Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yllättävää laatua "halpamaasta"
1
nahkahuppu
04.08.2010 23:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo pidempään etsinyt Les Paul kopiota 70 luvulta joten kysessä on japanilainen kitara. (Eli silloinen halpamaa) Nyt löysin yksilön jonka onnistuin ebaystä voittamaan.
Taustalla on kolme eri huutoa puolen vuoden sisällä jotka olen karvaasti hävinnyt.
Viikko sitten kotiin tuli Sakura merkkinen Les Paul, musta väriltään ja melko tarkka kopio Gibsonin standardista. Myyjä ilmoitti että kitara on alkuperäisessä kunnossa poislukien satula sekä TOM:kin palat joilla intonaatio säädetään. Nauhat kitarasta on soitettu loppuun joten se remppa on edessä. Mutta käydäämpä kiinni niihin yllättäviin asioihin. Kaula ja runko: rungon materiaalista ei ole tietoa mutta umpipuuta näyttää olevan, sama koskee kaulaa, mitä lie puuta. Kitara on aavistuksen alkuperäistä kevyempi, ja se johtuu suht avaraksi jyrstyistä elektroniikka poteroista. Kaula on suora ja mikä yllättävää soittotuntuma on parenpi kuin kummassakaan minulla aktiivi soitossa olevissa kitaroissa. (schecter hellraiser solo6 ja ibanez iceman) em. kitarat on kuitenkin trimmattu puolen vuoden sisällä iteselleni sopiviksi. Virittimet: Irroitin virittimet ja avasin kuoret sen jälkeen puhdistin kulmavaihteen sekä lisäsin pikku tipan teflonöljyä. Sen verran hyvät virittimet etten niitä kuitenkaan vaihda, vaikka aluksi niin olin suunnitellut. Yllättävin asia on kitaran elektroniikka: Ei häiriöitä, potikat toimii ja herran jumala mitkä soundit irtoaa mikeistä, olin jo varannut SD:n sh5 ja sh1 laitettavaksi kitaraan mutta alkuperäiset mikit jää kiinni. Pintakäsittely: Tehty laadukkaaasti. Pieni puhdistus riitti saamaan kitaran kiiltämään eikä pintakäsittelyn virheitä havaittavissa. On ilmeisesti todettava että siihen aikaan Japanissa panostettiin laatuun. Kitarasta vielä sen verran että kyseessä on pulttaamalla tehty kaulaliitos jossa stanssaus Made in japan, mitään sarjanumeroa ei kitarassa ole. Omistaako kukaan sakura merkkistä kitaraa olisi hauska kuulla muidenkin käyttäjien mielipiteitä.

nahkahuppu
04.08.2010 23:45:22

Mainittakoon vielä että olen äärimmäisen tyytyväinen 260 euron hankintaan. Se että olenko maksanut kitarasta ylihintaa en tiedä mutta hintansa väärti se on.

naavanka_
05.08.2010 00:05:46

Muutamat japanian ihmeet joskus oon huoltanu ja kyllähän semmonen kelepais itellekkin.
Ihmetyttää vaan joissain vanahoissa TOM talloissa ne muoviset intonaatiopalat:D

fox
05.08.2010 00:19:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Muutamat japanian ihmeet joskus oon huoltanu ja kyllähän semmonen kelepais itellekkin.
Ihmetyttää vaan joissain vanahoissa TOM talloissa ne muoviset intonaatiopalat:D

Sehän on vaan suora kopio Gibsonin nailonpaloista.. Ennemmin minä olisin ihmeissäni halpa-japskien täyskoko-humppareista joissa on (ullatys ullatys) vaan yks kela..
Taivahan tosihan on se, että välillä 77-84 oli tuo Japanin soitinrakennuksen kulta-aika.
Jenin vahvistuminen, Japanin kustannustason nousu ja kitaroitten kysynnän voimakas väheneminen sitten pakotti suuret toimijat tuotantoa siirtämään Koreaan.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Vahooo
05.08.2010 00:31:02

Itselläni Aria merkkinen Les Paul seitkytluvulta. Puulaaduista ei ole mitään hajua. Kitara on vuosien aikana ottanut osumaa, muttei pahasti. Nauhat on aikas lopussa. Niitä ei kyllä varmaan tule vaihdettua, koska nykyään kitara on vähemmän käytössä. Tiedä sitte kuinka paljon on tullut joskus faijalle maksamaan. Tunnearvo taitaa voittaa rahallisen arvon tässä tilanteessa.

Mitä helvettiä sää siinä täriset?
Les Fender
05.08.2010 01:53:44 (muokattu 05.08.2010 01:55:09)

No eipä tuo Japanian laatu enään kovin monia yllätä, mut tervetuloa joukkoon:)

E: Ajattelin otsikosta että ois jotain ylläriäkin.

"Living is easy with eyes closed!"
fox
05.08.2010 02:35:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les Fender: No eipä tuo Japanian laatu enään kovin monia yllätä, mut tervetuloa joukkoon:)

E: Ajattelin otsikosta että ois jotain ylläriäkin.

Samaa vähä itsekin ounastelin.. Tuo Sakura - sen paremmin ei tähän hätään oo tietoa siitä, kuka on "brändin" takana, mutta luulisin, että on jonkun eurooppalaisen maahantuojan "ikioma" merkki.
Jos löytyy jostain, niin ehken kannattaa katsastaa esim. Aria Pro II LeoPardit, Vantagen VLP-sarja ja toki myös Vantage Ghost, vähän kalliimmat Kasugat, siis jos on LP-klooni mielessä. Totta kai tietenkin myös nuo "lawsuit"-kopiokitarat, eli ennen 1976-77 tehdyt Ibanezit, Grecot ym. Tosin vallankin nuo paremmat Ibanezit rupee olemaan jo melko hinnakkaita..
Minulla oli joskus noista "isännättömistä" sellanen tosi hyvä LP-kopio kuin Marchis, mutta tuli jo 80-luvulla myytyä pois.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti