Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viritinpedaali tai viritin suosituksia?
1 2 3 4
oiva tumpeloinen
06.08.2010 12:09:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Yhdessäkään perus pedaali viritimessä ei riitä tarkkuus intonaation tarkkaan säätöön. (paitti Pettersonissa ja se ei ole mielestäni perus....)
 
Intonaatio vaatisi sen sentti tarkkuuden jotta se intonaatio olisi absoluuttinen. Tuo intonaation säätö korvalla ei ole TODELLAKAAN helppoa. Lähelle pääsee mutta ei ihan. Toisaalta päästän siihen että kitara on tasavireinen soitin joten aina joudutaan tekemään kompromissejä. Jos virittää vapaat kielet tarkasti ei se silti soi puhtaasti joka asemasta.
 
Omasta mielestä Boss TU on pieninäytöltään ja siten huono. Taas Pichblack on iso mutta hieman epäselvä. Eniten olen tykännyt Korg DT-10:stä.

 
Kyllä sentin tarkkuudella näyttävä mittari riittää hyvin intonaation säätöön. Petersonin virikojeella alkaa näppäilyn kovuus tekemään sen verran suuria heittoja, että siinä joutuu tekemään kuitenkin kompromissin.
 
Pikku Bitchpläkkiä mä en ottaisi intonaation virittämistä varten sen pienen näyttönsä takia. Isompi +malli voisi toimia siinä paremmin. Polytunen valitsin itse, enkä ole katunut päivääkään. Mun mielestä se poly-moodikin on todella hyvä.
 
Viritintä valitessa kannattaa muistaa, että liian tarkka sen ei tarvitse olla. Pikkauksen voima tekee siitä kuitenkin tarpeettoman. Sitä tulee joka kerralla kuitenkin lyötyä kieltä pikkaisen eri voimalla, milloin liian tarkka mittari näyttää eri tulosta.
 
Antti1
06.08.2010 12:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Pikku Bitchpläkkiä mä en ottaisi intonaation virittämistä varten sen pienen näyttönsä takia.
 
Eihän esimerkiksi sillä stroboskooppimoodilla ole mitään merkitystä näytön koon suhteen, kunhan liikkeen suunta näkyy?
 
Age quod ages.
arppah8
06.08.2010 12:14:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Viritintä valitessa kannattaa muistaa, että liian tarkka sen ei tarvitse olla. Pikkauksen voima tekee siitä kuitenkin tarpeettoman. Sitä tulee joka kerralla kuitenkin lyötyä kieltä pikkaisen eri voimalla, milloin liian tarkka mittari näyttää eri tulosta.
 
Näinpä. Bossin TU-2 ja sen 3 sentin tarkkuus oli ihan riittävä livekäytössä. Kesti vähän aikaa tottua ton PolyTunen tarkkuuteen :) Polymoodi on just hyvä.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
oiva tumpeloinen
06.08.2010 12:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Eihän esimerkiksi sillä stroboskooppimoodilla ole mitään merkitystä näytön koon suhteen, kunhan liikkeen suunta näkyy?
 
No samaahan voi sanoa ihan siitä perusmoodista. Mut mun omasta mielestä intonaatio on vain helpompi säätää isomman näytön kanssa. Ihan puhdas mielipide. Ja strobo-moodi on mun mielestä jotenkin häiritsevä, en käytä sitä koskaan.
 
Antti1
06.08.2010 12:21:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: No samaahan voi sanoa ihan siitä perusmoodista. Mut mun omasta mielestä intonaatio on vain helpompi säätää isomman näytön kanssa. Ihan puhdas mielipide. Ja strobo-moodi on mun mielestä jotenkin häiritsevä, en käytä sitä koskaan.
 
No joo, en käytä minäkään. Tuli vaan mieleen se, että jos parjasit kommentillasi näyttötarkkuutta pienen koon asettamien rajoitteiden vuoksi. Sehän yleensä virittimissä kusee, eikä niinkään mittaustarkkuus.
 
Age quod ages.
jyrkalt
06.08.2010 12:39:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Sentin tarkkuus polymoodissa ei oo tarpeeksi tarkka? :D Et kai sä sillä intonaatiota tsekkaa?
 
Mä tarkennan vähä kommenttiani, eli otan sen uusiksi...
 
Tää polymoodi ei ole niin tarkka, kuin kielet yksitellen viritettynä.
*Tauko*
 
Kielet yksittäin viritettynä virittimen tarkkuus on riittävä. Mulle.
*End of scene*
 
Tai sitten mä en osaa käyttää tuota viritintä.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
HeavyMachinery
06.08.2010 12:48:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omamielipide lyhyesti: Ledi mittareilla ei tee paskaakaan intonaation säädössä kun ne huopaa ja soutaa. Viisari mittarit toimii parhaiten.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
arppah8
06.08.2010 12:50:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Mä tarkennan vähä kommenttiani, eli otan sen uusiksi...
 
Tää polymoodi ei ole niin tarkka, kuin kielet yksitellen viritettynä.
 
Kielet yksittäin viritettynä virittimen tarkkuus on riittävä. Mulle.
 
Tai sitten mä en osaa käyttää tuota viritintä.

 
Joo, kyl mie ymmärsin. Kunhan kuittailen kun mulle toi polymoodi on ihan riittävän tarkka keikalla ja treeneissä nopeaan viritykseen. Mulle :) Ei ainakaan keikalla ole aikaa alkaa nysväämään ton kromaattisen moodin kanssa tuolla tarkkuudella.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
jyrkalt
06.08.2010 13:11:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Joo, kyl mie ymmärsin. Kunhan kuittailen kun mulle toi polymoodi on ihan riittävän tarkka keikalla ja treeneissä nopeaan viritykseen. Mulle :) Ei ainakaan keikalla ole aikaa alkaa nysväämään ton kromaattisen moodin kanssa tuolla tarkkuudella.
 
Juu siis tuo polymoodi on aivan loistava keksintö. Vähän tarkennan vielä edellistä että en uskonut sen polymoodin toimivan nuinkaan tarkasti miten se oikeesti toimii.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Goljatt
06.08.2010 14:37:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voisin päivitellä, että päädyin tuohn Polytuneen, vaikutti melko innovatiiviselta vehkeeltä. Tietenkin jos olen siihen tyytymätön, niin kannattaa katsella torin pedaaliosastoa aktiivisesti seuraavan parin viikon aikana. :D
 
Oh, suits you sir!
nypdjaz
06.08.2010 14:55:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karhukoira74: Itse käytän Korgin Pitchblackia. Kestävä, toimiva, selkeä ja näkyy hyvin pimeässäkin. Ja tuntus olevan "tarkka".
 
Samoin, mielestäni aivan helvetin hyvä, tyylikkään näköinenkin. Suosittelen.
 
Metalkallo
27.11.2016 16:06:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs viritintä pedaalin muodossa suosittelisitte mulle? Pitäisi näyttää myös puoli vireet eli esim. Eb.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
headhead
27.11.2016 16:27:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mitäs viritintä pedaalin muodossa suosittelisitte mulle? Pitäisi näyttää myös puoli vireet eli esim. Eb.
 
Korg pitchblack. Eipä mulla muuta.
 
Sanoinko jotain typerää?
hallu
27.11.2016 22:23:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Polytune on paras mitä olen tähän mennessä käyttänyt. Boss TU10 on hyvä klipsiviritin, mutta Polytune on helppokäyttöinen ts. sen "viisari" käyttäytyy rauhallisesti eikä vaeltele vaan etsiytyy tarkasti ja johdonmukaisesti keskelle (siinä on varmaan joku ohjelmallinen rauhoitustoiminto) samanlaista käytön mukavuutta voi tavata tietokoneohjelma Logic X:n virittimessä joka on rauhallinen ja tarkka. Mä siis tykkään, mutta en ole käyttänyt noita huippukalliita patersoneja sun muita niin en tiedä kuinka hyvä viritin pystyy olemaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Jucciz
28.11.2016 00:04:35 (muokattu 28.11.2016 00:08:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei minusta Peterson, ainakaan Strobostomp, ole huippukallis. Pari satkua todella tarkasta, helppokäyttöisestä, riittävän isonäyttöisestä, kestävästä virittimestä, jossa on myös DI-boksi, ei ole paha hinta. Tuon yli voi ajaa autolla, eikä sitä kiinnosta.
 
Tää on siis keikkailevan soittajan näkökulma, pitää muistaa se. Kotikäyttöön löytyy pienempiä, halvempia ja ihan riittävän tarkkoja ja kestäviä vempeleitä muutamalla kympilläkin. Osaa niistä (Bossit ja Korgit) näkee keikkamuusikoidenkin laudoissa kyllä.
J.Nikkanen
28.11.2016 00:12:53 (muokattu 28.11.2016 00:29:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Polytune on paras mitä olen tähän mennessä käyttänyt. Boss TU10 on hyvä klipsiviritin, mutta Polytune on helppokäyttöinen ts. sen "viisari" käyttäytyy rauhallisesti eikä vaeltele vaan etsiytyy tarkasti ja johdonmukaisesti keskelle (siinä on varmaan joku ohjelmallinen rauhoitustoiminto) samanlaista käytön mukavuutta voi tavata tietokoneohjelma Logic X:n virittimessä joka on rauhallinen ja tarkka. Mä siis tykkään, mutta en ole käyttänyt noita huippukalliita patersoneja sun muita niin en tiedä kuinka hyvä viritin pystyy olemaan.
 
Täh? Tuo Bossin TU-10 on ylihintainen, vaikealukuinen ja droppivireissä sekoileva kötöstys. A=440 hommissa toki ok mutta sai väistyä Seikon lapamallin tieltä missä ei ole edellämainittuja ongelmia.
 
edit: ja lapamalli käytössä vain treeniksellä, keikkalaudassa on KORG DT-10
 
edit2: keikkoja vuodessa vain muutamia, tommonen strobostomp olis kyllä kova
Juzpe
28.11.2016 08:38:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ei minusta Peterson, ainakaan Strobostomp, ole huippukallis. Pari satkua todella tarkasta, helppokäyttöisestä, riittävän isonäyttöisestä, kestävästä virittimestä, jossa on myös DI-boksi, ei ole paha hinta. Tuon yli voi ajaa autolla, eikä sitä kiinnosta
 
Aika palio oota maksanu. Mulla on I ja II-mallit ja yhteensä olivatten 175 euroa... :D
 
Mutta kyllä ne virittiminä on parhaat spedumalliset.
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Jucciz
28.11.2016 08:54:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Aika palio oota maksanu. Mulla on I ja II-mallit ja yhteensä olivatten 175 euroa... :D
 
Mutta kyllä ne virittiminä on parhaat spedumalliset.

 
En muista, mitä se kakkosmalli maksoi uutena joskus 2008 tms., kun omani ostin. Vaan jos se on nyt yli 500 keikkaa palvellut, eiköhän se oo ittensä maksanut jo.
Metalkallo
28.11.2016 09:14:20 (muokattu 28.11.2016 09:17:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan kotikäyttöön tulee, ja miksei keikkakin jos sellaista joskus tulee. Varmaan sitten tuo Korg tai Polytune olisi se oikea. Tuota korkkia on kyllä hehkutettu tässä ketjussa.
 
Mulla on ollut tosiaan tähän asti käytössä tuo Line 6 Pod 2 (munuainen) jossa on myös viritin, muuhun tuota en olekaan käyttänyt enää pitkiin aikoihin. Ihan kyllä tykännyt olen tuosta virittimestä tuossa laitteessa, toiminut hyvin ja näyttää nuo alavireetkin, nyt vain voisi vihdoin kuitenkin hommaa sen virittimen ihan tuohon pedaalien sekaan niin ei tartte aina irroitella johtoa kitarasta.
 
Kiitos. Lisää ehdotuksia ja kokemuksia saa toki laittaa ketjuun.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
askomiko
28.11.2016 09:23:31 (muokattu 28.11.2016 09:25:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Softana löytyy ilmaisiakin tarkkoja virittimiä, en tiiä onko enää olemassa mutta AP guitar tuner oli yksi hyvä, 0.1 sentin tarkka. Intonaation säätö on ihan eri lailla helppoa kun on luotettava mittari.
 
E: tarkistin, on olemassa ja ilmainen PC:lle.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «