Artist
16.08.2010 21:38:08

mpat:

Menettääkö hieno putkivahvarini nyt merkityksensä jos laitan siihen kiinni digi-efektin? Entä mistäs sen tietää mikä on digitaalinen ja mikä analoginen. Kaiuksi kun ajattelin tuota Bossin FRV-1 stä mutta sitten luin että se on myös digitaalinen? Mikäs olisi hyvä muu vaihtoehto?

Boss FRV-1 on mallinnos Fenderin Tube Reverbistä, joten se tai johdannainen/klooni lienee ainoa analoginen vaihtoehto, ja valitettavasti monta kertaa kalliimpi.

Mielestäni FRV-1 on hyvä siihen, mihin se on suunniteltu, ja ainakin oma putkivahvistimeni kuulostaa edelleen ihan putkivahvistimelta, vaikka tällaista digitaalista purkkia sen kanssa käytänkin.

"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
mpat
16.08.2010 21:41:58

Kiitos, tämä auttoi jo valinnassa. Taidan sitten ainakin sen FRV:n hankkia. Minulla oli joskus joku halpa multiefekti ja ajattelin että sellainen ainakin peittää sen putkisoundin alleen. Entäs se kompressori, olisiko siihen hyviä vinkkejä.

duc
16.08.2010 21:50:42

Mun mielestä kaiut, delayt ja monet muljutusefektit yleensäkin toimivat hyvin digitaalisina, mutta säröt eivät sitten yhtä hyvin. Tosin poikkeuksia on varmasti kumpaankin suuntaan...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti